Månedligt budget/rådighedsbeløb?

Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 625
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 9778

Månedligt budget/rådighedsbeløb?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 29. aug 2017, 17:57

Min kæreste og jeg er efterhånden ved at være godt i gang med Projekt Huskøb. Vi har været ude at se på nogle forskellige huse i det område vi gerne vil bo i, og har egentlig også på nuværende tidspunkt råd til at lægge et depositum. Dog har vi ikke råd til divs. engangsudgifter og vi er derfor i benhårdt spare-mode.

For ikke at ende i en virkelig træls situation hvor det ikke kan løbe rundt når vi rent faktisk HAR købt hus, har jeg regnet lidt på det. Alt er selvfølgelig stadig estimeret, da vi ikke har et faktisk forbrug at gå udfra. Vi har pt. boet sammen i et år, så har en rimelig god idé om hvad vi har af basis udgifter samlet og hver for sig.

Hvad anbefaler man at have tilbage når ALLE faste udgifter* (+ et par faste "fornøjelser") er dækket?

Jeg har pt. regnet i 3 forskellige scenarier, faste udgifter er højt sat for at give lidt råderum - fornuftig opsparing er også inkluderet.

1. Vi flytter nu.
Vi vil have omkring 190 pund tilovers når alt er betalt.

2. Vi flytter til Januar 2018.
Der vil være omkring 273 pund tilovers når alt er betalt.

3. Vi flytter når jeg er færdig med Uni - udelukkende baseret på min kærestes fuldtidsjob + mit deltidsjobs indkomst (altså - min su).
Det kan løbe rundt, men kun lige. Omkring 50 pund tilovers efter udgifter. Og så er det fordi hvad der går til opsparing bliver reduceret samt at jeg ingen hest har (part; så absolut en luksus, men også noget der har umådelig stor betydning for mig). Denne ville jeg på ingen måde føle mig komfortabel med.

Jeg kan sagtens skære ned på de faste udgifter - min bilforsikring, kærestens tlf regning + afdrag på bilen og begges fitness kan reduceres/tages helt fra. Scenarie 1+2 har jeg ingen kvaler ved. Jeg kan sagtens skære det unødige fra, men scenarie 3 ville jeg have det umådeligt svært ved at føle mig tilpas med. Det er dog under forudsætning at jeg ingen ekstra timer kan tage på mit arbejde og jeg ikke finder fuldtidsarbejde - begge ting der virker utrolig urealistiske på nuværende tidspunkt. Dog er det jo en reel mulighed og derfor noget der også skal overvejes.

Jeg har levet på et meget skrabet budget før og har ingen problemer med at skære alt overflødigt fra, min kæreste derimod har ikke rigtig prøvet at leve indenfor faste økonomiske rammer og har til tider lidt svært ved at kontrollere hans impulskontrol. Det er det eneste jeg frygter lidt, selvom jeg tror det vil være nemmere for ham at få at vide at pengene går til det og det, og så kan du bruge xx pund, men når de er væk, så er der vitterligt ikke mere at tage af.

Som sagt er der regnet på lidt forskelligt, så jeg vil egentlig bare gerne høre andres erfaringer - gode som dårlige, samt et "voksent" indblik på tallene, da jeg ikke rigtig har så meget erfaring i det at købe hus, optage lån og få det hele til at løbe rundt.
Er lidt bange for at jeg lever i en drømmeverden/har været meget beskyttet når det er kommet til at være voksen, så tager gerne i mod et realitetstjek :genert:

Faste udgifter: Afdrag på lån, elektricitet, opsparing, mad, tlf, tv licens, internet, council tax, forsikringer, spotify/netflix, hest/sæsonkort til fodbold, fitness medlemskab
0
MOGA
Kort karma: 377
Likede indlæg: 4411

Re: Månedligt budget/rådighedsbeløb?

Indlægaf MOGA » 29. aug 2017, 18:06

TakeAChanceOnMe skrev:Min kæreste og jeg er efterhånden ved at være godt i gang med Projekt Huskøb. Vi har været ude at se på nogle forskellige huse i det område vi gerne vil bo i, og har egentlig også på nuværende tidspunkt råd til at lægge et depositum. Dog har vi ikke råd til divs. engangsudgifter og vi er derfor i benhårdt spare-mode.

For ikke at ende i en virkelig træls situation hvor det ikke kan løbe rundt når vi rent faktisk HAR købt hus, har jeg regnet lidt på det. Alt er selvfølgelig stadig estimeret, da vi ikke har et faktisk forbrug at gå udfra. Vi har pt. boet sammen i et år, så har en rimelig god idé om hvad vi har af basis udgifter samlet og hver for sig.

Hvad anbefaler man at have tilbage når ALLE faste udgifter* (+ et par faste "fornøjelser") er dækket?

Jeg har pt. regnet i 3 forskellige scenarier, faste udgifter er højt sat for at give lidt råderum - fornuftig opsparing er også inkluderet.

1. Vi flytter nu.
Vi vil have omkring 190 pund tilovers når alt er betalt.

2. Vi flytter til Januar 2018.
Der vil være omkring 273 pund tilovers når alt er betalt.

3. Vi flytter når jeg er færdig med Uni - udelukkende baseret på min kærestes fuldtidsjob + mit deltidsjobs indkomst (altså - min su).
Det kan løbe rundt, men kun lige. Omkring 50 pund tilovers efter udgifter. Og så er det fordi hvad der går til opsparing bliver reduceret samt at jeg ingen hest har (part; så absolut en luksus, men også noget der har umådelig stor betydning for mig). Denne ville jeg på ingen måde føle mig komfortabel med.

Jeg kan sagtens skære ned på de faste udgifter - min bilforsikring, kærestens tlf regning + afdrag på bilen og begges fitness kan reduceres/tages helt fra. Scenarie 1+2 har jeg ingen kvaler ved. Jeg kan sagtens skære det unødige fra, men scenarie 3 ville jeg have det umådeligt svært ved at føle mig tilpas med. Det er dog under forudsætning at jeg ingen ekstra timer kan tage på mit arbejde og jeg ikke finder fuldtidsarbejde - begge ting der virker utrolig urealistiske på nuværende tidspunkt. Dog er det jo en reel mulighed og derfor noget der også skal overvejes.

Jeg har levet på et meget skrabet budget før og har ingen problemer med at skære alt overflødigt fra, min kæreste derimod har ikke rigtig prøvet at leve indenfor faste økonomiske rammer og har til tider lidt svært ved at kontrollere hans impulskontrol. Det er det eneste jeg frygter lidt, selvom jeg tror det vil være nemmere for ham at få at vide at pengene går til det og det, og så kan du bruge xx pund, men når de er væk, så er der vitterligt ikke mere at tage af.

Som sagt er der regnet på lidt forskelligt, så jeg vil egentlig bare gerne høre andres erfaringer - gode som dårlige, samt et "voksent" indblik på tallene, da jeg ikke rigtig har så meget erfaring i det at købe hus, optage lån og få det hele til at løbe rundt.
Er lidt bange for at jeg lever i en drømmeverden/har været meget beskyttet når det er kommet til at være voksen, så tager gerne i mod et realitetstjek :genert:

Faste udgifter: Afdrag på lån, elektricitet, opsparing, mad, tlf, tv licens, internet, council tax, forsikringer, spotify/netflix, hest/sæsonkort til fodbold, fitness medlemskab

Der mangler nogle 0'er, ikke?

Hvordan forestiller I jer på nogen måde at kunne leve for 50, 190 eller 273 pund efter faste udgifter? Når det er sagt, så har jeg også meget svært ved at forestille mig, at I vil blive godkendt til køb.

Herhjemme mener jeg, at man siger, at rådighedsbeløbet til to voksne som absolut minimum skal være på 10.000, men meget gerne højere.
0
MOGA
Kort karma: 377
Likede indlæg: 4411

Indlægaf MOGA » 29. aug 2017, 18:08

Jeg kan så se, at I regner mad med til faste udgifter, men jeg synes stadig der mangler fx 5-600 pund pr måned, så I ikke ender med håret i postkassen.

Bare lidt tandlæge, tøj, gaver, ferie, en uforudset udgift, så er de penge for længst væk.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 29. aug 2017, 18:18

Nope, der mangler ingen nuller - det er de endelige tal.
Det er så med 300 pund til opsparing pr. måned også, hvilket f.eks. tandlæge og ferie ville komme fra. Derudover er der 700 pund sat til side til Help to Buy tilbagebetaling, på trods af at vi blev anbefalet bare at få omlagt det faktiske huslån.

Vi har snakket med en lånerådgiver i dag som har fået vores overordnede indkomst samt faste udgifter og han sagde at som det så ud nu, så ville vi blive godkendt til at låne mere end vi rent faktisk skulle bruge. Han sagde også at det ville blive lidt stramt, men ikke mere end vi ville kunne få det til at løbe rundt og at han ikke synes vi skulle lade os afskrække af det.

Jeg har som sagt ingen erfaringer og har siden jeg flyttede endeligt hjemmefra som 17 årig fået det til at løbe rundt/gå i nul hver måned på trods af hest og bil. Så har vitterligt ingen idé om hvordan det er og hvor meget der bør være når alle udgifter er dækket, hvilket også er grunden til jeg ville være okay med at stå med f.eks. 200 pund når alt er betalt. For mig er det mange penge efter alt er betalt :tie:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Indlægaf Slettet bruger » 29. aug 2017, 18:23

Ca. 10.000 er beløbet for 2 voksne i Danmark. Det kan være at det er lidt lavere i England, men det er næppe 200 pund, det har jeg svært ved at forestille mig at nogen vil lånegodkende til.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 29. aug 2017, 19:04

Vi er godkendte til et lån af større beløb end vi har behov for, så ingen grund til at kommentere på at vi ikke bliver godkendt. De har fået alle oplysninger de skulle bruge og har taget en beslutning på baggrund af dette :) .

Når jeg kigger rundt på divs. fora herovre, så er 200 pund meget at have når ALT er betalt. Jeg har virkelig regnet alt hvad vi pt. lægger penge til samt de omkostninger der hører med til at have hus, med som faste udgifter. Det vil sige at det der er tilbage ville kunne gå til at tage ud at spise eller købe nyt tøj/make-up/hvad end der er lyst til, uden at det ville påvirke de ting der hører med til at have hus og bo selv. Bare sådan lidt så der er helt rene linjer med hvad faste udgifter dækker for mig.

I må endelig ikke tro at jeg bliver sur eller fornærmede over jeres svar - jeg sætter virkelig pris på det. Jeg føler bare lidt vi går forbi hinanden i begreberne og at jeg derved bliver lidt misforstået. Prisniveauet er anderledes i England og den generelle indkomst er lavere, mens husene er dyrere og andre ting billigere. Vi er som sagt blevet godkendte til et lån af den størrelse, men holder tilbage fordi vi ikke vil sidde i en uholdbar økonomisk situation, hvorfor jeg prøver at danne et overblik over hvad er et normalt "accepteret" beløb at have til fornøjelser/selvforkælelse når alt andet er ude af verden.

Så for at være helt sikker - når vi snakker rådighedsbeløb i Danmark, hvad dækker dette beløb så over? Hvilke udgifter er betalt og hvilke skal dækkes af rådighedsbeløbet?
Så har jeg nemlig også noget konkret at sammenligne med :)
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 29. aug 2017, 19:09

Rådighedsbeløbet skal dække alt hvad der ikke betales over Betalingsservice hver måned. Dvs. mad, tøj, ferie, restaurantbesøg, fritidsinteresser, opsparing osv.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 29. aug 2017, 19:12

abcd skrev:Rådighedsbeløbet skal dække alt hvad der ikke betales over Betalingsservice hver måned. Dvs. mad, tøj, ferie, restaurantbesøg, fritidsinteresser, opsparing osv.

Mad, fritidsinteresser samt opsparing (300 pund pr. måned) har jeg allerede dækket i mine faste udgifter. Ferie ville blive taget fra opsparing og restaurantbesøg+tøj ville så komme fra de sidste 200+ pund.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 29. aug 2017, 19:16

TakeAChanceOnMe skrev:
abcd skrev:Rådighedsbeløbet skal dække alt hvad der ikke betales over Betalingsservice hver måned. Dvs. mad, tøj, ferie, restaurantbesøg, fritidsinteresser, opsparing osv.

Mad, fritidsinteresser samt opsparing (300 pund pr. måned) har jeg allerede dækket i mine faste udgifter. Ferie ville blive taget fra opsparing og restaurantbesøg+tøj ville så komme fra de sidste 200+ pund.

Jeg synes det er svært at forholde sig til dit regnestykke. Hvor mange penge har I efter I har betalt boliglån, boligskatter, el, vand, varme, billån, forsikringer og lignende udgifter?
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 29. aug 2017, 19:19

abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:

Jeg synes det er svært at forholde sig til dit regnestykke. Hvor mange penge har I efter I har betalt husleje, el, vand, varme, billån, forsikringer og lignende udgifter?

170 pund i scenarie 1 og 270 i scenarie 2. Scenarie 3 ville skulle tilpasse og ville være 25 pund, hvilket jeg ikke ville kunne leve med - det er for usikkert til mig.

Herunder er opsparing, mad og fritidsfornøjelser også dækket. Altså ALLE forventelige udgifter + lidt ekstra er dækket. De beløb jeg kommer op med er hvad der er tilbage til at bruge på hvad end hjertet lige lyster :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1860
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 32903

Indlægaf LadyFox » 29. aug 2017, 19:24

Jeg synes egentlig ikke 200 pund lyder urealistisk som rådighedsbeløb når de udelukkende skal dække snold, og ting man sagtens kan undværre/udskyde. :)
Så handler det jo mest om vaner. Altså, nogle køber flere sko end andre.
Hvis det også skulle dække mad og uforudsete udgifter ville jeg synes det var temmelig stramt, men som jeg forstår det så tæller du det med under faste udgifter.

Jeg tror i må kigge lidt på jeres forbrug som det er nu, hvor langt er det fra sådan som i kommer til at leve? Hvis der ikke er vandvittigt langt så kan jeg ikke rigtig se problemet. Hvis der er langt, og det er længe siden i har levet skrabet - så synes jeg i skal tænke jer om en ekstra gang, selvom i har levet billigt før, så kan vaner være svære at slippe af med igen.
1
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 29. aug 2017, 19:33

TakeAChanceOnMe skrev:
abcd skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:

Jeg synes det er svært at forholde sig til dit regnestykke. Hvor mange penge har I efter I har betalt husleje, el, vand, varme, billån, forsikringer og lignende udgifter?

170 pund i scenarie 1 og 270 i scenarie 2. Scenarie 3 ville skulle tilpasse og ville være 25 pund, hvilket jeg ikke ville kunne leve med - det er for usikkert til mig.

Herunder er opsparing, mad og fritidsfornøjelser også dækket. Altså ALLE forventelige udgifter + lidt ekstra er dækket. De beløb jeg kommer op med er hvad der er tilbage til at bruge på hvad end hjertet lige lyster :)

Hvor meget har I afsat til mad, opsparing, ferie, fritidsfornøjelser, uforudsete udgifter, tøj, tant og fjas til sammen?
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 29. aug 2017, 19:44

LadyFox har forstået det korrekt - Beløbet er kun til snolder og hvad man kan undvære/udskyde. Alt andet er dækket.

Der er sat 300 pund af til decideret opsparing (uforudsete udgifter, ferier, generel opsparing), 700 til betaling af Help To Buy, 220 til mad (vi bruger på nuværende tidspunkt under 200 pund), 56 pund om måneden til hans sæsonkort hos United, 80 til min part, 21.50 pund hver til fitness medlemskab, 25 pund til Spotify/Netflix.
Tøj samt tant og fjas ville komme under de resterende 200 pund.

Help to Buy skal betales af under specifikke omstændigheder, så de vil stå på en opsparingskonto og trække renter indtil da. De 700 er højt sat, da det er hvad min kærestes søster sætter af til deres på et hus der er næsten 40.000 pund dyrere end det vi har kig på. Vi er desuden blevet anbefalet at glemme lidt om Help to Buy (rentefrit de første 5 år) afbetalingen og så få det dækket af en omstrukturering af huslån efter 4-5 års løbetid.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 29. aug 2017, 19:51

Jeg får det så til omkring 900 pund. Det lyder o.k. nok. Især hvis I er unge og forventer at stige væsentligt i løn over de kommende år.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 358
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6123

Indlægaf Kattefjæs » 29. aug 2017, 20:04

Hvis I ikke har boern/har planer om at faa indenfor kort tid, saa lyder det egentlig OK for mig, isaer hvis du indregner mad, opsparing og alle regninger i faste udgifter.

Jeg er dog lidt i tvivl mht. bil og bilforsikring - du siger det kan tages fra, men hvad saa med anden transport? Det koster jo en formue.

Jeg bruger £200 per maaned bare paa at komme til og fra arbejde med toget, og jeg bor daarligt nok 20 min. fra centrum af London... :nej:

Men ja, mange ting er billigere herovre (bare ikke at koebe hus, baahh!), saa det skal man selvfoelgelig lige huske paa.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"