Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf Jørn » 23. aug 2017, 17:45

I formiddags blev jeg gjort opmærksom på, at flere "Danskere" skrev i en statusopdatering, som Kim Walls mor havde udsendt, om den tragiske begivenhed, at :

Flere "Danskere" skrev "Vi er flove over at være danskere. Vi skammer os, over Danmark" (Citat SLUT) .

Det var en FB ven, der fortalte mig om det. Ellers havde jeg ikke bemærket det !!!!

Ja, jeg er hverken "flov" over at være "Dansker", eller "skammer" mig over Danmark !

Er du ?

For vi har INTET med den ugerning at gøre !!!!

Eller har vi ? - Indirekte ...

Jeg mener NEJ !!!

Jeg tager, naturligvis, afstand fra "Raket-Mandens" ugerning !!!!!!!!!!
2
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 599
Likede indlæg: 16311

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf Santa » 23. aug 2017, 17:47

Selvfølgelig har resten af Danmark ikke noget ansvar for den ugerning.

Men det burde vi så huske på, når der er muslimsk (eller andre for den sags skyld) terror næste gang, og så lade være med at kræve at alle danske muslimer skal tage afstand i medierne osv.
36
Lad være med at læse mellem linjerne, det står ikke noget. ;)

Ikke medlem af Inderkredsen. :nej:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3457
Likede indlæg: 25300

Indlægaf Wizzze » 23. aug 2017, 18:07

Selvfølgelig har vi intet direkte ansvar for det skete. Men vi har solet os lidt i lyset, over hans raketter og ubåde, så må vi også eje lidt af skammen over det skete. Så ansvar nej, men lidt flove og skamfulde, ja.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 617
Likede indlæg: 15686

Indlægaf Flora » 23. aug 2017, 18:12

Jeg er godt nok hverken flov eller skamfuld over noget et menneske jeg ikke kender har gjort. Bare fordi han tilfældigvis er født i samme land som jeg, gør da ikke hans handlinger til mit ansvar :forvirret:
12
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 16430

Indlægaf vibbsen » 23. aug 2017, 18:29

Wizzze skrev:Selvfølgelig har vi intet direkte ansvar for det skete. Men vi har solet os lidt i lyset, over hans raketter og ubåde, så må vi også eje lidt af skammen over det skete. Så ansvar nej, men lidt flove og skamfulde, ja.

Jeg er overhovedet ikke hverken flov eller skamfuld....

Men jeg har så også været pænt 3/4 ligeglad med hans raketter og ubåde....Og har således IKKE solet mig i lyset af disse. Hvorfor jeg naturligvis heller ikke kan påtage mig ejerskab for nogen form for skam....Jeg er fuldstændig ligeså skamløs som jeg altid har været kan man vel sige....

Jeg skammer mig dog lidt over at jeg ædt 2 store svinekoteletter med brasede kartofler....Men lidt skammer man sig vel altid :-D
10
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Venus222
Kort karma: 97
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 1448

Indlægaf Venus222 » 23. aug 2017, 18:34

Jeg anede ikke hvem han var før "ubåds-mordet". Og nej jeg skammer mig ikke.
6
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 562
Likede indlæg: 6002

Indlægaf Sophaya » 23. aug 2017, 18:37

Nej. Ligesom mænd, der behandler kvinder godt ikke skal skamme sig over en anden mands voldtægt, ligesom Ali fra studiet ikke skal skamme sig over terror på Krudttønden og ligesom jeg ikke skal skamme mig over den ubehøvlede dansker, der overfusede en tjener på en polsk restaurant.
Vi skal ikke skamme os på andres vegne. Folk er ansvarlige for egne handlinger. Føler vi, at der er et samfundsproblem må vi hæve stemmen og skride ind, hvor det kan lade sig gøre. Men gud bedre det, om det er din, min og vores skyld at en eller anden excentriker har parteret en kvinde.
5
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
fisken80
Kort karma: 698
Likede indlæg: 25837

Indlægaf fisken80 » 23. aug 2017, 18:53

Wizzze skrev:Selvfølgelig har vi intet direkte ansvar for det skete. Men vi har solet os lidt i lyset, over hans raketter og ubåde, så må vi også eje lidt af skammen over det skete. Så ansvar nej, men lidt flove og skamfulde, ja.

Hva? Jeg tror godt nok det er de færreste danskere, der har solet sig over hans raketter og ubåde. Jeg anede ikke at manden havde en selvbygget ubåd før den her sag. Jeg havde hørt lidt om hans raketprojekt, men ikke så jeg ville kunne fortælle om det.
Så jeg synes sgu det er noget vrøvl du skriver.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1108
Likede indlæg: 16642

Indlægaf dgd2007 » 23. aug 2017, 19:13

Santa skrev:Selvfølgelig har resten af Danmark ikke noget ansvar for den ugerning.

Men det burde vi så huske på, når der er muslimsk (eller andre for den sags skyld) terror næste gang, og så lade være med at kræve at alle danske muslimer skal tage afstand i medierne osv.

Man kan godt blive en anelse af træt af "antiracistiske" belæringer i tide og utide ... :gammel:
Men bortset fra det, så en væsentlig forskel:
Raket-Madsen har ikke hævdet, at han dræbte den svenske journalist for Danmarks skyld.
Muslimske terrorister hævder, at de dræber de vantro for islams skyld.
7
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1980
Likede indlæg: 39603

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. aug 2017, 19:23

Den holdning forstår jeg slet ikke.
Det er jo ikke på trods af dårlige sider, at han har været berømt og beundret for sine raketforsøg.
Flovhed og skam kunne komme på tale hos den enkelte, hvis vedkommende havde været villig til at se igennem fingre med noget negativt hos manden på grund af hans projekter, ligesom når der fx. bevidst er blevet dækket over pædofile i den katolske kirke.
2
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3360

Indlægaf Code71 » 23. aug 2017, 19:38

Kæft en klovn at skrive sådan noget bavl. jeeez
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 656
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 11954

Indlægaf Purple Haze » 23. aug 2017, 19:56

Talte med kæresten om det i dag, han har været/er meget berørt af sagen da han har flere fælles venner med Peter og selv har kendt ham engang.

Er ret sikker på at der ikke er nogen af dem (kæresten eller de fælles venner) der skammer sig.

Noget vi talte om som giver eftertanke er, som min kæreste siger, når Peter kan gøre det - så kan jeg også! Det kan alle andre vi kender også. For på trods af alle de "spændende" teorier folk har om at han er psykopat, et klamt svin, "havde lyst til at prøve det" osv. osv. så er har manden ikke været meget anderledes end alle andre.
Jo han har lavet nogle (andre) udsævanlige ting, men er på mange måder en helt almindelig fyr.

Kan godt forstå at man gerne vil sætte en masse extreme etiketter på manden, så man kan distancere sig fra hans handlinger.

Men sagen har da givet mig en anledning til at luge lidt ud i mine FB forbindelser - for uanset at Peter, af en eller anden bizar årsag har handlet som han har, hvilket skal straffes for - så bryder jeg mig meget lidt om den blodtørstige ulækre folkedomstol der er gang i, har også læst nogle ting herinde hvor jeg har tænkt "hold dog kæft, jeg kaster op over dig og din bedrevidendehed".
Det er en god anledning for mig til at minde mig selv om, at huske at se indad og altid have øje for fakta inden jeg dømmer andre. Og med det i mente så jo, jeg kan godt se det skammelige i at være dansker pt. - ikke over det Peter har gjort, det reflektere ikke på andre end ham - men over "folkedomstolen" som jo er med til at definere "danskeren", og det er godt nok hverken klogt eller kønt det der bliver defineret for tiden.

Og så håber jeg godt nok på at der kommer en forklaring på hvad der skete i den ubåd og hvorfor.
7
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 3918
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 40666

Indlægaf kidkomb » 23. aug 2017, 20:12

Jeg anede ikke at han fandtes før denne sag.
Og jeg kan da sagtens beklage at komme fra samme land som ham, hvis det skal være.
Men som dgd er inde på, så døde hun formentlig ikke for Danmarks skyld.
Hvis det var tilfældet, så ja, så ville jeg tage afstand.
Også selvom mange af jer ville synes at jeg er idiot, fordi det ret beset ikke har noget med mig at gøre.
Men sådan er der så meget.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
#notallfeminists
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 1621
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 23454
Kontakt:

Indlægaf Dmitra » 23. aug 2017, 20:15

Venus222 skrev:Jeg anede ikke hvem han var før "ubåds-mordet". Og nej jeg skammer mig ikke.

Jeg er ikke alene. Jeg havde heller aldrig hørt om manden før det her og ville da ønske det fortsat var sådan (for var det her ikke sket havde jeg sikkert stadig aldrig hørt om ham).
3
Guy Fawkes, the only man to enter the Parliament with honest intentions.

AnCap
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1108
Likede indlæg: 16642

Indlægaf dgd2007 » 23. aug 2017, 20:20

^^ Han var meget hypet for nogle år siden, fordi han ville affyre en raket i Østersøen :-D

Jeg vil mene, News sendte det live ...
0

Tilbage til "Livets forhold"