Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 3935
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 40719

Re: Skal man kunne tvangsindlægge gravide stofmisbrugere?

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2017, 12:15

Hvis vi nu skæver mod Norge og blander deres løsning med en aktiv stillingtagen og rådgivning om abort, så tror jeg at vi får en rigtig god løsning.
Jeg tror ikke på at der er mere end en håndfuld gravide stofmisbrugere der ikke kunne nåes om året.
Det er selvfølgelig et rent gæt, men som hovedregel så vil en gravid stofmisbruger gerne afvænnes.
Om de kan og magter er noget andet.
Så snart en gravid misbruger kommer i kontakt med systemet kunne der sættes massivt ind med rådgivning og, afhængig af sag, måske en opfordring til abort. Det kommer feks an på hvor mange stoffer der er taget under graviditeten indtil da.
Vil den gravide hellere tvangsafvænnes, så kan man udforme en kontrakt der giver det specielt uddannede plejepersonale ret til at udøve tvang. Altså indespærring. I tilfælde af selvskade mv er man jo nødt til at bruge kortvarig fixering og muligvis noget beroligende.
Det ER en farlig vej at bevæge sig ned ad og det åbner for at misbrugere kan "komme til" at skrive under på noget de fortryder eller føler sig presset til.
Men lige i dette tilfælde så er der altså ikke et, men to individer. Og det individ i maven vil helt sikkert skrive under.
De meget få man ikke ville kunne få til at vælge hverken abort eller afvænning, måtte man i så fald fjerne deres børn fra straks efter fødsel.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
#notallfeminists
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2017, 12:19

FruKuk skrev:
kidkomb skrev:
Lemonella skrev:
FruKuk skrev:Hvis vi som samfund reelt ville hjælpe vores udsatte (og ikke mindst deres børn), så kunne vi starte med at gøre vores psykiatriske og sociale tilbud markant bedre, så folk ikke behøvede at selvmedicinere med stoffer, alkohol eller anden selvskade.

Præcis. Det ville i hvert fald klæde vores politikere, at poste flere penge ind i psykiatrien. Samt til kommunerne, så der kan oprettes steder, hvor de gravide stofmisbrugere kan få den hjælp de har behov for også når deres børn er født.

Men de får jo netop ikke deres børn, når de er født?
Jeg synes du misser hvor gigantisk en sorg det er at få taget sit barn fra sig.
Det er nok en jævnt mindre sorg at lade sig tvangsafvænne?

Men det er ikke nok at være afvænnet, der er stadig massiv risiko for, at man ikke har de fornødne forældrekompetencer. De fleste misbrugere er blevet misbrugere grundet omstændigheder, der i sig selv vil være nok til, at de ikke har udviklet kompetencerne til at tage vare på et barn. Når Norge har så gode resultater, så vil min påstand også være, at det er fordi de investerer langt mere i udsatteområdet, end vi nogensinde kommer til at gøre i Danmark. Og imo skal vi ikke starte med at bruge pengene på at bygge institutioner, hvor vi kan spærre gravide narkomaner inde. Vi burde bruge dem på Malener, der bliver svigtet af systemet som barn og dermed ender i misbrug og tvangsfjernede børn.

Jeg tror at jeg ikke tror på at det kan lade sig gøre at få sat ind overfor særligt mange faktisk.
Jeg har ikke en tro på at det ville fungere. Det er nok der den lander hos mig.
På en fængselsafdeling har man jo netop rig mulighed for at arbejde med den gravide.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
#notallfeminists
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 659
Likede indlæg: 6403

Indlægaf FruKuk » 2. sep 2017, 12:21

Tvangsindlæggelser af gravide misbrugere er for mig nok bare at starte det forkerte sted - og ikke nødvendigvis en dårlig ide. Men det er bare den nemme løsning i form symptombehandling i stedet for at se på, hvor det virkeligt kunne batte noget at bruge penge og ressourcer.

Af de 41 børn og unge, der pt. er anbragt hos mig, er der ca 30%, der selvskader og selvmedicinere og som er i risiko for at udvikle egentligt misbrug. Disse 30% har alle sammen først fået hjælp, efter de er fyldt 14 år. En tommelfingerregel i min branche er, at det tager cirka dobbelt så lang tid at "fikse" dem, som det tog at ødelægge dem. Og derfor vil mit faglige gæt være, at 8 måneders arbejde med en 22 årige gravid ikke batter meget.
Senest rettet af FruKuk 2. sep 2017, 12:23, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 2. sep 2017, 12:23

FruKuk skrev:Tvangsindlæggelser af gravide misbrugere er for mig nok bare at starte det forkerte det og ikke nødvendigvis en dårlig ide. Men det er bare den nemme løsning i form symptombehandling i stedet for at se på, hvor det virkeligt kunne batte noget at bruge penge og ressourcer.

Af de 41 børn og unge, der pt. er anbragt hos mig, er der ca 30%, der selvskader og selvmedicinere og som er i risiko for at udvikle egentligt misbrug. Disse 30% har alle sammen først fået hjælp, efter de er fyldt 14 år. En tommelfingerregel i min branche er, at det tager cirka dobbelt så lang tid at "fikse" dem, som det tog at ødelægge dem.

Jamen jeg er for så vidt enig.
Jeg tror bare ikke på at det kan lade sig gøre at få sat ind tidligt nok.
Men jeg har jo også dårlige personlige erfaringer med systemet, det spiller nok ind på min holdning.
0
#notallfeminists
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Indlægaf Bimmerdyret » 2. sep 2017, 14:14

Folk, der ikke kan tage vare på sig selv, skal ikke have nogen som helst muligheder for at skulle tage vare på andre.
Børn skal ikke være eksperimenter fordi det er "synd" for misbrugerne, de skal væk!
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 31188

Indlægaf LadyFox » 3. sep 2017, 15:02

Jeg synes at før man snakker tvang, så giver det bedre mening at gøre afvænning mere tilgængeligt for alle dem der faktisk ønsker det.
Afvænning er ikke noget man bare lige kommer i, og det er vel det første problem der skal løses.
1
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5886

Indlægaf twinkle » 3. sep 2017, 15:16

LadyFox skrev:Jeg synes at før man snakker tvang, så giver det bedre mening at gøre afvænning mere tilgængeligt for alle dem der faktisk ønsker det.
Afvænning er ikke noget man bare lige kommer i, og det er vel det første problem der skal løses.

Men det er vel ud fra evidens samlet sammen igennem en del år om, at døgnbehandling sjældent resulterer i stoffrihed gennem længere tid. Derfor tilbyder man i langt de fleste tilfælde ambulant behandling, da det har den samme effekt. Det er i hvert fald sådan jer har forstået det, når jeg har talt med forskellige misbrugsbehandlere om emnet..
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 3. sep 2017, 15:34

twinkle skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes at før man snakker tvang, så giver det bedre mening at gøre afvænning mere tilgængeligt for alle dem der faktisk ønsker det.

Men det er vel ud fra evidens samlet sammen igennem en del år om, at døgnbehandling sjældent resulterer i stoffrihed gennem længere tid. Derfor tilbyder man i langt de fleste tilfælde ambulant behandling, da det har den samme effekt. Det er i hvert fald sådan jer har forstået det, når jeg har talt med forskellige misbrugsbehandlere om emnet..

Jeg tænker mere på de ventetider der kan være.
Hvis man skal ud af et misbrug er det enormt vigtigt at hjælpen er der med det samme, og ikke først måneder senere. En misbruger der føler h*n har modet, og motivationen i dag kan let stå et helt andet sted i overmorgen.
0
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5886

Indlægaf twinkle » 3. sep 2017, 15:47

LadyFox skrev:
twinkle skrev:

Hvis man skal ud af et misbrug er det enormt vigtigt at hjælpen er der med det samme, og ikke først måneder senere. En misbruger der føler h*n har modet, og motivationen i dag kan let stå et helt andet sted i overmorgen.

Det er jeg slet ikke uenig i, men jeg synes nu det plejer at gå relativt hurtigt. Jeg har i hvert fald oplevet systemet "rykke" meget hurtigt, når beslutningen først er truffet :)
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 3. sep 2017, 16:06

twinkle skrev:
LadyFox skrev:
twinkle skrev:

Det er jeg slet ikke uenig i, men jeg synes nu det plejer at gå relativt hurtigt. Jeg har i hvert fald oplevet systemet "rykke" meget hurtigt, når beslutningen først er truffet :)

Det kan være stor forskel. Jeg har i hvert fald kenskab til flere sager hvor det trak i langdrag.
0
Chichu
Kort karma: 20
Likede indlæg: 808

Indlægaf Chichu » 3. sep 2017, 16:18

Når man står med et akut problem (såsom "mor ødelægger baby fordi mor tager stoffer"), så er det fint nok, at det giver anledning til refleksioner over, om ikke forebyggelsen skal være bedre. Men jeg forstår slet ikke konceptet om, at det skal være et argument for, at man så ikke kan redde baby i misbrugermors mave. Det er to forskellige ting. Forebyggelse bliver først det eneste svar den dag, det 100 % kan sørge for, at ingen misbrugere render rundt og er gravide.
1
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 659
Likede indlæg: 6403

Indlægaf FruKuk » 3. sep 2017, 20:21

Chichu skrev:Når man står med et akut problem (såsom "mor ødelægger baby fordi mor tager stoffer"), så er det fint nok, at det giver anledning til refleksioner over, om ikke forebyggelsen skal være bedre. Men jeg forstår slet ikke konceptet om, at det skal være et argument for, at man så ikke kan redde baby i misbrugermors mave. Det er to forskellige ting. Forebyggelse bliver først det eneste svar den dag, det 100 % kan sørge for, at ingen misbrugere render rundt og er gravide.

Mit argument er, at pengene er brugt dårligt på tvangsindlæggelser, så hvis vi skal redde baby den vej rundt, så bliver det på bekostning af en masse Malene'r, der ikke får hjælp i tide og dermed laver nye babyer at redde. Hvis der var penge nok til det hele, ville jeg have det anderledes.
0

Tilbage til "Forældre"