Jeg er kræsen, og jeg ville bestemt ønske, at jeg ikke var det. Det må da være det bedste i verden bare at kunne spise hvad som helst, der bliver sat foran en. Men sådan er jeg altså ikke. Der er f.eks. en del grøntsager, jeg ikke bryder mig om, og det ærgrer mig, når jeg f.eks. ser nogle af de lækre salater, der bliver vist billeder af i madtråden. Så kan jeg sidde der og tænke, at wow det ser farverigt og lækkert ud, men i virkeligheden ville jeg nok kun spise 2 af de 10 ingredienser. Jeg arbejder da med det og forsøger at smage på nogle ting med jævne mellemrum. Jeg er ved at finde et kompromis med rå tomater f.eks., hvor jeg ikke længere piller dem ud af en sandwich eller en blandet salat. Men hvis jeg selv øser salaten op, vil jeg så vidt muligt forsøge at få så få tomater som muligt med. Men jeg kan altså godt spise dem sammen med andre ting. Og tilberedte tomater har jeg det helt fint med. Spaghetti pomodoro: Bring it on! Svampe har jeg det også svært med, og det er både en konsistens- og en smagsting. Rå champignon f.eks. minder mig lidt om at bide i flamingo, så dem holder jeg mig helst fra. Men jeg kan godt acceptere dem tilberedte i en gryderet, hvis de ikke er den bærende smag.
Og så har jeg det svært med skaldyr, det er igen dels smag og dels konsistens. Faktisk er det så slemt med muslinger at bare lugten eller synet af dem giver mig kuldegysninger. Jeg har smagt på rejer igen for nylig, men det er stadig ikke noget, jeg har lyst til at spise, det er dog ikke lige så slemt som muslingerne. Hvis jeg til fest eller noget, hvor der bliver serveret rejer, vipper jeg dem diskret over til min søster, hvis hun er med, for hun eeeelsker dem nemlig. Så hun hepper ofte på forretter med rejer, når vi er til noget sammen, for så ved hun, at der vanker dobbelt til hende.
Jeg smagte kammuslinger for 2 år siden, og det var faktisk OK. De havde en meget diskret smag, og konsistensen var også anderledes end de blåmuslinger f.eks., jeg har prøvet og har det stramt med. Og krabbekød er også til at få ned. Men ingen af tingene ville jeg aktivt opsøge, men jeg ville spise det, hvis jeg fik det serveret. Det ville jeg ikke være i stand til med muslinger.
Jeg kan godt lide en del fisk - hvis det ikke smager for "fisket". Så jeg er mest til de lette, lyse fisk som fladfisk og torsk.
Der er også mange saucer, dressinger og dyppelser, jeg ikke bryder mig om. Men det er nu for det meste til at undgå. Og eftersom jeg ikke har brug for kalorierne, er det ikke noget, jeg sådan for alvor arbejder på at komme over.
Og de bitre smage har jeg det også svært med og stærk mad.
Jeg forventer ikke særhensyn, men jeg bliver da glad, hvis folk, der kender mig, tager hensyn. Ellers lader jeg bare være med at tage ting, jeg ved, jeg ikke kan lide over på min tallerken, eller lader det diskret ligge, hvis jeg ikke kan undgå at få det. Og jeg ville aldrig nogensinde gøre højlydt opmærksom på det eller sige, at det, andre kan lide, er ulækkert. Jeg vil egentlig bare gerne have lov til at passe min egen mad i fred, og så skal jeg nok lade andre om deres.
Jeg har da siddet til fødselsdag hos min søsters (daværende) kæreste og kun spist kød og kogte kartofler, fordi det øvrige tilbehør var whiskeysovs, Knorrnaise og hvidløgsflutes, som jeg ikke spiser nogle af delene. Det var ikke ligefrem nogen fest i min mund, men jeg blev mæt, og der blev ikke gjort noget nummer ud af det.
Meeen, jeg kan godt synes, at folk der er mere kræsne end mig, er lidt besværlige. Min mor er f.eks. temmelig forbeholden overfor "eksotisk" mad, så det kan være lidt svært at finde et sted, som jeg selv synes er interessant, men som samtidig har noget, hun vil kunne spise, når jeg skal invitere ud til min fødselsdag. Men det er da lykkedes indtil nu. Hvis bare der er en god dessert, er hun som regel glad.

I øvrigt læste jeg for mange år siden en artikel, der sagde, at børn, der har fået (udelukkende) modermælkserstatning, er mere kræsne end dem, der har fået modermælk. Fordi modermælkserstatningen smager ens hver gang, bliver disse børn ikke vænnet til forskellige smage. Hvor "rigtig" modermælk skifter lidt i smag alt efter, hvad moderen har spist osv., så børnene, der får modermælk, bliver vænnet mere til forskellige smage. Så jeg skyder 100% skylden for min kræsenhed på mine forældre, da jeg er flasket op på erstatning.

You can't spell awesome without me.