Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

HerErJeg
Kort karma: 62
Likede indlæg: 2591

Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf HerErJeg » 26. aug 2017, 06:18

Hvis man benhårdt går efter alt hvad der kan findes af ydelser, samt at barnets far også betaler hans del, er det så ikke en ret god forretning at være alene med et barn?

Jeg kender en revisor som har regnet på en faktisk situation, hvor meget det ændrer økonomisk, at to fraskilte med børn vælger at slå pjalterne sammen og bliver en en husstand.
Den ene part er mand.
Selvom de sparer en hel husleje væk, så dykker rådighedsbeløbet med 2000 kr om måneden, i forhold til hvis de var hver for sig? Beregningen er helt gennemarbejdet.

Sådan noget undrer jeg mig over. Er det ikke blevet FOR godt, trods alt?
Hvis man sammenligner med en almindelig single uden børn i sin egen lejlighed, hvem vil så have den bedste økonomi?
Er det single personen som kun passer sig selv, eller er det single forældren, hvis man fjerner udgifter til at have børn i husstanden?

Det kunne være interessant at høre indtryk fra både mænd og kvinder i denne sammenhæng, den virkelighed der opleves er helt sikkert meget forskellig, men det skal der jo også være plads til.
0
Zoxa
Kort karma: 21
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Er det økonomisk fordelagtigt at være fraskilt mor med barn?

Indlægaf Zoxa » 26. aug 2017, 06:52

Så enkelt er det nu ikke. Jo, hvis man "kun" kigger råt på pengepungen og kun ser på et 100% sundt og rask barn i et velfungerende område og bopæls forælderen er i lavindkomst området, så måske.

Men har barnet brug for så meget som et par briller, eller er skolesystemet dårligt fungerende i det område hvor forælderen bor, er det ikke længere tilfældet.

Bare som eksempel kan jeg fortælle at en SFO plads i min kommune alene koster ca 1500 kr/mnd og at børnepengene er på ca. 1300 kr/mnd....
0
Brugeravatar
LaScrooge
Kort karma: 1542
Likede indlæg: 19389

Indlægaf LaScrooge » 26. aug 2017, 07:12

Udtrykket økonomisk fordelagtigt antyder at man bliver velstående af det, og det tror jeg næppe. Det, revisoren beretter om, viser jo bare, at der er tale om mennesker med en meget lav indkomst, hvis økonomis sammenhængskraft er afhængig af de ydelser, de får, som supplerer deres indtægt. Hvis der var tale om 2 personer med rimelig gode indtægter, ville det jo ikke på samme måde være et problem, at de mistede et tilskud, fordi de flyttede sammen.

Så nej. Jeg synes perspektivet på det er forkert, at analysen er forkert og at konklusionen er forkert.
2
And we both know: I will be delicious
abcd
Kort karma: 415
Likede indlæg: 13406

Indlægaf abcd » 26. aug 2017, 07:22

Hvis kvinden har en lav indkomst, manden har en høj indkomst, og de vælger at flytte hver for sig med børnene hos kvinden, kan det helt klart være en økonomisk god forretning, også efter man har fraregnet udgifter til dobbelt husholdning. Og den bliver bedre hvis begge har lave indkomster. Hvis børnene bliver hos den vellønnede, er der ingen fidus i det.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1186
Likede indlæg: 10292

Indlægaf Rapfisk » 26. aug 2017, 07:52

Præcis. I langt de fleste tilfælde får man formodentlig fordel af at være to om at betale de faste udgifter og det løbende forbrug. Tilskud fra faren bortfalder jo ikke, når man finder sammen med en ny.

Til gengæld provokerer det mig faktisk, at man som fraskilt kan trække udgifter (bidrag) til sit barn fra i skat, som samboende forældre bare selv skal dække.

En anden del af sagen er vel også, at indtægterne skifter. Når man finder sammen med en ny, bortfalder tillægget for enlige forsørgere samt evt. friplads og boligtilskud. Det går fra den enlige forsørgers indtægt og skal dækkes af den nye mand. Det giver selvfølgelig en mærkbar forskydning, og vi er jo efterhånden vant til mantraet om, at man skal kunne klare sig selv - se bare debatten om gensidig forsørgerpligt for ægtefæller på kontanthjælp.
2
Livslinjen: 70 201 201
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 26. aug 2017, 08:12

Sådan noget som briller til et barn, vil den forældrer som har myndighed over barnet få halvdelen af regningen, selv om der betales bidrag? Der er vist også noget med udgifter til skole og uddannelse og konfirmation som skal dækkes som ekstra udgifter.
Men at man kan få delvis friplads tilskud til børnepasning selvom indkomsten er op til 530.000 kr, det virker urimeligt. Til gengæld skal man tjene så lidt som 175.000 kr for at få fuld friplads.
0
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 26. aug 2017, 08:13

HerErJeg skrev:Sådan noget som briller til et barn, vil den forældrer som ikke har myndighed over barnet få halvdelen af regningen, selv om der betales bidrag? Der er vist også noget med udgifter til skole og uddannelse og konfirmation som skal dækkes som ekstra udgifter.
Men at man kan få delvis friplads tilskud til børnepasning selvom indkomsten er op til 530.000 kr, det virker urimeligt. Til gengæld skal man tjene så lidt som 175.000 kr for at få fuld friplads.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 335
Likede indlæg: 4045

Indlægaf girl_beat » 26. aug 2017, 08:23

LaScrooge skrev:Udtrykket økonomisk fordelagtigt antyder at man bliver velstående af det, og det tror jeg næppe. Det, revisoren beretter om, viser jo bare, at der er tale om mennesker med en meget lav indkomst, hvis økonomis sammenhængskraft er afhængig af de ydelser, de får, som supplerer deres indtægt. Hvis der var tale om 2 personer med rimelig gode indtægter, ville det jo ikke på samme måde være et problem, at de mistede et tilskud, fordi de flyttede sammen.

Så nej. Jeg synes perspektivet på det er forkert, at analysen er forkert og at konklusionen er forkert.

Jeg tror måske, du har misforstået :gruble:

Økonomisk fordelagtigt betyder en fordel ift. noget andet og det viser analysen jo, at det kan være at bo alene med sit barn (bopælsforælder). Rent økonomisk. Der behøver ikke være tale om mennesker med lav indkomst for at konstatere, at deres rådighedsbeløb falder. Om det er et problem eller ej afhænger helt af forbrug og hvordan man prioriterer :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22074

Indlægaf Akehurst2 » 26. aug 2017, 12:18

Mistermor skrev:Det er i alt fald mere fordelagtigt at være bopælsforælderen end samværsforælderen.

Jeg er kæreste med en mand med 3 børn, og jeg har set, hvordan det ikkehænger sammen, hvis der er tale om lavtløns-samværsforældre.

Hvis vi forudsætter, at forældrene har samme indtægt, har begge forældre en skattefordel (mor har højere beskæftigelsesfradrag, far kan trække bidrag fra).

Lad os sige, at de får udbetalt 15.000

Mor får så; Far får så
Børneungeydelse; 932 pr barn = 2796 Ingenting
Børnetilskud 461 pr barn = 1383
Ekstra tilskud uanset antal børn 470 men skal betale 3999
Bidrag fra far 1333 pr barn = 3999

Friplads til sfo
Boligstøtte fars boligstøtte bliver beregnet som enlig, trods behov for et værelse til
overnatning

Mor har ialt 12647 kr at gøre godt med til 3 børn - jeg har nemlig lagt 3999 oven i de nævnte beløb - idet hun vel skal betale samme beløb til børnene, som far skal.

Kan man holde 3 børn med mad, tøj, badevand og varme på deres værelser for 12647? Det er godt 4200 om måneden pr barn. - Det har mine børn i alt fald ikke kostet. Men det er selvfølgelig et spørgsmål om temperament og forventninger.

I alt fald har mor mulighed for at spare på nogle ting omkring børnene, når hun skal finde penge til transport til samvær og ferieoplevelser. Far må derimod finde pengene ud af de 11000, han har til faste udgifter osv, fordi han ikke har nogen indflydelse på, hvordan hans bidrag til børnene skal bruges.

Jeg er helt enig i at samværsforælderen er stillet ret ringe.

Til gengæld giver systemet mulighed for optimering i tilfælde af flere børn ved at begge forældre har adresse på et barn og derfor begge får alle tilskud, kan betale bidrag til hinanden og trække fra og få højere beskæftigelsesfradrag.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3464
Likede indlæg: 25338

Indlægaf Wizzze » 26. aug 2017, 15:51

Er det ikke kun cirkus omkring den 1. i måneden at det kan se fordelagtigt ud?
For efterhånden som regningerne bliver betalt, og ungerne bliver fodret, kommer i tøjet, skal til fritidsaktiviteter osv. osv. så tror jeg at det "fordelagtige" hurtigt forsvinder? :gruble:
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pyjamas
Kort karma: 163
Likede indlæg: 2712

Indlægaf Pyjamas » 26. aug 2017, 16:36

Da min eksmand og jeg gik fra hinanden, fandt han en bolig til ca 3000 om måneden. Jeg er lavtlønnet, og jeg fik pludselig fuld boligstøtte, fuld friplads, ekstra børnefamilieydelse og børnebidrag på 1300 kr. Hvis jeg en dag skal flytte sammen med en kæreste igen, kan det med stor sandsynlighed ikke betale sig for mig økonomisk.

Jeg er enig i, at samværsforældre er ringe stillet. Selvfølgelig kan man godt have sine børn på samvær i en 1-værelses lejlighed, det er dog ikke særlig optimalt, hvis forælderens hjem skal være barnets andet hjem. Hvis samværsforælderen har tre børn, koster det 4000 i børnebidrag, plus der ikke er nogen økonomisk hjælp at hente udover fradraget.
1
JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22930

Indlægaf JoyNips » 27. aug 2017, 05:11

Fordelagtig som i "mange tilskud"? Jo. Men samtidig bliver det jo så en husstand med kun én indkomst.

Jeg tror ikke, man skal spekulere i at blive enlig mor hvis man gerne vil blive rig...
1
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 27. aug 2017, 05:59

JoyNips skrev:Fordelagtig som i "mange tilskud"? Jo. Men samtidig bliver det jo så en husstand med kun én indkomst.

Jeg tror ikke, man skal spekulere i at blive enlig mor hvis man gerne vil blive rig...

Jeg har et godt tilfælde inde fra arbejde. Manden betaler kassen i forhold til hans høje løn, men også fordi der er 3 børn. Jeg tror bidraget er 12.000 om måneden.
Familien har en normal levestandard og har aldrig været et udtryk for at de har penge på kistebunden.
Moren vælger kun at arbejde deltids, for det kan sagtens løbe rundt, primært fordi der kommer et stort bidrag, men også med de andre ydelser der kommer dryssende.
Der virker det som om man spekulerer i at få mest muligt, men samtidig lave mindst muligt. Det er måske et unormalt tilfælde, men det er systemet slet ikke gearet til.
0
JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22930

Indlægaf JoyNips » 27. aug 2017, 06:34

HerErJeg skrev:
JoyNips skrev:Fordelagtig som i "mange tilskud"? Jo. Men samtidig bliver det jo så en husstand med kun én indkomst.

Jeg har et godt tilfælde inde fra arbejde. Manden betaler kassen i forhold til hans høje løn, men også fordi der er 3 børn. Jeg tror bidraget er 12.000 om måneden.
Familien har en normal levestandard og har aldrig været et udtryk for at de har penge på kistebunden.
Moren vælger kun at arbejde deltids, for det kan sagtens løbe rundt, primært fordi der kommer et stort bidrag, men også med de andre ydelser der kommer dryssende.
Der virker det som om man spekulerer i at få mest muligt, men samtidig lave mindst muligt. Det er måske et unormalt tilfælde, men det er systemet slet ikke gearet til.

Må enlige da ikke have en normal levestandard, synes du?

Og ved du reelt at hun bare scorer kassen og laver penge på at være enlig, eller har du bare ondt i røven?

Måske vender hun faktisk hver en krone for at give børnene en "normal levestandard" og måske arbejder hun deltids fordi hverdagen ikke kan hænge sammen som enlig med 3 børn og fuldtidsjob.

Lad være med at dømme folk før du har gået en mil i deres sko og stuff.
14
abcd
Kort karma: 415
Likede indlæg: 13406

Indlægaf abcd » 27. aug 2017, 06:37

Nej, men man kan godt spekulere i det hvis man er mindre ambitiøs og bare vil have flere penge end man har i forvejen. Socialt bedrageri i den henseende er jo ikke ligefrem ukendt. I vores husstand kunne vi have en del tusinde ekstra om måneden hvis jeg flyttede i en 2-værelses inde i byen - også efter huslejen til lejligheden var betalt.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"