Skabsracisterne på arbjede

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Kort karma: 62
Likede indlæg: 2589

Skabsracisterne på arbjede

Indlægaf HerErJeg » 20. aug 2017, 17:00

Vi skal holde jobsamtale med en nyuddannet der har smidt en uopfordret ansøgning.
Det er lige det lille issue, at personen er afrikaner, og som jeg kender nogle af mine kolleger, så vil det afstedkomme nogle "opfindsomme" kommentarer. Selvfølgelig ikke nogen som personen skal høre, men i smug på allerværste vis.
Vi har tidligere haft en homoseksuel, jeg vidste det ikke og mine kolleger vidste det ikke, det var vist chefen der selv sad med info der.
Problemet var bare lige, at når bølgerne gik højt med lumre bemærkninger, så fik homoerne også en ordentlig tur. Det var først da personen blev ramt en sparerunde og dermed skulle forlade os, at de fik de sidste små brikker info og hvem og hvad han stod for.

Jeg skal selv med til denne samtale med afrikaneren, så det kan meget vel ende med en ansættelse, og hvad så??? Hvordan skal jeg lige håndtere det, når opfindsomheden breder sig? Mit gæt er, at der nok er en eller to som ser ham som en trussel mod deres eget arbejde, hvis han viser sig at være dygtig. Der har været visse arbejdsområder der har været forsømt og syltet, det er blandt andet de opgaver vedkommende skal hjælpe med at løfte op. Men det vil jo ikke gøre noget lettere, hvis det pludselig ses en trussel ude i horisonten....
0
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22059

Re: Skabsracisterne på arbjede

Indlægaf Akehurst2 » 20. aug 2017, 17:48

I skal da til at få sagt fra over for sexistiske og racistiske bemærkninger helt generelt - det lyder som om, I har udviklet en skidt omgangstone, og det skal I se at få gjort op med.

Uanset om den afrikanske mand bliver ansat eller ej.
21
Ndss
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Indlægaf Ndss » 20. aug 2017, 17:54

Hvad er det for en slags arbejdsplads, hvor man spilder tid på sådanne bekymringer?

Mit forslag vil være at bringe arbejdspladsens kerneopgave i fokus, i stedet for de personlige holdninger. Du skriver at visse arbejdsområder har været forsømt, hvilket sikkert hænger sammen med at i tager mere personlighed end faglighed med på arbejdet.
Du skal håndtere det ved at sige fra og ja, det er svært, men øvelse gør mester :)
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 142
Likede indlæg: 3189

Indlægaf Tux » 20. aug 2017, 17:57

Det lyder ikke til at det er racisme der er problemet, men nærmere en generelt rådden kultur...
10
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2079

Indlægaf DenBruneMunk » 20. aug 2017, 17:58

Håndværkere?
0
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 20. aug 2017, 18:02

Ndss skrev:Hvad er det for en slags arbejdsplads, hvor man spilder tid på sådanne bekymringer?

Mit forslag vil være at bringe arbejdspladsens kerneopgave i fokus, i stedet for de personlige holdninger. Du skriver at visse arbejdsområder har været forsømt, hvilket sikkert hænger sammen med at i tager mere personlighed end faglighed med på arbejdet.
Du skal håndtere det ved at sige fra og ja, det er svært, men øvelse gør mester :)

Ligefrem spilder tid?
Nu HAR jeg oplevet hvordan det kan lyde, og er ret sikker på at det kan lyde tilsvarende nu igen hvor der kommer en anden person ind af døren.
Chefen burde træde knivskarpt i karakter, men det skete jo ikke sidste gang.
Det med de forsømte opgaver, det bunder i en meget anderledes metode at arbejde på. Det er svært og tidskrævende at vende bøtten rundt, og selv om der så pludselig kommer et mindre hul med ledig tid, så tør man nok ikke rigtig springe ud i det, eller også så tager dovenheden over, og man venter til næste bølge af travlhed.
0
Ndss
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Indlægaf Ndss » 20. aug 2017, 18:08

HerErJeg skrev:
Ndss skrev:Hvad er det for en slags arbejdsplads, hvor man spilder tid på sådanne bekymringer?

Ligefrem spilder tid?
Nu HAR jeg oplevet hvordan det kan lyde, og er ret sikker på at det kan lyde tilsvarende nu igen hvor der kommer en anden person ind af døren.
Det med de forsømte opgaver, det bunder i en meget anderledes metode at arbejde på. Det er svært og tidskrævende at vende bøtten rundt, og selv om der så pludselig kommer et mindre hul med ledig tid, så tør man nok ikke rigtig springe ud i det, eller også så tager dovenheden over, og man venter til næste bølge af travlhed.

Ja, jeg synes det er problematisk at en medarbejder skal bruge tid på at spekulere over sådan noget forud for en jobsamtale.
Hvad synes du ellers om mit forslag? Du nævner hvad chefen burde gøre, men hvad burde du og dine kolleger gøre? Medarbejderne har et lige så stort ansvar for kulturen :)
2
JoyNips
Kort karma: 1034
Likede indlæg: 22917

Indlægaf JoyNips » 20. aug 2017, 18:10

Gentag det højt: "sagde du virkelig lige *racistisk udsagn*" og gør det, så det er tydeligt at du finder det væmmeligt og ikke sjovt. De skal call'es på det hver gang. Og hvis de prøver med "det er jo bare sjov og gak og løjer, thøhø" så svarer du med et "ja og lidt skabsracistisk, ikke sandt?"
15
Allmost_Famous
Kort karma: 633
Likede indlæg: 14133

Indlægaf Allmost_Famous » 20. aug 2017, 18:22

Du/I skal gro noget røv i bukserne, og sige fra overfor den opførsel!

Og så skulle du måske lige overveje din egen retorik. "Afrikaneren"... "Homoen"... :rulle:
9
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 20. aug 2017, 18:25

Allmost_Famous skrev:Du/I skal gro noget røv i bukserne, og sige fra overfor den opførsel!

Og så skulle du måske lige overveje din egen retorik. "Afrikaneren"... "Homoen"... :rulle:

Homoen var for at sætte tingene på spidsen i debatten. Det burde også fremgå ret klart synes jeg.
Og vedr. afrikaneren, hvad pokker skal jeg ellers kalde ham? Neger er da også totalt no go, så jeg synes faktisk det er ret svært.

Anden etnisk person end dansk med ændrede pigment forhold i huden... sådan noget korrekt noget magter jeg ikke.
8
Allmost_Famous
Kort karma: 633
Likede indlæg: 14133

Indlægaf Allmost_Famous » 20. aug 2017, 18:35

HerErJeg skrev:
Allmost_Famous skrev:Du/I skal gro noget røv i bukserne, og sige fra overfor den opførsel!

Homoen var for at sætte tingene på spidsen i debatten. Det burde også fremgå ret klart synes jeg.
Og vedr. afrikaneren, hvad pokker skal jeg ellers kalde ham? Neger er da også totalt no go, så jeg synes faktisk det er ret svært.

Anden etnisk person end dansk med ændrede pigment forhold i huden... sådan noget korrekt noget magter jeg ikke.

"Ansøgeren"... Det er jo det, han er.
6
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
ajnaM
Kort karma: 678
Likede indlæg: 15454

Indlægaf ajnaM » 20. aug 2017, 18:50

Allmost_Famous skrev:
HerErJeg skrev:

"Ansøgeren"... Det er jo det, han er.

Men tråden handler jo om hans hudfarve.

Jeg er med på, at hudfarve i langt de fleste situationer er ligegyldig, og at det dér er en uskik at italesætte den - men når det decideret handler om hudfarve, så er det i mine øjne ret logisk, at man taler om den.

Jeg ville kalde det 'mørk' eller 'brun' i huden. Det er det, min 5-årige børnehavedreng kalder det, og det har han fra sine brune venner i børnehaven. Det går jeg ud fra er ret okay - i hvert fald kender jeg ingen, der har noget problem med de ord, når det endelig skal italesættes.
4
Brugeravatar
Filliongonggong
Kort karma: 24
Likede indlæg: 237

Indlægaf Filliongonggong » 20. aug 2017, 21:36

Man må ikke sige neger, men afrikaner er da tilladt, idet han jo stammer fra Afrika. Synes der er lidt ordkløveri her, idet tråden jo handler om ts bekymringer i forhold til hans hudfarve.

Ts jeg synes, det er noget, du skal drøfte med chefen. Det er ikke dit ansvar alene at ændre dine kollegaers skabsracisme. Evt. Hvis i har en tillidsmand på jeres arbejdsplads, kan denne enten støtte dig i en samtale med chefen eller tage samtalen med chefen, så du evt. Kan være anonym.

Jeg har selv oplevet det på en arbejdsplads og ved hvor svært det er at ændre.
11
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1113
Likede indlæg: 16656

Indlægaf dgd2007 » 20. aug 2017, 23:31

Men hvilken stilling har du da selv i firmaet, siden du føler det som din pligt at opdrage på de andre? :)

Nu kender jeg selvfølgelig ikke tonen osv., men altså man kan jo også tage sådan noget for tungt. Der er da mange steder i verden, folk også ville gøre lidt grin med os, hvis vi kom anstigende der.
Senest rettet af dgd2007 21. aug 2017, 08:21, rettet i alt 1 gang.
1
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22059

Indlægaf Akehurst2 » 21. aug 2017, 07:15

HerErJeg skrev:

Ligefrem spilder tid?

De lyder som nogen virkelig ucharmerende typer, men tror de faktisk ville komme med bemærkninger om hudfarve, hvis der sidder en med en anden hudfarve over for dem? Det lyder på din beskrivelse som om, de har for vane at fx kommentere grimt på minoriteters seksualiteter, men at de faktisk ikke vidste, jeres tidligere kollega var homoseksuel. Så måske vil de holde sig i skindet, når det drejer sig om den afrikanska mand.

Bortset fra det, så har du også et ansvar for at sige fra - det har vi allesammen, så arbejdspladsen kan være et rart sted for alle.
2

Tilbage til "Livets forhold"