Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Akehurst2
Kort karma: 889
Likede indlæg: 25483

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Akehurst2 » 22. aug 2017, 09:25

Stars skrev:Onkelens børn - hvor stor sandsynlighed er der for, at de kommer, hvis de bliver inviteret?
Hvis sandsynligheden er lille, ville jeg invitere dem for familiefredens skyld, hvis de bare er "ligegyldige" for dig (altså, at der ikke går skår i din glæde ved festen, hvis de kommer)

Ja, hvis der er en bare nogenlunde sandsynlighed for, at de ikke kommer alligevel, så er portoen til de invitationer godt givet ud :-D
0
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 800
Likede indlæg: 9365

Indlægaf Zonta » 22. aug 2017, 09:28

godtnavn skrev:Selvfølgelig skal man ikke det.

VI har begge store familier og kan derfor ikke inviterer alle, medmindre vi går efter 150 mennesker, det gider vi ikke. Derfor bliver f.eks. kærestens ene morbror inviteret, da vi ser dem ofte, hvor morens 5 andre søskende ikke kommer. Mht kærester, vi inviterer seriøse kærester med (længere forhold) hvor jeg har et par veninder der skifter kærester konstant, deres kærester er ikke inviteret, går efter "kender" vi kæresten er vedkommende inviteret, folk vi ikke har mødt er ikke inviteret (udover en venindes papdatter, men hende når vi sikkert at møde før brylluppet).

Og selvfølgelig kan man holde det børnefrit, det er ganske normalt af hvad jeg læser rundt i tråde. Jeg kunne dog personligt slet ikke forestille mig ikke at have mine nevøer og niecer med til festen (eller mangle min egen datter for den sags skyld), så her er det med masser af børn.

Vi er dog nødt til enkelte pligtinvitationer, f.eks. hader jeg min fars kæreste, men de har været smamen i over 10 år, så inviterer jeg ikke hende ved vi jo godt at min far ikke kommer, så hun skal med. Og min kærestes brors nye kone finder vi begge decideret ubehagelig men er nok nødt til at inviterer hende og hendes to børn med også. Men det er altså pligtinvitationer fordi vigtige mennesker ellers ville melde afbud.

Tak for input :)
Vi har ingen børn eller nevøer/niecer her, så den er nem :D

Min mand har en vennegruppe, hvor vi tit ses som par, allesammen. Der kommer partnere med, for nogle af dem vil jeg betegne som venner og veninder. Men i min venindegruppe ses vi nærmest kun os veninder og ikke med kæresterne. Jeg har mødt to ud af fire kærester. Den ene kun to gange ved store fester.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta

Indlægaf Zonta » 22. aug 2017, 09:29

Stars skrev:Onkelens børn - hvor stor sandsynlighed er der for, at de kommer, hvis de bliver inviteret?
Hvis sandsynligheden er lille, ville jeg invitere dem for familiefredens skyld, hvis de bare er "ligegyldige" for dig (altså, at der ikke går skår i din glæde ved festen, hvis de kommer)

Jeg overvejede lige præcis dét! :D De er nemlig bare ligegyldige. De ville ikke lave ballade - de ville ligesom bare være der.

Man kan vel altid håbe på, at de desværre skal noget andet den dag :genert:
0
J, juli 2018.
godtnavn
Kort karma: 684
Likede indlæg: 7393

Indlægaf godtnavn » 22. aug 2017, 09:36

Zonta skrev:
godtnavn skrev:Selvfølgelig skal man ikke det.

VI har begge store familier og kan derfor ikke inviterer alle, medmindre vi går efter 150 mennesker, det gider vi ikke. Derfor bliver f.eks. kærestens ene morbror inviteret, da vi ser dem ofte, hvor morens 5 andre søskende ikke kommer. Mht kærester, vi inviterer seriøse kærester med (længere forhold) hvor jeg har et par veninder der skifter kærester konstant, deres kærester er ikke inviteret, går efter "kender" vi kæresten er vedkommende inviteret, folk vi ikke har mødt er ikke inviteret (udover en venindes papdatter, men hende når vi sikkert at møde før brylluppet).

Og selvfølgelig kan man holde det børnefrit, det er ganske normalt af hvad jeg læser rundt i tråde. Jeg kunne dog personligt slet ikke forestille mig ikke at have mine nevøer og niecer med til festen (eller mangle min egen datter for den sags skyld), så her er det med masser af børn.

Vi er dog nødt til enkelte pligtinvitationer, f.eks. hader jeg min fars kæreste, men de har været smamen i over 10 år, så inviterer jeg ikke hende ved vi jo godt at min far ikke kommer, så hun skal med. Og min kærestes brors nye kone finder vi begge decideret ubehagelig men er nok nødt til at inviterer hende og hendes to børn med også. Men det er altså pligtinvitationer fordi vigtige mennesker ellers ville melde afbud.

Tak for input :)
Vi har ingen børn eller nevøer/niecer her, så den er nem :D

Min mand har en vennegruppe, hvor vi tit ses som par, allesammen. Der kommer partnere med, for nogle af dem vil jeg betegne som venner og veninder. Men i min venindegruppe ses vi nærmest kun os veninder og ikke med kæresterne. Jeg har mødt to ud af fire kærester. Den ene kun to gange ved store fester.

Vi har 15 nevøer og niecer (okay nogle af dem kan man ikke længer kalde børn) og da vi elsker dem alle er det svært at holde en børneløs fest da det jo ikke bare er 1 eller 2 børn der ville komme med. Vores datter bliver puttet tidligt og kommer ikke til at være med til festen som sådan, kun vielse og middag (hvor hun sidder med et andet familiemedlem end os). Jeg synes sagtens I kan holde det børnefrit når I ikke har tæt familie der er børn, altså man kan jo også selvom man har det, men så kan det bare være lidt sværere.

Jeg tror jeg ville inviterer kæresterne med, hvis det altså er rare mennesker de ikke føler vil ødelægge noget. Mest fordi jeg selv ville finde det sært at skulle til bryllup uden min kæreste (gennem 7 år) men omvendt ville jeg da komme alligevel hvis det var en god veninde. Så gør hvad du føler for :)
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 16394

Indlægaf vibbsen » 22. aug 2017, 10:27

I princippet så kan man jo gøre præcis som man vil. Jeres fest - Jeres regler. Men sådan på den lange bane bør man nok overveje hvad det er for et signal man gerne vil sende til sin familie. Og især til ens egen generation af familien....

Jeg har en del fætre og kusiner på min mors side. Et par stykker af dem er sågar ude i "grand" ledet. Og nu hvor vi allesammen er ved at være i 40'erne så er det os snart os der sidder "øverst på hønsepinden" som min mands saglige moster sagde. Vores forældres generation vil inden for en overskuelig årrække være væk. Og så er vi faktisk hinandens eneste "slægtsfamilie".

Vi har ikke nødvendigvis haft lige meget at gøre med hinanden hen over årene. Men vi har haft muligheden for det vi forældre generationen. Og nu hvor vi er blevet lidt ældre, så kan jeg mærke at vi faktisk, netop på grund af den mulighed, har et bånd som er forbløffende stærkt. Vi er på en eller anden måde hinandens fælles fortid. Og så kan det da godt være at min fætter altid har været - og iøvrigt stadig er - dybt mærkelig. At min kusine kun kan deltage i familiesammenkomster hvis disse ligger i januar hvor hun fast kommer til landet. Og at der er flere som ikke deltager selvom de bliver inviteret.

Mine forældre har lige haft guldbryllup hvor rigtig mange af os var samlet, og i den anledning var vi nødt til at rode lidt i nogen gamle fotoalbum for at få afgjort et væddemål. Og det var simpelthen så hyggeligt. For vi var der allesammen. Vi kunne grine af hinandens hår (der er sket en del siden 1992), beundre os selv for vores slanke linje ( 25 år og MINDST 25 kilo) og blive enige om at brillemoden i 1992 var aldeles afskyelig. Alt sammen fordi vi faktisk havde været til den samme fest for 25 år siden.

Der var også nogen som ikke var med til dette guldbryllup, nogen var døde, andre havde andre aftaler, og nogen er kontakten til rendt ud i sandet. For sådan er livet. Men min pointe er at vi havde muligheden. Fordi mine forældre havde valgt at inviterer rub og stub dengang de havde sølvbryllup. Og det fik mig faktisk til at indse hvor vigtigt det egentlig er at "samle" HELE sin familie. Bare en gang imellem. Også selvom der måske er nogen som ikke er så oplagte lige nu. Det kan være at de er det om 20 år. Selv din umulige umæglende kusine og hendes selvoptagede bror :-D

De kusiner du ingen kontakt har med og ikke har haft det i 15 år ser jeg ingen grund til at spilde porto på. Der er i min optik stor forskel på INGEN kontakt og overfladisk kontakt via forældre generationen.

Hvad angår kærester og den slags, så har det faktisk altid være kutyme i min familie at man som ledsager til en af den yngre generation blev inviteret med til festen hvis man havde mødt værterne i anden sammenhæng. Det synes jeg er en fin måde. (Nu hvor vi er blevet lidt ældre og lidt mere spredte, så ser vi ikke helt så stringent på det). Man behøver altså ikke at inviterer totalt fremmede med til sin suppe-steg-og-is-med-band-og-hvad-har-vi fordi de er kærester med en man kender...

Og den der med børnefri fest, giver det ikke lidt sig selv ??? Lad være med at inviterer børnene. Det er jo ingen skam ikke at komme til en fest som man slet ikke er inviteret til ;) Sig pænt at det kan desværre ikke lade sig gøre hvis nogen spørger om de må tage større børn (altså 1 - 14-15 år) med da der er tale om en børnefri fest. De fleste kan godt forstå det. Og dem der så ikke kan må jo melde afbud.
8
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Zonta

Indlægaf Zonta » 22. aug 2017, 10:47

vibbsen skrev:I princippet så kan man jo gøre præcis som man vil. Jeres fest - Jeres regler. Men sådan på den lange bane bør man nok overveje hvad det er for et signal man gerne vil sende til sin familie. Og især til ens egen generation af familien....

Jeg har en del fætre og kusiner på min mors side. Et par stykker af dem er sågar ude i "grand" ledet. Og nu hvor vi allesammen er ved at være i 40'erne så er det os snart os der sidder "øverst på hønsepinden" som min mands saglige moster sagde. Vores forældres generation vil inden for en overskuelig årrække være væk. Og så er vi faktisk hinandens eneste "slægtsfamilie".

Vi har ikke nødvendigvis haft lige meget at gøre med hinanden hen over årene. Men vi har haft muligheden for det vi forældre generationen. Og nu hvor vi er blevet lidt ældre, så kan jeg mærke at vi faktisk, netop på grund af den mulighed, har et bånd som er forbløffende stærkt. Vi er på en eller anden måde hinandens fælles fortid. Og så kan det da godt være at min fætter altid har været - og iøvrigt stadig er - dybt mærkelig. At min kusine kun kan deltage i familiesammenkomster hvis disse ligger i januar hvor hun fast kommer til landet. Og at der er flere som ikke deltager selvom de bliver inviteret.

Mine forældre har lige haft guldbryllup hvor rigtig mange af os var samlet, og i den anledning var vi nødt til at rode lidt i nogen gamle fotoalbum for at få afgjort et væddemål. Og det var simpelthen så hyggeligt. For vi var der allesammen. Vi kunne grine af hinandens hår (der er sket en del siden 1992), beundre os selv for vores slanke linje ( 25 år og MINDST 25 kilo) og blive enige om at brillemoden i 1992 var aldeles afskyelig. Alt sammen fordi vi faktisk havde været til den samme fest for 25 år siden.

Der var også nogen som ikke var med til dette guldbryllup, nogen var døde, andre havde andre aftaler, og nogen er kontakten til rendt ud i sandet. For sådan er livet. Men min pointe er at vi havde muligheden. Fordi mine forældre havde valgt at inviterer rub og stub dengang de havde sølvbryllup. Og det fik mig faktisk til at indse hvor vigtigt det egentlig er at "samle" HELE sin familie. Bare en gang imellem. Også selvom der måske er nogen som ikke er så oplagte lige nu. Det kan være at de er det om 20 år. Selv din umulige umæglende kusine og hendes selvoptagede bror :-D

De kusiner du ingen kontakt har med og ikke har haft det i 15 år ser jeg ingen grund til at spilde porto på. Der er i min optik stor forskel på INGEN kontakt og overfladisk kontakt via forældre generationen.

Hvad angår kærester og den slags, så har det faktisk altid være kutyme i min familie at man som ledsager til en af den yngre generation blev inviteret med til festen hvis man havde mødt værterne i anden sammenhæng. Det synes jeg er en fin måde. (Nu hvor vi er blevet lidt ældre og lidt mere spredte, så ser vi ikke helt så stringent på det). Man behøver altså ikke at inviterer totalt fremmede med til sin suppe-steg-og-is-med-band-og-hvad-har-vi fordi de er kærester med en man kender...

Og den der med børnefri fest, giver det ikke lidt sig selv ??? Lad være med at inviterer børnene. Det er jo ingen skam ikke at komme til en fest som man slet ikke er inviteret til ;) Sig pænt at det kan desværre ikke lade sig gøre hvis nogen spørger om de må tage større børn (altså 1 - 14-15 år) med da der er tale om en børnefri fest. De fleste kan godt forstå det. Og dem der så ikke kan må jo melde afbud.

Tak for dit svar :) Vi har to årlige traditioner (sommer- og vinterkomsammen) i min familie på min mors side, med hendes fætre og kusiner + deres børn og børnebørn. Jeg og min mand tropper troligt op så tit vi overhovedet kan, mens mine fætre og kusiner er lidt mere meh omkring at dukke op. Det er så hyggeligt at være der, men jeg kan ikke sige mig fri for at være lidt bitter over, at det altid er os der kommer til dem - og så gider de ikke engang dukke op :tie: Vi bruger jo tre timer på transport hver vej (plus benzin og brobillet) og oftest er vi der fra fredag aften til søndag middag, så vi sætter en hel weekend af. Så bliver jeg sgu lidt mopset over, at min kusine ikke engang kan tage sig sammen til at køre mellem 8 og 30 km med sin far og sætte en 6-8 timer af de to aftener om året. Ja, hej indestængt vrede :wave: :lol: Som jeg også har skrevet tidligere i tråden, så kan man jo håbe, at de skal noget andet lige præcis den dag vi vælger at holde bryllup :lol:

Jeg ved nemlig godt, at vi på et tidspunkt er dem, der kommer til at være "limen" i familien og jeg tror godt jeg ved hvem der kommer til at trække læsset :deer:
0
J, juli 2018.
Shmartiesh
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2003

Indlægaf Shmartiesh » 22. aug 2017, 19:57

Jeg synes den er svær, fordi i ses med forældrene og også børnene når i tager derover. At en 19 årig så ikke har overskud til at deltage i familie arrangementer forstår jeg ikke.

Men helt grundlæggende så synes jeg ikke man skal invitere folk man grundlæggende finder ligegyldige for ens bryllup. Altså bliver du glad hvis hun kommer eller er det mere meh? Men som Stars skriver så kan man invitere dem og tænke de nok alligevel ikke møder op.

Jeg har mostre, onkler og deres børn som jeg ikke har set i flere år. Aldrig om jeg ville invitere dem bare fordi de er familie.
Min mand har nogle mostre vi ser jævnligt bl.a. Fordi de inviterer os og vi inviterer dem. Så har han nogle vi kun ser fordi andre inviterer dem til sammenkomster, bla.a hans forældre, men det gør ikke at vi inviterer dem. (og ja nu skrev jeg mand, men vi har ikke holdt stor fest endnu :D )

Mht. Børn behøver man ikke skrive decideret i invitationerne at festen er børnefri. Hvis børnenes navne ikke fremgår af invitationen så er de ikke inviteret. Og hvis der så er børn under 1 som i ved ikke kan passes ude, så skriv det navn på.
Hvis i selv har nevøer og niecer kan i jo så overveje om de skal med.
1

Tilbage til "Fest og bryllup"