Abort modstand anno 2017

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2967

Re: Abort modstand anno 2017

Indlægaf Pølsemix » 5. sep 2017, 12:03

Pax Romana skrev:Debatten om den juridiske abort tager oftest udgangspunkt i ligestillingen mellem mænd og kvinder. Her glemmes barnets tarv delvist. Som udgangspunkt har et barn ret til at kende sit biologiske ophav. Det er også sådan, den moderne lovgivning er indrettet. Men ved en juridisk abort vil manden skrive sig helt ud af barnets historie, hvilket konflikter med den vigtighed, der er forbundet med et barns kendskab til sine biologiske rødder. Hvem skal egentlig betale børnebidraget, hvis den juridiske abort blev indført? Ansvaret ville flytte sig fra den enkelte borger til staten. Der er rigtig mange ting, der skal tages stilling til, hvis den juridiske abort skal indføres. Alt fra mænd, kvinder og børns grundlæggende rettigheder til økonomiske problemstillinger til, hvordan bevisbyrden skal løftes, skal der grundigt, men forsigtigt tages stilling til. Det er måske derfor, at der stadig ikke er nogen lande, der har indført den juriske abort.

Kvinden må selvfølgelig selv betale udgifterne til sit barn ved en juridisk abort.
0
Brugeravatar
Atomic Blonde
Kort karma: 14
Likede indlæg: 222

Indlægaf Atomic Blonde » 5. sep 2017, 12:31

Pølsemix skrev:
Pax Romana skrev:Debatten om den juridiske abort tager oftest udgangspunkt i ligestillingen mellem mænd og kvinder. Her glemmes barnets tarv delvist. Som udgangspunkt har et barn ret til at kende sit biologiske ophav. Det er også sådan, den moderne lovgivning er indrettet. Men ved en juridisk abort vil manden skrive sig helt ud af barnets historie, hvilket konflikter med den vigtighed, der er forbundet med et barns kendskab til sine biologiske rødder. Hvem skal egentlig betale børnebidraget, hvis den juridiske abort blev indført? Ansvaret ville flytte sig fra den enkelte borger til staten. Der er rigtig mange ting, der skal tages stilling til, hvis den juridiske abort skal indføres. Alt fra mænd, kvinder og børns grundlæggende rettigheder til økonomiske problemstillinger til, hvordan bevisbyrden skal løftes, skal der grundigt, men forsigtigt tages stilling til. Det er måske derfor, at der stadig ikke er nogen lande, der har indført den juriske abort.

Kvinden må selvfølgelig selv betale udgifterne til sit barn ved en juridisk abort.
Det er da godt at du blev født før aborten den blev fri.
1
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 5. sep 2017, 12:33

Atomic Blonde skrev:Det er da godt at du blev født før aborten den blev fri.

Har du noget reelt at byde ind med?
0
Brugeravatar
Atomic Blonde
Kort karma: 14
Likede indlæg: 222

Indlægaf Atomic Blonde » 5. sep 2017, 12:40

Pølsemix skrev:
Atomic Blonde skrev:Det er da godt at du blev født før aborten den blev fri.

Har du noget reelt at byde ind med?
Har du?
1
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 5. sep 2017, 13:56

Atomic Blonde skrev: Har du?

Du kan bare skrive nej.
0
27årig
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Indlægaf 27årig » 10. sep 2017, 11:55

Jeg var ikke som sådan modstander af abort, men jeg kan huske, at jeg synes det var sølle og egoistisk at man ikke "bare lige" fødte barnet og bortadopterede det.

Indtil jeg blev gravid som 14-årig. Ikke engang af vaginalt samleje, men af en finger med lidt præ-sæd på. Det hører man dælme ikke om i seksualundervisning.

Jeg synes nu, at abortmodstand er halvfrastødende og hører fortiden til.
1
Maria86
Kort karma: 6
Likede indlæg: 98

Indlægaf Maria86 » 10. sep 2017, 18:35

jeg ønsker en selv at få en abort hvis det skulle komme der til. Jeg har så valgt at bruge præventionsmiddel. SÅ jeg vil gøre alt få at at blive nød til det. Jeg forstår godt dem der tager valget
0
Jammerdalen
Kort karma: 113
Likede indlæg: 777

Indlægaf Jammerdalen » 11. sep 2017, 07:53

Der er mange ting, som jeg har brug for at vide, før jeg kan tage diskussionen. F.eks.: Kan et foster føle smerte? Og i så fald hvornår?
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1784
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 31130

Indlægaf LadyFox » 11. sep 2017, 08:14

Jammerdalen skrev:Der er mange ting, som jeg har brug for at vide, før jeg kan tage diskussionen. F.eks.: Kan et foster føle smerte? Og i så fald hvornår?

Ja, men først fra uge 24.
https://www.etik.dk/abort/fostre-kan-ik ... før-uge-24
0
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1136
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 16318

Indlægaf Madam Pomfrey » 11. sep 2017, 08:20

JoyNips skrev:Jeg synes det er helt rimeligt at vi med jævne mellemrum lige tjekker op på, om vi stadig er enige i hvornår abortgrænsen skal gå, hvilke ting der kan give dispensation fra abortgrænsen, kriterierne for fosterreduktion osv. Jeg synes ikke, det er til diskussion OM abort skal være lovligt; selvfølgelig skal det det. Men rammerne kan vi godt tale om og om fornødent ændre.

helt enig!

vedr. hvorvidt abort skal være lovlig, ja selvfølgelig skal det dét. Men jeg synes det er virkelig vigtigt at vi holder detbatten om etik vs. abort i live. Det er en meget lille gruppe der får flere aborter, ovenpå uheld, men jeg tror at vi ved at holde debatten i live, kan sikre os at gruppen forblive lille, bevare og øge bevidsthed hos både kvinde og mand ifht. vigtigheden af prævention.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4083

Indlægaf Pax Romana » 12. sep 2017, 08:52

Tanken om, at staten skal bestemme, om en kvinde skal have et barn – eller ej – er en skræmmende tanke for mig. Da abort blev legaliseret, gik det fra at være et spørgsmål i den kirkelige debat, til at blive et personligt etisk spørgsmål. Altså et spørgsmål, vi hver især selv må tage stilling til. Vi har den tradition i Danmark, at så snart det drejer sig om etiske spørgsmål, så vil vi ikke lade en kollektiv instans – for eksempel kirken, et politisk parti eller staten – træffe beslutningen for os. Det skal vi selv. Det ser man også i Folketinget, når etiske spørgsmål om abort eller genforskning er til afstemning. Så stiller man folketingsmedlemmerne frit, så de ikke behøver at stemme efter partilinjen. Idéen om, at vi selv skal træffe vores etiske beslutninger, stammer fra Folkekirkens lutherske kristendom. Præsten Martin Luther havde i 1500-tallet et stort opgør med paven og den katolske kirke, som han mente påduttede folk særlige holdninger. Det ligger altså i den danske kulturs kristne rødder, at ingen andre end du selv kan beslutte, om en abort er en god idé eller ej.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
abcd
Kort karma: 413
Likede indlæg: 13366

Indlægaf abcd » 12. sep 2017, 10:15

Pax Romana skrev:Tanken om, at staten skal bestemme, om en kvinde skal have et barn – eller ej – er en skræmmende tanke for mig. Da abort blev legaliseret, gik det fra at være et spørgsmål i den kirkelige debat, til at blive et personligt etisk spørgsmål. Altså et spørgsmål, vi hver især selv må tage stilling til. Vi har den tradition i Danmark, at så snart det drejer sig om etiske spørgsmål, så vil vi ikke lade en kollektiv instans – for eksempel kirken, et politisk parti eller staten – træffe beslutningen for os. Det skal vi selv. Det ser man også i Folketinget, når etiske spørgsmål om abort eller genforskning er til afstemning. Så stiller man folketingsmedlemmerne frit, så de ikke behøver at stemme efter partilinjen. Idéen om, at vi selv skal træffe vores etiske beslutninger, stammer fra Folkekirkens lutherske kristendom. Præsten Martin Luther havde i 1500-tallet et stort opgør med paven og den katolske kirke, som han mente påduttede folk særlige holdninger. Det ligger altså i den danske kulturs kristne rødder, at ingen andre end du selv kan beslutte, om en abort er en god idé eller ej.

Staten skal ikke bestemme om kvinder skal have børn eller ej, men den skal bestemme om man må slå 3 måneder gamle mennesker ihjel eller ej. Ligesom den bestemmer at man ikke må slå dem ihjel når de er ældre end 12 uger eller når de er født. Det er det reelle spørgsmål. Vi kan jo ikke have et samfund hvor alle bare finder deres egen moral. Jeg må stjæle og dræbe, det har jeg besluttet...
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1034
Likede indlæg: 15712

Indlægaf Zombie » 12. sep 2017, 10:34

abcd skrev:
Pax Romana skrev:Tanken om, at staten skal bestemme, om en kvinde skal have et barn – eller ej – er en skræmmende tanke for mig. Da abort blev legaliseret, gik det fra at være et spørgsmål i den kirkelige debat, til at blive et personligt etisk spørgsmål. Altså et spørgsmål, vi hver især selv må tage stilling til. Vi har den tradition i Danmark, at så snart det drejer sig om etiske spørgsmål, så vil vi ikke lade en kollektiv instans – for eksempel kirken, et politisk parti eller staten – træffe beslutningen for os. Det skal vi selv. Det ser man også i Folketinget, når etiske spørgsmål om abort eller genforskning er til afstemning. Så stiller man folketingsmedlemmerne frit, så de ikke behøver at stemme efter partilinjen. Idéen om, at vi selv skal træffe vores etiske beslutninger, stammer fra Folkekirkens lutherske kristendom. Præsten Martin Luther havde i 1500-tallet et stort opgør med paven og den katolske kirke, som han mente påduttede folk særlige holdninger. Det ligger altså i den danske kulturs kristne rødder, at ingen andre end du selv kan beslutte, om en abort er en god idé eller ej.

Staten skal ikke bestemme om kvinder skal have børn eller ej, men den skal bestemme om man må slå 3 måneder gamle mennesker ihjel eller ej. Ligesom den bestemmer at man ikke må slå dem ihjel når de er ældre end 12 uger eller når de er født. Det er det reelle spørgsmål. Vi kan jo ikke have et samfund hvor alle bare finder deres egen moral. Jeg må stjæle og dræbe, det har jeg besluttet...

Et tre måneder gammelt menneske må man ikke slå ihjel.

Men et embryo er ikke et menneske.

Da min veninde i 2. måned fik en spontan abort, kaldte lægen det for en meget forsinket menstruation.

Du kalder det for et 2 måneder gammelt barn, der skal begraves med pomp og pragt fra en kirke. Eller?

Ved en abort bliver resterne bare smidt ud. Min veninde skyllede sit ud i toilettet, da det var der, det skete.

Jeg tror, du har en meget romantisk idé.
1
aka Forbies

:gammel:
abcd
Kort karma: 413
Likede indlæg: 13366

Indlægaf abcd » 12. sep 2017, 10:39

Zombie skrev:Et tre måneder gammelt menneske må man ikke slå ihjel.

Men et embryo er ikke et menneske.

Da min veninde i 2. måned fik en spontan abort, kaldte lægen det for en meget forsinket menstruation.

Du kalder det for et 2 måneder gammelt barn, der skal begraves med pomp og pragt fra en kirke. Eller?

Ved en abort bliver resterne bare smidt ud. Min veninde skyllede sit ud i toilettet, da det var der, det skete.

Jeg tror, du har en meget romantisk idé.

Jeg har ingen romantiske idéer, jeg forholder mig nøgternt til den fysiske virkelighed. Den romantiske idé er at et 3 måneder gammelt foster skulle være noget andet end et menneske. Hvilken art tror du det tilhører? Er det en giraf?
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 3914
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 40633

Indlægaf kidkomb » 12. sep 2017, 10:43

Vi skal og må fortsætte debatten om fri abort.
Som samfund bør vi have en løbende debat og stillingtagen til noget der er så vigtigt som menneskeliv. Og om hvornår et foster "tæller" som et menneskeliv.
Jeg er for fri abort. Helt for.
Jeg føler og synes ikke at et foster er et menneske i hele graviditeten (Jeg har ikke en klar holdning til præcis hvornår. Jeg tænker at 12 uger er lidt strikt og det måske kunne sættes op til 15, men umiddelbart fungerer den grænse meget godt synes jeg)
Jeg synes ikke abort er mord. Jeg synes det er rigtig interessant at diskutere hvornår et foster er et menneske. Sådan etisk set i forhold til abortspørgsmålet.
Og så finder jeg at folks nedgørende og ubehagelige attitude overfor mennesker, som betragter fostre som mennesker, er en af de helt store årsager til at vi aldrig må holde op med at diskutere det.
Og nogle kvinders totale negliceren af mænds følelser omkring deres ufødte børn (skråstreg ikke levedygtigte samling gener sammensat af deres og en kvindes, eller hvordan man nu vælger at se det) bør altså virkelig stoppe. Jeg forstår slet ikke behovet for at være så nedladende og krigerisk og nærmest med vilje misforstå alt hvad der bliver sagt. Sådan på feministisk autopilot.
Jeg er kvinde. Man bliver fandme ikke mindre menneske af at være en mand.
Herinde kan man nærmest få følelsen af at nogle synes at en mand pr definition er en idiot.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
#notallfeminists
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster

Tilbage til "Livets forhold"