Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 16394

Re: Er vi "Danskere" medansvarlig for, hvad "Raketmanden" laver ?

Indlægaf vibbsen » 24. aug 2017, 19:09

Modesty Blame skrev:
vibbsen skrev:Jeg kan dog iøvrigt godt blive flov på min danskhed....F.eks. dengang med Villy Sleeping Valley......Eller dengang i 2002 hvor jeg havde lovet naboerne i det engelske villakvarter hvor vi boede, at vores landshold ville tæve deres landshold så eftertrykkeligt at deres mor ikke engang ville kunne kende dem...Hvorpå vi tabte 0-3 ( Jeg forsøgte selvfølgelig at påstå at jeg var fra Sverige...Men de grinede bare hånende af mig)

Den sidste der var jeg heller ikke så begejstret for, da jeg sad på en pub i Limerick, og der stod 3 naragtige englændere i den anden ende af baren.

Mine naboer ventede på mig ved hækken da jeg kom hjem :sarkasme: :sarkasme: :sarkasme: Jeg kan stadig høre deres gnækkende latter for mig :-D

Det skal dog retfærdighedsvis siges at som dansker i Wallasey hvor vi boede (lige udenfor Liverpool), så levede man pænt højt på at Jan Mølby havde boet i byen og havde spillet for Liverpool i 10 år , at Peter Schmeichel holdt buret rent i Manchester U i 8 år, og nu spillede for Manchester City....Dem der ikke holdt med Liverpool (nærmeste store fodboldby) holdt med et af Manchester holdene :klap: :klap:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Petrix
Kort karma: 138
Likede indlæg: 2576

Indlægaf Petrix » 25. aug 2017, 02:00

Jeg skammer mig på ingen måde over hans handlinger, da det ikke har noget med mig at gøre. Kender ikke manden og havde aldrig hørt om ham, før han blev efterlyst i hans ubåd.

Ved ikke helt, hvorfor jeg skulle tage afstand fra hans ugerning, men jeg synes da det er vammelt og respektløst at partere liget på den måde, selvom det er muligt at hun er død ved en ulykke.
0
Må og skal aflives!!!
IrmaPigen
Kort karma: 835
Likede indlæg: 10005

Indlægaf IrmaPigen » 25. aug 2017, 05:40

Øh, nej.

Jeg hylder det personlige ansvar. Og jeg har ikke en skid at gøre med hans handlinger.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 143
Likede indlæg: 3217

Indlægaf Tux » 25. aug 2017, 05:48

Selvfølgelig ikke, jeg fatter ikke hvordan det her overhoved kan udvikle sig til en de at på nu fire sider..
0
Bad Samaritan
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2585

Indlægaf Bad Samaritan » 25. aug 2017, 11:11

kidkomb skrev:Hvordan hænger jeres "nej, jeg skammer mig ikke over at være dansker" sammen med den meget, meget udbredte floskel om at skamme sig over at være dansker når DF blamerer sig eller vi fremstår fremmedhadske?

Måske er det noget med, at Hr. Madsen er et individ, som først og fremmest skal stå til ansvar for sine egne handlinger, og i bedste fald kun har den undskyldning, at han er skingrende sindsyg og psykopat, mens den dér gudskelov forholdsvis lave procentdel, nogle af os engang imellem krummer tæer over, når de lige pludselig placerer os på landkortet for det ene eller det andet halvhjernede lovforslag, ikke rigtig har nogen undskyldning for at dyrke isolationspolitik og grøftegravning, andet end måske lige at være vokset op i et velfærdsterrarium, hvor tingene kun sådan rigtigt bliver sat på spidsen af pladderpopulistiske meningsmagere og stemmefiskende politikere.

Det kan også være, at det bare er to herreforskellige ting: at skulle tages til indtægt for et koldblodigt mord og ikke at ville slås i hartkorn med et helt parti, hvis erklærede politiske projekt er at definere og monopolisere så flydende begreber som "danskhed" og fædrelandskærlighed. Either way synes jeg ikke rigtigt at jeg ikke kan få øje på det hykleri, du implicit antyder.

I forhold til trådens emne, så er svaret "nej". Jeg føler hverken medansvar eller noget nævneværdigt behov for at skulle bortforklare idiotens gerning for nogen som helst...
2
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1344

Indlægaf Sevii » 25. aug 2017, 22:33

Jeg var faktisk ikke med på den ubåd, altså er jeg ikke medansvarlig.
0
:banan: :banan:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20779

Indlægaf Slettet bruger » 26. aug 2017, 13:51

Sevii skrev:Jeg var faktisk ikke med på den ubåd, altså er jeg ikke medansvarlig.

Kan du bevise det?
3
Brugeravatar
paint
Kort karma: 602
Likede indlæg: 31504

Indlægaf paint » 26. aug 2017, 14:02

Hvis danskere skulle føle sig medansvarlige, blot fordi PM, er født her i landet, så skulle amerikanerne næsten ikke kunne slæbe sig afsted, under ansvaret for alle de mord/seriemord, der han fundet sted i landet.
Og tyskerne skulle sidde og græmme sig, over ham fyren som havde slået en anden mand i ihjel, skåret ham i stykker, lagt ham i fryseren og allerede havde spist noget af ham, da han blev arresteret. :nerve:

http://ekstrabladet.dk/112/article4427005.ece
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20779

Indlægaf Slettet bruger » 26. aug 2017, 14:06

paint skrev:Hvis danskere skulle føle sig medansvarlige, blot fordi PM, er født her i landet, så skulle amerikanerne næsten ikke kunne slæbe sig afsted, under ansvaret for alle de mord/seriemord, der han fundet sted i landet.
Og tyskerne skulle sidde og græmme sig, over ham fyren som havde slået en anden mand i ihjel, skåret ham i stykker, lagt ham i fryseren og allerede havde spist noget af ham, da han blev arresteret. :nerve:

Hehe og ham der aftalte med en anden at han måtte skære pikken af ham og spise den. Mener de faktisk stegte den og delte den.
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 26. aug 2017, 14:11

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:Hvis danskere skulle føle sig medansvarlige, blot fordi PM, er født her i landet, så skulle amerikanerne næsten ikke kunne slæbe sig afsted, under ansvaret for alle de mord/seriemord, der han fundet sted i landet.

Hehe og ham der aftalte med en anden at han måtte skære pikken af ham og spise den. Mener de faktisk stegte den og delte den.

Det var samme mand:

" Efter at Bernd Brandes havde slugt 20 sovetabletter og tømt en flaske sprut, skar Armin Meiwes, med gæstens velsignelse, Bernd Brandes' penis af. Den fortærede de så i fællesskab, hvorefter værten fortsatte menuen med Brandes' arm." (hvortil han spiste rosenkål og kartoffelkroketter) :shock:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 27. aug 2017, 12:47

Emma The Mermaid skrev:
Jørn skrev:I formiddags blev jeg gjort opmærksom på, at flere "Danskere" skrev i en statusopdatering, som Kim Walls mor havde udsendt, om den tragiske begivenhed, at :

Flere "Danskere" skrev "Vi er flove over at være danskere. Vi skammer os, over Danmark" (Citat SLUT) .

Det var en FB ven, der fortalte mig om det. Ellers havde jeg ikke bemærket det !!!!

Ja, jeg er hverken "flov" over at være "Dansker", eller "skammer" mig over Danmark !

Er du ?

For vi har INTET med den ugerning at gøre !!!!

Eller har vi ? - Indirekte ...

Jeg mener NEJ !!!

Jeg tager, naturligvis, afstand fra "Raket-Mandens" ugerning !!!!!!!!!!

Den almindelige dansker har ikke et medansvar men jeg tror jeg vil føle en vis skam over vores retssystem hvis han har parteret hende og kun får en livstidsfængsel da det jo ikke engang er 20 år.

Straffen 'livsvarigt fængsel', er i Danmark i princippet, livsvarigt. Den såkaldte politimorder Palle Sørensen, blev fængslet i 1965 og blev benådet i 1998 - altså 44 år bag tremmer. Han var 37 år gammel da han kom i fængsel og 71 år, da han blev benådet.
0

fisken80
Kort karma: 764
Likede indlæg: 28744

Indlægaf fisken80 » 27. aug 2017, 14:59

paint skrev:
Emma The Mermaid skrev:
Jørn skrev:I formiddags blev jeg gjort opmærksom på, at flere "Danskere" skrev i en statusopdatering, som Kim Walls mor havde udsendt, om den tragiske begivenhed, at :

Flere "Danskere" skrev "Vi er flove over at være danskere. Vi skammer os, over Danmark" (Citat SLUT) .

Det var en FB ven, der fortalte mig om det. Ellers havde jeg ikke bemærket det !!!!

Ja, jeg er hverken "flov" over at være "Dansker", eller "skammer" mig over Danmark !

Er du ?

For vi har INTET med den ugerning at gøre !!!!

Eller har vi ? - Indirekte ...

Jeg mener NEJ !!!

Jeg tager, naturligvis, afstand fra "Raket-Mandens" ugerning !!!!!!!!!!

Den almindelige dansker har ikke et medansvar men jeg tror jeg vil føle en vis skam over vores retssystem hvis han har parteret hende og kun får en livstidsfængsel da det jo ikke engang er 20 år.

Straffen 'livsvarigt fængsel', er i Danmark i princippet, livsvarigt. Den såkaldte politimorder Palle Sørensen, blev fængslet i 1965 og blev benådet i 1998 - altså 44 år bag tremmer. Han var 37 år gammel da han kom i fængsel og 71 år, da han blev benådet.

Og den gamle sag er jo ikke enkeltstående.
Seth Sethsen blev dømt livstid i 1986 og han sidder stadig i fængsel. Naum Conevski blev indsat i 1985 og har senest søgt omprøveløsladelse i år.
Så det kan godt være, at livstid i gennemsnit er 17 år, men det betyder ikke, at der ikke findes nogle, der sidder meget længere.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 1336
Likede indlæg: 14756

Indlægaf Aima » 30. aug 2017, 04:49

Jeg føler ikke selv skyld, skam eller ansvar ift. Kim Walls død, men jeg er nu ikke fuldstændigt uden forståelse for, hvad folk mener, når de udtrykker den slags, og jeg ser det egentlig ikke som så komplet idiotisk som flere her i tråden giver udtryk for. Det er jo bare følelser, altså, og jeg synes umiddelbart det virker ganske logisk, at man føler behov for at distancere sig fra noget, man someway, fx. i egenskab af nationalitet, føler sig associeret med.

Omvendt har folk jo også travlt med at følte sig stolte over kvindefodbold eller Lars Ulrich eller alt muligt andet dansk, og det burde vel i princippet være lige så langt ude. Hvorfor må det gerne være følelsesmæssigt væsentligt om Danmark vinder i fodbold, hvis det ikke må være følelsesmæssigt væsentligt at en eller anden grusom drabsmand ikke er dansk? Den psykologiske mekanisme er den samme, og der går intet af mig ved at anerkende eller rumme og prøve at forstå folk kan havde det sådan, selvom jeg ikke selv føler i hverken den ene eller anden retning hvad det her vedrører.

Hvad angår DF-perspektivet ville det igen ligge mig fjernt at ytre skam eller ansvar i forbindelse med andre menneskers valg, men bortset fra det, har jeg svært ved at få øje på relevansen af sammenligningen. I tilfældet med ubådsagen er der tale om et enkelt individ, der har begået en handling, hvorimod 20% har stemt på Dansk Folkeparti, altså op mod en femtedel af ét lands befolkning. Der er tale om en tendens, noget der utvetydigt er både meddefinerende og har indflydelse på vores samfunds politiske inputs, outputs og samlede virke, både inden- og udenrigs, og jeg synes det er at sætte pærer overfor æbler at drage paralleller fra dét til én mands værk og menneskers følelser for det.

Anyhow, jeg føler ansvar for mig selv og min egen måde at være og handle på, jeg ville føle ansvar, hvis jeg havde børn. Skamfølelsen genkender jeg kun fra folk der har stået mig nært og opført sig uacceptabelt, men dybest set har det nok primært handlet om skamfølelse over at kunne tage så meget fejl af mennesker, jeg troede, jeg kendte.
5
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Livets forhold"