SKAL man se nyhedder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Re: SKAL man se nyhedder?

Indlægaf Bimmerdyret » 29. aug 2017, 19:45

ja.
Det mener Jeg og derfor skal mine børn det som en del af deres opdragelse.
0
JoyNips
Kort karma: 1078
Likede indlæg: 24607

Indlægaf JoyNips » 29. aug 2017, 20:09

Nej, det synes jeg ikke, man har pligt til.
1
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2835
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 31928

Indlægaf Daine » 29. aug 2017, 20:11

Jeg ser så godt som aldrig nyheder, jeg har svært ved at rumme at få mere mere vold, død og ødelæggelse smidt i hovedet. Jeg har TV2 news appen, hvor jeg følger med, der kan jeg nøjes med at læse overskrifter til en start. Indimellem læser jeg en avis online (BT og EB, da resten er betalingsaviser), men det er begrænset.
Egentlig følger jeg vist mest med herinde via debatter, jeg synes langt hen af vejen også det er mest fornuftigt. Der sidder mange kloge mennesker som langt fra altid er enige og det giver et bredt indblik i verserende sager - også selvom det ikke nødvendigvis er 'fagpersonale' :)

Jeg fulgte meget med engang og mener egentlig også principielt at man skal. Men pt er det lagt på hylden.
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
zembra1986
Kort karma: 586
Likede indlæg: 8968

Indlægaf zembra1986 » 29. aug 2017, 21:25

Næ, hvor skulle man være forpligtet til det??

Der er da så mange andre måder hvorpå man kan holde sig opdateret på hvad der sker ude i verden: De sociale medier, igennem venner/kollegaer og familie, ved at læse aviser m.m.

Jeg sidder faktisk sjældent og ser nyhederne i fjernsynet. jeg holder mig opdateret på anden vis.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 205
Likede indlæg: 1839

Indlægaf Precaseptica » 30. aug 2017, 07:14

Nej det SKAL man ikke.

Men det kan være af forskellige grunde man kan undlade at gøre det. Nogen gode og nogen dårlige. At man ikke interesserer sig for hvad vej vinden blæser i det politiske og kulturelle liv er generelt en dårlig grund. Der kunne man have godt af at sætte sig ind i hvorfor tingene kører som de gør.

Men hvis man fravælger det pga kvaliteten af nyheder, så vil jeg mene det er mere retfærdiggjort. Jeg gik for noget tid siden rundt med et rigtigt dårligt humør, og jeg besluttede at tage en måned uden at læse om krisen i Mellemøsten, politikernes tag-selv-bord, Trumps idioti osv. Det hjalp helt ustyrligt meget. Det blev på en måde tydeligt for mig, at man langsomt internaliserer den stemning man konstant udsætter øjne og ører for. Sådan lidt det modsatte af the Orange feeling på Roskilde festival.

Man gør sig selv en tjeneste hvis man indser, at nyhedsmedier også gerne vil tjene penge, og eftersom nyere psykologi og marketingsstudier mere eller mindre har bevist at man skal chokere og forarge så er det jo mere eller mindre det medierne konstant søger at gøre. Vi hører ikke kun om tingenes tilstand. Vi hører om dem fra en bestemt vinkel der er designet til at få os gjort oprørte.

Jeg synes dog man godt må have en basis af viden indenfor geografi, økonomi, sprog, politik og kultur. Det er svært hvis man helt trækker stikket fordi hvad der udgør en sådan basis konstant flytter sig.
Senest rettet af Precaseptica 30. aug 2017, 08:40, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 30. aug 2017, 07:19

Et andet problem er, at i USA er det nu kendt, at størstedelen af folk finder deres nyheder via facebook. De følger de aviser og radiostationer og podcasts de kan lide og så får de deres daglige dosis af overskrifter som de scroller igennem deres feed. Den trend skal nok nå at sprede sig til os andre.

Det er selvfølgelig et problem fordi facebook som privat virksomhed eksisterer for at selv-vækste på så højt et plan som muligt (jeg har lyst til at inkludere en analogi med en fysisk tumor der prøver at skabe metastaser her, men det skal jeg sparre jer for). Derfor kan et sådant firma ikke takke nej til de analyser der viser, at man igen skal filtrere efter det der giver størts "click-through" value. Sex, vold og terror.

Så for det største antal af læste nyheder gælder det altså at et privat firma, der ingen holdbar (presse)etik har, nu står for at vælge hvad du synes du vil læse.

Jeg vil anbefale dette interview til de interesserede:
https://www.youtube.com/watch?v=jlPF9_1VIso
0
JoyNips
Kort karma: 1078
Likede indlæg: 24607

Indlægaf JoyNips » 30. aug 2017, 07:27

Precaseptica skrev:Nej det SKAL man ikke.

Men det kan være af forskellige grunde man kan undlade at gøre det. Nogen gode og nogen dårlige. At man ikke interesserer sig for hvad vej vinden blæser i det politiske og kulturelle liv er generelt en dårlig grund. Der kunne man have godt af at sætte sig ind i hvorfor tingene kører som de gør.

Hvorfor? Hånden på hjertet, så påvirker de politiske beslutninger individet i meget lille grad. De fleste kan ikke mærke om det ene eller andet parti har regeringsmagten.
Hvis man har det fint med at andre træffer beslutningerne, ikke føler at de politiske beslutninger har noget med én at gøre og i øvrigt er rimelig tilfreds med hvordan tingene kører, hvorfor ville man så have godt af at sætte sig ind i hvorfor tingene kører som de gør?
0
Lykke
Kort karma: 210
Likede indlæg: 5579

Indlægaf Lykke » 30. aug 2017, 07:32

Jeg skal ikke udtale mig om hvad andre bør gøre.
Jeg læser Politiken (papirudgaven) fredag, lørdag og søndag.
Derudover ser jeg deadline - streamer fra drtv.
Når jeg læser et eller andet enormt spændende eller hører om, kan jeg godt få følelsen af at det burde alle vide. Men hvem skulle kunne bestemme det?
Min mand læser mange flere nyheder end mig, og vi taler ofte om det som sker. Nogle gange, fx skatteudspillet, som de ved vil skabe mere ulighed, det har jeg læst om og set live på DR2, men jeg bliver i dårligt humør af det. Så det er lagt på hylden. Jeg ved overordnet hvad det går ud på, og så ønsker jeg ikke at svælge mere i det, men må vente til at jeg kan sætte kryds ved nogle helt andre.
Jeg ønsker at mine børn skal vide hvad der foregår i verden også. Det er jo dem jeg kommer til at kunne 'bestemme' over, eller i hvert fald præge i en retning.

Faktisk lytter jeg også til en del P1 dokumentarer, derigennem får jeg også nyhedsstof.

Jeg kan selv godt forfalde til at svælge i Netflix og HBO, og synes det er rarest. Men hvordan skal jeg gebærde mig i dette samfund hvis jeg ikke ved hvad som foregår?
Nogle gange er det ikke rart at vide hvad som foregår, og nogle gange græder jeg over verdens og Danmarks dumheder, men det er nok rarest i sidste ende at vide det.
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 30. aug 2017, 08:37

JoyNips skrev:
Precaseptica skrev:Nej det SKAL man ikke.

Hvorfor? Hånden på hjertet, så påvirker de politiske beslutninger individet i meget lille grad. De fleste kan ikke mærke om det ene eller andet parti har regeringsmagten.
Hvis man har det fint med at andre træffer beslutningerne, ikke føler at de politiske beslutninger har noget med én at gøre og i øvrigt er rimelig tilfreds med hvordan tingene kører, hvorfor ville man så have godt af at sætte sig ind i hvorfor tingene kører som de gør?

Principielt kunne jeg godt være enig, men når stemmeprocenten nærmer sig 90, så er det generelt utilfredsstillende at vælgerne tror demokrati er noget man har i en kort periode hvert 4. år.

Men jeg bilder mig også ind, at samfundet kunne fungere langt bedre end det gør nu, og at en af de ting der holder os tilbage er uviljen mod at forsøge at forstå det komplekse.

Derudover skal vi heller ikke underkende, at der ikke altid er en rationalisering som du nævner den til grund for situationen. I nogle tilfælde er det politisk apati og en uinteresse for kunst og kultur.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1860
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 32903

Indlægaf LadyFox » 30. aug 2017, 09:02

Nej, det synes jeg ikke at man skal.

Jeg ser/læser ikke selv nyheder fast, fordi det magter jeg ikke. Og jeg synes sjældent jeg bliver meget klogere af det alligevel.
Til gengæld har jeg en meget mangfodig venneliste på facebook, jeg taler generelt med rigtig mange mennesker på gaden om alt mellem himmel og jord - og allerede der får jeg en del informationer, som jeg kan undersøge nærmere hvis jeg synes det lyder spændende/vildt/for meget/vedrøre mig.
På facebook er jeg også med i diverse grupper med politisk indhold.
Jeg ser dokumentar film om alt muligt, jeg læser blogs om alt muligt, jeg færdes også herinde osv.

Det kan man faktisk godt blive temmelig meget klogere på samfundet og verden af - især hvis man læser lidt op på de ting der fanger en.

Jeg er godt med i at det kan blive lidt ensporet efter egne interesser - men ser jeg nyhederne læser jeg jo også kun op på de emner der siger mig noget, læser jeg aviser læser jeg ikke alle artikler, det samme med online aviser der ville jeg jo heller ikke læse alt. Så selv hvis jeg fik mine nyheder på den almindelige måde ville det jo også bliver sorteret selektivt, efter egne præferencer.

Jeg læser og ser dog nyheder, og bare ikke hver og hver anden dag. Det har jeg intet behov for.
0
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
ajnaM
Kort karma: 719
Likede indlæg: 16833

Indlægaf ajnaM » 30. aug 2017, 09:09

Man SKAL ikke, men man lever et fattigt liv, hvis man ikke engagerer sig i og holder sig opdateret om sin omverden. Og her spiller især politiske nyheder en væsentlig rolle.

Og jo, selvfølgelig gør det en forskel, hvem vi stemmer ind! Samfundet, velfærden og uligheden har ændret sig markant de senere valgperioder, og det har da så afgjort haft en betydning, at vi har haft hhv. blå og halvblå regeringer.
0
Maria86
Kort karma: 6
Likede indlæg: 117

Indlægaf Maria86 » 2. sep 2017, 09:48

Jeg bruger DR og tv 2 og ofte er det om natten. eller FB og selvfølgelig også sider som denne. :gogo:
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1864

Indlægaf lulu-p » 2. sep 2017, 11:27

Nej selvfølgelig skal man ikke det. Og hvis man ønsker at holde sig ordentlig orienteret så er tv-nyhederne ikke nødvendigvis det bedste valg. Det er sensations- og Breaking news når det værst..eller bedst afhængig af smag.

Jeg synes det er ok at folk ikke holder sig orienteret. Men jeg forstår det ikke..men jeg er også typen der tjekker nyheder mindst en gang i timen. Primært på nettet, men jeg hører også en del radio især P1 og så sluger jeg weekendavisen hver uge.

Jeg tænker på ingen måde at det er min pligt..og jeg kobler Heller ikke det at være orienteret sammen med demokrati eller politisk ståsted. De fleste mennesker har en politisk farvet mening uanset om de læser nyheder eller ej, jeg tænker de fleste stemmer udfra deres livssituation og ikke en række tendentiøse nyhedsudsendelser, hvor fx raketmadsen sagtens kan dække halvdelen af udsendelsen.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
cola
Permanent bortvist
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2061

Indlægaf cola » 2. sep 2017, 13:20

I dag består nyheder af "linse kesler får endnu en læbe, se de flotte billeder" eller "der er krig i et eller andet land" "der er nu en naturkatastrofe, det sted de altid rammer, jensen var så tæt på, han var i nabolandet" eller "df har sagt... s er imod"
Dette var nyhederne for i dag, kom igen i morgen hvor det måske er en anden kendt der har fået en læbe. resten er som det altid er... krig, naturkatastrofe og df.
0
Lykke
Kort karma: 210
Likede indlæg: 5579

Indlægaf Lykke » 2. sep 2017, 14:19

Ser du ikke nyheder selv, eller hvordan forholder det sig?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"