Hvad hedder det? (ryggen)

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 17996

Hvad hedder det? (ryggen)

Indlægaf Persnikedy » 25. aug 2017, 09:27

Jeg er den heldige ejer af en ryg der af og til fucker op, men her til formiddag gik det da helt agurk.

Jeg rejser mig op, tager et skridt og er lige ved at falde da det er som om et eller andet skrider i ryggen. Jeg kan nu ikke engang gå mere end 7 skridt før jeg har stærke smerter især i den højre side af lænden som stråler ned i knæet. Når jeg sidder er smerterne i knæet der også men dog mindre.

Det her er anderledes end når min ryg normalt driller så jeg ved ikke engang hvordan jeg skal google det, og om mine normale strækøvelser ville kunne "rette det lidt op"

Hvad ville i kalde sådan en rygsmerte?
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
JoyNips
Likede indlæg: 22932

Re: Hvad hedder det? (ryggen)

Indlægaf JoyNips » 25. aug 2017, 09:40

Jeg ville få kigget på det. Det var nogenlunde sådan min diskusprotusion viste sig.
0
Brugeravatar
Persnikedy

Indlægaf Persnikedy » 25. aug 2017, 09:45

JoyNips skrev:Jeg ville få kigget på det. Det var nogenlunde sådan min diskusprotusion viste sig.

Jeg har en tid ved en sygeplejeske på tirsdag til nogle blodprøver, jeg håber at hvis min ryg stadig driller der at jeg kan udvide den med en tid ved lægen.

Bare af nysgerrighed, kan det passe at sådan en ikke gør ondt når man ligger ned på modsatte side? For det er kun når jeg forsøger at gå at den gør ondt
0
Altid penis.
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 1039
Likede indlæg: 7314

Indlægaf Planten » 25. aug 2017, 09:46

For mig lyder det som iskias smerter, og jeg synes, du skal bestille tid ved lægen.
0
JoyNips
Likede indlæg: 22932

Indlægaf JoyNips » 25. aug 2017, 10:13

Persnikedy skrev:
JoyNips skrev:Jeg ville få kigget på det. Det var nogenlunde sådan min diskusprotusion viste sig.

Jeg har en tid ved en sygeplejeske på tirsdag til nogle blodprøver, jeg håber at hvis min ryg stadig driller der at jeg kan udvide den med en tid ved lægen.

Bare af nysgerrighed, kan det passe at sådan en ikke gør ondt når man ligger ned på modsatte side? For det er kun når jeg forsøger at gå at den gør ondt

Ja, det kan sagtens passe. Jeg havde ikke smerter når jeg sad eller lå ned, kun når jeg rejste mig og gik.

Det kan også sagtens være noget mere uskyldigt, men når det stråler ned i benet, så er din iskiasnerve med al sandsynlighed involveret og så synes jeg det er virkelig relevant at finde ud af hvorfor.
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Kort karma: 105
Likede indlæg: 843

Indlægaf Sustentaculum » 25. aug 2017, 10:24

Bestil en tid til e.l. fortæl du har smerter i lænden med udstråling til højre knæ, og at det forværres ved fleksion i hofteleddet og mindskes ved ekstension. Så ved lægen hvad han skal gøre :)

Det lyder som om noget klemmer om nerveroden, og det kunne f.eks godt være en diskusprolaps. Det er ikke noget der behøver at blive gjort noget ved lige her og nu og måske går det endda over af sig selv. Du skal dog være opmærksom på forværring, i form af følelsesløshed/inkontinens/lammelse. Hvis det sker så skal du ringe til 112.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22053

Indlægaf Sangius » 25. aug 2017, 10:33

Er musklen hård og knudret? Kan du rette dig ordentligt op?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Persnikedy

Indlægaf Persnikedy » 25. aug 2017, 11:03

Sangius skrev:Er musklen hård og knudret? Kan du rette dig ordentligt op?

Jeg kan godt rette mig op, men ikke i en flydende bevægelse. Jeg kan godt g¨nogle sridt før det jau kommer op op igennem benet

Mine rygmuskler er er spændte (især den højre side) men ikke knudret
0
Altid penis.
Brugeravatar
Persnikedy

Indlægaf Persnikedy » 25. aug 2017, 12:33

Jeg har altid hørt at det er vigtigt ikke at sidde for stille når det gør ondt i rygggen så jeg har lige været ude og gå en kilometer.
Pillerne virkede heldigvis godt, og jeg har ikke mere ondt end før - det tog dog en helveds tid at komme frem og tilbage med bitte små skridt. På den lyse side fik jeg købt en vens fødsesldagsgave
0
Altid penis.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 780
Likede indlæg: 13248

Indlægaf Lemonella » 25. aug 2017, 12:58

Bevægelse er godt, dog ikke, hvis den er virkelig gal og det opdager man ikke altid, hvis man tager smertestillende.
Du må i hvert fald love, at du får din ryg tjekket.

Da jeg fik min første diskusprolaps, troede jeg, jeg var superwoman og det kostede desværre delvist førligheden i mit højre ben. Det måtte jeg så genoptræne igen, men helt godt er det aldrig blevet.
God bedring og lyt nu til din krop.
3
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Neverkont
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1404

Indlægaf Neverkont » 25. aug 2017, 15:01

Umiddelbart vil jeg kalde det et "hold i ryggen", og min erfaring er, at det oftest hænger sammen med for meget syre i kroppen (syre- base balancen), og gør man ingenting tager det ca. en måneds tid.

Helt klart en god idé at få det tjekket hos lægen, for at udelukke andre, og værre, ting.

For 2-3 uger siden lavede min mor en forkert bevægelse så der skete "et eller andet" i ryggen, og hun oplevede også, at det strålede ned i højre ben, så hun mente det var iskias-nerven. Jeg behandlede hende med en blanding af akkupressur og zoneterapi (ud fra den betragtning, at måske hjælper det, men det skader ihvertfald ikke), allerede næste dag kunne hun mærke en effekt, efter yderligere et par dage kom de stærke smerter retur, og jeg behandlede hende igen. Efter ca. 10 dage (i alt) var hun frisk nok til selv, at kunne gå ud og handle.

Hvis du er interesseret kan jeg prøve at lave en beskrivelse af behandlingen.
0
Brugeravatar
Persnikedy

Indlægaf Persnikedy » 25. aug 2017, 16:09

Neverkont skrev:Umiddelbart vil jeg kalde det et "hold i ryggen", og min erfaring er, at det oftest hænger sammen med for meget syre i kroppen (syre- base balancen), og gør man ingenting tager det ca. en måneds tid.

Helt klart en god idé at få det tjekket hos lægen, for at udelukke andre, og værre, ting.

For 2-3 uger siden lavede min mor en forkert bevægelse så der skete "et eller andet" i ryggen, og hun oplevede også, at det strålede ned i højre ben, så hun mente det var iskias-nerven. Jeg behandlede hende med en blanding af akkupressur og zoneterapi (ud fra den betragtning, at måske hjælper det, men det skader ihvertfald ikke), allerede næste dag kunne hun mærke en effekt, efter yderligere et par dage kom de stærke smerter retur, og jeg behandlede hende igen. Efter ca. 10 dage (i alt) var hun frisk nok til selv, at kunne gå ud og handle.

Nej tak, jeg holder mig til lægen hvis det bliver nødvendigt
1
Altid penis.
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22053

Indlægaf Sangius » 25. aug 2017, 16:52

Jeg synes det lyder, som når jeg har hold i ryggen. Der hjælper varme, massage og bevægelse.

Specielt massage.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Neverkont
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1404

Indlægaf Neverkont » 25. aug 2017, 17:29

Persnikedy skrev:Nej tak, jeg holder mig til lægen hvis det bliver nødvendigt

Helt fint. :)
0
Oddinary
Kort karma: 57
Likede indlæg: 685

Indlægaf Oddinary » 25. aug 2017, 18:54

Neverkont skrev:Umiddelbart vil jeg kalde det et "hold i ryggen", og min erfaring er, at det oftest hænger sammen med for meget syre i kroppen (syre- base balancen), og gør man ingenting tager det ca. en måneds tid.

Jeg er meeeget nysgerrig efter en uddybning af det her.
1

Tilbage til "Helbred"