DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22023

Re: DR: Skal HIV forebyggende pille finansieres af staten?

Indlægaf Akehurst2 » 22. aug 2017, 12:15

eks-Maupassant skrev:Har lægerne så tænkt sig at sidde og sortere i hvem der knalder mest så de har lov til at få pillerne? Det tror jeg måske ikke lige de gode overlæger har tænkt over, om de har tænkt sig at kræve dokumentation for hvor mange folk knalder uden kondom pr måned.

Ifølge artiklen i Berlingeren vil det være muligt at finde frem til personerne, fordi de gentagne gange kommer i behandling for kønssygdomme.

Men hvis behandlignen tilbydes nogen, så bliver det jo hurtigt et krav fra andre. Og der er sikkert nogen, der ikke får de mindre alvorlige kønssygdomme, fordi de netop beskytter sig af frygt for HIV, men som måske hellere vil af med HIV-risikoen og så tage en antibiotikakur mod fx klamydia, hvis det er.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 22. aug 2017, 12:16

Purple Haze skrev:
PerXX skrev:
Purple Haze skrev:Hvordan definere man vaccine, hvis det ikke er at man indtager medicin der forhindre den sygdom, man vaccinere imod.

For flueknepperiets skyld: en vaccine 'træner' kroppens immunforsvar til selv at kunne bekæmpe en sygdom. En vaccine skal som regel kun gentages få gange. Dette er Profylaktisk behandling - gentagende indtagelse af medicin til forebyggelse mod en sygdom. Her er det udelukkende medicinen der bekæmper sygdommen, og virkningen forsvinder når medicinen ikke længere tages.

Oki.

Men resultatet er det samme, folk bliver ikke syge, sygdommen bliver ikke spredt.

Så uanset om det er vaccine eller profylaktisk behandling så er resultatet det samme.

Så kan du jo også kalde kondomer en vaccine. Med kondomer er resultatet det samme, folk bliver ikke syge, sygdommen bliver ikke spredt.
0
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22023

Indlægaf Akehurst2 » 22. aug 2017, 12:18

Purple Haze skrev:Og hvis folk lod være med at ryge, kører bil, rejse til udlandet, dyrke sex, spise fed mad, spise slik og en masse andre ting der gør at de kommer i risiko zonen for andre alvorlige sygdomme, så ville "vi" også sparer en masse penge.

De folk synes jeg sjovt nok også vi skal behandle og det skal så vidt muligt forhindres at de får sygdommene - på trods af at de selv har bragt sig i situationen.

Men selv for folk, der fuldstændig uden skyld er der jo diskussioner af, hvad medicin skal koste. Her fx i forhold til cystisk fibrose: http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhe ... %C3%A6snet
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 22. aug 2017, 12:20

Akehurst2 skrev:
eks-Maupassant skrev:Har lægerne så tænkt sig at sidde og sortere i hvem der knalder mest så de har lov til at få pillerne? Det tror jeg måske ikke lige de gode overlæger har tænkt over, om de har tænkt sig at kræve dokumentation for hvor mange folk knalder uden kondom pr måned.

Ifølge artiklen i Berlingeren vil det være muligt at finde frem til personerne, fordi de gentagne gange kommer i behandling for kønssygdomme.

Men hvis behandlignen tilbydes nogen, så bliver det jo hurtigt et krav fra andre. Og der er sikkert nogen, der ikke får de mindre alvorlige kønssygdomme, fordi de netop beskytter sig af frygt for HIV, men som måske hellere vil af med HIV-risikoen og så tage en antibiotikakur mod fx klamydia, hvis det er.

Ja selvfølgelig er der sociale dynamikker.

Hvis overlægerne spreder det glade budskab "hey hvis i bare knalder løs og dropper alt det der kondompjat i et års tid, så belønner vi jer med en 2 millioner kroners immunisering mod HIV så du slipper for kondom resten af livet", ja der er mange der vil tage mod det tilbud.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 113
Likede indlæg: 3524

Indlægaf Stars » 22. aug 2017, 12:23

Purple Haze skrev:
PerXX skrev:
Purple Haze skrev:Hvordan definere man vaccine, hvis det ikke er at man indtager medicin der forhindre den sygdom, man vaccinere imod.

For flueknepperiets skyld: en vaccine 'træner' kroppens immunforsvar til selv at kunne bekæmpe en sygdom. En vaccine skal som regel kun gentages få gange. Dette er Profylaktisk behandling - gentagende indtagelse af medicin til forebyggelse mod en sygdom. Her er det udelukkende medicinen der bekæmper sygdommen, og virkningen forsvinder når medicinen ikke længere tages.

Oki.

Men resultatet er det samme, folk bliver ikke syge, sygdommen bliver ikke spredt.

Så uanset om det er vaccine eller profylaktisk behandling så er resultatet det samme.

Resultatet er kun det samme, hvis personen slavisk resten af livet husker at tage pillerne hver dag. - også når de er syge, er på ferie og har tømmermænd.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 22. aug 2017, 12:27

Stars skrev:
Purple Haze skrev:
PerXX skrev:

Oki.

Resultatet er kun det samme, hvis personen slavisk resten af livet husker at tage pillerne hver dag. - også når de er syge, er på ferie og har tømmermænd.

Så må vi jo bare ansætte nogen personer til at sørge for at de tager pillerne, herregud en million mere eller mindre. De skal have personlige pille-assistenter der kommer hver dag og giver dem pillen.

Folk der tit kommer galt af sted fordi de ikke tænker sig om, de har faktisk krav på at staten betaler for et helt team af folk der kan følge dem 24/7 og fikse alting for dem.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Indlægaf Bimmerdyret » 23. aug 2017, 07:29

Purple Haze skrev:Ja vi skal nemlig helst ikke lytte til eksperter, som ved hvad de taler om - af en eller anden sær grund.

Hvordan definere man vaccine, hvis det ikke er at man indtager medicin der forhindre den sygdom, man vaccinere imod.

Om indtaget er en eller to indsprøjtninger af en omgang eller en pille om dagen er vel ligegyldigt, de forhindre sygdommen.

Og i så fald, hvordan mener du så det hænger sammen med at man ikke gratis giver HPV-vaccinationen til drenge?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 656
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 11965

Indlægaf Purple Haze » 23. aug 2017, 19:06

Bimmerdyret skrev:
Og i så fald, hvordan mener du så det hænger sammen med at man ikke gratis giver HPV-vaccinationen til drenge?

Er ikke helt sikker på hvad du mener?

Hvis det er hvordan den manglende HPV vaccine hænger sammen med at, jeg ikke bryder mig om at folk ikke synes at piller mod HIV skal gives til folk, fordi de bare kunne bruge kondom?
Der ser jeg ikke rigtig nogen sammenhæng (hvis det var det du mener?), men kan forestille mig at de samme folk også er imod HPV vaccine i det hele taget, for folk kan jo bare bruge kondom.

Hvis mit svar er helt skævt, så må du gerne uddybe, for så har jeg ikke fanget meningen i spørgsmålet.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze

Indlægaf Purple Haze » 23. aug 2017, 19:08

Stars skrev:
Purple Haze skrev:
PerXX skrev:

Oki.

Men det er vel ikke anderledes end at tage fx P-piller?
Faktisk meget sammenlignligt mener jeg, da de her piller enten skal tages indtil personen ikke længere er sexuelt aktiv, eller finder en fast partner der også er HIV fri.
0
Brugeravatar
Purple Haze

Indlægaf Purple Haze » 23. aug 2017, 19:16

Akehurst2 skrev:
Purple Haze skrev:Og hvis folk lod være med at ryge, kører bil, rejse til udlandet, dyrke sex, spise fed mad, spise slik og en masse andre ting der gør at de kommer i risiko zonen for andre alvorlige sygdomme, så ville "vi" også sparer en masse penge.

De folk synes jeg sjovt nok også vi skal behandle og det skal så vidt muligt forhindres at de får sygdommene - på trods af at de selv har bragt sig i situationen.

Men selv for folk, der fuldstændig uden skyld er der jo diskussioner af, hvad medicin skal koste. Her fx i forhold til cystisk fibrose: http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhe ... %C3%A6snet

Ja, og har heller ikke sagt at der ikke skal være en 'Cost benifit' analyse af en art, er helt klar på at der er begrænsede midler.

Men har virkelig noget imod argumentet om at 'folk jo bare kan bruge kondom' og 'det er de selv uden om'. Folk opfører sig (synes jeg) ofte tåbeligt og kommer derfor galt afsted, og det er dyrt og dumt, men mener ikke at det er et argument for ikke at give dem behandling hvis det er muligt.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 113
Likede indlæg: 3524

Indlægaf Stars » 23. aug 2017, 19:29

Purple Haze skrev:
Stars skrev:
Purple Haze skrev:
PerXX skrev:

Oki.

Men det er vel ikke anderledes end at tage fx P-piller?
Faktisk meget sammenlignligt mener jeg, da de her piller enten skal tages indtil personen ikke længere er sexuelt aktiv, eller finder en fast partner der også er HIV fri.

Og p-piller betaler man jo også selv for.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Indlægaf Bimmerdyret » 24. aug 2017, 10:01

Purple Haze skrev:
Bimmerdyret skrev:

Hvis det er hvordan den manglende HPV vaccine hænger sammen med at, jeg ikke bryder mig om at folk ikke synes at piller mod HIV skal gives til folk, fordi de bare kunne bruge kondom?
Der ser jeg ikke rigtig nogen sammenhæng (hvis det var det du mener?), men kan forestille mig at de samme folk også er imod HPV vaccine i det hele taget, for folk kan jo bare bruge kondom.

Hvis mit svar er helt skævt, så må du gerne uddybe, for så har jeg ikke fanget meningen i spørgsmålet.

I dit indlæg skrev du : Ja vi skal nemlig helst ikke lytte til eksperter, som ved hvad de taler om - af en eller anden sær grund.

Eksperter har sagt at man bør give HPV- vaccinen til drenge på ligefod med piger - du spørger om hvorfor man ikke lytter til eksperter.
HIV kan man beskytte sig mod, det er ikke en dødelig sygdom og diabetikere har kortere forventet levetid.
HPV er noget, der gælder begge køn (og nej... man kan IKKE beskytte sig ud af HPV) og man vælger kun at beskytte det ene køn.
0
Brugeravatar
Purple Haze

Indlægaf Purple Haze » 24. aug 2017, 18:20

Bimmerdyret skrev:
Purple Haze skrev:
Bimmerdyret skrev:

I dit indlæg skrev du : Ja vi skal nemlig helst ikke lytte til eksperter, som ved hvad de taler om - af en eller anden sær grund.

Eksperter har sagt at man bør give HPV- vaccinen til drenge på ligefod med piger - du spørger om hvorfor man ikke lytter til eksperter.
HIV kan man beskytte sig mod, det er ikke en dødelig sygdom og diabetikere har kortere forventet levetid.
HPV er noget, der gælder begge køn (og nej... man kan IKKE beskytte sig ud af HPV) og man vælger kun at beskytte det ene køn.

Ja? Og det er da også helt åndssvagt ikke at gøre det, hvis det er muligt at vaccinere begge køn.
0
IrmaPigen
Kort karma: 810
Likede indlæg: 9591

Indlægaf IrmaPigen » 26. aug 2017, 06:55

paint skrev:
fisken80 skrev:
Tamara skrev:50.000 kr x samtlige danskere med et sexliv? Nej. Naturligvis skal vores skat ikke bruges til noget så idiotisk.

Nu er det jo heller ikke tanken, at det er alle med et sexliv, der skal have pillen, men folk, der er i højrisiko for at blive smittet. Det vil sige homoseksuelle mænd med mange skiftende seksualpartnere. Jeg hørte om det i radioen i går og jeg mindes et tal mellem 100 og 200 personer.

Og jeg synes sådan set godt de kan få den gratis. Hvis det kan forebygge, at de smittes med HIV og skal have dyr medicin resten af livet (som staten jo altså også giver tilskud til) så synes jeg det er en ok investering. Homoseksuelle betaler også skat, så hvorfor ikke.

Måske kan en del blive egenbetaling og en del betalt af staten, det er også en mulighed.

Ifølge en anden undersøgelse jeg læste, så er netop homoseksuelle mænd, dem der skifter sexpartnere allerhyppigst. Jeg kan ikke lige huske tallene, men det var ret voldsomt.
Desuden tror jeg næppe at tallet 100-200 personer holder vand. Det er formentlig snarere 100 - 200.000 (hvis det kan gøre det)

I øvrigt mener jeg ikke at personlig prævention, er noget Staten skal involveres i eller betale for. Jeg synes det er i orden, at Staten betaler for HPV-vaccine( som også burde gives gratis til drenge) fordi der ellers ville opstå en social slagside.

Men kvinder der har fået keglesnit kan ikke få hpv vaccine en gratis selvom lægerne anbefaler man får den.

Så hell no at homoseksuelle mænd skal have en dyr forebyggende behandling for at de kan kan opretholde en promiskuøs livsstil og knalde til højre og venstre uden nærmere omtanke for konsekvenserne.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22049

Indlægaf Sangius » 26. aug 2017, 07:19

Jeg kan slet ikke forstå, at dette debatteres. Pillen beskytter kun i op mod 86% af tilfældende. Så vi ville sikkert se flere HIV tilfælde, hvis pillen blev udbredt, da folk så ville droppe kondomet.
Det virker slet ikke som en god ide...
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"