Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4553

Re: Er det fesent at få ring på, når man ikke skal giftes?

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 18:32

DetSorteCirkus skrev:
Hvis man dermed erklæret går efter at efterligne et ægteskab, så ja, der kan jeg godt se din sammenligning, men hvis man netop ikke er interesseret i at blive gift på den autoriserede måde, er det for mig noget andet. Jeg synes ikke, at ægteskabet som forhold har monopol på hverken udveksling af ringe eller brugen af "mand/kone" om partneren.

Næ, ægteskaber har jo ikke monopol på noget - man må kalde sig lige hvad man vil. Og man skader ingen - faktisk er der jo ingen, der behøver at så meget som have en holdning til det (medmindre man som her bliver direkte spurgt).

Men man bruger symboler fra et ritual til noget andet, og det synes jeg helt personligt ligesom med studenterhuerne til ikke-studenter, er - ja, fesent. Find på noget andet, så.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10272

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. okt 2015, 18:39

Akehurst2 skrev:
Næ, ægteskaber har jo ikke monopol på noget - man må kalde sig lige hvad man vil. Og man skader ingen - faktisk er der jo ingen, der behøver at så meget som have en holdning til det (medmindre man som her bliver direkte spurgt).

Men man bruger symboler fra et ritual til noget andet, og det synes jeg helt personligt ligesom med studenterhuerne til ikke-studenter, er - ja, fesent. Find på noget andet, så.

Forskellen på de to eksempler ligger for mig i, at man i TS' tilfælde faktisk gør det samme som ved indgåelse af et ægteskab, nemlig lover hinanden evig troskab, hvilket gør ringen til et oplagt symbol på uendelighed.
For mig er et personligt løfte altså på det følelsesmæssige område præcis så ligestillet med et bryllup, som de fire gymnasiale ungdomsuddanelser er med hinanden.
1
Je suis un tableau noir.
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 19. okt 2015, 19:59

Fru Sunshine skrev:Men altså: der er vel heller ingen, der løber rundt og spørger folk med ringe, om det nu også er en vielsesring.

Det skal du ikke være sikker på. Min kæreste har foræret mig en Spinningring, jeg har ønsket mig længe, fordi den pludseligt var virkelig meget på tilbud, og derfor økonomisk mulig at nå. Jeg er blevet spurgt de første 10 gange de sidste 14 dage, om vi er blevet forlovet eller gift. Sådan i ramme alvor. Og når jeg siger "nej, han var bare sød at give mig en gave", så siger folk fandeme "er du sikker?" :lol:

Til trådens emne:
Det må folk selv om. Personligt ville jeg finde det fjollet og unødvendigt, og jeg synes, det er ligesom HG'ere eller SOSU'er, der kalder sig studenter, og tager en hue på, når de er færdige. Det er ikke bedre at være HHX eller STX end HG eller SOSU, og det er ikke mere værd at gift end ikke at være det. Men for mig personligt hører en ring, man bruger på dén måde til at være forlovet og gift, og jeg ville personligt også føle mig fjollet over at være forlovet mere end maksimalt 2 år før et bryllup.
Men folk er forskellige.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 19. okt 2015, 20:00

Allmost_Famous skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Hvis man dermed erklæret går efter at efterligne et ægteskab, så ja, der kan jeg godt se din sammenligning, men hvis man netop ikke er interesseret i at blive gift på den autoriserede måde, er det for mig noget andet. Jeg synes ikke, at ægteskabet som forhold har monopol på hverken udveksling af ringe eller brugen af "mand/kone" om partneren.

Havde argumentet i stedet været, at man regnede med at blive sammen resten af livet, men lige vil holde en dør åben og derfor bilder andre ind, at man er gift, selvom man ikke er det, ville jeg derimod ryste på hovedet.

Når man vælger en alternativ løsning, er det dog, synes jeg, ekstra vigtigt, at man begge to virkelig vil den model, man har besluttet sig for, og der må jeg medgive, at det her mest virker som TS' kærestes ønske.

Hvis man går med vielsesring og kalder hinanden mand/kone, så er det da netop at efterligne et ægteskab, og så endda med tanke på "signalværdi". Altså har man et ønske om, at man bliver opfattet som ægtefolk, selvom man ikke er det, og ikke har intentioner om nogensinde at blive det. Det ér altså teenageagtigt i min bog.

For min skyld kan man gøre som man vil. Men direkte adspurgt, siger jeg altså min mening. Og en så gennemført efterligning finder jeg altså særdeles teenageagtig.

Det er nemlig netop dét - at man jo gerne vil efterligne noget. Det forstår jeg ikke.
Jeg har en veninde, der har et barn med sin kæreste, og de har været kærester i 12 år eller sådan noget. Det er et aktivt valgt, at de ikke er gift, og de gør meget ud af, at folk ikke skal omtale dem som hinandens ægtefæller, netop fordi de er kærester - ikke gift.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 196
Likede indlæg: 1978

Indlægaf lillebjoern » 19. okt 2015, 20:01

Jeg synes ikke det er fesent. Utraditionelt, joh, men det er vel op til personerne selv at afgøre ringenes betydning, ligesom der er mange der gør det på andre områder. Ringene kan jo også være gaver til hinanden, som symboliserer jeres kærlighed til hinanden, ligesom andre gaver kan være det? De behøver ikke have relation til det ægteskabelige i min verden.

Og som Sunshine også påpeger – hvor mange spørger så i realiteten ind til ringenes betydning?
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 20:05

DetSorteCirkus skrev:
Forskellen på de to eksempler ligger for mig i, at man i TS' tilfælde faktisk gør det samme som ved indgåelse af et ægteskab, nemlig lover hinanden evig troskab, hvilket gør ringen til et oplagt symbol på uendelighed.
For mig er et personligt løfte altså på det følelsesmæssige område præcis så ligestillet med et bryllup, som de fire gymnasiale ungdomsuddanelser er med hinanden.

For mig vægter det konkrete ansvar, man påtager sig ved ægteskab også ret tungt, og det er også en grund til, at jeg synes det er noget mærkeligt noget at "lege".

Gifter man sig, så handler det ikke kun om løftet om troskab og sammenhold, men også om formel pligt til at forsørge sin ægtefælle, at børn i ægteskabet regnes som mandens, at man kan sidde i uskiftet bo, at man forpligter sig til ikke at disponere over den fælles bolig, alle de ting, der tilsammen ligger i at være gift. For mig er ægteskabet ikke bare et romantisk ritual, det er i allerhøjeste grad også det med ansvaret, ikke kun følelsesmæssigt, men også lovmæssigt.

Og ja, det følelsesmæssige er lige så fint dækket ind ved at man lover hinanden det uden indblanding af hverken verdslige eller religiøse myndigheder, men det er som sagt ikke kun det følelsesmæssige, der tegner ægteskabet for mig.
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3564

Indlægaf Lemonella » 20. okt 2015, 05:58

Min kæreste, som har en udpræget sans for humor, læste denne tråd og smed et billede til mig med ordene: "denne her ring har da en vis signalværdi". :lol:

Billede
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5901

Indlægaf Dikus » 20. okt 2015, 08:41

Ej. Nu synes jeg, det er synd for dig. Hvis du nu bliver gladere af en ring...
4
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3255

Indlægaf DD_81 » 20. okt 2015, 08:52

Jeg synes det er sjovt som mange her i tråden synes der er så stærk en sammenhæng imellem ringe og ægteskab.

Og det fik mig til at tænke, - jeg har ikke brugt min vielsesring specielt meget det sidste års tid.
En af årsagerne er bl.a. mit job, hvor jeg dels vasker/spritter hænder mange gange dagligt og ringene var til gene, men også ifht. madlavning skulle de af/på gr. hygiejnen. Ligeledes med madlavning hjemme, havearbejde...
Og så får jeg bare indimellem en følelse af "klaustrofobi" på mine fingre når jeg har ringe på.

Og det gør mig jo ikke mindre gift, at jeg ikke går med min dagligt.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 20. okt 2015, 08:54

Jeg har en sød veninde, der er forlovet for fjerde gang.
Kun en af de forlovelser har været med ægteskab for øje.

Hendes lillebror er også lige blevet forlovet, men de skal ikke giftes.

For dem betyder forlovelsen jo bare, at de viser, at de hører sammen. At jeg synes, det er noget underligt noget, er jo ikke deres problem.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 08:55

Alternativt er der jo 'the love bracelet', hvor du har smykket og han har 'nøglen'. Sådan et svarer nok i øvrigt også til en mellemstor bryllupsfest i pris :D

image.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Aima 20. okt 2015, 09:27, rettet i alt 1 gang.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 09:03

DD_81 skrev:Jeg synes det er sjovt som mange her i tråden synes der er så stærk en sammenhæng imellem ringe og ægteskab.

Og det fik mig til at tænke, - jeg har ikke brugt min vielsesring specielt meget det sidste års tid.
En af årsagerne er bl.a. mit job, hvor jeg dels vasker/spritter hænder mange gange dagligt og ringene var til gene, men også ifht. madlavning skulle de af/på gr. hygiejnen. Ligeledes med madlavning hjemme, havearbejde...
Og så får jeg bare indimellem en følelse af "klaustrofobi" på mine fingre når jeg har ringe på.

Nej, og på samme måde kan man jo argumentere med, at det heller ikke er mindre jul hos mig, fordi jeg ikke har noget juletræ. Derfor tror jeg stadig flertallet vil forbinde et pyntet grantræ midt i stuen med jul, også selvom kalenderen siger oktober og vi insisterer på, det udelukkende er for hyggens skyld. :)
4
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3255

Indlægaf DD_81 » 20. okt 2015, 09:09

Aima skrev:
DD_81 skrev:Jeg synes det er sjovt som mange her i tråden synes der er så stærk en sammenhæng imellem ringe og ægteskab.

Nej, og på samme måde kan man jo argumentere med, at det heller ikke er mindre jul hos mig, fordi jeg ikke har noget juletræ. Derfor tror jeg stadig flertallet vil forbinde et pyntet grantræ midt i stuen med jul, også selvom kalenderen siger oktober og vi insisterer på, det udelukkende er for hyggens skyld. :)

Men der er da også mange nogle der holder "jul i juli" - og dem om det ;)
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 20. okt 2015, 09:11

Aima skrev:Alternativt er der jo 'the love brachelet', hvor du har smykket og han har 'nøglen'. Sådan et svarer nok i øvrigt også til en mellemstor bryllupsfest i pris :D

image.jpg

Stemmer klart for armbåndet! Det er så fint og fyldt med symbolik :love:

Hvis manden også gerne vil have et symbolsk smykke skal det dog nok være et andet.
1
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 20. okt 2015, 09:24

DD_81 skrev:Men der er da også mange nogle der holder "jul i juli" - og dem om det ;)

Mange er så vist et definitionsspørgsmål, tror jeg, og desuden er det vist også mest som en gimmick og ikke en seriøs og kulturel ting, men ja, det er jeg klar over, og det var ikke konceptet, jeg kommenterede. Det var derimod det, at du satte spørgsmålstegn ved selve symbolikken og associationen mellem ringe og forlovelse/bryllup og din personlige redegørelsen for, hvorfor de to ting ikke nødvendigvis hænger sammen.
DD_81 skrev:Jeg synes det er sjovt som mange her i tråden synes der er så stærk en sammenhæng imellem ringe og ægteskab

Min pointe var blot, at man sagtens kan bestemme sig for, at man gør tingene anderledes og tilfører dem en subjektiv og ny symbolik, men at det jo ikke ændrer på den objektive og generelle symbolik og association, som jo i det her tilfælde med TS' egne ord, har væsentlig betydning :)
0

Tilbage til "Forhold og sex"