E-cigaretter for og imod

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Buffy
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2351

E-cigaretter for og imod

Indlægaf Buffy » 24. aug 2017, 12:30

Ja, jeg burde holde helt med at ryge, men det kan jeg altså ikke lige nu, så lige det gider jeg ikke diskutere. ;)

Jer træt af at ryge, lugten osv, så overvejer e-cigaretter. Men er de bedre? Er de sundere? Hvad taler for og hvad taler imod?
0
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 378
Likede indlæg: 7403

Re: E-cigaretter for og imod

Indlægaf BlueBunny » 24. aug 2017, 12:40

Som ikke ryger synes jeg lugten af e-cigaretter er mindre slem.
Fordelen er desuden at de ikke skodder og asker.

Jeg har et par stykker i kredsen der ryger e-cigaretter, de fastholder de "gode" vaner med at gå udenfor når der skal ryges, samt i øvrigt at vise hensyn. Som ikke ryger kan man godt føle sig generet af røgen selv om nogen mener den ikke er skadelig.

Vær opmærksom på at flere steder hvor der er rygning forbudt, så gælder forbuddet også e-cigaretter.

En fordel er muligvis at de kan fås med forskellige smage. Og at du ikke behøver bekymre dig om det blæser (de skal ikke tændes med ild)

:)
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Buffy

Indlægaf Buffy » 24. aug 2017, 12:45

BlueBunny skrev:Som ikke ryger synes jeg lugten af e-cigaretter er mindre slem.

Jeg har et par stykker i kredsen der ryger e-cigaretter, de fastholder de "gode" vaner med at gå udenfor når der skal ryges, samt i øvrigt at vise hensyn. Som ikke ryger kan man godt føle sig generet af røgen selv om nogen mener den ikke er skadelig.

Vær opmærksom på at flere steder hvor der er rygning forbudt, så gælder forbuddet også e-cigaretter.

En fordel er muligvis at de kan fås med forskellige smage. Og at du ikke behøver bekymre dig om det blæser (de skal ikke tændes med ild)

Selvfølgelig skal rygeforbud overholdes og der skal tages hensyn til andre. Jeg fik ikke lige skrevet det, fordi for mig er det en selvfølgelighed også at gå ud og ryge, når jeg er gæst. :)
0
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 378
Likede indlæg: 7403

Indlægaf BlueBunny » 24. aug 2017, 12:48

Buffy skrev:
BlueBunny skrev:Som ikke ryger synes jeg lugten af e-cigaretter er mindre slem.

Selvfølgelig skal rygeforbud overholdes og der skal tages hensyn til andre. Jeg fik ikke lige skrevet det, fordi for mig er det en selvfølgelighed også at gå ud og ryge, når jeg er gæst. :)

Det var ikke for at løfte pegefinger. Jeg har bare mødt de høfligste og sødeste mennesker, som tænkte at e-cigaretter ikke er cigaretter. Og derfor havde de slet ikke overvejet at ryge ude. For dem var det mere på linje med nikotintyggegummi :)
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 620
Likede indlæg: 15705

Indlægaf Flora » 24. aug 2017, 12:51

Fordele:
- E-cigaretter er væsentligt billigere end almindelige cigaretter, da der ikke er afgift på e-cigaretterne (medmindre der er kommet det for nylig).
- Hvis du ryger indendørs, slipper du for røg i din bolig.
- Du slipper for den dårlige lugt uanset hvor du ryger dem.
- Du kan justere nikotinmængden i e-cigaretten, hvilket gør det lettere at trappe ud af rygningen, når du engang er klar til det.
- E-cigaretter giver mindre hoste end almindelige cigaretter.

Hvorvidt de er sundere eller ej er vist stadig under diskussion, men hvis de er tænkt som et skridt på vejen til at stoppe helt, så er de jo i hvert fald sundere i det store billede :)
1
fisken80
Kort karma: 701
Likede indlæg: 25892

Indlægaf fisken80 » 24. aug 2017, 14:28

Fordel: at de kan føre til et endegyldigt rygestop. Min mor gik over til ecigaretter efter at have røget i 40 år. Den brugte hun så i et halvt års tid, mindre og mindre som tiden gik. Indtil hun en dag bare stoppede. Uden e-cigaretten var det ikke lykkedes hende at stoppe, det er jeg sikker på og det siger hun også selv.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 671
Likede indlæg: 5937

Indlægaf Sophies-mor » 24. aug 2017, 14:45

Mange af dem, jeg kender der gerne ville holde op med at ryge, som er gået på e-cigaretter, de ryger stadig, nu flere år siden.
Så, som jeg ser det, så skifter man bare én afhængighed ud med en anden.
5
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 2703
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 38399
Kontakt:

Indlægaf Ado » 24. aug 2017, 14:46

Omkring sundhedsrisici og e-cigaretter: Min faster fik lungekræft for et par år siden. Lægerne gav grønt lys for at hun kunne dampe.
Min far talte med en læge fra hjerte/lungeafdelingen til noget familiefest og spurgte ham. Hans svar var, at de jo endnu ikke kendte til de endelige plusser og minusser, men at det uden tvivl var langt mindre skadeligt end alm. cigaretter.

Jeg har dampet siden nytår og er vild med det. Bruger den meget i perioder - andre perioder slet ikke. Og så bruger jeg den aldrig i offentligheden, fordi jeg synes den skriger "prolle" til himlen. :D
4
Trimmenazi.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 3935
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 40733

Indlægaf kidkomb » 24. aug 2017, 15:00

Fra en veninde der er lægestuderende og som har deltaget i foredrag osv omkring det:
Det er kun farligere hvis man ikke gør den ren.
Svampene der opstår hvis man ikke gør den ordentlig ren er årsagen til at man vælger at kalde dem lige så farlige som almindelige cigaretter.
Selve væsken skal jo selvfølgelig helst ikke indeholde alt muligt skidt, men det ved du jo nok godt :D

Første gang vi stoppede med at ryge brugte vi damp. Det virkede for os!
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
#notallfeminists
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 620
Likede indlæg: 15705

Indlægaf Flora » 24. aug 2017, 15:05

Sophies-mor skrev:Mange af dem, jeg kender der gerne ville holde op med at ryge, som er gået på e-cigaretter, de ryger stadig, nu flere år siden.

Jeg kender omvendt mange, inklusiv mig selv, som er holdt op med at ryge ved hjælp af e-cigaretter eller andet nikotinpræparat og som ikke havde lykkedes med rygestoppet uden.

Selvfølgelig er der ingen garanti for at det lykkes. Det er stadig svært at holde op med at ryge, selvom man bruger hjælpemidler. Men for mange gør det det bare en hel del lettere og kan være forskellen på om det lykkes eller ej. De undersøgelser der er lavet på området viser også, at en langt større andel af dem der forsøger at stoppe med hjælpemidler får succes med rygestoppet, end dem der forsøger at stoppe uden.

Så hvis man har svært ved at holde op uden hjælp, så synes jeg klart man skal benytte sig af de hjælpemidler der findes :)
2
Buffy

Indlægaf Buffy » 24. aug 2017, 15:09

Nå men den er vist klar, jeg skal på e-røg. Det er nok ikke ligefremt sundt, men i det mindste mindre usundt og det er også noget.

Nogen der kan anbefale en god side/mærke?
0
Buffy

Indlægaf Buffy » 24. aug 2017, 15:11

Sophies-mor skrev:Mange af dem, jeg kender der gerne ville holde op med at ryge, som er gået på e-cigaretter, de ryger stadig, nu flere år siden.

Jeg er sådan set enig med dig i, at man bare skifter en afhængighed ud med en anden. Men nogen gange kan det også være en god/bedre ide :)
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 775
Likede indlæg: 13232

Indlægaf Lemonella » 24. aug 2017, 15:13

Et par af mine Facebook-venner, fejrede deres 5 års røgfri dag for nyligt. De har dampet i 5 år i stedet.
En anden bekendt, har en e-cigaret, som hun lystigt damper på, når hun altså ikke ryger sine almindelige smøger.
Tror kun jeg kender én eneste, der er holdt op via e-cigaret. Han er dog ind imellem festryger, hvor han ryger almindelige smøger.
Så jeg ved ikke rigtigt, hvor meget fidus jeg har til e-cigaretten.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 17996

Indlægaf Persnikedy » 24. aug 2017, 15:45

Jeg skiftede mine smøger ud med en damper for 1½år siden - og jeg er lykkelig for det. Jeg plejede at ryge ca 20 menthol smøger om dagen.

Jeg hoster nu ikke om morgen mere - ingen morgen slim :puke:
Det er utrolig meget billigere - jeg gik fra ca 1500kr til omkring 150kr om måneden
Jeg kan smage og dufte ting bedre - og JEG dufter bedre. Både tøj, hår, krop, og især fingre.
Min læge syndes det var en virkelig god ide - at stoppe ville være bedst men så er det at dampe bedre end smøger ifølge hende
Jeg er trappet meget ned - Jeg er nu på 6mg (startede på 18) og fordi der ikke er det psygologiske med "en halv smøg"/ "En hel smøg" så kan jeg tit bare lige snuppe 3-4 pust også færdig.

Et par minus:
Jeg sydnes mine læber er blevet mere tørre af det.
Når det bare er et par pust så syndes jeg at jeg dampere oftere selvom det er mindre jeg får.
Der er lidt forberedelse, husk at tage den med fx (det bliver en vane) og at den skal være opladet. Man kan ikke bare smutte forbi en kiost eller nasse en smøg.

Alt i alt... jeg er glad for min damper
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 17996

Indlægaf Persnikedy » 24. aug 2017, 15:48

Buffy skrev:Nå men den er vist klar, jeg skal på e-røg. Det er nok ikke ligefremt sundt, men i det mindste mindre usundt og det er også noget.

Nogen der kan anbefale en god side/mærke?

Jeg gik ind i smoke-it og snakkede med dem derinde. Det sydnes jeg hjalp en del da det er face to face man får snakken og ikke via google. Det var rart at holde de forskellige mærker så jeg kunne finde den jeg syndes var bedst.

Og forresten, det hjælper at man starter direkte på damperen om morgen istedet for midt på dagen da der vil være lidt host i starten da du jo ikke længere brænder halsen og den kan hele lidt igen. Og ved at skifte om morgen så har din hals haft lidt ro natten over.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.

Tilbage til "Livets forhold"