Månedligt budget/rådighedsbeløb?

MOGA
Kort karma: 361
Likede indlæg: 4235

Re: Månedligt budget/rådighedsbeløb?

Indlægaf MOGA » 29. aug 2017, 20:27

Det svarer til godt 7000 til rådighed. Det er måske ikke horribelt, men jeg hæfter mig ved, at der ud af beløbet er nogle udgifter, som nærmest virker faste, fx sæsonkortet. Betales det månedsvis, eller forsvinder der 600 pund på en gang?
Nu siger du, at leveomkostningerne er lavere, men på trods af det, ville jeg ikke have lyst til/turde at købe hus med det budget.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 607
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 9238

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 29. aug 2017, 20:44

Jeg er 22 og min kæreste er 29 - begge bliver ældre omkring nytår. Min kæreste er i fast arbejde og har rimelig god jobsikkerhed, så det er udelukkende hvis han ønsker at søge andre udfordringer at det burde blive et problem. Jeg har SU og deltidsarbejde med mulighed for ekstra timer, samt udsigt til jobs der starter på min. samme løntrin + 10-20.000 pund mere om året end min kæreste. Jeg vil dog gerne læse en masters også, hvor i der kommer noget usikkerhed med SU hvilket jeg ikke føler jeg kan gardere mig 100% i mod - alternativet er at vente med Masters, hvilket dog lader til at skabe andre og værre komplikationer ifm budget/huskøb.

Bil og forsikring kan reduceres i det min kæreste snart har betalt sin bil af, hvilket låser op for omkring 150 pund om måneden. Min bil er betalt ud og jeg betaler kun forsikring + afgift til den, udover forbrug. Eftersom jeg bliver ældre og kommer tættere på de magiske 25, burde min bilforsikring også gå ned i pris. Den er allerede ok billig fordi min kæreste står som bruger og jeg betaler pro ano i stedet for månedsvis. Min kæreste betaler månedsvis og vil derfor kunne spare, ved at betale den årligt i stedet - samme med hans sæsonkort også.
Vi bor i Manchester, så priserne er heldigvis ikke så slemme som London - omend de til tider kan være slemme nok :) .

Vi har ikke planer om at købe hus lige nu, men det er nu bare rart at vide hvor man står og jeg vil ærlig talt gerne ud af nuværende boligsituation inden for et års tid hvis jeg skal være ærlig. Som sagt, vi er allerede godkendt til lånet, jeg vil bare være sikker på at mit budget ikke er fuldkommen urealistisk og sætter os i en uholdbar situation.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 29. aug 2017, 20:47

MOGA skrev:Det svarer til godt 7000 til rådighed. Det er måske ikke horribelt, men jeg hæfter mig ved, at der ud af beløbet er nogle udgifter, som nærmest virker faste, fx sæsonkortet. Betales det månedsvis, eller forsvinder der 600 pund på en gang?
Nu siger du, at leveomkostningerne er lavere, men på trods af det, ville jeg ikke have lyst til/turde at købe hus med det budget.

Hans sæsonkort bliver betalt á 5x100 pund og så 28 pund oven i pr. cup kamp i FA og/eller Champions League. Det kan derfor løbe derop ad. Han vil vidst nok kunne spare lidt ved at betale det årligt dog, og kunne nok administrere at spare sammen til det lidt bedre. Det er ikke rigtig noget han har skænket en tanke eftersom det plejer at løbe rundt for ham alligevel.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 469
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14651

Indlægaf Hunkat » 29. aug 2017, 21:11

Nu fik jeg ikke lige set hvad tidshorisonten er men er det ikke bare at prøve det af? Betale regninger, hæve 100£ og se hvor langt det rækker i en måned?

Jeg ville mene 100 pund til to voksne til snolder og f.eks. gaver er muligt men lidt stramt. Det er svært at vurdere når der er så mange udgifter som bliver kategoriseret som 'faste' men samtidig er fornøjelse, f.eks. årskortet.
0
L'enfer, c'est les autres

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 350
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6109

Indlægaf Kattefjæs » 29. aug 2017, 21:24

Nu forstår jeg det med transporten. Ja, så er det jo ikke så galt. Og hvis du føler at I begge har OK jobsikkerhed, så er det jo godt. Det kan være svært i disse år, især som nyuddannet, så det er en af de ting jeg ville være meget obs på, men det lyder som om du har tænkt over det og arbejder indenfor et rimelig sikkert felt.

Og så er I unge nok til at få en af de længere mortgages, så det er jo ikke fordi I skal være betalt ud inden i går på pension om 15 år. :)
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 29. aug 2017, 21:37

Det jeg har taget som faste udgifter er egentlig bare udgifter vi har nu, som ikke vil forsvinde bare fordi vi flytter.

De poster jeg har med i budgettet er:

Afdrag på lån, help to buy opsparing, opsparing, bilforsikring, indboforsikring, council tax, vand/el/varme, TV licens, internet, mad, telefoner, afdrag på bil, benzin til bil, spotify, netflix, fitness medlemskab, halvpart og sæsonkort til United.

Det der mangler er TV-pakke og så penge til side til min kærestes service/MOT/ejerafgift på bilen. Alt andet burde være dækket. Livsforsikring har vi igennem arbejde (mener jeg!) og pension bliver trukket fra lønnen og er derved allerede inkluderet.

De 200 pund vil være til alt andet end disse udgifter. Derudover er Help to Buy som skrevet lidt højt sat og der burde være lidt råderum med en opsparing på 300 pund om måneden. Det er også forudsat at jeg ikke tager nogle ekstra timer på arbejdet overhovedet, hvilket jeg plejer at gøre ved hver given lejlighed. Men det kan der jo selvfølgelig heller ikke regnes med er en selvfølge :)
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 29. aug 2017, 21:50

Kattefjæs skrev:Nu forstår jeg det med transporten. Ja, så er det jo ikke så galt. Og hvis du føler at I begge har OK jobsikkerhed, så er det jo godt. Det kan være svært i disse år, især som nyuddannet, så det er en af de ting jeg ville være meget obs på, men det lyder som om du har tænkt over det og arbejder indenfor et rimelig sikkert felt.

Og så er I unge nok til at få en af de længere mortgages, så det er jo ikke fordi I skal være betalt ud inden i går på pension om 15 år. :)

Jeg har holdt øje med jobannoncer inden for mit felt og de starter på en rimelig god løn, samt der lader til at være en okay god efterspørgsel. Derudover har jeg godt deltidsjob med mulighed for videreudvikling/forskellige roller, så burde være rimelig godt sat.
Jeg har fået job til alle samtaler jeg har været til efter jeg flyttede, så føler mig virkelig godt tilpas i forhold til job.

Ham låneeksperten vi snakkede med, foreslog enten 25 eller 35 års mortgage, men sagde at vi kunne faktisk selv bestemme alt efter hvor meget vi ville lægge pr. måned. Han var i hvert fald ganske tilfreds i forhold til den side af tingene.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"