Hvordan bliver man (læs:jeg) mere psykisk robust?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
zembra1986
Kort karma: 586
Likede indlæg: 8963

Hvordan bliver man (læs:jeg) mere psykisk robust?

Indlægaf zembra1986 » 31. aug 2017, 18:49

Ja, kort og godt kunne jeg godt tænke mig at blive mere psykisk robust, få noget hård hud til at stå i mod med så at sige

Jeg har i rigtig mange år fået at vide at jeg er psykisk sårbar og at der ikke skal meget til at vælte mig, og det kan jeg egentlig kun give folk ret i. Den psykiske sårbarhed kommer af en dårlig barndom, og genere mig rent faktisk en del, da den gør at jeg har noget svært ved at tolere modgang, svigtelser og bare dårlig opførsel fra andre. Jeg tager tit tingene meget nært, bliver meget nemt tromlet ned/stresset og har bare rigtig svært ved at håndtere det dårlige der kommer mig i møde.

Grunden til at jeg lige har ekstra fokus på det nu her er fordi jeg for knap 4 måneder fik tinnitus. En livsomvæltende oplevelse som slog mig fuldstædig i gulvet, som har gjort at jeg er sygemeldt på ubestemt tid og virkelig kæmper min ståplads i livet, på trods af at tinnitusen er i bedring. Her bliver jeg virkelig bevidst om hvor dårlig jeg egentlig er til at håndtere modgang og at jeg ret nemt bliver meget depressiv og opgivende, og ligesom sejler rundt i en suppe af negativitet, hvis man kan sige det sådan.....Ja, faktisk lidt indtager en offerrolle.

Så er det bare jeg tænker at jeg er virklig træt af at være så psykisk sårbar og at jeg virkelig godt kunne tænke at træne mig selv op til at blive mere psykisk robust, også fordi jeg ved at livet jo nok helt sikkert vil blive ved med at kaste skidt imod en jo ældre jeg bliver og hvis ikkeb jeg ændre mig, så tror jeg bare jeg bliver en bitter gammel kone som hader alt og alle......men hvordan dælen gør man det?? Psykolog? Kursus? Andet?

Andre der har erfaring i at blive stærkere rent mentalt/psykisk?
1
zembra1986

Re: Hvordan bliver man (læs:jeg) mere psykisk robust?

Indlægaf zembra1986 » 31. aug 2017, 18:53

Det skal lige siges at jeg før har været til psykolog og fået bearbejdet de dårlige oplevelser i min barndom, men det har nu ikke gjort mig mere robust synes jeg.
0
zembra1986

Indlægaf zembra1986 » 31. aug 2017, 20:34

Ingen input?? :forvirret:

Man har hørt ordsproget "modgang gør en stærkere" og "what doesnt kill you makes you stronger" men sådan oplever jeg ikke modgang, tvært i mod synes jeg det gør mig svagere og mere ynkende og det er jeg træt af :(
0
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 569
Likede indlæg: 6041

Indlægaf Sophaya » 31. aug 2017, 20:45

For mig krævede det, at læsset væltede og jeg måtte bygge mig selv op igen med hjælp fra en psykolog. Jeg havde set en psykolog før, og det var fint nok, men der skete bare noget helt andet hos lige netop denne psykolog. Hun hjalp mig med at sætte ord på de følelser der lå bag sårbarheden. At jeg egentlig blev så nemt ked af det, fordi mit mønster var sådan og sådan ifht det jeg har oplevet. Da de ting blev italesat gjorde jeg det, at jeg også italesatte dem overfor mine omgivelser. En overgang var jeg hudløst ærlig om mine følelser. Uden at være grov - bare ærlig. Jeg fortalte min mor at jeg følte svigt, men at jeg godt vidste hun havde gjort det bedste hun kunne. Jeg fortalte - og fortæller stadig - min far, når han siger og gør ting der emmer af ligegyldighed, at hans opførsel er sårende og uacceptabel for mig. Jeg tog ansvar for mine følelser og var dermed ikke længere sårbar hele tiden. Det lyder mega cliche, men jeg føler at jeg tog styringen og udviklede mig følelsesmæssigt som følge deraf.

Derefter fandt jeg en beskæftigelse, der virkelig gav mig selvtillid og en følelse af at være på rette spor i livet. Det byggede på mit selvværd, og har gjort mig en endnu stærkere.

Jeg håber du finder din styrke :)
3
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2065
Likede indlæg: 41378

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2017, 20:52

For det første synes jeg, at lyder helt rimeligt, at du har en grundlæggende sårbarhed, efter de hårde oplevelser, du har haft.
Det er nok et stykke hen ad vejen et vilkår, som du må erkende uden at slå dig selv i hovedet med det. Hvilket er svært. Det ved jeg godt.

For det andet tror jeg, at det vil kunne hjælpe dig rigtig meget at lære at betragte dine tanker og følelser og dit humør ude fra. Det lader til, at du her har nogle faste mønstre, som du ikke desto mindre oplever som virkelige og "sådan du inderst inde har det". Det behøver den slags dog ikke at være. Det kan lige så vel være nogle kognitive vaner og næsten automatiske tankerækker, der sætter i gang, når en, måske reelt ikke særlig dyb modgang, går ind og aktiverer et minde og den sindstemning, som du dengang blev hensat i. Jeg har selv nogle områder, hvor selv det mindste, der minder om, kan trykke på en knap, som får fortidens følelser til at vågne op og sprede dårligt humør, usikkerhed, opgivelse, osv. Det hjælper mig rigtig meget at være bevidst om, at det er det, der sker, for på den måde ved jeg, at min nuværende situation stadig er god, selvom sindet tager et dyk.
5
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 1040
Likede indlæg: 7233

Indlægaf Planten » 31. aug 2017, 20:54

Er af mine buzzord er robusthed til mennesker. Det er maskiner, der er robuste.
Jeg tænker lidt, at du skal starte i det små. Nu ved jeg jo ikke, hvad der går dig på, men ofte skal mennesker lære at acceptere, at alle laver fejl, og at der er forskel på, hvor meget vi kan modstå. Du kan arbejde med det at du indtager offerrollen. Jeg synes, der nogle gange handler om skulle sige til sig selv, at der er ikke noget, der we synd for nogen. Det er en ret begrænsende tanke. Noget kan være skide træls og måske har andre nemmere med en given ting, men man kommer ikke videre ved at sidde og have ondt af sig selv.
Åh jeg synes, det lyder så hårdt, sådan er det ikke ment. Jeg tænker bare, at hvis man i stedet for at have ondt af sig selv, så tænker "hvad kan jeg lære af denne situation" - og hvordan kommer man videre.
Nogle gange drejer det sig jo også om, at vi har forskellige personligheder. Vi kan ikke alle være ens.

Håber du kan bruge mit ævl til bare lidt.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Indlægaf Slettet bruger » 31. aug 2017, 20:56

Kampsportstræning.
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 604
Likede indlæg: 31598

Indlægaf paint » 31. aug 2017, 21:58

Der var en gang en klog person, der sagde ”Man har det, som man tager det”. Forstået på den måde, at måden man 'tager' (håndterer) tingene på, er afgørende for hvordan man har det.

To mennesker, kan komme ud for nøjagtig den samme hændelse, men hvordan det påvirker dem, kan være (meget) vidt forskelligt.
En større amerikansk undersøgelse, viste sig for nogle år siden at bekræfte det.

Nogle udvalgte af USA's førende psykiatere, fik forelagt nogle personers livshistorier (barndom, opvækst, ubehagelige oplevelser mv), og skulle så på baggrund af dette vurdere, hvem af personerne, der var raske i dag, og hvem der ikke var. Udfaldet af forsøget, viste sig at være fuldkommen tilfældigt. Raske blev erklæret syge og omvendt (bl.a blev en jagerpilot og astronaut-aspirant, vurderet som en der formentlig var indlagt på en psykiatrisk afdeling (hvilket han i dén grad ikke var)
Kort sagt, så havde alle forsøgspersonerne, været ude for alle de ting, som de fleste mennesker oplever. Men en dybere evaluering viste, at dem der var raske, havde nogle ensartede træk i deres personlighed. De var grundlæggende optimistiske. Så modgang som udfordringer, der skulle mestres, tog ikke sig selv så højtideligt, havde selvironi, og var i det hele taget præget af en slags 'det skal sgu nok gå – holdning'.

Men andre ord:lige som kroppen har et immunsystem, har psyken det også. Men nogle menneskers psykiske immunsystem, hænger lidt i bremsen. Disse mennesker skal lære at tackle de ting der rammer dem på en anden måde end de gør.

Så igen: Man har det, som man tager det.

Prøv at finde (i første omgang) et relevant kursus, der beskæftiger sig med emnet. Der findes helt sikkert et der kunne passe til dig, og som ikke kræver at du optager et banklån. Se hvordan det virker, og så tag den derfra bagefter.

Et kursus, vil selvfølgelig ikke få dig til at springe rundt, helt vild af livsglæde og overskud. Men det vil måske kunne give dig nogle hints om, hvor det er du skal tage fat, eller måske endda give dig en bedre ide om, hvordan du er skruet sammen, og dermed er du allerede nået halvvejs. ;)

Tilfældigt AOF-link
https://aftenskole.aof.dk/kurser/Mennes ... udvikling/
9
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1188
Likede indlæg: 10289

Indlægaf Rapfisk » 1. sep 2017, 02:06

Jeg er så priviligeret at være vokset op i en familie, hvor "det kan ikke nytte noget" har været mantraet.

Det er ikke fordi, man ikke kan blive såret eller slået ud af kurs. Den familie har været udsat for lidt af hvert med skilsmisser, misbrug, psykisk sygdom og flere selvmord, og det har ikke gjort nogen stærkere. Til gengæld har det lært os at køre i to spor og adskille det gode og det dårlige. Når man har det skidt, kan det godt køre parallelt med, at man opretholder sit normale liv - og har man det virkelig svært, kan man i det mindste få lov til at gå på arbejde og have sit normale liv - altså noget med at gøre en dyd ud af nødvendigheden (med mindre man er blevet fyret - men så tager man den udfordring op). Det handler også om et behov for ikke at ligge andre til last.

Når det er sagt, er det ikke kun en fordel altid at kunne gøre gode miner til slet spil sådan rent psykisk. Det er en risiko, at man i stedet for at holde fast i livet distancerer dig fra det. Derfor håber jeg, at du kan tage noget af ovenstående til dig, men også, at du opsøger en psykolog, der kan hjælpe dig ud fra dit konkrete tankemønster og din situation.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1061
Likede indlæg: 16565

Indlægaf Zombie » 1. sep 2017, 06:11

Jeg er diagnosticeret med en psykisk lidelse, der anslået har 15-20% dødelighed ved selvmord. Det er fordi den er noget værre lort.

Jeg bliver kaldt stærk af alle, og det er egentlig lidt irriterende, for det er jeg ikke. Jeg er bare klog.

Jeg sørger for at have en plan B .. og helst også en C. Sådan at hvis livet vælter, hvad det gjorde for mig i forgårs faktisk, så har jeg andre versioner af livet, som kan hjælpe mig.

Jeg kender mine begrænsninger og respekterer dem. Forsøger at passe på mig selv, andre gange siger jeg "Fuck it". Eks. går jeg kun i sådan rigtigt i byen 1-2 gange om året, men så er jeg også afklaret med, at det er 50/50 om jeg ender med at knække mig, fordi min medicin gør alkohols påvirkning uforudsigelig.
Jeg skammer mig ikke. Det et et vilkår jeg kender til, og jeg tager et valg om, at det er okay hvis det sker. Er det ikke okay - drikker jeg ikke.

I dit tilfælde med tinnitus, så allerede ved første opkald ved lægen, ville jeg være begyndt at lægge planer. Er det kræft gør jeg A. Er det tinnitus gør jeg B. Er det noget andet, C.

Jeg ved, at jeg ikke kan planlægge mig ud af alt, men jeg kan komme meget i møde via mine planer. Og planerne er jo ikke spildt, de kan genbruges i andre sammenhænge. "Jeg finder bare arbejde som pædagog" er eks min plan B ift studiet, økonomi, mit psykiske helbred...

Jeg lyder måske obsessed, sådan er det ikke. Det betyder, at jeg ser alle udfordringer som noget, man kan planlægge sig ud af. Også mens man står midt i dem. Og jeg får skabt et overblik jeg har brug for, for at kunne navigere i mit liv.

Derudover er psykiske ting noget, jeg anser som værende en livsbetingelse. Så jeg har besøgt psykolog i henved 10 år og fortsætter. Så er der det ene og det andet. Vi er jo ikke bygget af kasser, hvor man dealer med eks sin barndom og så åbner man bare dén mentale kasse, og lukker den pænt når man er færdig med at deale med det.
Tingene flyder over i hinanden.
Jeg har eks lidt svært ved mine nære relationer, fordi man ikke kan planlægge sig ud af andre menneskers fejlbarlighed og det hyler mig lidt ud af den - selvom det med planlægning ellers er en god måde for mig, at skabe orden, forudsigelighed og tryghed som jeg har brug for i en vis grad.
5
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 347
Likede indlæg: 4166

Indlægaf girl_beat » 1. sep 2017, 07:05

zembra1986 skrev:Ja, kort og godt kunne jeg godt tænke mig at blive mere psykisk robust, få noget hård hud til at stå i mod med så at sige

Jeg har i rigtig mange år fået at vide at jeg er psykisk sårbar og at der ikke skal meget til at vælte mig, og det kan jeg egentlig kun give folk ret i. Den psykiske sårbarhed kommer af en dårlig barndom, og genere mig rent faktisk en del, da den gør at jeg har noget svært ved at tolere modgang, svigtelser og bare dårlig opførsel fra andre. Jeg tager tit tingene meget nært, bliver meget nemt tromlet ned/stresset og har bare rigtig svært ved at håndtere det dårlige der kommer mig i møde.

Grunden til at jeg lige har ekstra fokus på det nu her er fordi jeg for knap 4 måneder fik tinnitus. En livsomvæltende oplevelse som slog mig fuldstædig i gulvet, som har gjort at jeg er sygemeldt på ubestemt tid og virkelig kæmper min ståplads i livet, på trods af at tinnitusen er i bedring. Her bliver jeg virkelig bevidst om hvor dårlig jeg egentlig er til at håndtere modgang og at jeg ret nemt bliver meget depressiv og opgivende, og ligesom sejler rundt i en suppe af negativitet, hvis man kan sige det sådan.....Ja, faktisk lidt indtager en offerrolle.

Så er det bare jeg tænker at jeg er virklig træt af at være så psykisk sårbar og at jeg virkelig godt kunne tænke at træne mig selv op til at blive mere psykisk robust, også fordi jeg ved at livet jo nok helt sikkert vil blive ved med at kaste skidt imod en jo ældre jeg bliver og hvis ikkeb jeg ændre mig, så tror jeg bare jeg bliver en bitter gammel kone som hader alt og alle......men hvordan dælen gør man det?? Psykolog? Kursus? Andet?

Dit indlæg fik mig til at tænke over noget... :gruble: Hvordan håndterer/opfører du dig over for andre mennesker, når du befinder dig i den negative tilstand? Projicerer du de negative tanker over på dem, eller undgår du helst kontakt? Giver du dem skylden for din offerrolle?
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Prosperity74
Kort karma: 192
Likede indlæg: 2294

Indlægaf Prosperity74 » 1. sep 2017, 08:36

zembra1986 skrev:Ja, kort og godt kunne jeg godt tænke mig at blive mere psykisk robust, få noget hård hud til at stå i mod med så at sige

Jeg er også psykisk sårbar ( har en skrøbelig psyke ) og der skal ikke meget til at vælte mig omkuld. Jeg er også depressiv ( og jeg får medicin for det ). Jeg tager også tingene meget nært ( og personligt ). Jeg har svært ved at overskue ting. Jeg har ligesom dig også haft en svær barndom. Jeg er blevet meget slemt mobbet gennem hele folkeskolen, hvilket har givet mig ar på sjælen og et rigtig lavt selvværd. Jeg har også været igennem nogle slemme ting i voksen livet.
... Jeg følger lige med her, for jeg vil også gerne blive mere psykisk robust
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Indlægaf Slettet bruger » 1. sep 2017, 10:21

paint skrev:Nogle udvalgte af USA's førende psykiatere, fik forelagt nogle personers livshistorier (barndom, opvækst, ubehagelige oplevelser mv), og skulle så på baggrund af dette vurdere, hvem af personerne, der var raske i dag, og hvem der ikke var. Udfaldet af forsøget, viste sig at være fuldkommen tilfældigt. Raske blev erklæret syge og omvendt (bl.a blev en jagerpilot og astronaut-aspirant, vurderet som en der formentlig var indlagt på en psykiatrisk afdeling (hvilket han i dén grad ikke var)
Kort sagt, så havde alle forsøgspersonerne, været ude for alle de ting, som de fleste mennesker oplever. Men en dybere evaluering viste, at dem der var raske, havde nogle ensartede træk i deres personlighed. De var grundlæggende optimistiske. Så modgang som udfordringer, der skulle mestres, tog ikke sig selv så højtideligt, havde selvironi, og var i det hele taget præget af en slags 'det skal sgu nok gå – holdning'.

Skal det forstås sådan at alt det her med at analysere sin barndom og eventuelle svigt i den for at finde ud af hvem man er i dag, er spild af tid fordi det hele handler om hvilken personlighed man har?
0
Brugeravatar
Afskylia
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1031

Indlægaf Afskylia » 1. sep 2017, 11:08

Til inspiratione har jeg læst en bog om metakognitiv terapi, måske det var noget for dig også.

Jeg synes det var ret interessant at læse om, hvad man kan med tankens kraft. Den hed: Lev mere tænk mindre.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 604
Likede indlæg: 31598

Indlægaf paint » 1. sep 2017, 12:50

abcd skrev:
paint skrev:Nogle udvalgte af USA's førende psykiatere, fik forelagt nogle personers livshistorier (barndom, opvækst, ubehagelige oplevelser mv), og skulle så på baggrund af dette vurdere, hvem af personerne, der var raske i dag, og hvem der ikke var. Udfaldet af forsøget, viste sig at være fuldkommen tilfældigt. Raske blev erklæret syge og omvendt (bl.a blev en jagerpilot og astronaut-aspirant, vurderet som en der formentlig var indlagt på en psykiatrisk afdeling (hvilket han i dén grad ikke var)

Skal det forstås sådan at alt det her med at analysere sin barndom og eventuelle svigt i den for at finde ud af hvem man er i dag, er spild af tid fordi det hele handler om hvilken personlighed man har?

Ja og nej.
Ja. Det handler om personligheden, og hvordan man håndterer ting på – psykologisk set. Men den måde man gør det på, kan godt ændres uden, at man nødvendigvis går i gang med en arkæologisk udgravning.

Det du citerer, viser blot, at man ikke alene ud fra folks tidligere oplevelser, kan diagnosticere eller komme med prognoser. Hvad de tidlige oplevelsers betydning er/bliver, handler om personligheden, der håndterer dem. (fangede du dén?) ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Livets forhold"