Uddybning:
Min mor har to søskende - min moster og onkel. De har hver to børn, altså mine fætre og kusiner. De bor alle i Jylland, hvor jeg er opvokset på Sjælland. Min mosters to børn har jeg det rigtig godt med. Vi ses ikke så tit pga. afstand og alt det der nu sker i livet når man er i starten af 20'erne. De har dog begge været på besøg, når de har været i nærområdet og er meget interesserede i mit liv (og vice versa), når vi ses.
Min onkels to børn, derimod... Åh, jeg ved ikke engang hvor jeg skal starte. Min kusine, som er 19, bor stadig hjemme, men kommer nærmest aldrig til familiearrangementer, fordi "hun er for træt", "har for mange lektier", "ikke lige kunne overskue det" osv. Min mand og jeg kører gladeligt på tværs af landet for at se dem og hun kan ikke overskue at tage 20 km og bruge en aften med familien. Desuden snakker vi nærmest aldrig sammen - hun er umulig at have en samtale med, fordi alt skal HIVES ud af hende og hun spørger ikke ind til noget som helst. Hendes bror har bare mere travlt med sig selv og prioriterer ikke familien hverken på hans fars eller mors side.
Ergo - jeg ville egentlig gerne invitere min moster og hendes to børn, måske invitere min onkel, men ikke hans to børn. Rent familiært har de jo præcis samme relation til mig. Kan man tillade sig dét?

Mere uddybning:
Jeg har på min fars side 4 kusiner.. De to af dem er der ingen kontakt med (længere forklaring, men min fasters eksmand var en knold og vi gik omkring 15 år uden kontakt med dem). Den tredje kusine har jeg en ret god kontakt med. Min faster har jeg også en fin kontakt med. Den fjerde kusine har jeg dog ikke rigtig noget kontakt med, men vi var inviteret til hendes bryllup. Højest sandsynligt fordi hendes familie og omgangskreds er meget lille (vi var vist 22 i alt til brylluppet og det var ikke fordi de bare valgte at holde det småt). Hendes mand har jeg dog kun mødt to gange.
Mere generelt:
Har I inviteret alle kærester osv. med? Hvad med +1'ere?

Og i øvrigt, kan man så godt tillade sig at lave en børnefri fest?

HILFE!