Kan man få bøder for noget som optages på video?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 62
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2070

Kan man få bøder for noget som optages på video?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. aug 2017, 17:40

Er der nogen som ved om det at tale i mobil mens man kører, kører uden sikkerhedssele eller lign., når de optages på video, kan man få bøder for dette, hvis man altså ikke allerede blev taget i det? Er det kun på fersk gerning sådanne forseelser dømmes? eller kan en video være dokumentation for en dom?

Det som jeg mener er,
Den nye sæson af Drengene på kanten II, der ser man dem utallige gange køre bil med en mobil i hånden mens de kører på motorvej. De burde jo næsten få en historisk tilbagevirkende bøde for dette, måske ikke muligt men synd, når så meget andet på video kan dømmes.
0
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 122
Likede indlæg: 3853

Re: Kan man få bøder for noget som optages på video?

Indlægaf Nicolait » 20. aug 2017, 18:37

Som udgangspunkt vil jeg mene, at det kan man godt. Det afgørende må være om der er tilstrækkelig med bevis for en given lovovertrædelse.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 20. aug 2017, 19:22

Nicolait skrev:Som udgangspunkt vil jeg mene, at det kan man godt. Det afgørende må være om der er tilstrækkelig med bevis for en given lovovertrædelse.

Det ville være fedt.

Billede
Billede

Synes det er rimelig tydeligt her :)
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 4102
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 43374

Indlægaf kidkomb » 20. aug 2017, 19:28

Hopla, hvor kunne de få varmet bødeblokken, hvis jeg havde dashcam på så :8:
Jeg gad godt at man kunne det.
Jeg melder mig helt frivilligt til at livestreame min kørsel.
Motorvejen hvor jeg bor ville have betragteligt færre lastbiler i løbet af kort tid i hvert fald.
Det ville være dejligt.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
Man som i jeg
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster
Frank
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Indlægaf Frank » 20. aug 2017, 20:23

Ja, hvis det er politiet som har optaget det, f. eks fra en civil vogn.
Hvis du bliver fotograferet af den Automatiske Trafikkontrol, vil du kun få bøde for en eventuel hastighedsoverskridelse samt en bøde hvis den som kører bilen ikke har et gyldigt kørekort.
Optagelser fra private kan ikke bruges som bevis. Det hænger sammen med at politiets videoudstyr blandt andet skal være typegodkendt og leve op til nogle bestemte krav for at domstolene accepterer det som bevismateriale.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 20. aug 2017, 20:40

Frank skrev:Optagelser fra private kan ikke bruges som bevis. Det hænger sammen med at politiets videoudstyr blandt andet skal være typegodkendt og leve op til nogle bestemte krav for at domstolene accepterer det som bevismateriale.

Fedt , så er meget video overvågning med billeder af mistænkte vel lige til at afvise, fordi de ikke er type godkendte til formålet :(

Der er nok visse typer overtrædelser som de godt kan dømme, da man jo ofte beder offentligheden om hjælp, dog ikke når folk kører forkert og overtræder loven, det må så være som jeg skrev, tag dem på fersk gerning, alt andet kan ikke helt bevises.
0
Frank
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Indlægaf Frank » 20. aug 2017, 20:54

Det vil altid være domstolens afgørelse om optagelser kan bruges som bevismateriale.
Problemet med dashcam er jo at de ikke er statisk placeret, men befinder sig i et køretøj som bevæger sig.
Så kommer vi ud i den situation at man også skal kunne dokumenterer hvordan disse optagelser er foretaget.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"