Abort modstand anno 2017

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3486
Likede indlæg: 25994

Abort modstand anno 2017

Indlægaf Wizzze » 4. sep 2017, 14:09

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... -aktivisme

Er det vigtigt at snakke abort og for/imod i 2017, eller er det en afsluttet og givet sag i dagens Danmark?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14768

Re: Abort modstand anno 2017

Indlægaf Juki » 4. sep 2017, 14:12

I guess, eftersom ja og nej-siden ikke er enige.

Det er nok en evig diskussion. I hvert fald indtil der kommer nogle nye argumenter og/eller en form for (ny) forskning i emnet.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1094
Likede indlæg: 23019

Indlægaf Sangius » 4. sep 2017, 14:15

Konsekvensen af at forbyde abort er enorm. Så jeg synes, at sagen er lukket. Går ikke ud fra, at dem som er imod abort, selv stiller trygge rammer til rådighed, for alle de uønskede børn.
Det er for nemt at være imod abort, uden at tage sig af resultatet.
21
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3486
Likede indlæg: 25994

Indlægaf Wizzze » 4. sep 2017, 14:17

Jeg ser abortmodstand som lidt tosset, ala dem der tror på krystaller eller lign, altså fint nok, dem om det, men der kommer ikke noget seriøst af det. Det jeg synes man kan tale om er de tekniske detaljer om det skal være 9 eller 14 uger der skal være skæringspunktet. Om gentest eller bare køn, kan være nok årsag til en abort osv. osv. Men den basale ret til abort kan jeg ikke se nogen pointe i at debattere.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 489
Likede indlæg: 6309

Indlægaf Anilara » 4. sep 2017, 14:17

De som har behov for at debattere det skal endelig gøre det. Og det er tydeligt, at det går en del folk meget på, så ja, selvfølgelig skal man fortsat diskutere hvor vidt grænsen, som den er i dag, er i orden.

Jeg synes ikke et liv er lige så vigtigt, når det ikke har oplevet verden endnu, som de mennesker der kender livet. Jeg prioriterer klart de liv, som ér født først. Jeg prioriterer generelt forstand først.
Jeg ejer ikke så meget etik for fostre.
2
JoyNips
Kort karma: 1078
Likede indlæg: 24602

Indlægaf JoyNips » 4. sep 2017, 14:22

Jeg synes det er helt rimeligt at vi med jævne mellemrum lige tjekker op på, om vi stadig er enige i hvornår abortgrænsen skal gå, hvilke ting der kan give dispensation fra abortgrænsen, kriterierne for fosterreduktion osv. Jeg synes ikke, det er til diskussion OM abort skal være lovligt; selvfølgelig skal det det. Men rammerne kan vi godt tale om og om fornødent ændre.
19
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Indlægaf Slettet bruger » 4. sep 2017, 14:36

Jeg synes der er meget irrationalitet i abortdebatten, og for en gangs skyld er det ikke de religiøse der er irrationelle, det er umenneskeliggørelsen af fostrene på pro-abort-siden som ikke giver rationelt mening. Det er et religiøst argument fra folk der tror at de selv er hævet over religion og at alle abortmodstandere er religiøse fanatikere. Jeg synes det er en vigtig debat, for der er udbredt uvidenhed om emnet. F.eks. tror mange at grænsen på 12 uger er en etisk grænse.
0
Zoxa
Kort karma: 21
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Indlægaf Zoxa » 4. sep 2017, 16:03

Selvfølgelig er det helt fint at man er i mod abort og gerne vil debatterere det. Jeg syntes bare at det gennemsnitlige argument er at "alt liv er helligt" og at det er "mord" er en tomgang som rationelt ikke kan bruges til noget.
Det er helt fint at man mener sådan, men så kan man jo bare lade være med at få en abort.

OK, det er så ikke i DK, men jeg finder det sindsygt dobbelt moralsk når man ser en udsendelse om abort modstandere i USA, som efter at de har prædiket deres overbevisning, lige render ud i skoven og plaffer løs på må og få med deres halv automatiske gevær bare fordi det er "sjovt".
Med glæde sender folk i stolen eller soldater i krig på den anden side af jorden.

Vi kan lige så godt konstatere at vi mennesker tager liv....og jeg finder det ærlig talt mere humant at fjerne et foster end det er at tvinge et uønsket barn til verden til en potentielt kummerlig tilværelse
4
Muspel
Kort karma: 573
Likede indlæg: 8024

Indlægaf Muspel » 4. sep 2017, 16:03

Jeg synes ikke, at det er værd at diskutere i DK, hvor lovgivningen er helt rimelig. Ud fra mine værdier.

Men jeg synes faktisk at abortmodstanderne i USA bliver taget lidt for lidt seriøst af verdenssamfundet. Ja. De er 90 % cracy- men fx er drt i mange stater i USA ikke nogen øvre grænse for, hvornår aborter foretages, hvorfor fostre helt op til -ja faktisk uge 40 aborteres. DET kom virkelig bag på mig, og jeg synes det er helt vandvittigt. Og i hele USA er grænsen 28 uger som det laveste http://www.kongressen.com/amerikanere-h ... skere-har/

Abortgrænsen i uk på 24 uger forstår jeg heller ikke. Andre børn reddes ved fødsel i den alder.

Men selvfølgelig skal abort være lovligt- ellers foregår det bare ulovligt, hvilket vi godt kender konsekvenserne af
0
Modesty Blame
Kort karma: 374
Likede indlæg: 6270

Indlægaf Modesty Blame » 4. sep 2017, 16:16

For mig er det ikke til diskussion. Hvad andre vælger at gøre eller lade være med at gøre, er op til dem. Men fri abort mener jeg indiskutabelt skal forblive en ret for danske kvinder.
2
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 135
Likede indlæg: 3267

Indlægaf Pølsemix » 4. sep 2017, 16:16

Diskussionen om "liv" er en gammel traver, som reelt er afgjort for årtier siden og gudskelov for det.
Det handler om ligestilling, og for fuldende det skal mænd have ret til juridisk abort.
1
Akehurst2
Kort karma: 883
Likede indlæg: 25359

Indlægaf Akehurst2 » 4. sep 2017, 16:23

Muspel skrev:
Men selvfølgelig skal abort være lovligt- ellers foregår det bare ulovligt, hvilket vi godt kender konsekvenserne af

Præcis! Det modsatte af "fri abort" er jo ikke "ingen abort" men fri abort for de velstillede, der nok skal finde sig en læge eller rejse til et land med fri abort, mens de mindre heldigt stillede kan gennemgå uautoriserede, smertefulde, farlige aborter med risiko for liv, helbred og fremtidig fertilitet.
8
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2065
Likede indlæg: 41378

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. sep 2017, 16:27

Det må aktivisterne og deres forening jo mene, at det er. Vigtigt at diskutere abort i 2017. Til gengæld kan de ikke bestemme, om jeg, der faktisk kun sidder her, fordi jeg i sin tid blev undfanget i et land, hvor abort var totalt forbudt, skal deltage, og jeg gider helt ærligt ikke spilde min tid på at diskutere, OM der skal være fri abort i Danmark. Eller andre steder i verden. Det burde der efter min mening være alle vegne.

Når det er slået fast, kan jeg godt sommetider være forbeholden over, hvordan samfundet varetager den frie abort. Fx. kan jeg huske, at det for nogle år siden var fremme, at visse læger og socialrådgivere direkte pressede unge kvinder til at få abort med henvisning til, at de ellers godt kunne glemme alt om uddannelse og job. Det håber jeg godt nok, at der er blevet gjort noget ved, for selvfølgelig skal det være muligt at have et godt liv som ung forælder. Jeg har ligeledes kendskab til sager, hvor kvinder er blevet behandlet ubarmhjertigt, når de har været indlagt for at få foretaget en abort, fx. ved at blive lagt til opvågning på en fødegang! Jeg er helt enig i, at retten til fri abort var og er en milepæl i kønnenes ligestilling og historien om den personlige frihed, men jeg synes samtidig, at det er vigtigt at skelne mellem loven og indgrebet. Sidstnævnte er i mine øjne altid et nødvendigt onde. Ikke i forhold til moral eller det max. 12 uger gamle foster, men i forhold til kvinden, der skal i gennem en abort, for det havde været bedre, om hun aldrig var blevet gravid. Dét må være det egentlige mål, og det betyder også, at der selvfølgelig skal være støtte og hjælp til de mennesker af begge køn, der i forbindelse med en abort eller overvejelser i den retning, havner i en krise. Jeg håber, at tingene har ændret sig gennem min levetid, for som yngre følte jeg klart, at abort, altså indgrebet, af mange blev opfattet som en let ting, og at ethvert forsøg på at nuancere dette blev anset som modstand mod retten til abort, hvilket er noget vrøvl.
5
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Indlægaf Slettet bruger » 4. sep 2017, 18:01

Mistermor skrev:Men kan man diskutere det alene ud fra en rationel vinkel? Vi ved ikke, hvordan det er at være et foster. Vi ved heller ikke, hvordan det er at være død.

Man kan have en holdning om, at liv er helligt, og at liv er det ønskværdige under alle omstændigheder. Men i og med det er en holdning, er det vel ikke rationelt?

Om abort er o.k. eller ej vil blive et holdningsspørgsmål, men i vores del af verden er vi ret enige om at det at tage et andet menneskes liv er en af de værste forbrydelser man kan begå. Selv hvis det er en vagabond på gaden der lever en kummerlig tilværelse, opfattes det moralsk som det værste man kan gøre, og det straffes juridisk meget hårdt. På den måde er de fleste af os enige om at menneskeliv er helligt, uanset om vi er ateister eller religiøse.

Men grundlaget for en holdning kan godt være rationel. Et nyt menneskeliv begyndes ved undfangelsen, her dannes den fuldstændige DNA for et nyt menneske, og det nye menneske påbegynder sit liv i kvindens livmoder. Det er meget skrøbeligt i de tidlige faser, og ofte forgår det. Det er den rationelle måde at anskue biologien og den fysiske verden på. Det nye menneske vokser, efter 9 måneder fødes det, og efter ca. 20 år er det fuldt udvokset. Ved 9 måneder, når det lige har set dagens lys, er der konsensus om at dets liv er lige så helligt som dit, mit og alle andres, det vil man aldrig høre nogen anfægte. Men ved 3 måneder er der mange der er villige til at aflive det og smide det ud uden at blinke med øjnene. Og det er her jeg synes det går galt, for man har opdigtet en eller anden historie som trivialiserer en handling der ud fra den universelle holdning om at menneskeliv er helligt, er temmelig problematisk. Og forklaringerne man forsøger sig med, er meget bizarre. F.eks. den du fremfører: Det er bedst for barnet ikke at blive født. Hvordan kan det være bedst for et menneske ikke at få lov overhovedet at give livet et forsøg? Og hvorfor gælder det argument ikke for et menneske der er født? Dets fremtidsudsigter kan vel være akkurat lige så ringe som en på 3 måneder der stadig lever i kvindens livmoder. Det hænger ikke rigtigt sammen.

Jeg er for fri abort. Men jeg er imod forenkling af komplicerede spørgsmål.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1094
Likede indlæg: 23019

Indlægaf Sangius » 4. sep 2017, 18:12

abcd skrev:
Mistermor skrev:Men kan man diskutere det alene ud fra en rationel vinkel? Vi ved ikke, hvordan det er at være et foster. Vi ved heller ikke, hvordan det er at være død.

Man kan have en holdning om, at liv er helligt, og at liv er det ønskværdige under alle omstændigheder. Men i og med det er en holdning, er det vel ikke rationelt?

Om abort er o.k. eller ej vil blive et holdningsspørgsmål, men i vores del af verden er vi ret enige om at det at tage et andet menneskes liv er en af de værste forbrydelser man kan begå. Selv hvis det er en vagabond på gaden der lever en kummerlig tilværelse, opfattes det moralsk som det værste man kan gøre, og det straffes juridisk meget hårdt. På den måde er de fleste af os enige om at menneskeliv er helligt, uanset om vi er ateister eller religiøse.

Men grundlaget for en holdning kan godt være rationel. Et nyt menneskeliv begyndes ved undfangelsen, her dannes den fuldstændige DNA for et nyt menneske, og det nye menneske påbegynder sit liv i kvindens livmoder. Det er meget skrøbeligt i de tidlige faser, og ofte forgår det. Det er den rationelle måde at anskue biologien og den fysiske verden på. Det nye menneske vokser, efter 9 måneder fødes det, og efter ca. 20 år er det fuldt udvokset. Ved 9 måneder, når det lige har set dagens lys, er der konsensus om at dets liv er lige så helligt som dit, mit og alle andres, det vil man aldrig høre nogen anfægte. Men ved 3 måneder er der mange der er villige til at aflive det og smide det ud uden at blinke med øjnene. Og det er her jeg synes det går galt, for man har opdigtet en eller anden historie som trivialiserer en handling der ud fra den universelle holdning om at menneskeliv er helligt, er temmelig problematisk. Og forklaringerne man forsøger sig med, er meget bizarre. F.eks. den du fremfører: Det er bedst for barnet ikke at blive født. Hvordan kan det være bedst for et menneske ikke at få lov overhovedet at give livet et forsøg? Og hvorfor gælder det argument ikke for et menneske der er født? Dets fremtidsudsigter kan vel være akkurat lige så ringe som en på 3 måneder der stadig lever i kvindens livmoder. Det hænger ikke rigtigt sammen.

Jeg er for fri abort. Men jeg er imod forenkling af komplicerede spørgsmål.

B-celler (hvid blodlegeme) danner deres eget unikke DNA ved somatisk hypermuation. Er den så også et nyt menneske?
Du svarede mig aldrig i vores tidligere debat, om en mola-graviditet er et menneske.
Der jeg vil hen er, at når sædcelle og æg fusionerer er det et potientielt menneske, men ikke et levende menneske. Hvornår grænsen så går, er svær at sætte.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Livets forhold"