Vred over manglende likes

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Modesty Blame
Kort karma: 374
Likede indlæg: 6259

Re: Vred over manglende likes

Indlægaf Modesty Blame » 30. aug 2017, 14:59

I øvrigt...slet messenger fra din telefon.
2
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 403
Likede indlæg: 4446

Indlægaf milisa » 30. aug 2017, 19:45

Du skal helt sikkert starte med at afinstallere messenger, synes jeg. Ikke kun pga din bror, men fordi det generelt lyder til at være en stressfaktor for dig.

Er det dit indtryk, at din bror har empatiske evner? Kan han med andre ord sætte sig ind i, at du lige pt er temmelig hårdt spændt for som højgravid og endda alene? Hvis han kan, så ville jeg simpelthen sige til ham, at du ikke kan overskue det pres, facebook giver, og at du bestemt interesserer dig for ham og hans liv og vil støtte i alt, men at du finder det uacceptabelt og urimeligt, at du som højgravid kl bæ om natten skal forholde dig til likes på facebook. Og at hvis han ikke skruer gevaldig ned for bebrejdelserne, så ser du ingen anden vej end at defriende ham. Gør gerne beskeden så generel som muligt - inddrag eksempler fra andre, hvis du kan, så han ikke føler sig angrebet. Hvis det ikke siver ind, så ville jeg simpelthen slette ham som ven - igen, overvej at tage andre familiemedlemmer "med i faldet", så det ikke bliver så fokuseret på ham.
2
Tally-ho
Mila_H
Kort karma: 74
Likede indlæg: 439

Indlægaf Mila_H » 30. aug 2017, 20:25

Modesty Blame skrev:I øvrigt...slet messenger fra din telefon.

Det er kun min bror, der ikke kan finde ud af det. Derudover bruger jeg efterhånden udelukkende Messenger til at skrive sammen med folk. Synes, det er nemt og hurtigt, og man kan skrive med flere på en gang.

Har derfor ikke planer om at slette det.
1
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 30. aug 2017, 20:31

DetSorteCirkus skrev:
Mila_H skrev:
DetSorteCirkus skrev:Hvor længe har din bror været sådan?

Stort set altid.. Der var måske en pause på et par år, da han lige var flyttet hjemmefra. Men det er, som om det er blevet værre med årene.

Det forklarer meget, synes jeg. Ikke mindst din hensynstagen til dine forældre og din vilje til at efterkomme deres forventning om, at du tager mange særhensyn til din bror. Når hans problemer allerede viste sig i barndommen, kommer man efter min mening ikke udenom, at dine forældre har begået en væsentlig fejltagelse i deres måde at tackle hans psyke på, nemlig ved at kompensere og bortforklare i stedet for at se realiteterne i øjnene og forsøge at hjælpe ham til at få det bedre eller i det mindste kunne leve med sine udfordringer uden konstant at gå andre mennesker på nerverne og dét, der er værre.
Jeg kan godt se, at hvis du sætter dig op imod dine forældres forkerte måde at omgås din bror på, leverer du ikke blot en markant kritik af dem; du skubber også direkte til det verdensbillede, som de nu gennem mange år har lullet sig ind i, og det ER svært, selvom du har fat i den lange ende, og de faktisk burde lære af dig.

Du kan nok ikke komme helt udenom at såre dine forældre, men du kan måske minimere modsætningsforholdet ved at tage udgangspunkt i, at du ikke magter at skulle finde dig i din brors luner og uligevægt og derfor er nødt til at sige fra og skære ned på kontakten til ham. Det kan jeg især godt forstå, at du føler behov for nu, hvor du også snart har et barn at tænke på. Jeg ville selv være opmærksom på at skåne mit barn for en opførsel som din brors.
Senest rettet af Mila_H 15. jan 2018, 02:32, rettet i alt 1 gang.
0
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 30. aug 2017, 20:37

milisa skrev:Du skal helt sikkert starte med at afinstallere messenger, synes jeg. Ikke kun pga din bror, men fordi det generelt lyder til at være en stressfaktor for dig.

Er det dit indtryk, at din bror har empatiske evner? Kan han med andre ord sætte sig ind i, at du lige pt er temmelig hårdt spændt for som højgravid og endda alene? Hvis han kan, så ville jeg simpelthen sige til ham, at du ikke kan overskue det pres, facebook giver, og at du bestemt interesserer dig for ham og hans liv og vil støtte i alt, men at du finder det uacceptabelt og urimeligt, at du som højgravid kl bæ om natten skal forholde dig til likes på facebook. Og at hvis han ikke skruer gevaldig ned for bebrejdelserne, så ser du ingen anden vej end at defriende ham. Gør gerne beskeden så generel som muligt - inddrag eksempler fra andre, hvis du kan, så han ikke føler sig angrebet. Hvis det ikke siver ind, så ville jeg simpelthen slette ham som ven - igen, overvej at tage andre familiemedlemmer "med i faldet", så det ikke bliver så fokuseret på ham.
Senest rettet af Mila_H 15. jan 2018, 02:32, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 403
Likede indlæg: 4446

Indlægaf milisa » 30. aug 2017, 21:27

^Jamen, du har jo selvfølgelig helt ret. Gu kan det da ej passe, at du "skal" slette andre end selve problemet. Mit forslag er udelukkende fremsat i lyset af dit oprindelige "håb" om at gøre noget så blidt som muligt for at skåne dine forældre. Og med det, du beskriver, så tror jeg ikke, at en sletning udelukkende af din bror vil skabe andet end yderligere problemer - og det skal du jo så bare være indstillet på.

Måske er den bedste løsning faktisk, at du holder ud alt, hvad du overhovedet kan det næste ½ års tid, så du lige får en chance for at komme godt gennem fødsel og første barselstid? Kan være, at du kan se anderledes på det, måske med større overskud (som kan udmunde i både overbærenhed og fandenivoldskhed!), når du er vel overstået i gang med dit nye liv.

Sidstnævnte her er sagt 100% fra mine egne erfaringer som højgravid - jeg var dælme ikke i særlig stort psykisk overskud!! Jeg kender dig overhovedet ikke, så kan være, jeg fuldstændig undervurdere dit mentale overskud og styrke og i så fald må du undskylde! :)
1
Tally-ho
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 16432

Indlægaf Zombie » 31. aug 2017, 08:01

Det er helt ligegyldigt, hvad der skete på FB. Om opslaget havde stået øverst i dit feed og du helt bevidst undlod at like, så er hans opførsel uacceptabel.

"Hej Doris, gider du smide et like på den video jeg er tagget i, det ville være pisse godt" havde været den korrekte anmodning fra hans side.

Han er stadig en tyran og du er stadig den tromlede søster, der finder sig i det og/eller forsøget at arbejde sig uden om problemet.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 722
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 13561

Indlægaf Purple Haze » 31. aug 2017, 08:15

Mila_H skrev:
Lige nu lader jeg ham køle af. Men ja, hvis han ikke kan håndtere at være venner med mig på Facebook, så må han blive slettet. Vil dog gerne se, om jeg kan tage snakken, hvor der er lidt mere "fredstid".

Hvorfor?
Hvorfor skal HAN køle af?
Er det ikke bare endnu et misforstået hensyn?

I min verden ville den korrekte reaktion være at ringe ham op tidligt næste morgen, eller måske tage hen til ham hvis det var muligt.
Og spørger ham hvad helvede han bilder sig ind? Hvorfor han mener han kan tillade sig at opfører sig sådan? Om det ikke var på tide at han indser at hele verden ikke drejer sig om ham, og og at han skylder mig en undskyldning, og indtil han kan finde ud af det så må han sejle sin egen sø.

Konfliktoptrappende? Ja helt sikkert.
Stoppe med at være en overforsigtig dørmåtte? Lige så sikkert.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Zoxa
Kort karma: 21
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Indlægaf Zoxa » 31. aug 2017, 10:42

For mig at læse lyder det som om at hele familien behandler ham som et råddent æg og lader ham te sig over for jer som han vil, af frygt for at han skal blive sur.

Den strategi virker jo tydeligvis ikke (har i øvrigt selv en søster som har en heftig snert af det samme) så måske er det på tide at I alle tager skeen i den anden hånd og begynder at stille konkrete krav i stedet.

Og med det mener jeg at I skal gøre ham helt klart at I selvfølgelig gerne vil ham, men fremadrettet skal han begynde at opføre sig som den voksne mand han er og ikke som en umulig 3-årig.

Nej, I skal ikke følge med på hans FB opslag og "like" på alt og ingen ting bare fordi han vil have det.
Nej, du skal ikke tage hjem til ham og rydde op og gøre rent.
Og jo, han skal opføre sig ordentlig over for andre mennesker uanset om han er deprimeret eller ej. For det kan man faktisk godt.

Og hvis han bliver sur/fornærmet så ignorer det - helt alvorligt. Det er ham selv som har problemet med at blive god igen

En sidste ting, som jeg siger, ikke for at gøre dig ked af det, men for at advare dig så du kan være forberedt... Når dit barn kommer til verden skal du desværre nok regne med nogle gevaldige rutsje ture. Det ene øjeblik kan han måske finde på at komme med alt for store gaver til barnet, for så at blive dødeligt fornærmet over at han ikke får den opmærksomhed som han vil prøve at kræve ind for enhver pris (gaven er ikke et udtryk for at han er glad for at blive onkel, det er et forsøg på at få opmærksomhed og ros fordi han er den "perfekte" onkel). Og det kommer nok desværre også til at gå ud over dine forældre når de viser glæde eller opmærksomhed som er rettet mod barnet.
Senest rettet af Zoxa 31. aug 2017, 10:50, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Seraphina
Kort karma: 39
Likede indlæg: 514

Indlægaf Seraphina » 31. aug 2017, 10:48

Nej, man skal ikke diagnosticere over nettet, men jeg synes det lyder som om, at din bror kunne have en personlighedsforstyrrelse. (Og jeg har professionelt belæg for at sige det).
Måske det kunne gavne dig i fremtiden at tale med en professionel om en god måde at håndtere ham på. Det kan du i hvert fald overveje, når du har mere overskud. Det er en stor psykisk belastning at være pårørende til en som din bror, og lige nu skal du først og fremmest passe på dig selv og dit barn.
Derfor ville jeg lige nu nok også bekymre mig mindre om at jeres forældre blev kede af det, hvis han cuttede kontakten til dig og de andre søskende og passe mere på mig selv.
Kæmpe held og lykke med graviditeten - jeg er selv gravid og synes du er totalt sej at gennemføre det alene!
2
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 31. aug 2017, 15:15

Purple Haze skrev:
Mila_H skrev:
Lige nu lader jeg ham køle af. Men ja, hvis han ikke kan håndtere at være venner med mig på Facebook, så må han blive slettet. Vil dog gerne se, om jeg kan tage snakken, hvor der er lidt mere "fredstid".

Hvorfor?
Hvorfor skal HAN køle af?
Er det ikke bare endnu et misforstået hensyn?

I min verden ville den korrekte reaktion være at ringe ham op tidligt næste morgen, eller måske tage hen til ham hvis det var muligt.
Og spørger ham hvad helvede han bilder sig ind? Hvorfor han mener han kan tillade sig at opfører sig sådan? Om det ikke var på tide at han indser at hele verden ikke drejer sig om ham, og og at han skylder mig en undskyldning, og indtil han kan finde ud af det så må han sejle sin egen sø.

Konfliktoptrappende? Ja helt sikkert.
Stoppe med at være en overforsigtig dørmåtte? Lige så sikkert.

Måske er det lige så meget, fordi jeg ikke gider ham. Lige nu hælder jeg mest til at lade ham sejle i sin egen sø.

Egentligt tænkte jeg også, det er et mere fornuftigt grundlag at snakke om tingene generelt og ikke baseret på et enkelt opslag, han er tagget i.
Men i virkeligheden er det nok mest, fordi jeg ikke vil til at bruge al energi på ham. Jeg overvejede skam også at ringe til ham næste dag, men jeg kom frem til, at jeg ikke gider bruge mere energi på ham. Det vil helt sikkert påvirke mig igen og han ødelagde rigeligt mit humør den anden dag.
Jeg overvejer slet ikke at tage hen til ham, da han bor flere hundrede km væk, og jeg er sengeliggende med bækkenløsning. Jeg vil ikke til at køre i tog i næsten fem timer bare for at spilde min tid i ti min på ham.
Hvis han selv tager kontakt igen, så siger jeg det dog til ham. Og det bliver meget ærligt.

Ingen andre i min familie fik noget kommentarer fra ham. Hverken mine forældre eller mine øvrige søskende.

I dag er stort set samme opslag oppe, men denne gang hvor han selv har lavet det. Jeg springer fuldstændig over.
4
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 31. aug 2017, 15:29

Seraphina skrev:Nej, man skal ikke diagnosticere over nettet, men jeg synes det lyder som om, at din bror kunne have en personlighedsforstyrrelse. (Og jeg har professionelt belæg for at sige det).
Måske det kunne gavne dig i fremtiden at tale med en professionel om en god måde at håndtere ham på. Det kan du i hvert fald overveje, når du har mere overskud. Det er en stor psykisk belastning at være pårørende til en som din bror, og lige nu skal du først og fremmest passe på dig selv og dit barn.
Derfor ville jeg lige nu nok også bekymre mig mindre om at jeres forældre blev kede af det, hvis han cuttede kontakten til dig og de andre søskende og passe mere på mig selv.
Kæmpe held og lykke med graviditeten - jeg er selv gravid og synes du er totalt sej at gennemføre det alene!
Senest rettet af Mila_H 15. jan 2018, 02:33, rettet i alt 1 gang.
1
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 31. aug 2017, 15:37

Zoxa skrev:For mig at læse lyder det som om at hele familien behandler ham som et råddent æg og lader ham te sig over for jer som han vil, af frygt for at han skal blive sur.

Den strategi virker jo tydeligvis ikke (har i øvrigt selv en søster som har en heftig snert af det samme) så måske er det på tide at I alle tager skeen i den anden hånd og begynder at stille konkrete krav i stedet.

Og med det mener jeg at I skal gøre ham helt klart at I selvfølgelig gerne vil ham, men fremadrettet skal han begynde at opføre sig som den voksne mand han er og ikke som en umulig 3-årig.

Nej, I skal ikke følge med på hans FB opslag og "like" på alt og ingen ting bare fordi han vil have det.
Nej, du skal ikke tage hjem til ham og rydde op og gøre rent.
Og jo, han skal opføre sig ordentlig over for andre mennesker uanset om han er deprimeret eller ej. For det kan man faktisk godt.

Og hvis han bliver sur/fornærmet så ignorer det - helt alvorligt. Det er ham selv som har problemet med at blive god igen

En sidste ting, som jeg siger, ikke for at gøre dig ked af det, men for at advare dig så du kan være forberedt... Når dit barn kommer til verden skal du desværre nok regne med nogle gevaldige rutsje ture. Det ene øjeblik kan han måske finde på at komme med alt for store gaver til barnet, for så at blive dødeligt fornærmet over at han ikke får den opmærksomhed som han vil prøve at kræve ind for enhver pris (gaven er ikke et udtryk for at han er glad for at blive onkel, det er et forsøg på at få opmærksomhed og ros fordi han er den "perfekte" onkel). Og det kommer nok desværre også til at gå ud over dine forældre når de viser glæde eller opmærksomhed som er rettet mod barnet.
Senest rettet af Mila_H 15. jan 2018, 02:30, rettet i alt 1 gang.
0
Zoxa
Kort karma: 21
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Indlægaf Zoxa » 31. aug 2017, 17:47

Mila_H skrev:
Nej, du har ret, men lige pt tror jeg ikke, resten af familien ønsker at gøre noget ved det. Men uanset hvad så gider jeg ikke mere.

Jeg har snakket med mine forældre, om at jeg ikke igen går ind og hjælper på den måde. Og jeg vil ikke gå deres ærinde og tage snakke med ham, hver gang de er bekymrede. De har de trods alt respekteret og ikke bedt mig om siden.

.

For mig at læse er han blevet curlet i en grad så han har en fuldstændig vanvittig selvopfattelse...

Jeg siger ikke at du skal gøre dig uvenner med ham, men det lyder for mig som om han aldrig har prøvet at et nej rent faktisk er et nej og at det skal respekteres. Sat helt på spidsen har dine forældre i et eller andet omfang været med til at groome en stalker som begår psykiske overgreb på andre mennesker :-/

Eller fået folks ærlige borlige mening at vide om hans adfærd råt for usødet.

Som i fks den med stalking; "hør her du er min bror og alt det der, men det du fortæller mig nu om dig gør der er at du opføre dig som en omvandrene bunke lort på 2 ben som jeg faktisk ikke har lyst til at vide af og du skal ikke forvente hverken min medfølelse eller at jeg lyver for politiet hvis jeg bliver bedt om at vidne" - agtigt...
0
Mila_H

Indlægaf Mila_H » 31. aug 2017, 20:20

Jeg synes ikke, det er det rigtige billede, jeg har givet, hvis I tænker, at han aldrig har oplevet modstand. Jeg siger jo også fra, når han skriver beskeder som den anden nat. Også selvom jeg ikke ringer til ham dagen efter og skælder ud.
Senest rettet af Mila_H 15. jan 2018, 02:35, rettet i alt 4 gange.
0

Tilbage til "Livets forhold"