Mit musik - feedback ønskes

gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Mit musik - feedback ønskes

Indlægaf gnostic » 18. okt 2015, 19:58

*BEMÆRK: OPDATERET LINK*
"Kirke-agtig musik"

-----oprindeligt indlæg-----

Hvad nogle, men ikke ret mange ved, er at jeg er musiker på hobbyniveau. Dvs. jeg bruger computerprogrammer til at lave klassisk-inspireret musik.

Jeg vil dedikere denne tråd til feedback, dvs. konstruktiv kritik, hvad virker, hvad virker ikke osv.

Da jeg måske ikke ønsker links eller henvisninger skal stå her "for evigt", bedes i IKKE citere henvisningerne (dvs. links'ene).
Ydermere vil links'ene i denne tråd gradvist blive opdateret, nogle vil ryge ud, andre vil komme til osv.

Og så vil jeg tilføje, at jeg altså ikke tjener penge på mine værker. På nogen måde. Hverken gennem reklamer på Youtube eller andre steder.

------------------------------------

OPDATERET LINK:
Kirke-agtig musik.

https://www.youtube.com/watch?v=2xvMIgXrdj0
Senest rettet af gnostic 15. feb 2016, 18:03, rettet i alt 2 gange.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Re: Mit musik - feedback ønskes

Indlægaf Fru Sunshine » 18. okt 2015, 21:29

Jeg synes som udgangspunkt, at det er lyttevenligt.

Rolige, bløde klange, der fungerer fint.

Du skal dog være opmærksom på, at linje to kun er sangbar, hvis den sættes en oktav ned. Det vil sige de samme toner, men noteret dybere.
Det er vigtigt, hvis du vil præsentere det for et kor. Især fordi den linje i et system for blandede stemmer som regel er alt-stemmen, men ikke engang de mest trænede sopraner kan klare den der.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3253

Indlægaf DD_81 » 18. okt 2015, 21:38

jeg har ingen praktisk forstand på musik, og jeg går ikke op i det heller, jeg ved bare om jeg synes det lyder godt eller ej! :D

Men jeg er meget positivt overrasket over det du præsenterer, det lyder både smukt og behageligt!
Måske lidt for meget orgel til min smag i midterdelen, det bliver lidt dominerende, men det er jo en smagssag :)
Er lidt nysgerrig på teksten.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. okt 2015, 07:05

Fru Sunshine skrev:Jeg synes som udgangspunkt, at det er lyttevenligt.

Du skal dog være opmærksom på, at linje to kun er sangbar, hvis den sættes en oktav ned. Det vil sige de samme toner, men noteret dybere.
Det er vigtigt, hvis du vil præsentere det for et kor. Især fordi den linje i et system for blandede stemmer som regel er alt-stemmen, men ikke engang de mest trænede sopraner kan klare den der.

Tak :)

Det du refererer til, er det selveste stykket som det lyder, eller er det udelukkende nodearket? Jeg kan nemlig ikke selv læse noder, jeg bruger noget som det her Billedetil at komponere i og har fået software til at lave dem til noder for mig.

Software er selvfølgelig fejlbarligt...

DD_81 skrev:jeg har ingen praktisk forstand på musik, og jeg går ikke op i det heller, jeg ved bare om jeg synes det lyder godt eller ej! :D

Men jeg er meget positivt overrasket over det du præsenterer, det lyder både smukt og behageligt!
Måske lidt for meget orgel til min smag i midterdelen, det bliver lidt dominerende, men det er jo en smagssag :)
Er lidt nysgerrig på teksten.

Teksten er en sammensætning af latinske ord, men det er noget værre vrøvl de siger, for rent grammatisk kan det ikke lade sig gøre.
Men jeg havde ikke andre muligheder, for jeg var begrænset af 1. De latinske start og især endelser i ordudvalget, 2. jeg er ikke verdensmester latin.

De siger:

"Dominus deus in cæli, christo crucem, amen."
"Salve regina alleuia, kyrie, pacem in terræ, deus in cæli, amen."

Teksten skulle have været en form for rim/vers på følgende latinske opstilling (og så håber jeg på at have ramt 75 % rigtigt i mit latin):

Dominus deus in cælo, et christo crucem actus est, amen. Salve regina, alleluia, kyrie, pacem in terris, deus in cælo, amen.

Hvilket groft oversat skulle kunne oversættes til:

"Gud herren i himlen, og kristus som blev korsfæstet, amen." "Hil dig [himlens] dronning, alleluia, o' mester, fred på jord, gud i himlen, amen."
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 19. okt 2015, 08:20

gnostic skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes som udgangspunkt, at det er lyttevenligt.

Det du refererer til, er det selveste stykket som det lyder, eller er det udelukkende nodearket? Jeg kan nemlig ikke selv læse noder, jeg bruger noget som det her Billedetil at komponere i og har fået software til at lave dem til noder for mig.

Software er selvfølgelig fejlbarligt...

Det er notationen. Altså nodearket. Jeg har ikke 100% gehør, men det lyder som om, du klangmæssigt holder dig inden for det sangbare.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8393
Kontakt:

Indlægaf Ado » 19. okt 2015, 10:09

Jeg har ikke fostand på musik ned i de seriøse detaljer, Men det lød smukt. Rigtig smukt endda.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 19. okt 2015, 10:39

Nu har jeg lyttet det igennem flere gange, og tager mig selv i at sidde og nynne med på sopranen.

Det fænger.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. okt 2015, 11:15

Jeg er glad for i kan lide det.
1
Brugeravatar
Only Me
Kort karma: 25
Likede indlæg: 157

Indlægaf Only Me » 19. okt 2015, 13:15

gnostic, hvad er det for et program som du bruger til at lave de med?
0
Altid glad for at hjælpe. :)
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. okt 2015, 14:00

Only Me skrev:gnostic, hvad er det for et program som du bruger til at lave de med?

Jeg bruger FL Studio.
Der findes mange forskellige programmer derude, men kun FL Studio giver mulighed for at spille på tastaturet, modsat andre som kun kan fungere hvis man indsætter MIDI-keyboard. Jeg har et MIDI-keyboard, men jeg kan ikke rigtig finde ud af at spille på det, da jeg siden 2008 har vænnet mig til at bruge tastaturet.

Proceduren er som følger:

Jeg spiller melodien og understemmerne eller akkorderne, hvor FL Studio så optager det og indsætter noderne (tonerne) for mig.
Derefter flytter jeg rundt på dem, så de passer, for intet menneske kan spille 100 % præcist. Og det skal det være for at VST'erne kan fungere optimalt. Derefter "humanizer" jeg det, manuelt, dvs. hvor det først lyder som et menneske (mig) der spiller stykket, kommer det i anden proces til at lyde som en computer der spiller det (ligesom de gamle commodore 64 spilmusik) men her gælder det så om at "menneskeliggøre" det igen, men kontrolleret.

Så har jeg mine VST'er (virtuelle instrumenter), det kan f.eks. være en fløjte eller violin, som jeg indstiller, og tilpasser hver enkelte tone i styrke osv.

Derefter laver jeg de resterende understemmer med museklik (jeg spiller dem ikke selv).

Til sidst justerer jeg lydstyrke og rumklang, hvorefter jeg til sidst renderer stykket, så det bliver til en WAV eller MP3.
Senest rettet af gnostic 19. okt 2015, 14:08, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Only Me

Indlægaf Only Me » 19. okt 2015, 14:05

Hvorfor jeg spurgte var at dit billede som havde sat ind lignede LMMS musikprogram som er for både Mac, Linux og Windows.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. okt 2015, 14:10

Only Me skrev:Hvorfor jeg spurgte var at dit billede som havde sat ind lignede LMMS musikprogram som er for både Mac, Linux og Windows.

Det var for at tydeliggøre hvordan jeg komponerer. Billedet er fra det gamle Fruity loops, forgængeren til FL Studio.
Det er fra en youtube video fra firmaet som laver programmet, det er ikke mit eget billede.
0
Brugeravatar
Only Me

Indlægaf Only Me » 19. okt 2015, 14:59

Når jeg laver musik så bruger jeg LMMS og MuseScore for skrive noder.

Dette er et billede af LMMS for Linux

Billede
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. okt 2015, 15:02

Only Me skrev:Når jeg laver musik så bruger jeg LMMS og MuseScore for skrive noder.

Dette er et billede af LMMS for Linux

Billede

Sejt. Er det i samme kvalitet som andre musikprogrammer?
altså musikverdenens svar på Blender?

Kan man loade Kontakt og andre VST'er?
Kan man spille på tastaturet?
0
Brugeravatar
Only Me

Indlægaf Only Me » 19. okt 2015, 15:08

Er det i samme kvalitet som andre musikprogrammer?
Ja

Kan man loade Kontakt og andre VST'er?
Ja

Kan man spille på tastaturet?
Ja

https://lmms.io/
0

Tilbage til "Musik"