SKAL man se nyhedder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 515
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 7857

SKAL man se nyhedder?

Indlægaf Studsgaard » 29. aug 2017, 18:00

Her i weekenden snakkede jeg med nogle venner om det at se nyhedder.

Om man har "pligt" til at se/læse nyhedder?
Om man som borger bør holde sig opdateret om hvad der sker rundt omkring i landet/verden?

Hvad gør i selv?
Og hvordan tænker i om andre der ikke ser/læser nyheder?

Jeg er spændt på at høre jeres tanker.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 671
Likede indlæg: 5917

Re: SKAL man se nyhedder?

Indlægaf Sophies-mor » 29. aug 2017, 18:12

Ja, det synes jeg faktisk.
Eller som minimum holde sig orienteret på anden vis.

Jeg hører så også til dem, der mener, at man ikke bare har RET til at stemme, men også PLIGT.
At det skal man bare.
Ellers har man i hvert fald mistet enhver ret til at holde sig opdateret.

Hvad jeg tænker om andre, der ikke ser/ læser nyheder?
At de enten bor som eremitter langt fra alle andre, eller er ude af stand til at interessere sig for deres omverden og kun "lækre fyre, negle, tøser og biler"-agtigt.
DISCLAIMER: Det er jo ikke kun unge, der fravælger nyheder, så den bemærkning skal tolkes meget bredt som dækkende kvinder og mænd i stort set alle aldre, selv om det kun står som "ungt" ;)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 711
Likede indlæg: 14961

Indlægaf Animi » 29. aug 2017, 18:21

Næh
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 1035
Likede indlæg: 17990

Indlægaf Persnikedy » 29. aug 2017, 18:26

Ja

Hvis jeg ser nyheder konstant bliver jeg trist - det er blevet meget "BREAKING news" og malen fanden på væggen. Men jeg syndes når man skal fx skal stemme så har man en pligt til at sætte sig ind i verdens situationen, især med fokus på det danske. Om det er nyhederne på tv, en uge avis, eller på nette er mig ligemeget.

Fx: Hvad betyder Brexit for de danske exportvare? Vil nogle af partierne støtte op om det eller stille sig imod en eventuel løsrivning? Skal man så søge en anden uddannelse end indenfor de fag der kan påvirkes? osv osv osv

I det hele taget er der så meget af vores hverdagd er formes af alt der sker i verden omkring os.

Jeg kommer altid til at tænke på Ringenes Herre hvor Enterne diskutere om de skal hjælpe eller ej og kommer frem til at det ikke er deres kamp og Merry så pænt svare
Billede

For det er vi. Om vi leger øde-ø eller ej, så har omverden indvirkning på os
Senest rettet af Persnikedy 29. aug 2017, 18:32, rettet i alt 1 gang.
2
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
abcd
Kort karma: 415
Likede indlæg: 13397

Indlægaf abcd » 29. aug 2017, 18:32

Nej. I dagligdagen har man intet at bruge det til andet end at kunne involvere sig i small talk i kantinen. I forhold til at stemme, er det med års mellemrum at man skal det, og det tager det vel en dag lige at læse op på det man skal stemme om.

Hvis det handler om samfundsnytte, tror jeg samfundet er bedre tjent med at man bruger tiden til at gå en tur, arbejde lidt ekstra eller blive besøgsven for en gammel/indsat/udsat barn.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1186
Likede indlæg: 10292

Indlægaf Rapfisk » 29. aug 2017, 18:52

Jeg synes, at det er væsentligt, og jeg synes også, at det er væsentligt at holde sig orienteret mellem valgene, hvor man hører, hvordan politikerne håndterer sager fra dag til dag eller pludseligt opståede problemer.

Selv er jeg faktisk begyndt at tvinge mig til at se mindst én nyhedsudsendelse om dagen for at få en modvægt til det indhold, jeg får på Facebook, som er skåret til efter mine præferencer.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 1039
Likede indlæg: 7314

Indlægaf Planten » 29. aug 2017, 18:57

Jeg tænker ikke, at man SKAL. Men jeg synes som de andre, at man er forpligtet til at holde sig om samfundet og hvad, der rør sig :)
Jeg ser helst selv ikke så mange nyheder i tv, fordi jeg er træt af sensationsnyheder. Og død og ødelæggelse.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 398
Likede indlæg: 3893

Indlægaf Artem » 29. aug 2017, 19:01

Har altid selv haft en stor interesse for at følge med i hvad der sker omkring mig. Men ser nu meget sjældent nyheder i dag. Læser i stedet nyheder på nettet, og avis måske hver anden dag, ja og så hører jeg naturligvis nyheder i radioen.

Men ved ikke ligefrem om jeg vil sige at man har pligt til at følge med. Jeg forstår bare ikke helt folk der ikke er interesseret i det, og man kan jo også undre sig over hvordan de skal kunne stemme til et valg. Hvis deres viden om hvad de forskellige partier vil er meget lille. Så bliver det sådan noget med at de bare stemme på det som deres forældre, kæreste, venner osv stemmer på. Ja eller hvem de synes virker mest sympatisk og ser bedst ud osv.
Har det svært med mennesker der stemmer på den måde, og vil faktisk foretrække at de er sofavælger hvis de alligevel ikke vil tage rigtig stilling.
Senest rettet af Artem 29. aug 2017, 21:43, rettet i alt 2 gange.
2
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1113
Likede indlæg: 16653

Indlægaf dgd2007 » 29. aug 2017, 19:02

Jeg er nødt til det :-D
Det kommer sevfølgelig lidt an på, hvilke nyheder vi snakker om.
1
Chichu
Kort karma: 20
Likede indlæg: 808

Indlægaf Chichu » 29. aug 2017, 19:33

Tv-nyheder er ved at være så fordummende, at man næsten burde have pligt til at holde sig væk. Men holde sig orienteret, det skal man sgu. Det er ens forbandede pligt, når man er så priviligeret at bo i et demokratisk samfund.
3
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29744

Indlægaf paint » 29. aug 2017, 19:36

Jeg ved ikke rigtig om det ligefrem er en pligt at følge med i nyhederne. Men for mit eget vedkommende, ville jeg føle mig som efterladt alene på en øde ø, hvis jeg ikke gjorde.

Jeg vil gerne vide og kunne tage stilling til den verden og det land/samfund jeg lever i.

Hvis jeg endelig skulle anbefale nogen at fravælge noget, ville det nok være netop valgudsendelser. Det er ren propaganda og fromme hensigtserklæringer, som ikke siger ret meget om partiernes politik.

Se i stedet på, hvad de gør og ikke gør i perioderne mellem valgene. Det giver et mere retvisende billede.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 114
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2266

Indlægaf Anlewi » 29. aug 2017, 19:40

Jeg har ikke læst alle svar, så fare for at gentage andres svar.

Ja jeg syntes man som samfundsborger er forpligtet til at holde sig opdateret, men om det er i form af aviser, tv, radio eller andet må være op til den enkle
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 515
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 7857

Indlægaf Studsgaard » 29. aug 2017, 19:41

Jeg vil også gerne selv svare.

Jeg syntes også at man bør holde sig opdateret på det mest vigtige (bla op til et valg) men helt personligt så har jeg det bedst med lige at kikke på nyhedsmedierne hver dag, bare lige for at se hvad der sker både her i Danmark og i udlandet.

Jeg/vi ser sjældent nyhederne i tv, både pga det ikke passer ret godt ind i vores families tid i dagligdagen. Og fordi jeg ikke syntes min datter er gammel nok til at se alt hvad der kommer i nyhederne.

Min mand siger selv han en gang imellem føler sig lidt udenfor fordi han netop ikke altid får hørt/læst nogle nyheder. Han er chauffør og lytter rigtig meget lydbog og ikke alm radio, så der kan godt være dage hvor han ikke engang får lyttet radionyhedderne. Og han er ikke så god til at få tjekket nyheder på nettet når han endelig er hjemme så er det familien der tager det meste af tiden.
Han mener også at man bør gøre det i et eller andet omgang, netop fordi han selv oplever hvor isoleret man/han hurtigt kommer til at føle sig.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1139
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 16331

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. aug 2017, 19:43

jeg synes man har en pligt til at forholde sig til samfundet man lever i, særligt hvis man gerne vil have en holdning til det!
Men det får man ikke nødvendigvis af at se nyhederne. Der er massere af andre måder at tilegne sig denne viden på.

I en længere periode har jeg nøjedes med de korte radioaviser på p3, og selv sorteret i artikler jeg gider læse og forholde mig til.
Dette er primært et fravalg af for meget voldsomt og dramatisk. Jeg har f.x ikke lyst til at bruge mit sparsomme overskud til mennesker der lider under voldsomme naturkatastrofer - for jeg kan ikke gøre noget ved det. Ligeledes med krig, jeg lukker af for det, for jeg kan ikke gøre noget ved det. Faktisk synes jeg vores nyheds medier er blevet lidt for ukritiske omkring need to know, nice to know, og de overfodrer os med ligegyldigheder, analyserer ting til dødelighed, bliver anmasende og upassende.
Den holdning fik jeg i den grad understreget for nogle år siden, da tv2 news kørte breaking news på at Angelina Jolie og Brad Pitt skulle skilles... fucking breaking news???

Jeg har en stor interesse i den positive nyhedsstrøm, dér vil jeg meget gerne fodres, det synes jeg er spændene og intressant. Derfor ser jeg lige så ofte lokale nyheder som landsdækkende. F.x. tv2 øst, og tv2 lorry. Jeg finder det mere relevant, jordnært, og lærende.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3464
Likede indlæg: 25325

Indlægaf Wizzze » 29. aug 2017, 19:43

Jeg synes man skal hold sig orienteret, men måden man gør det på er helt op til en selv. Om man er til tv-nyheder / samfundsprogrammer, aviser, radio, nettet eller andet, må man selv afgøre. Men jeg mener det er vigtigt at man opsøger flere kilder, og gerne lidt modsætninger til hinanden.

Personligt er jeg nyhedsjunkie, nok lidt for meget, men hvis jeg ikke ved alting hele tiden, så fungerer jeg dårligt :genert:
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"