Accept eller kompromis?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 17441

Re: Accept eller kompromis?

Indlægaf dgd2007 » 31. aug 2017, 12:22

decibell skrev:Men så siger I også, at præmissen er, han har begået en fejl. Hvad nu hvis han ikke mener det? Hvordan skal han så reflektere over det?

Men det er vel også tråden, der røget lidt af sporet?
Spørgsmålet var jo bare, om TS skulle trække sig eller "give det en chance" alligevel.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 750
Likede indlæg: 15783

Indlægaf Animi » 31. aug 2017, 12:23

decibell skrev:Men så siger I også, at præmissen er, han har begået en fejl. Hvad nu hvis han ikke mener det? Hvordan skal han så reflektere over det?

Det kan og skal man jo så heller ikke. Men nu skrev jeg så også generelt om det at tage afstand.
Mht til noget du skrev i et tidligere indlæg, så synes jeg da sagtens at man kan respektere og anerkende andres synspunkt, uden at det betyder at man selv har skiftet mening og nu er enig med personen.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 334
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8456

Indlægaf decibell » 31. aug 2017, 12:34

Animi skrev:

Det kan og skal man jo så heller ikke. Men nu skrev jeg så også generelt om det at tage afstand.
Mht til noget du skrev i et tidligere indlæg, så synes jeg da sagtens at man kan respektere og anerkende andres synspunkt, uden at det betyder at man selv har skiftet mening og nu er enig med personen.

Jamen, selvfølgelig kan man det. Og netop derfor spørger jeg TS, hvordan hun forventer, han skal reagere, hvis han skal vise respekt for hendes synspunkt. For det er (for mig i hvert fald) ret interessant at få at vide i denne sammenhæng, da hans reaktion og hendes forventninger er det, der afgør det hele.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 31. aug 2017, 12:35

decibell skrev:
Animi skrev:

Jamen, selvfølgelig kan man det. Og netop derfor spørger jeg TS, hvordan hun forventer, han skal reagere, hvis han skal vise respekt for hendes synspunkt. For det er (for mig i hvert fald) ret interessant at få at vide i denne sammenhæng, da hans reaktion og hendes forventninger er det, der afgør det hele.

Ah okay, så misforstod jeg det du havde skrevet :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3360

Indlægaf Code71 » 31. aug 2017, 13:00

Ja selvfølgelig. For enhver ved da at hans meninger og følelser ikke betyder en skid, når det ikke er de politisk korrekte meninger
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 17441

Indlægaf dgd2007 » 31. aug 2017, 13:07

Code71 skrev:Ja selvfølgelig. For enhver ved da at hans meninger og følelser ikke betyder en skid, når det ikke er de politisk korrekte meninger

Hvorfor gør du det til et politisk spørgsmål?
Det drejer sig jo om, hvorvidt to personer passer sammen.
Det kan man da ikke løse ideologisk. :gruble:
9
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1861
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 33006

Indlægaf LadyFox » 31. aug 2017, 13:25

Animi skrev:
LadyFox skrev:
Animi skrev:
LadyFox skrev:Ja, følelser gør ting kompliceret. Men det giver da ikke en ret til at shame eller trække holdninger ned over ens flirt?

Jeg har personligt også en fortid der af flere årsager kan virke amoralsk, og som hvor man sagtens kan trække sammenligninger med emnet her i tråden - jeg ville personligt synes en date var en nar hvis jeg havde en flirt der synes min fortid er en dealbreaker og derfor ville forsøge at få mig til at tage afstand til min fortid som jeg netop ikke tager afstand til.
Om jeg kan se mig selv i øjnene er mit problem, hvis andre ikke kan se mig i øjnene, så må de jo trække sig.
Min fortid er en del af mig, og den forsvinder ikke bare fordi en eller anden flirt ønsker at give mig en moralsk opsang, heller ikke selvom min flirt føler noget for mig.

Shamer man da hvis man kommer med sin ærlige mening om prostitution overfor fyren? Jeg tror da ikke at TS har står og sagt "Ej hvor er du fucking klam" til ham fyren, men fortalt hvordan hun har det med det og hvorfor hun føler det er et problem.

Og så ved jeg ikke helt om vi her i debatten lægger noget forskellig i at tage afstand - som Aima har skrevet betyder det ikke at man skal gå og banke sig selv i hovedet med det og lade det fylde ens hverdag hvor man går og har det dårlig. For mig er at tage afstand det at man i dag kan reflektere over det og erkende at det måske ikke var helt smart det man har gjort. Og det håber jeg at langt de fleste mennesker kan, fordi vi jo alle begår fejl og har gjort mindre rare ting.

Det er jo fint nok at sige "Nå, så du har været til prostituerede, det kan jeg simpelthen ikke leve med fordi jeg finder det forkert, så vores veje skilles her".
Så får man endt det, og forklaret hvorfor.
At se det som en dealbreaker og derfor ville snakke om det over flere gange, fordi man ikke får den ønskede reaktion - det synes jeg er ret meget hen af at shame, eller som minimum at prøve at påtvinge manden et moralsk lag han ikke har.
Man må da selv stå til ansvar for ens egne dealbreakere.

Hvis jeg tager afstand fra mine handlinger indebære det en vis grad af skam jeg ikke vil påtage mig, det indebærer at jeg ville gøre det om hvis jeg havde muligheden. Jeg tager jo heller ikke afstand fra min rygning fordi at jeg er reflekteret og er klar over det er dumt.

Og man SKAL jo altså ikke være imod prostitution, heller ikke fordi mange synes det er betændt. Når det handler om værdier er der jo ikke nogen der har patent på sandheden, blot fordi man ikke deler de samme værdier.

Så er vi bare igen tilbage til at det er mere kompliceret i virkeligheden, især hvis der er følelser imellem. Og så længe hun ikke fortæller ham at hun synes han er klam og et dårlig menneske, ser jeg nu heller ikke kommunikation som noget forkert eller som at shame. Manden har jo også mulighed for at stoppe det, hvis han føler hun går over hans grænser eller shamer ham.

Jeg tror så at jeg ser det at tage afstand som noget andet end dig.

Jeg synes bare ikke at det er så svært i virkeligheden. Eller jo, det gør ondt at gå fra en man holder af fordi man synes de har holdninger man ikke bryder sig om.
Men faktum er jo at TS ikke kan acceptere mandens holdninger, og derved kan de vel ikke være sammen. Ingen er tjent med at være sammen med nogen de ikke kan acceptere eller som ikke acceptere dem.
Manden ændre jo ikke mening bare fordi man fortælle ham det samme om og om igen, og det skal han da heller ikke.
Manden har jo prøvet at stoppe det, ved at give udtryk for at han egentlig ikke synes der er noget at snakke mere om det.

Og, come on. Handler det ikke at kunne acceptere end partner der engang har været til prostitueret ikke om at man synes de på de punkt ER klamme, og ER dårlige mennesker på lige netop dette område? Det lyser da langt ud af flere indlæg i denne tråd?
Og hvis jeg tager fejl og det ikke er det det handler, hvad er så problemet?
1
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 381
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 7212

Indlægaf Tanten » 31. aug 2017, 13:31

Det er noget, han har gjort for 15 år siden, ikke noget han gør aktuelt.

Prostituerede har forskellige arbejdsvilkår, og måske har han reflekteret og er kommet frem til, at det ikke er en industri, han vil støtte - det er måske derfor, det ligger så langt tilbage i tiden.
1
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 381
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 7212

Indlægaf Tanten » 31. aug 2017, 13:34

Hvis man kigger på mine, ellers fornuftige, rare og gode eks'er og min nuværende partner, har de dæleme også i fortiden gjort ting, som jeg ikke ville kunne goutere, hvis det foregik i dag. Men de er jo modnet og agerer helt anderledes, end de gjorde for 15 år siden.

Heller ikke jeg kan formentlig holde til at blive kigget efter i sømmene mht. min ageren for 15-20 år siden. Og jeg ville da personligt finde det trist og træls at blive valgt fra pga. noget, der er fortid og aldrig gentager sig - selvom det naturligvis er personens eget valg.
Senest rettet af Tanten 31. aug 2017, 15:01, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 136
Likede indlæg: 3327

Indlægaf Pølsemix » 31. aug 2017, 14:15

Jeg synes I bør slå op TS, jeg synes det er for meget at forlange at din kæreste skulle kunne rumme total fordømmelse af en lovlig handling som skete for 15 år siden.
4
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 996
Likede indlæg: 11482

Indlægaf Aragorn » 31. aug 2017, 14:42

Tanten skrev:Hvis man kigger på mine, ellers fornuftige, rare og gode eks'er og min nuværende partner, har de dæleme også i fortiden gjort ting, som jeg ikke ville kunne goutere, hvis det foregik i dag. Men de er jo modnet og agerer helt anderledes, end de gjorde for 15 år siden.

Heller ikke jeg kan formentlig holde til at blive kigget efter i sømmene mht. min ageren for 15-20 år siden. Og jeg ville da personligt find det trist og træls at blive valgt fra pga. noget, der er fortid og aldrig gentager sig - selvom det naturligvis er personens eget valg.

Ingen af os kan holde til at blive set efter i sømmene. Hvilket er en god grund til at overveje, hvad man får ud af det, inden man gør det.

Det er bare sådan verden ér.
4

Invisible kid
Locked away in his brain
From the shame and the pain
World down the drain
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 31. aug 2017, 14:43

LadyFox skrev:Jeg synes bare ikke at det er så svært i virkeligheden. Eller jo, det gør ondt at gå fra en man holder af fordi man synes de har holdninger man ikke bryder sig om.
Men faktum er jo at TS ikke kan acceptere mandens holdninger, og derved kan de vel ikke være sammen. Ingen er tjent med at være sammen med nogen de ikke kan acceptere eller som ikke acceptere dem.
Manden ændre jo ikke mening bare fordi man fortælle ham det samme om og om igen, og det skal han da heller ikke.
Manden har jo prøvet at stoppe det, ved at give udtryk for at han egentlig ikke synes der er noget at snakke mere om det.

Og, come on. Handler det ikke at kunne acceptere end partner der engang har været til prostitueret ikke om at man synes de på de punkt ER klamme, og ER dårlige mennesker på lige netop dette område? Det lyser da langt ud af flere indlæg i denne tråd?

Du synes måske ikke det er svært, men det gør TS jo ellers var hun jo allerede gået. Og jeg ville helt klart også synes det var svært.

Og til det markeret: det kan jeg ikke svare på, på TS' vegne. Men jeg kan forestille mig at hun netop sidder med modstridende følelser, hvor hun har en meget klar holdning til brug af prostitution. Og samtidig så møder en mand hun synes er skøn, der har benyttet sig af prostitution. Og der er det nok lidt sværere at have en klar holdning om at han er et dårlig mennesket og klam på det punkt, fordi hun jo også synes han er skøn og dejlig. Og jeg tænker det er derfor TS skriver herinde og prøver at tale med manden om det, fordi hun håber at nogen skriver eller siger noget der kan få hende til at synes at deres forhold og holdninger alligevel er forenelige. Netop fordi det er svært bare at sige farvel til en man synes er skøn og holder af.
3
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 974
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 25703

Indlægaf icelady » 31. aug 2017, 14:49

Jeg tror at det for TS ikke handler så meget om, AT han gjorde det, men at han ikke tager afstand fra det idag. Ikke den specifikke handling, men selve prostitutions-problematikken. Altså, om det at mænd besøger prostituerede er ok eller ej.

Det er ihvertfald sådan jeg læser hendes indlæg.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 996
Likede indlæg: 11482

Indlægaf Aragorn » 31. aug 2017, 14:50

Animi skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes bare ikke at det er så svært i virkeligheden. Eller jo, det gør ondt at gå fra en man holder af fordi man synes de har holdninger man ikke bryder sig om.

Du synes måske ikke det er svært, men det gør TS jo ellers var hun jo allerede gået. Og jeg ville helt klart også synes det var svært.

Og til det markeret: det kan jeg ikke svare på, på TS' vegne. Men jeg kan forestille mig at hun netop sidder med modstridende følelser, hvor hun har en meget klar holdning til brug af prostitution. Og samtidig så møder en mand hun synes er skøn, der har benyttet sig af prostitution. Og der er det nok lidt sværere at have en klar holdning om at han er et dårlig mennesket og klam på det punkt, fordi hun jo også synes han er skøn og dejlig. Og jeg tænker det er derfor TS skriver herinde og prøver at tale med manden om det, fordi hun håber at nogen skriver eller siger noget der kan få hende til at synes at deres forhold og holdninger alligevel er forenelige. Netop fordi det er svært bare at sige farvel til en man synes er skøn og holder af.

Ja, så skal man nemlig til at nyancere sig, og ikke være sort/hvid. Det er meget sundt, tror jeg i virkeligheden. Min erfaring siger mig, der ikke er meget, der er så åbentlyst, som det kan synes ved første øjekast.
1

Invisible kid
Locked away in his brain
From the shame and the pain
World down the drain
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1861
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 33006

Indlægaf LadyFox » 31. aug 2017, 15:01

Animi skrev:

Jo jo. Men omvendt så bliver man også nødt til at behandle sig selv og andre ordenligt, og det synes jeg bare ikke man gør når man står med et halvt ben ude og prøver at få en til at sige det man vil høre før man vil blive. Det kan være svært at gå, men ikke umuligt. Og manden er jo sat i en situation hvor han ikke kan gøre det rigtige alligevel.

Jeg synes det er meget tydeligt hvad hun mener om det at gå til prostitueret, og at hun synes det er klamt, at hun så alligevel har svært ved at gå ændre jo ikke på hendes holdninger, det er jo netop fordi der er følelser i mellem, men hun mener jo stadig som hun gør. Hun KAN da godt være sammen med ham alligevel, selvfølgelig kan hun det. Jeg synes bare det ville være tarveligt både overfor hende selv og ham.
Man kan jo netop godt gå fra en, selvom følelserne driller.

"Jeg synes det er så frastødende at benytte sig af og evt. udnytte et andet menneske pga. penge"

"Han kunne ligeså godt have haft sex med et barn eller et dyr, ikke fordi det kan sammenlignes med prostitution, men fordi jeg finder det lige så frastødende."

" Det er en ussel udnyttelse af et andet menneske, også selvom den prostituerede samtykker. "
0
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.

Tilbage til "Forhold og sex"