Skattelettelser eller Velfærd ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20779

Re: Skattelettelser eller Velfærd ?

Indlægaf Slettet bruger » 25. aug 2017, 14:37

thomassneum skrev:Jeg er ikke den store tilhænger af postulatet om at skattelettelser afleder dynamiske kræfter, som bla. vil øge beskæftigelsen osv. - Men okay, vi kan jo starte med at sætte et lille forsøg op - og patriotisk som jeg jo er, så lægger jeg gerne røv til og æder en 100% skattesænkning for mit vedkommende. Så må vi jo se om det kaster noget brugbart af sig. Jeg er pessemistisk, men villig til at ofre mig for samfundets skyld.

Jeg tror det virker på beskæftigelsen hvis man giver LAVTlønnede skattelettelser, men ikke så meget på højtlønnede. De højtlønnede arbejder jo videre alligevel :)

Det er bare så satans dyrt at give skattelettelser til de lavtlønnede, at man ikke gør det.
1
Akehurst2
Kort karma: 883
Likede indlæg: 25251

Indlægaf Akehurst2 » 25. aug 2017, 15:04

Tux skrev:Jeg tror på der er masser af rum til at effektivisere, ikke kun på studieture og lysende bænke, men på selve driften. Jeg men det kræver at man rent faktisk sætter penge af til at have process konsulenter in house, i stedet for at kaste penge efter svinedyre eksterne, og ikke mindst at man tør gøre op med nulfejlskultur og skarpe faglige grænser..

Og det vil jo også kræve nogle modige politikere, der ikke straks foreslår nye regler og dokumentation, hvis der sker en fejl - og som ikke lader sig påvirke af skrigende vælgere, der kræver alt muligt.
0
ajnaM
Kort karma: 718
Likede indlæg: 16773

Indlægaf ajnaM » 25. aug 2017, 15:14

Tux skrev:Jeg tror på der er masser af rum til at effektivisere, ikke kun på studieture og lysende bænke, men på selve driften. Jeg men det kræver at man rent faktisk sætter penge af til at have process konsulenter in house, i stedet for at kaste penge efter svinedyre eksterne, og ikke mindst at man tør gøre op med nulfejlskultur og skarpe faglige grænser..

Jeg er MEGET enig i, at eksterne konsulentydelser er et område, man meget vel kunne spare penge på! :gogo:

Især fordi der ofte er tale om, at politikerne hyrer konsulenthusene til at finde besparelser. For derefter at kunne blåstemple deres politik med "se selv, denne uvildige rapport siger, man kan spare!". :rulle:
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 25. aug 2017, 15:17

eks-Maupassant skrev:
thomassneum skrev:Jeg er ikke den store tilhænger af postulatet om at skattelettelser afleder dynamiske kræfter, som bla. vil øge beskæftigelsen osv. - Men okay, vi kan jo starte med at sætte et lille forsøg op - og patriotisk som jeg jo er, så lægger jeg gerne røv til og æder en 100% skattesænkning for mit vedkommende. Så må vi jo se om det kaster noget brugbart af sig. Jeg er pessemistisk, men villig til at ofre mig for samfundets skyld.

Jeg tror det virker på beskæftigelsen hvis man giver LAVTlønnede skattelettelser, men ikke så meget på højtlønnede. De højtlønnede arbejder jo videre alligevel :)

Det er bare så satans dyrt at give skattelettelser til de lavtlønnede, at man ikke gør det.

Men så tror man vel heller ikke selv på det med de dynamiske effekter? Hvis man tror, det ville betale sig i sidste ende, ville det vel ikke være et problem?

I øvrigt kender jeg ingen højtlønnede lønmodtagere, der ikke er ansat uden øvre arbejdstid. Og jeg kender ingen selvstændige, der siger nej til opgaver, fordi de er bange for topskatten. Men okay, jeg kender også klart flest, der betaler deres (top)skat med glæde.
1
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. aug 2017, 17:15

ajnaM skrev:
eks-Maupassant skrev:

Men så tror man vel heller ikke selv på det med de dynamiske effekter? Hvis man tror, det ville betale sig i sidste ende, ville det vel ikke være et problem?

I øvrigt kender jeg ingen højtlønnede lønmodtagere, der ikke er ansat uden øvre arbejdstid. Og jeg kender ingen selvstændige, der siger nej til opgaver, fordi de er bange for topskatten. Men okay, jeg kender også klart flest, der betaler deres (top)skat med glæde.

Nej jeg tror ikke på tricle-down, den ide om at hvis de rige betaler intet i skat, så får de så mange penge at de skaber en masse jobs. Det virker ikke.

Men hvis lavtlønnede betalte mindre i skat, så kunne de skære lønnen tilsvarende ned, og det ville løse lidt af det problem vi har i DK at arbejdskraft er hundedyr.
1
Brugeravatar
Lover-Moses
Kort karma: 15
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 430

Indlægaf Lover-Moses » 25. aug 2017, 21:55

Fjern u-lands bistanden. Det frigiver adskillige milliarder.
0
Brugeravatar
Petrix
Kort karma: 138
Likede indlæg: 2577

Indlægaf Petrix » 26. aug 2017, 05:43

Artem skrev:Jeg mener at der er råd til begge dele.

Vil lette skatten på de følgende områder.
- Fjerne beskatning af firmatelefon
- Nedsætte udgiften til at krydse storebælt med 1/3
- Sætte registreringsafgiften ned på biler til 100%
- Afskaffe licens, halvere DR's budget, som bliver betalt over skatten.
- Sætte topskatten ned med 3%

Områder hvor jeg vil bruge flere penge.
Mere vedligehold af kommunale bygninger og veje. Med en øgning af budget på omkring 10%
"Gratis" tandlægebehandling

Er ellers ikke klar over hvor vi mangler velfærd? Så har svært ved at prioritere andre områder.

Jeg synes bestemt ikke taksten på storebælt skal nedsættes. Det er en god forretning og den eneste måde udenlandske billister kan bidrage til vedligeholdelse/udbyggelse af vores vejnet.
0
Må og skal aflives!!!
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 26. aug 2017, 06:06

Og at man formår at holde noget kontinuitet i regelkomplekset. Der bruges mange milliarder på at ændre i IT-systemer og processer for at understøtte evigt skiftende love og regler. Det betyder ikke så meget at love og regler er komplekse, det betyder mere at man hele tiden laver dem om, og at når man laver dem om, er de nye regler et kompromis imellem 5 partier der alle skulle sætte deres aftryk. Det er alt for let at sidde på Christiansborg og vedtage alt muligt med et pennestrøg som andre skal bruge mange mange tusinde interne timer og konsulenttimer på at implementere.
2
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 26. aug 2017, 06:11

Artem skrev:- Nedsætte udgiften til at krydse storebælt med 1/3

Hvad gør man når Storebæltsforbindelsen bliver for billig og udkonkurrerer andre transportmuligheder imellem landsdelene i Danmark? Storebæltsforbindelsen konkurrerer med Molslinjen og diverse indenrigsflyruter. Privat erhvervsliv som næppe er interesserede i den ændring, og som giver os nogle gode transportmuligheder i Danmark. Hvis Storebæltsbroen bliver billigere eller helt gratis, kan man risikere at folk foretager samfundsøkonomisk suboptimale valg og foretrækker at holde i kø på motorvejen for at spare deres egne penge.
1
Mirabella
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Indlægaf Mirabella » 26. aug 2017, 08:05

Jeg så gerne en højere egenbetaling på daginstitutioner for familier med en hustandsindtægt over 500.000kr.

Afskaffelse af jobcentrene - lade A-kasserne stå for at hjælpe de ledige.

Afskaffelse af mediestøtten

Omlægning af SU til lån

Stoppe kommunal støtte til kebabfestivaler og lign arrangementer

For bare at nævne lidt - alle pengene skal genereres over i sundhed og uddannelse - altså rigtig velfærd.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 75
Likede indlæg: 2504

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 26. aug 2017, 09:41

Skattelettelser er velfærd.
1
Grab them by the pussy
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 26. aug 2017, 09:55

Mirabella skrev:Jeg så gerne en højere egenbetaling på daginstitutioner for familier med en hustandsindtægt over 500.000kr.

Jeg kan godt se det rimelige i det, men det giver bare en virkeligt høj marginalskat for en lille gevinst. Det er i forvejen sådan at børnepengene aftrappes for indkomster over ca. 750.000,-, og hvis man så oven i købet skal til at betale ekstra til daginstitution, bliver skatteprocenten meget høj for det segment. Jeg synes det er fint at ramme de rige, men det skal hellere være skat af deres boliger, deres formuer og deres aktiegevinster. Skat på arbejde skal vi have mindre af, vi vil gerne have mere arbejde.

Derfor synes jeg hellere man skulle gøre daginstitutioner gratis for alle. Så ville man spare al bureaukratiet omkring opkrævning af betaling til børnehave. Det offentlige betaler i forvejen mindst 75% af udgiften til daginstitution, så når man betaler f.eks. 3.000,- måneden for at have sit barn i vuggestue, betyder det at pladsens reelle pris er mindst 12.000,- om måneden. Det virker lidt fjollet at have et halvkompliceret systemet til at udregne hvor stor en del af 25% forældrene skal betale. Mange betaler jo f.eks. 1.000,- om måneden for en plads der koster 12.000,-, det virker som spild af ressourcer at opkræve så lille en del af den samlede pris i stedet for bare at køre det hele over skatten. De penge kommunerne så mangler, kunne de opkræve over grundskyld i stedet, det er meget lettere, og det straffer ikke arbejde.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 409
Likede indlæg: 4309

Indlægaf Artem » 26. aug 2017, 10:00

Petrix skrev:Jeg synes bestemt ikke taksten på storebælt skal nedsættes. Det er en god forretning og den eneste måde udenlandske billister kan bidrage til vedligeholdelse/udbyggelse af vores vejnet.

Ja det er en god forretning for staten. For med alle de penge billisterne gennem årene har betalt kunne broen være betalt ud i dag. Men det er den langt fra, som skyldes at staten trækker "overskud" fra driften ud, og bla bruger de penge til at give tilskud til tog.

Jeg er bare så træt af at det altid er bilisterne der skal fungere som malkekvæg. For vi skal huske på at halvdelen af udgiften til Storebælt skyldes jernbanebroen og tunnellen, som bilisterne også betaler for.

abcd skrev:Hvad gør man når Storebæltsforbindelsen bliver for billig og udkonkurrerer andre transportmuligheder imellem landsdelene i Danmark? Storebæltsforbindelsen konkurrerer med Molslinjen og diverse indenrigsflyruter. Privat erhvervsliv som næppe er interesserede i den ændring, og som giver os nogle gode transportmuligheder i Danmark. Hvis Storebæltsbroen bliver billigere eller helt gratis, kan man risikere at folk foretager samfundsøkonomisk suboptimale valg og foretrækker at holde i kø på motorvejen for at spare deres egne penge.

Når politikerne ikke vil sætte taksten ned på Storebælt handler det nu ikke så meget om hensynet til færger, men mere om Femern forbindelsen. Der skal bygges ligemeget hvad, selv om tyskerne ikke er særligt interesseret i den, og der faktisk er en del modstand mod projektet i tyskland.
For hvis det bliver for billigt over Storebælt er de bange for at der ikke er ret mange som vil bruge den nye dyre Femern forbindelse, og det kan de som sådan nok også have ret i.
Forskellen er bare at Storebælt binder Danmark sammen. Hvor de nuværende takster fungere som en toldmur midt i landet så danmark er delt op i øst og vest, hvor man ikke tager den tur over storebælt med mindre at det virkelig er nødvendigt da det ellers er for dyrt. Det er for mig meget vigtigere at vi på den måde binder danmark sammen end om vi får en rentabel bro til tyskland.

Med hensyn til dine færger så vil de også komme til at lide under den nye Femern forbindelse, sådan er det nu en gang. Men nu tænker du på færgerne over Kattegat. Hvis vi nu satte taksten ned til under det halve med 100 kr på hverdage og 50 kr i weekenden. Så vil vi stadig få en indtægt der kan betale restgælden i broen. Men ja det vil nok på sigt halvere trafikken med færgerne over Kattegat.
Når jeg er nærmest helt sikker på at det ikke vil kvæle færgerne helt, skyldes det både regler om kørehviletid hvor chauffører har brug for en pause, men også at det er en rimelig stor smutvej at sejle over, frem for at køre omvejen over Fyn. For vi kan jo bare se på det nordjyske hvor jeg bor. Hvor der sejler 5 færger på Limfjorden og forbinder landsdele som gør at man feks. kan spare 50 km på landevejen frem for at tage "gratis" broen længere væk.
1
Fra bybo til thybo
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 26. aug 2017, 10:05

Lover-Moses skrev:Fjern u-lands bistanden. Det frigiver adskillige milliarder.

Flygtningestrømmene er til gengæld ikke gratis.
0
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Indlægaf Seladon » 26. aug 2017, 11:28

Man kan begynde med at skære i antal pladser i Folketinget, bonusordninger og fratrædelsesgodtgørelser for ledelsespersonale som selv siger op. Finde ansvarlige for de tabte milliarder på IT systemer som ikke fungerer og så videre...
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"