Eje eller leje?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Eje eller leje?

Indlægaf avdotja » 20. aug 2017, 15:40

Hvis jeg var 65 og havde 3-4 millioner ville jeg godt nok heller ikke have nogen skrupler over en leje på 14.000. Selvom om hun ender med at blive 95-100 år, burde pengene række til resten af livet (jeg antager at hun også får almindelig folkepension).

Jeg synes hun skal glemme alt om "leje eller eje"-problematikken og udelukkende kigge på hvor hun helst vil bo. Synes hun lejeboligen er lækrest, så er det den hun skal tage. Vinder ejeboligen derimod på beliggenhed/hyggelighed/andet; så er det det (jeg synes) hun skal vælge.
6
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Eje eller leje?

Indlægaf Tux » 20. aug 2017, 16:37

cola skrev:
Filipai skrev:
Til det markerede er det altså komplet forkert. Mine forældre+deres omgangskreds er der altså flere der låner penge til bolig. Der har altså ikke været nogle som helst problemer. Lidt sørgeligt hvis man forventer en 50 årig falder om og dør.

Så dine forældre og omgangskreds har fået lov til at låne penge til at købe et hus? ikke istandsætte, men købe, der er stor forskel.

At påstå at man ikke kan låne som 50+ er noget eklatant vrøvl..
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Eje eller leje?

Indlægaf Tux » 20. aug 2017, 17:46

Lemonella skrev:
Tux skrev:
cola skrev:
Filipai skrev:
Til det markerede er det altså komplet forkert. Mine forældre+deres omgangskreds er der altså flere der låner penge til bolig. Der har altså ikke været nogle som helst problemer. Lidt sørgeligt hvis man forventer en 50 årig falder om og dør.

Så dine forældre og omgangskreds har fået lov til at låne penge til at købe et hus? ikke istandsætte, men købe, der er stor forskel.

At påstå at man ikke kan låne som 50+ er noget eklatant vrøvl..


Ikke desto mindre sker det af og til. https://www.bolius.dk/aeldre-med-god-oe ... ken-33115/

Udlægningen er at det ikke skal lade sig gøre, hvilket det selvfølgelig kan, specielt når vi snakker 50+ og ikke 60+ som artiklen. Men naturligvis er der sværere at låne som 63 årig end som 33 årig, det burde være klart for enhver..
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Eje eller leje?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. aug 2017, 17:54

Little_Woman skrev:Hvad er mest fordelagtigt, økonomisk, for en kone på 65, uden gæld og økonomisk ansvar for andre end sig selv? Begge boliger findes i en størrelse, stand og i et område som hun ønsker.

For ældre som efterlader sig en sum penge, kan det ofte være vigtigt i en tidlig alder at spare op , samtidig med at man sikrer arve modtagere en sum penge når man ikke mere selv råder over pengene.

Er hun typen som gerne vil efterlade børn penge, så må et køb være det rigtige også selvom hun mener at kunne magte 14.000 alene i mange år frem og stadig have overskud til familie arv. Det giver sikkert det bedste overskud, hvis man ikke tænker på den aktuelle hus bobble som finans markedet mener har gjort priserne i storbyer ekstra høje, og ikke sådan lige når de priser igen. Så kan hun altså tabe på det, om 10 år, hvis den sælges når priserne måske igen er lave, det er så ren spekulation.

Havde jeg penge og lysten til at bo i byen, og var økonomien til at bo ved amagerbro lige ved vandkanten, så gjorde jeg dette, priserne der , er jo kun små 30.000 om måneden, hørte jeg, og man har en fin lejlighed der :) Det er så ikke alle som kan betale, sådan er det, og de mennesker skal måske så heller ikke råde andre som har :) De har jo en verden til forskel i økonomi og velstand og ser helt forskelligt på det.

Jeg vil helst efterlade en formue til dem jeg synes kan have behovet, ikke familien nødvendigvis. Vælger jeg en lejlighed til 4mil i københavn, så skal jeg da også være glad for at flytte tilbage dertil, det er jeg så ikke lige nu. Men klart er, jeg ville altid købe i forhold til at smide pengene til leje, for dem får man intet for.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Eje eller leje?

Indlægaf Tux » 20. aug 2017, 17:54

Lemonella skrev:
Tux skrev:
Lemonella skrev:
Tux skrev:
cola skrev:
Filipai skrev:
Til det markerede er det altså komplet forkert. Mine forældre+deres omgangskreds er der altså flere der låner penge til bolig. Der har altså ikke været nogle som helst problemer. Lidt sørgeligt hvis man forventer en 50 årig falder om og dør.

Så dine forældre og omgangskreds har fået lov til at låne penge til at købe et hus? ikke istandsætte, men købe, der er stor forskel.

At påstå at man ikke kan låne som 50+ er noget eklatant vrøvl..


Ikke desto mindre sker det af og til. https://www.bolius.dk/aeldre-med-god-oe ... ken-33115/

Udlægningen er at det ikke skal lade sig gøre, hvilket det selvfølgelig kan, specielt når vi snakker 50+ og ikke 60+ som artiklen. Men naturligvis er der sværere at låne som 63 årig end som 33 årig, det burde være klart for enhver..


Selvfølgelig er det klart for enhver, men så er det vel heller ikke "noget eklatant vrøvl", at det sker. :D

Jeg har før set mennesker med en forholdsvis pæn og sund økonomi få afslag på lån. Jeg var selv i 40'erne da jeg fik afslag, trods en okay økonomi.
Det var så også Danske Bank og dem har jeg ikke meget fidus til. :)

Når det udlægges på den kategoriske måde som det er tilfældet så er det virkelig noget vrøvl af en anden verden.
Jeg har aldrig sagt at der var nogle vrøvl at det sker.

Banker lever af at låne penge ud, men overlever ved at få dem igen. Hvis de ikke vil låne ud er der som regel en god grund til det. Og hvis man får afslag er der jo heldigvis masser af banker man kan få opsøge hvis der skulle være være..
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Eje eller leje?

Indlægaf Slettet bruger » 20. aug 2017, 17:59

Hvad er hendes livsplan? At bruge rub og stub eller at efterlade en helt masse? Hvis man vil bruge rub og stub, er der ikke så meget fidus i at have bundet en masse penge i en ejerbolig.
1
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Eje eller leje?

Indlægaf MOGA » 20. aug 2017, 18:52

Dikus skrev:For ældre er det ofte bedre at leje pga boligtilskuddet. Det giver typisk en lavere månedlig ydelse end at ej, npr man indregner renter, ejendomsværdiskatter og vedligeholdelse.

I et konkret tilfælde ville det være noget, jeg ville regne på.


Med en formue på 3-4 millioner er boligstøtten nok relativt begrænset.

https://www.borger.dk/bolig-og-flytning ... -om-formue
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Eje eller leje?

Indlægaf Bimmerdyret » 20. aug 2017, 18:58

Eje - altid.
At sætte sin boligs vedligeholdelse til udlejer og en "vicevært" er ikke noget jeg ville binde an på.
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Eje eller leje?

Indlægaf Little_Woman » 20. aug 2017, 19:43

Artem skrev:
Little_Woman skrev:Selvfølgelig kan hun finde noget billigere til leje - men selvfølgelig synes jeg hun kan tillade sig at kigge på det her, der er nybyg og store lejligheder, når hun sælger et hus til 3-4 millioner, som hun intet skylder i. Området betyder meget for hende og her er ikke 117 muligheder for lejeboliger i den her kommune.

Som sagt, så undersøger hun og jeg mulighederne, der er for og imod begge dele. Hun hælder stadig mest til at købe, men hvis hun vil leje under jeg hende gerne en store 3'er med udsigt i noget lækkert nybygget.

Hvad vil noget tilsvarende koste at eje?
For jeg fornemmer lidt at hun ikke vil kunne få en lige så god lejlighed til de 3-4 mio som hun har.


4,5 mill-ish, hvis vi taler tilsvarende ejer ifht nybyg, beliggenhed og størrelse.

Den type ikke-nybyg ejer hun også er ret lun på, fordi der er seperat køkken og "ikke køkkenvask midt i stuen"-køkken, i tilsvarende størrelse og beliggenhed, koster knap 2 mill. Det er nok dér hun ender, som hun har det nu - i dag har vi set tre lejligheder og her kunne hun bedst se sig selv.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Eje eller leje?

Indlægaf Little_Woman » 20. aug 2017, 19:46

avdotja skrev:Hvis jeg var 65 og havde 3-4 millioner ville jeg godt nok heller ikke have nogen skrupler over en leje på 14.000. Selvom om hun ender med at blive 95-100 år, burde pengene række til resten af livet (jeg antager at hun også får almindelig folkepension).

Jeg synes hun skal glemme alt om "leje eller eje"-problematikken og udelukkende kigge på hvor hun helst vil bo. Synes hun lejeboligen er lækrest, så er det den hun skal tage. Vinder ejeboligen derimod på beliggenhed/hyggelighed/andet; så er det det (jeg synes) hun skal vælge.


Enig; jeg under hende det hele, jeg er et selvstændigt voksent menneske med en god økonomi og mangler ingenting. Og der er ikke andre der skal arve eller tages hensyn til.

Jeg tror hun faldt meget for en ikke-nybyg ejer, pga indretning med reel entre/køkken/stue og ikke det hele åbent og ud i et. Så er det bare at få håndværkere til at sætte det i stand, der ikke er i orden, når den tid kommer.

Hun skal have det godt og bo ordentligt; det gør jeg også, ud fra mine parametre. Og ja, hun har både egen pension og folkepension; hun har arbejdet i en menneskealder.
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Eje eller leje?

Indlægaf Little_Woman » 20. aug 2017, 19:58

abcd skrev:Hvad er hendes livsplan? At bruge rub og stub eller at efterlade en helt masse? Hvis man vil bruge rub og stub, er der ikke så meget fidus i at have bundet en masse penge i en ejerbolig.


Jeg tror ikke hun, sådan af princip, ønsker at efterlade en bukket halvtredsøre - men omvendt har hun heller ikke tænkt sig at leve på en sten, for at jeg, eneste barn, kan få en formue når hun ikke er mere. Jeg har en fin økonomi og job og det gælder forhåbentlig også når jeg en dag skal arve. Dog vil hun gerne hjælpe mig, når hun kan pga hussalg, heller end at sy dem ind i madrassen.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Eje eller leje?

Indlægaf Artem » 20. aug 2017, 20:32

Little_Woman skrev:4,5 mill-ish, hvis vi taler tilsvarende ejer ifht nybyg, beliggenhed og størrelse.

Den type ikke-nybyg ejer hun også er ret lun på, fordi der er seperat køkken og "ikke køkkenvask midt i stuen"-køkken, i tilsvarende størrelse og beliggenhed, koster knap 2 mill. Det er nok dér hun ender, som hun har det nu - i dag har vi set tre lejligheder og her kunne hun bedst se sig selv.

Ja nye lejligheder er meget ud i et. Faktisk lidt sjovt at der nærmest kun findes den ene måde at indrette på i dag.

Når hun har pengene og kan få en gældfri lejlighed synes jeg godt nok det er det mest fornuftige
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Eje eller leje?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. aug 2017, 20:33

MOGA skrev:
Dikus skrev:For ældre er det ofte bedre at leje pga boligtilskuddet. Det giver typisk en lavere månedlig ydelse end at ej, npr man indregner renter, ejendomsværdiskatter og vedligeholdelse.

I et konkret tilfælde ville det være noget, jeg ville regne på.


Med en formue på 3-4 millioner er boligstøtten nok relativt begrænset.

https://www.borger.dk/bolig-og-flytning ... -om-formue

Det tænkte jeg også først men de mister max. 20% af den boligstøtte som er 4700kr*12 om året, som pensionist altså. Og 65 år, så er den grænse nået.

Der er så nogle andre økonomiske begrænsninger som folkepension og tilskud, varmetillæg og ældrecheck og hvad pensionister ellers kan få ekstra ud af, de er dog økonomisk begrænset, når man har formue, nogle er indtægts betinget.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Eje eller leje?

Indlægaf MOGA » 20. aug 2017, 20:55

DenBruneMunk skrev:
MOGA skrev:
Dikus skrev:For ældre er det ofte bedre at leje pga boligtilskuddet. Det giver typisk en lavere månedlig ydelse end at ej, npr man indregner renter, ejendomsværdiskatter og vedligeholdelse.

I et konkret tilfælde ville det være noget, jeg ville regne på.


Med en formue på 3-4 millioner er boligstøtten nok relativt begrænset.

https://www.borger.dk/bolig-og-flytning ... -om-formue

Det tænkte jeg også først men de mister max. 20% af den boligstøtte som er 4700kr*12 om året, som pensionist altså. Og 65 år, så er den grænse nået.

Der er så nogle andre økonomiske begrænsninger som folkepension og tilskud, varmetillæg og ældrecheck og hvad pensionister ellers kan få ekstra ud af, de er dog økonomisk begrænset, når man har formue, nogle er indtægts betinget.


Ens indtægt bliver tillagt et beløb efter nogle specifikke grænser. Hvis man har en formue på 3,5 mil. beregnes der et tillæg på omkring 450.000, der skal lægges oveni personlig indtægt. Så med folkepension som enlig, pensionsopsparing og formuetillægget, ryger indtægten vel så højt op, at en evt. boligstøtte må være meget begrænset.

https://www.borger.dk/bolig-og-flytning ... -om-formue
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Eje eller leje?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. aug 2017, 21:05

MOGA skrev:
DenBruneMunk skrev:
MOGA skrev:
Dikus skrev:For ældre er det ofte bedre at leje pga boligtilskuddet. Det giver typisk en lavere månedlig ydelse end at ej, npr man indregner renter, ejendomsværdiskatter og vedligeholdelse.

I et konkret tilfælde ville det være noget, jeg ville regne på.


Med en formue på 3-4 millioner er boligstøtten nok relativt begrænset.

https://www.borger.dk/bolig-og-flytning ... -om-formue

Det tænkte jeg også først men de mister max. 20% af den boligstøtte som er 4700kr*12 om året, som pensionist altså. Og 65 år, så er den grænse nået.

Der er så nogle andre økonomiske begrænsninger som folkepension og tilskud, varmetillæg og ældrecheck og hvad pensionister ellers kan få ekstra ud af, de er dog økonomisk begrænset, når man har formue, nogle er indtægts betinget.


Ens indtægt bliver tillagt et beløb efter nogle specifikke grænser. Hvis man har en formue på 3,5 mil. beregnes der et tillæg på omkring 450.000, der skal lægges oveni personlig indtægt. Så med folkepension som enlig, pensionsopsparing og formuetillægget, ryger indtægten vel så højt op, at en evt. boligstøtte må være meget begrænset.

https://www.borger.dk/bolig-og-flytning ... -om-formue
yep, jeg fik byttet rundt der, på boligstøtte og personlig formue.
0

Tilbage til "Bolig"