Hvem kan løse Danmarks udfordringer, bedst - "Blå" eller "Rød" BLOK ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 400
Likede indlæg: 3896

Re: Hvem kan løse Danmarks udfordringer, bedst - "Blå" eller "Rød" BLOK ?

Indlægaf Artem » 25. aug 2017, 13:37

fisken80 skrev:Nånå har de det. Det er sgu da spøjst så, for min kæreste har arbejdet som tømrer i to pænt store firmaer det sidste års tid, og han har ikke haft en arbejdstelefon nogle af stederne. Og det har de fleste af hans kolleger altså heller ikke. Dem der har haft en telefon har været dem, der på en eller anden måde stod for at styre noget på byggepladsen.
Så jeg vil holde på, at du er aldeles galt på den.

Nåja og den ene gang for to år siden, hvor han havde en telefon, der faldt det ham da ikke ind, at droppe sin private telefon. Som håndværker skifter man relativt ofte job alt efter, hvilke firmaer der vinder opgaverne, særligt hvis man er akkord-arbejder, og så gider man dælme da ikke give sin private omgangskreds nyt nummer hvert andet øjeblik. Så det er sgutte håndværkere, der får noget ud af en skattelettelse på arbejdsgiverbetalt telefon, det er noget bavl.

Når din kæreste arbejder i store firmaer bruger de så ikke en app til tidsregistering? og tilsvarende en app til kvalitetssikring?
For det gør rigtig mange firmaer i dag, sammen med at man jo tit flere gange i løbet af en arbejdsdag skal tale med formand, eller mester. Kamera i mobil bliver brugt til dokumentation for arbejdet osv.

Jeg er godt klar over at der ikke findes regler der siger at man skal have en arbejdsmobil. Men hvis firmaet stille krav om at man laver sin time registrering i en app. Så bør firmaet jo også stille en smartphone til rådighed som man kan gøre det på. Da man modsat ikke kan forlange at medarbejderne selv stille mobil til rådighed. Hvor det er mit indtryk specielt inden for de sidste par år at det nærmest er blevet standard.

Med hensyn til at skifte job ofte, så er det nu mit indtryk at de fleste håndværkerfirmaer har en kerne af gode ansatte på måske halvdelen af folkene som de sørger for at der er arbejde til året rundt, mens resten er mere løse ansættelser.
Kernen af de ansatte her vil altså sagtens kunne nøjes med en firmamobil, og tror også at mange af dem vil vælge den løsning hvis de ikke blev beskattet af fri telefon.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29771

Indlægaf paint » 25. aug 2017, 13:52

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
LaScrooge skrev:En regering, som forstår værdien af omfordeling som et redskab til at skabe et stabilt samfund med høj grad af sammenhængskraft, tryghed, tillid og social mobilitet, vil være i stand til at placere Danmark et stabilt sted i det globale samfund. En regering, som forstår vigtigheden af at skabe lige muligheder for alle uanset deres udgangspunkt, vil give Danmarks de bedste muligheder for at stå stærkt. En regering, som forstår at holde fokus på kernen i problemerne og ufortrødent fortsætter med at arbejde på de tiltag, der fungerer, vil være i stand til at løse dem. En regering, som ikke misbruger borgernes tillid og får dem til at føle sig magtesløse i et demokratisk land, vil stå stærkt. I mine øjne havde vi sidst sådan en regering da Nyrup var statsminister. Der var også problemer dengang, men det var først med Fogh at vi i mine øjne for alvor stiftede bekendtskab med magtarrogance og i de efterfølgende regeringer en total mangel på integritet og format. Nu er vores samfund i mine øjne præget af nogle meget undergravende stemninger: moralsk panik, frygt for morgendagen, mistro overfor autoriteter.

Meget enig. I mine øjne, er der et Danmark før og efter Fogh. Og de er ret forskellige. Fogh, markerede begyndelsen på en periode, som har ændret Danmark radikalt - til det værre (meget værre)
Én af de få ting jeg er enig med Henrik Qvortrup i, er hans forudsigelse da han fratrådte som spindoktor for Fogh i 1998 'får Fogh 8-10 år', så ændrer han Danmark. Det skete.

Hvordan synes du det er anderledes?

Jeg synes det er meget business as usual i det store og hele. Self er der ændringer, men jeg kan da sagtens genkende pre-Fogh Danmark stadigvæk.

Og mange af de nye ting er ikke Foghs skyld f.eks. REJSEKORTET.

Det kan jeg også, men man ser det mest på billeder fra den tid.

Fogh, havde en vision, der hed "Fra socialstat til minimalstat". Den har han på mange måder gennemført. Engang hed det i Danmark at 'få har for meget, men færre har for lidt'. Skulle man omskrive det til nu, ville det være 'mange har for meget, men en masse har for lidt.

Den solidaritet, der herskede før Fogh - er væk. Og afløst af 'MIG* og 'mine skattekroner' - individualisering på den negative måde. Vi har en aktiv udenrigspolitik og ligger i krig med Gud og hvermand. Skattelettelser i toppen, er blevet til et årligt tilbagevendende mantra. Nedskæringer i offentlige institutioner, lige så.
Et sundhedsvæsen, der ligger i respirator (det halve antal ansatte, skal klare dobbelt så meget)
Studerende bliver pisket rundt i manegen, drevet af fremdriftsreformer og kortere studietid.
En beskæftigelsespolitik, hvor man sender folk der er i kemoterapi ud i jobtræning.
Flere mennesker end nogensinde, bliver smidt ud af deres boliger pga. diverse nedskæringer.
Med i respiratorafdelingen, er i øvrigt omfordelingspolitikken

osv. osv. osv. ad nauseam
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 25. aug 2017, 13:57

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
LaScrooge skrev:En regering, som forstår værdien af omfordeling som et redskab til at skabe et stabilt samfund med høj grad af sammenhængskraft, tryghed, tillid og social mobilitet, vil være i stand til at placere Danmark et stabilt sted i det globale samfund. En regering, som forstår vigtigheden af at skabe lige muligheder for alle uanset deres udgangspunkt, vil give Danmarks de bedste muligheder for at stå stærkt. En regering, som forstår at holde fokus på kernen i problemerne og ufortrødent fortsætter med at arbejde på de tiltag, der fungerer, vil være i stand til at løse dem. En regering, som ikke misbruger borgernes tillid og får dem til at føle sig magtesløse i et demokratisk land, vil stå stærkt. I mine øjne havde vi sidst sådan en regering da Nyrup var statsminister. Der var også problemer dengang, men det var først med Fogh at vi i mine øjne for alvor stiftede bekendtskab med magtarrogance og i de efterfølgende regeringer en total mangel på integritet og format. Nu er vores samfund i mine øjne præget af nogle meget undergravende stemninger: moralsk panik, frygt for morgendagen, mistro overfor autoriteter.

Meget enig. I mine øjne, er der et Danmark før og efter Fogh. Og de er ret forskellige. Fogh, markerede begyndelsen på en periode, som har ændret Danmark radikalt - til det værre (meget værre)
Én af de få ting jeg er enig med Henrik Qvortrup i, er hans forudsigelse da han fratrådte som spindoktor for Fogh i 1998 'får Fogh 8-10 år', så ændrer han Danmark. Det skete.

Hvordan synes du det er anderledes?

Jeg synes det er meget business as usual i det store og hele. Self er der ændringer, men jeg kan da sagtens genkende pre-Fogh Danmark stadigvæk.

Og mange af de nye ting er ikke Foghs skyld f.eks. REJSEKORTET.

Det kan jeg også, men man ser det mest på billeder fra den tid.

Fogh, havde en vision, der hed "Fra socialstat til minimalstat". Den har han på mange måder gennemført. Engang hed det i Danmark at 'få har for meget, men færre har for lidt'. Skulle man omskrive det til nu, ville det være 'mange har for meget, men en masse har for lidt.

Den solidaritet, der herskede før Fogh - er væk. Og afløst af 'MIG* og 'mine skattekroner' - individualisering på den negative måde. Vi har en aktiv udenrigspolitik og ligger i krig med Gud og hvermand. Skattelettelser i toppen, er blevet til et årligt tilbagevendende mantra. Nedskæringer i offentlige institutioner, lige så.
Et sundhedsvæsen, der ligger i respirator (det halve antal ansatte, skal klare dobbelt så meget)
Studerende bliver pisket rundt i manegen, drevet af fremdriftsreformer og kortere studietid.
En beskæftigelsespolitik, hvor man sender folk der er i kemoterapi ud i jobtræning.
Flere mennesker end nogensinde, bliver smidt ud af deres boliger pga. diverse nedskæringer.
Med i respiratorafdelingen, er i øvrigt omfordelingspolitikken

osv. osv. osv. ad nauseam

Jow altså der er skåret ned nogen steder, men SU og kontanthjælp og dagpenge findes da endnu.

Som jeg ser det var det uundgåetligt der blev flere krav forbundet med de ting, og allerede under Nyrup begyndte der at komme krav, der var f.eks. taxametersystemer der blev indført for SU, det mener jeg var i 1991 eller deromkring.

Før det kunne man studere på SU i 18 år :)

I 1980erne kunne man også være på dagpenge for EVIGT, det blev også ændret under Nyrup.

Måske man kan sige at den aktive udenrigspolitik er Foghs værk og ville ikke være kommet uden ham. Men meget af det andet, det var i gang og på vej og sådan alligevel, og hænger også sammen med det generelle økonomiske klima som vi som land ikke har den store indflydelse på, uanset regeringens farve.
1
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. aug 2017, 13:59

Nogen reformerne er for hårde og kontraproudktive, men andre af dem er altså ikke.

Jeg fik f.eks. ca 2000 om måneden kvit og frit i SU sidste år jeg var i gym, jeg havde slet ikke brug for dem, og drak dem vist op. Allerede den gang tænkte man da at det nok var liiiige rundhåndet nok.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. aug 2017, 14:01

Jeg synes da også stadigvæk der er solidaritet?

Der er bare færre penge i den bunke man kan dele ud. Men de blir da delt ud.
0
fisken80
Kort karma: 702
Likede indlæg: 25908

Indlægaf fisken80 » 25. aug 2017, 14:05

Artem skrev:
fisken80 skrev:Nånå har de det. Det er sgu da spøjst så, for min kæreste har arbejdet som tømrer i to pænt store firmaer det sidste års tid, og han har ikke haft en arbejdstelefon nogle af stederne. Og det har de fleste af hans kolleger altså heller ikke. Dem der har haft en telefon har været dem, der på en eller anden måde stod for at styre noget på byggepladsen.
Så jeg vil holde på, at du er aldeles galt på den.

Nåja og den ene gang for to år siden, hvor han havde en telefon, der faldt det ham da ikke ind, at droppe sin private telefon. Som håndværker skifter man relativt ofte job alt efter, hvilke firmaer der vinder opgaverne, særligt hvis man er akkord-arbejder, og så gider man dælme da ikke give sin private omgangskreds nyt nummer hvert andet øjeblik. Så det er sgutte håndværkere, der får noget ud af en skattelettelse på arbejdsgiverbetalt telefon, det er noget bavl.

Når din kæreste arbejder i store firmaer bruger de så ikke en app til tidsregistering? og tilsvarende en app til kvalitetssikring?
For det gør rigtig mange firmaer i dag, sammen med at man jo tit flere gange i løbet af en arbejdsdag skal tale med formand, eller mester. Kamera i mobil bliver brugt til dokumentation for arbejdet osv.

Jeg er godt klar over at der ikke findes regler der siger at man skal have en arbejdsmobil. Men hvis firmaet stille krav om at man laver sin time registrering i en app. Så bør firmaet jo også stille en smartphone til rådighed som man kan gøre det på. Da man modsat ikke kan forlange at medarbejderne selv stille mobil til rådighed. Hvor det er mit indtryk specielt inden for de sidste par år at det nærmest er blevet standard.

Med hensyn til at skifte job ofte, så er det nu mit indtryk at de fleste håndværkerfirmaer har en kerne af gode ansatte på måske halvdelen af folkene som de sørger for at der er arbejde til året rundt, mens resten er mere løse ansættelser.
Kernen af de ansatte her vil altså sagtens kunne nøjes med en firmamobil, og tror også at mange af dem vil vælge den løsning hvis de ikke blev beskattet af fri telefon.

De kan både registrere på telefonen og på computeren, og det er ikke noget krav, at det skal ske via telefonen. Og det har det ikke været i nogen af de to firmaer. Og en app til kvalitetssikring var der i hvert fald helt sikkert ikke i nogen af de to firmaer. De almindelige folk havde intet med kvalitetssikring at gøre og rendte ikke rundt og tog billeder af byggeriet. Der var én mand der var bindeled til den formand der stod for byggeriet, han havde en arbejdstelefon, men den var altså ikke til privat brug. Ingen andre havde en arbejdstelefon
Jeg kan mindes at min kæreste en enkelt gang for 1 1/2-2 år siden havde en telefon i en ansættelse, men den var på ingen måde til privat brug men kun til arbejdsbeug.

Og jo, der hyres og fyres. Det kommer seriøst bag på mig, at du ikke er klar over det. Min kæreste var i firma 1 i en periode, blev fyret, var herefter i firma 2 i en ret lang periode, blev fyret, fik herefter job i firma 1 igen da de nu manglede folk. Der var stort set ingen tilbage fra da han var der første gang. Og i den periode han var ansat i firma 2 blev langt langt over halvdelen fyret hen over vinteren.
Han har i øvrigt også været i et noget mindre firma for nogle år siden, her havde de heller ikke arbejdstelefon. Faktisk er jeg helt sikker på, at han kun har haft det den ene gang, hvor han delvist stod for en mindre renoveringsopgave, ellers har han aldrig haft det. Og det har hans kolleger heller ikke. Har de af en eller anden grund skullet ringe til formanden uden om den der stod for projektet så har de brugt deres egen telefon.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29771

Indlægaf paint » 25. aug 2017, 21:39

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg synes da også stadigvæk der er solidaritet?

Der er bare færre penge i den bunke man kan dele ud. Men de blir da delt ud.

Der er flere penge i bunken end nogensinde før, bunken vokser hvert år
, vi har da stadig vækst omend den er meget lille og skattetrykket er uforandret.

Der bliver så flere som skal deles om bunken for hvert år også, de første 30 år frem.

Pengene i bunken, stammer fra reformer (nedskæringer) og besparelser - tilbagetrækningsreformer, kontanthjælpsreformer, diverse arbejdsmarkedsreformer,besparelser stort set alle steder.
I 2009, havde Fogh givet skattelettelser for ca. 30 mia kr.

De penge der nu er (frem til 2025) i det såkaldte økonomiske råderum (ca. 35 mia kr) skal nu kanaliserer over i skattelettelser, der stort set udelukkende tilgodeser dem der har allermest. Der er sågar tænkt på en 'lamborghini-konto' (Brian Mikkelsens formulering) - en såkaldt aktiesparekonto, som gør det muligt at investere op til 500.000 kroner i danske virksomheder med en beskatning på 1,25 procent.
Det kan man da kalde liberal fordelingspolitik.
Der skæres på kernevelfærds-områder, som sygehusvæsen, ældrepleje, uddannelser og forskning etc. Men det betyder ikke så meget for de velbjergede, for de får faktisk penge til at dække forringelserne via skatte/afgiftslettelser. Dem det går ud over, er dem der ikke har så meget. Skattelettelser, giver ikke meget i bunden af indkomstskalaen.

Omfordeling fra bunden til toppen.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"