Afskaffelse af skat på fri telefon

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Kort karma: 883
Likede indlæg: 25359

Re: Afskaffelse af skat på fri telefon

Indlægaf Akehurst2 » 25. aug 2017, 07:36

Jeg synes, det er en relevant pointe, at der rejses i den anden tråd i forhold til, at der nok er færre der har fri telefone nd man lige tror, når man bevæger sig i et arbejdsmiljø, hvor det er normen. På den anden side er det også yderst relevant at se på den problemstilling, Angelina rejser - selvstændige, der jo skal have en telefon og faktisk beskattes af overhovedet at være i stand tila t drive virksomhed. Danmark har mange små virksomehder og vi vil gerne understøtte iværksætteri - ikke gøre det mere besværligt.

I centraladministrationen, hvor jeg er, har alle arbejds-smartphones, og selvom det da er et gode, hvis man så kan droppe sin private telefon, så opfatter jeg det hovedsagligt for en fordel for arbejdspladsen, fordi man så er til rådighed i langt større omfang.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. aug 2017, 07:39

thomassneum skrev:
Akehurst2 skrev:
thomassneum skrev:
Er i tvunget til at have fri net og tlf? :gruble:

Det kommer som en pakke. Og jeg forsøgte længe at undgå telefonen, men den er for meget en forudsætning for at jeg kan passe mit arbejde.

Okay.. men det er måsk eogså lidt ufleksibelt af jeres arbejdspaldser. Hos os er det et tilbud til ansatte, ikke et krav. :)

Jeg kunne jo bare leve med besværet, så det er teknisk set ikke et krav, mere en slags frivillig tvang :)

Men altså, jeg betaler så skatten og det vælter ikke mit budget. Derfor er jeg alligevel tilhænger af, at man får ryddet lidt op i alle de skatter vi betaler, allerede fordi, at hvor der er skatter, der kan undgås i nogle situationer, sættes der et større administrations- og kontrolapparat i gang, og det i sig selv er godt at slippe af med.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 725
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 13635

Indlægaf Purple Haze » 25. aug 2017, 07:45

Synes det vil være fint.
Hvis der så samtidig fjernes nogle fradrag, så kan det være det går lidt op + vi får en yderligere forenkling.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 889
Likede indlæg: 8776

Indlægaf Mani » 25. aug 2017, 07:52

Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:
abcd skrev:
Angelina skrev:
abcd skrev:
Falstria skrev:Det er en skat der kun kan hæmme arbejdsomhed.
Den bidrager ikke med nogle positive effekter.

Den skal afskaffes hurtigst muligt, sammen med en masse andre skatter.

Det er jo bare skat af indkomst som ikke udbetales som penge, men som fri telefon. Ligesom man beskattes af fri bolig, fri bil og alt andet arbejdsgiveren måtte betale. Hvis man ikke gjorde, ville det være et kæmpe skattehul.

Det er det ikke helt - det er en skat der er højere en værdien af det du får - du betaler altså mere end 100% i skat af det. Og for mit vedkommende er det en ekstra skat for at få lov til at drive virksomhed - som er mere end 100% af værdien.

Jeg betalte i 2016 fuld skat af fri telefon, til sammenligning kostede telefonen mig ca det halve af hvad jeg blev beskattet for.

Hvis du har egen virksomhed, giver du vel også dig selv fri internet?

Men jeg er enig i at det ideelt set var en skat af den præcise økonomiske værdi af det man får. Og det burde egentlig ikke være så svært. Jeg får f.eks. betalt fitnessmedlemskab, og der beskattes den præcise værdi bare hver måned på min lønseddel, det er ikke vildt kompliceret at styre.

Nej, det gør jeg ikke - for det gør min mands virksomhed (og det beskattes han af).

Bingo - både min mand og jeg har fri telefon og internet og beskattes begge af det, men vi kan jo ikke bruge mere end en bredbånd-forbindelse, så det er bare dobbelt beskatning.

Hvis I er gift skulle der meget gerne være en udligning af dette. Og I skal ikke beskattes af bredbånd, hvis I har adgang til arbejdsnetværk.
1
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 889
Likede indlæg: 8776

Indlægaf Mani » 25. aug 2017, 07:55

Angelina skrev:
abcd skrev:
Angelina skrev:
abcd skrev:
Falstria skrev:Det er en skat der kun kan hæmme arbejdsomhed.
Den bidrager ikke med nogle positive effekter.

Den skal afskaffes hurtigst muligt, sammen med en masse andre skatter.

Det er jo bare skat af indkomst som ikke udbetales som penge, men som fri telefon. Ligesom man beskattes af fri bolig, fri bil og alt andet arbejdsgiveren måtte betale. Hvis man ikke gjorde, ville det være et kæmpe skattehul.

Det er det ikke helt - det er en skat der er højere en værdien af det du får - du betaler altså mere end 100% i skat af det. Og for mit vedkommende er det en ekstra skat for at få lov til at drive virksomhed - som er mere end 100% af værdien.

Jeg betalte i 2016 fuld skat af fri telefon, til sammenligning kostede telefonen mig ca det halve af hvad jeg blev beskattet for.

Hvis du har egen virksomhed, giver du vel også dig selv fri internet?

Men jeg er enig i at det ideelt set var en skat af den præcise økonomiske værdi af det man får. Og det burde egentlig ikke være så svært. Jeg får f.eks. betalt fitnessmedlemskab, og der beskattes den præcise værdi bare hver måned på min lønseddel, det er ikke vildt kompliceret at styre.

Nej, det gør jeg ikke - for det gør min mands virksomhed (og det beskattes han af).

Beskattes han af internettet eller af fri telefon?
0
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 811
Likede indlæg: 16798

Indlægaf sigge » 25. aug 2017, 08:00

Jeg tror I har ret i, at tiden (og priserne på mobilabonnementer) er løbet lidt fra den lov. Så det er efter min mening fint nok at se lidt kritisk på den.

Jeg har fravalgt at få fri telefon på mit arbejde. Dels har jeg så lavt et forbrug, at det ikke ville kunne betale sig, dels (og allervigtigst) vil jeg gerne være fri for at have min arbejdstelefon på mig, når jeg har fri. Så selvom jeg har en (nu 3 år gammel) smartphone som arbejdstelefon, behandler jeg den næsten som en fastnettelefon - den hører til på kontoret og "kan" ikke tages med hjem. Dog med den undtagelse, at jeg selvfølgelig tager den med mig, når jeg har arbejdsrelaterede aktiviteter ude af huset. Men jeg bruger den faktisk ikke til mails og internet, den bliver primært brugt til opkald og lidt til sms'er og som kamera, når jeg er på byggeplads.

Selv hvis beskatningen droppes kan jeg ikke se mig selv skifte standpunkt ift. ønsket om at adskille privat- og firmatelefon.
0
You can't spell awesome without me.
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. aug 2017, 08:07

sigge skrev:
Selv hvis beskatningen droppes kan jeg ikke se mig selv skifte standpunkt ift. ønsket om at adskille privat- og firmatelefon.

Næ, jeg betaler også gerne skatten selvom jeg har fri telefon, for jeg vil gerne adskille arbejds- og privatliv. Og vil i øvrigt ikke skifte mit telefonnummer ud - nu har jeg haft det i 15 år.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. aug 2017, 08:15

Mani skrev:Hvis I er gift skulle der meget gerne være en udligning af dette. Og I skal ikke beskattes af bredbånd, hvis I har adgang til arbejdsnetværk.

Det lyder godt :) Det virkede også idiotisk på mig. Men ikke overraskende, der er så mange ting i vores skattesystem, der ikke er optimale...
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Indlægaf Slettet bruger » 25. aug 2017, 09:15

Akehurst2 skrev:
thomassneum skrev:
Akehurst2 skrev:
thomassneum skrev:
Er i tvunget til at have fri net og tlf? :gruble:

Det kommer som en pakke. Og jeg forsøgte længe at undgå telefonen, men den er for meget en forudsætning for at jeg kan passe mit arbejde.

Okay.. men det er måsk eogså lidt ufleksibelt af jeres arbejdspaldser. Hos os er det et tilbud til ansatte, ikke et krav. :)

Jeg kunne jo bare leve med besværet, så det er teknisk set ikke et krav, mere en slags frivillig tvang :)

Men altså, jeg betaler så skatten og det vælter ikke mit budget. Derfor er jeg alligevel tilhænger af, at man får ryddet lidt op i alle de skatter vi betaler, allerede fordi, at hvor der er skatter, der kan undgås i nogle situationer, sættes der et større administrations- og kontrolapparat i gang, og det i sig selv er godt at slippe af med.

Hvad er det for en masse skatter? Jeg har en håndfuld på min selvangivelse, og jeg kan let overskue dem. Det er værre med fradragene, dem kan man få en hulens masse af.

Skattefri telefon ville være en undtagelse til reglen at man betaler skat af alt man får fra sin arbejdsgiver til privat brug, så jeg synes ikke nødvendigvis det.gør noget simplere.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. aug 2017, 09:45

abcd skrev:
Hvad er det for en masse skatter? Jeg har en håndfuld på min selvangivelse, og jeg kan let overskue dem. Det er værre med fradragene, dem kan man få en hulens masse af.

Skattefri telefon ville være en undtagelse til reglen at man betaler skat af alt man får fra sin arbejdsgiver til privat brug, så jeg synes ikke nødvendigvis det.gør noget simplere.

Undskyld, jeg mente skatter og afgifter.

Jeg ved godt, at mængden af skatter er overskuelig.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 725
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 13635

Indlægaf Purple Haze » 25. aug 2017, 10:08

Akehurst2 skrev:
Tux skrev:Jeg er splittet..

På den ene side synes jeg at det er en selvfølge, at når man får fri telefon stillet til rådighed, som man må benytte privat, skal man salelvfølgelig beskattes af det. Det er immervæk noget af en udgift man sparer, hvis man ikke kvit og frit får udleveret den nyeste iPhone hvert år..

På den anden side synes jeg også det er småpenge i det store regnskab, og noget der ikke rigtig giver mening at beskatte - når man tænker på hvor meget bøvl og administration det skaber.

I sidste ende er jeg nok på holdet der synes det er en god ide, vores skattesystem må og skal forenkles, og dette er en god, omen lille, start..

Kender du nogen, der har fri telefon, der får den nyeste iPhone stillet til rådighed hvert år?

Min oplevelse (anekdotisk, I know) er, at folk får stillet en telefon til rådighed og at de ikke skiftes oftere end absolut nødvendigt i forhold til, at de stadig skal kunne opdateres og være sikre. Når telefonen skiftes, skal man jo i øvrigt aflevere den gamle tilbage igen (vi kan ikke engang få lov at købe dem af arbejdspladsen).

Det er jo også kun en udgift man sparer hvis det er noget man ville købe hvis man ikke "fik" det af arbejdspladsen.
Kender ret mange der kun har nyere smartphones fordi de har den gennem arbejdet, hvis det var noget man selv skulle financiere ville telefonen først blive skiftet når den ikke kan holde længere.
Jeg har en I-phone 5s gennem arbejdet, jeg kunne snildt klarer mig med mindre, men eftersom min arbejdsplads køber et stort parti hjem af gangen af de nyeste (de får nok en klækkelig rabat), og man ikke selv bestemmer - så får man bare det der er.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. aug 2017, 14:52

Dikus skrev:I praksis har jeg endnu ikke set nogen, der kan holde telefon for under skatteværdien. Jeg ville vælge ked af at undvære min iPhone :genert:

For mig er det mest princippet. Det er en skat på fleksibilitet og invasion af privatliv og at udsætte sig selv for stress.

Og ja, det er billigere end ikke at have fri telefon (dog ikke for dem, der som jeg beholder den private telefon alligevel), men alt handler jo ikke om penge.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 62
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2070

Indlægaf DenBruneMunk » 25. aug 2017, 16:39

Angelina skrev:Det er så min bogholder der sidder med den slags, det er min tid ikke værd.

Jeg synes da også min arbejdsgiver klarer det hele, jeg får bare en lønseddel, gider jeg checke den er rigtig, så er det alt. Det tager ikke mange sekunder at checke det, hvis ellers jeg har været grundig den første gang.
Skal jeg så huske at trække kørsel fra, så gør jeg det, det koster mig 5 minutter en gang om året, hvis ikke lige der er kø på skat's side, når det skal rettes :)

Så tid, det må være et spørgsmål om klogskab og forståelse, og har man ikke det, så er det klart en stor hjælp andre kan gøre det for en, man skal bare stole på dem og sin økonomi.

Næsten som at skifte olie på bilen, nogle betaler, andre gør det selv fordi de kan, ikke fordi det tager meget tid, jo, for mekanikeren han skal jo tjene på det.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 25. aug 2017, 20:01

Falstria skrev:
DenBruneMunk skrev:
Angelina skrev:Det er så min bogholder der sidder med den slags, det er min tid ikke værd.

Jeg synes da også min arbejdsgiver klarer det hele, jeg får bare en lønseddel, gider jeg checke den er rigtig, så er det alt. Det tager ikke mange sekunder at checke det, hvis ellers jeg har været grundig den første gang.
Skal jeg så huske at trække kørsel fra, så gør jeg det, det koster mig 5 minutter en gang om året, hvis ikke lige der er kø på skat's side, når det skal rettes :)

Så tid, det må være et spørgsmål om klogskab og forståelse, og har man ikke det, så er det klart en stor hjælp andre kan gøre det for en, man skal bare stole på dem og sin økonomi.

Næsten som at skifte olie på bilen, nogle betaler, andre gør det selv fordi de kan, ikke fordi det tager meget tid, jo, for mekanikeren han skal jo tjene på det.

Der skal føres kørebog hvis en selvstændig skal give sig selv kørepenge, man kan ikke bare trække det fra som et transportfradrag for lønmodtagere.
Det er noget omstændigt for at køre i sin egen bil.

:) Og det kan en revisor vel heller ikke klare, uden du selv først laver notaterne, ellers skal du have en elektronisk løsning som revisor så kikker på, og er det sådan noget de gør idag? kikker på gps information og gætter lidt på om det er privat eller erhvervs kørsel. Så noget må du selv gøre som selvstændig og trækker det fra?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 25. aug 2017, 20:58

Falstria skrev:
DenBruneMunk skrev:
Falstria skrev:
DenBruneMunk skrev:

Der skal føres kørebog hvis en selvstændig skal give sig selv kørepenge, man kan ikke bare trække det fra som et transportfradrag for lønmodtagere.
Det er noget omstændigt for at køre i sin egen bil.

:) Og det kan en revisor vel heller ikke klare, uden du selv først laver notaterne, ellers skal du have en elektronisk løsning som revisor så kikker på, og er det sådan noget de gør idag? kikker på gps information og gætter lidt på om det er privat eller erhvervs kørsel. Så noget må du selv gøre som selvstændig og trækker det fra?

Nej, sådan er det med det hele, derfor laver jeg det hele selv uden bogholder eller revisor. Fordi det ville jeg skulle gøre alligevel, der er ikke meget arbejde sparet.
Men betaler så mere i skat end jeg behøver jo, fordi det er for bøvlet at nøjes med bare at betale det man skal.

ok, det troede jeg i delte interesse og kendte til nogle fif, som gjorde det var revisoren som gjorde det hårde arbejde.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"