Vred over manglende likes

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Mila_H
Kort karma: 74
Likede indlæg: 438

Vred over manglende likes

Indlægaf Mila_H » 29. aug 2017, 23:35

I må meget gerne lade være med at citere mig, så jeg senere kan slette enkelte af oplysningerne. Vil helst ikke risikere, at han en dag skulle finde herind..
Senest rettet af Mila_H 15. jan 2018, 02:25, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 3941
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 40804

Re: Vred over manglende likes

Indlægaf kidkomb » 29. aug 2017, 23:44

Tager snakken med ham.
Og advarer sine forældre først.
Hvordan vil I have det som familie, hvis der ikke bliver gjort noget?
Så vil I have det sådan altid. Måske bliver det endda værre.
Det er hårdt og nederen men det skal altså gøres.
Det tror jeg også at dine forældre forstår hvis I snakker med dem inden.
Og så et stort kram herfra! :ae:
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
#notallfeminists
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster
No1
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4565

Indlægaf No1 » 29. aug 2017, 23:52

Det lyder drænende.

Du skal passe på dig selv. Han overskrider nogle grænser, når han projicerer sine vrangforestillinger over på dig. Det er unormal adfærd at gå amok på familien over manglende likes.

Jeg kan godt forstå, at du ikke vil gøre dine forældre kede af det. Du skal bare heller ikke "gøre vold" på dig selv ved at lade ham køre på dig.

Det er svært at sige, hvad du skal gøre. Jeg har selv ignoreret/ladet være med at besvare yderligere i situationen med et bestemt familiemedlem, der opfører sig på samme måde.
1
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 83
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 4061

Indlægaf Raenil » 30. aug 2017, 05:04

Har han en diagnose af en art eller er stresset eller deprimeret? Det lyder vanvittigt ud over mine grænser at skrive kl halv et om natten for at brokke sig over et manglende like. Havde det været min bror ville han muligvis ryge på ignore og så kunne han ringe hvis han vil noget.
Og så er min telefon i øvrigt på lydløs fra 22-07, det der søvn er altså vigtigt når man har små børn.
7
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2779
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 31008

Indlægaf Daine » 30. aug 2017, 05:13

Det lyder godt nok hårdt, det der :kram: Du er selv inde på at tage en søskende-snak med ham og det er måske ikke en helt dårlig ide, men I kunne evt tage et familieråd først, du, dine andre brødre og jeres forældre? Ligge en eller anden form for strategi, snakke mulige konsekvenser ved at gøre noget/ikke gøre noget og hvad I er villige til at finde jer i.
Det er jo åbenbart jer alle, han i større eller mindre grad behandler urimeligt.

Uanset hvad, så er det en svær situation at stå i for jer :kram:
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 468
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14648

Indlægaf Hunkat » 30. aug 2017, 05:16

Det lyder som om han har rigtig meget brug for noget hjælp, om der ligger noget nedeunder som der skal en læge ind over eller om en god psykolog kan lære ham at arbejde med et rigtig dårligt mønster hvor han altså er fuldstændig urimelig overfor sine nærmeste.

Du kan godt prøve at tage snakken med ham men jeg tror ikke det hjælper, slet ikke når han har sådan et mønster hvor han ikke magter at være god ved dem han egentlig holder af (kærester, drikkeri, skænderier, stalking af ex-er). Når han så også er opfarende... ja undskyld, din bror er sikkert et dejligt menneske ellers men det der er altså opskriften på at det skal gå galt en dag. Som i politianmeldelse af en art (det håber jeg selvfølgelig ikke for jer).

Optimalt set skal han have noget hjælp til at lære at kontrollere sin ansvarsfralæggelse så det ikke er f.eks. jeres forældres, som er tættere på pensionsalderen end ikke, ansvar at tjekke facebook for at gøre ham glad. Det er en rigtig usund og uholdbar måde at køre sit selvværd på.

Men indtil da ville jeg melde mig helt ud af det der ræs og lade ham sejle sin egen sø i den der higen efter anerkendelse. Simpelthen sige til ham at du elsker ham men det bliver ikke vist gennem facebook eller andre fjollede udtryk, du viser det når I er sammen og ved at støtte ham når han har brug for det men det andet må han selv rode med.
3
L'enfer, c'est les autres

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
LaScrooge
Kort karma: 1541
Likede indlæg: 19387

Indlægaf LaScrooge » 30. aug 2017, 05:36

Okay, der foregår meget i dit indlæg. Det lyder som om han ikke har det godt og det lyder som om han føler manglende opbakning til en vigtig ting i sit liv. Der gik noget tid før det gik op for mig, at likesne omhandler arbejdsrelaterede opslag og ikke bare omhandler manglende validering af hans personlige eksistens på nettet. Facebook er et ret fint redskab til at skabe udbredelse og opmærksomhed og jeg kan egentlig godt forstå, at han føler at I, som hans familie, bør hjælpe og bakke op ad den vej. Måske har han bare ikke været tydelig nok om hvor vigtigt det er? Når du liker et opslag dukker det også op i dit feed og så ser dine kontakter det også. Det er nemt og gratis markedsføring, så det synes jeg egentlig godt I kan hjælpe med, men det forudsætter selvfølgelig at I ved at det hjælper.

Derudover tænker jeg, at du skal lære at sætte grænser for dig selv. Du behøver ikke svare ham, når han skriver sent om aftenen eller om natten. Du vælger selv hvornår du vil indgå i dialog med ham. Du kan selv ringe ham op, hvis du foretrækker at tale i telefon frem for at skrive. Og du vælger selv at fortsætte samtalen efter du har sagt, at du ikke har lyst til at skrive, men hellere vil tale i telefon. Du kan så let som ingenting afslutte det, fordi du kan skrive direkte, at du ikke gider chatte, så I må snakke videre om det i telefonen i morgen, godnat. Du er i din gode ret til at sove om natten, du må gerne vælge kommunikationsform og det kan du altid sige til ham. Så du skal træffe en beslutning om hvad du vil og føre den ud i livet, det er dit ansvar overfor dig selv.

Så er der resten, som er et kapitel for sig. Han lyder som om han har nogle dybe problemer og at belastninger (som fx når han bliver forladt af sin kærreste) leder ud i problemer med depression og misbrug. Her må du igen dels være tydelig overfor ham og dels passe på dig selv. Finde ud af hvad du magter og har lyst til og ikke gå længere end det. Du kan eventuelt læse lidt om hvordan man passer på sig selv som pårørende til en misbruger/en med depression. Det kan godt være, <at I i din familie har fået indøvet nogle usunde mønstre, men du har ansvar for at bryde dem på dine egne vegne, mere end han har et ansvar for at finde ud af hvad du magter og ikke magter og standse sig selv inden han krydser dem og beder om for meget. Det kan være svært at se på andres vegne når man lider af det samme, så at sige.
11
And we both know: I will be delicious
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 30. aug 2017, 07:34

Tak for alle jeres svar. Jeg kan ikke finde ud af at multi quote, så det bliver lige lidt ad gangen.
0
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 30. aug 2017, 07:45

LaScrooge skrev:Okay, der foregår meget i dit indlæg. Det lyder som om han ikke har det godt og det lyder som om han føler manglende opbakning til en vigtig ting i sit liv. Der gik noget tid før det gik op for mig, at likesne omhandler arbejdsrelaterede opslag og ikke bare omhandler manglende validering af hans personlige eksistens på nettet. Facebook er et ret fint redskab til at skabe udbredelse og opmærksomhed og jeg kan egentlig godt forstå, at han føler at I, som hans familie, bør hjælpe og bakke op ad den vej. Måske har han bare ikke været tydelig nok om hvor vigtigt det er? Når du liker et opslag dukker det også op i dit feed og så ser dine kontakter det også. Det er nemt og gratis markedsføring, så det synes jeg egentlig godt I kan hjælpe med, men det forudsætter selvfølgelig at I ved at det hjælper.

Derudover tænker jeg, at du skal lære at sætte grænser for dig selv. Du behøver ikke svare ham, når han skriver sent om aftenen eller om natten. Du vælger selv hvornår du vil indgå i dialog med ham. Du kan selv ringe ham op, hvis du foretrækker at tale i telefon frem for at skrive. Og du vælger selv at fortsætte samtalen efter du har sagt, at du ikke har lyst til at skrive, men hellere vil tale i telefon. Du kan så let som ingenting afslutte det, fordi du kan skrive direkte, at du ikke gider chatte, så I må snakke videre om det i telefonen i morgen, godnat. Du er i din gode ret til at sove om natten, du må gerne vælge kommunikationsform og det kan du altid sige til ham. Så du skal træffe en beslutning om hvad du vil og føre den ud i livet, det er dit ansvar overfor dig selv.

Så er der resten, som er et kapitel for sig. Han lyder som om han har nogle dybe problemer og at belastninger (som fx når han bliver forladt af sin kærreste) leder ud i problemer med depression og misbrug. Her må du igen dels være tydelig overfor ham og dels passe på dig selv. Finde ud af hvad du magter og har lyst til og ikke gå længere end det. Du kan eventuelt læse lidt om hvordan man passer på sig selv som pårørende til en misbruger/en med depression. Det kan godt være, <at I i din familie har fået indøvet nogle usunde mønstre, men du har ansvar for at bryde dem på dine egne vegne, mere end han har et ansvar for at finde ud af hvad du magter og ikke magter og standse sig selv inden han krydser dem og beder om for meget. Det kan være svært at se på andres vegne når man lider af det samme, så at sige.
Senest rettet af Mila_H 15. jan 2018, 02:17, rettet i alt 1 gang.
0
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 30. aug 2017, 07:54

Hunkat skrev:Det lyder som om han har rigtig meget brug for noget hjælp, om der ligger noget nedeunder som der skal en læge ind over eller om en god psykolog kan lære ham at arbejde med et rigtig dårligt mønster hvor han altså er fuldstændig urimelig overfor sine nærmeste.

Du kan godt prøve at tage snakken med ham men jeg tror ikke det hjælper, slet ikke når han har sådan et mønster hvor han ikke magter at være god ved dem han egentlig holder af (kærester, drikkeri, skænderier, stalking af ex-er). Når han så også er opfarende... ja undskyld, din bror er sikkert et dejligt menneske ellers men det der er altså opskriften på at det skal gå galt en dag. Som i politianmeldelse af en art (det håber jeg selvfølgelig ikke for jer).

Optimalt set skal han have noget hjælp til at lære at kontrollere sin ansvarsfralæggelse så det ikke er f.eks. jeres forældres, som er tættere på pensionsalderen end ikke, ansvar at tjekke facebook for at gøre ham glad. Det er en rigtig usund og uholdbar måde at køre sit selvværd på.

Men indtil da ville jeg melde mig helt ud af det der ræs og lade ham sejle sin egen sø i den der higen efter anerkendelse. Simpelthen sige til ham at du elsker ham men det bliver ikke vist gennem facebook eller andre fjollede udtryk, du viser det når I er sammen og ved at støtte ham når han har brug for det men det andet må han selv rode med.
Senest rettet af Mila_H 15. jan 2018, 02:19, rettet i alt 1 gang.
0
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 30. aug 2017, 07:58

Daine skrev:Det lyder godt nok hårdt, det der :kram: Du er selv inde på at tage en søskende-snak med ham og det er måske ikke en helt dårlig ide, men I kunne evt tage et familieråd først, du, dine andre brødre og jeres forældre? Ligge en eller anden form for strategi, snakke mulige konsekvenser ved at gøre noget/ikke gøre noget og hvad I er villige til at finde jer i.
Det er jo åbenbart jer alle, han i større eller mindre grad behandler urimeligt.

Uanset hvad, så er det en svær situation at stå i for jer :kram:

Tak for dit svar.
Jeg tænker også, vi er nødt til at tage en snak med ham, os søskende. Mine forældre skal ikke være med, synes jeg. Men det er en god ide at have dem indover inden.

Jeg har forsøgt flere gange at tale med mine forældre om det. For i og med de er så bange for at sige fra, så finder han heller aldrig ud ad, hvad det gør ved dem. Omvendt kan jeg også forstå, hvor svært det er for dem, og jeg vil helt sikkert foretrække, at han bliver vred på os søskende i stedet.

Det skal jo også samtidig virkelig tænkes og tales igennem inden. Det skal ikke være en angreb, men nærmere en konstatering af, hvordan det på orker familien, hvad vi vil være med til og ej.
1
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 30. aug 2017, 08:00

Angelina skrev:Hvis det var min bror ville jeg nok stille et ultimatum - enten fik han professionel hjælp, eller også sejlede han i egen sø.
Senest rettet af Mila_H 15. jan 2018, 02:20, rettet i alt 1 gang.
0
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 30. aug 2017, 08:03

Raenil skrev:Har han en diagnose af en art eller er stresset eller deprimeret? Det lyder vanvittigt ud over mine grænser at skrive kl halv et om natten for at brokke sig over et manglende like. Havde det været min bror ville han muligvis ryge på ignore og så kunne han ringe hvis han vil noget.
Og så er min telefon i øvrigt på lydløs fra 22-07, det der søvn er altså vigtigt når man har små børn.
Senest rettet af Mila_H 15. jan 2018, 02:20, rettet i alt 1 gang.
0
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 30. aug 2017, 08:05

Tamara skrev:Lad ham sejle sin egen sø. Han er voksen og tøsefornærmet.

Tak for svar. Og ja, var det ikke min bror, havde jeg ikke haft noget med ham at gøre.
Jeg skal helt sikkert være bedre til at lægge det fra mig.
0
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 30. aug 2017, 08:10

Angelina skrev:
Mila_H skrev:
Angelina skrev:Hvis det var min bror ville jeg nok stille et ultimatum - enten fik han professionel hjælp, eller også sejlede han i egen sø.

Tak for svar.
Ja, jeg synes jo også, han burde få noget hjælp. Jeg vil rigtig gerne være der for ham, men jeg vil ikke være sådan en skraldespand, hver gang han har det svært.
Det er jo tydeligt, at han begynder på dette mønster, når folk kommer tæt på. I starten er han sød og cool over for sine kærester, men så begynder han at være på samme måde over for dem.. Og ja, s smutter de naturligvis.

Og jeg synes også du skal være der for ham, når han får hjælp. Men du skal ikke være der for ham når han ikke får hjælp, for så er du bare den han læsser af på på en negativ måde.

Så tilbyd ham hjælp til at få hjælp (hjælp til at komme til lægen og den slags), hjælp til selvhjælp. Men ikke som dørmåtte og boksebold.

Ja, du har ret. Jeg har forsøgt at få ham overtalt til hjælp, men han vil ikke. Jeg er stoppet med der, for jeg kan jo ikke tvinge ham. Men nej, jeg skal ikke i stedet være hende, han så kan afreagere på.
0

Tilbage til "Livets forhold"