Kræsenhed - let's discuss!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 822
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 12894

Re: Kræsenhed - let's discuss!

Indlægaf Mi55y » 5. sep 2017, 10:58

Jeg er meget konsistenskræsen. Jeg har ikke noget imod smagen af svampe eller kogte asparges, men jeg kan simpelthen bare ikke holde ud at tygge i dem. Derudover er jeg ikke glad for fisk, der lugter fishy, og skaldyr. Ikke engang laks eller rejer bryder jeg mig om.

Jeg spiser dog det hele med jævne mellemrum, hvis jeg f.eks. sidder til forretningsmøde eller til fancy konfirmation. Eller bare hos svigerforældrene eller andre, hvor der er gjort meget ud af maden. Ikke med nydelse, overhovedet ikke, men jeg er for høflig til at lade være. Jeg ved jo selv, hvor ærgerlig jeg bliver, hvis en gæst gør opmærksom på, at de ikke kan lide en ingrediens i maden.

Min mor er frygtelig med hendes kræsenhed. Hun spiser f.eks. ikke ost eller nogen former for dyppelse (dressing, ketchup, mayo etc.). Det smager jo helt forskelligt alt efter type!? Sådan noget har jeg svært ved at tage seriøst. Især efter jeg lavede en ret med en sauce på pikantflødeost, som hun roste - lige indtil jeg fortalte, at der var ost i. "Ja, jeg synes godt nok også den smagte lidt underligt." :rulle:
3
S - 09.10.18 :love2:
Lillebror eta februar :love:
Brugeravatar
Vixen
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2851

Indlægaf Vixen » 5. sep 2017, 12:19

Jeg tror, jeg ser kræsenhed som en form for socialt handicap. Et lillebitte ét, som jo i langt de fleste sammenhænge ikke skaber gnidninger. Men mad er noget af det, som virkelig binder os sammen i vores små fællesskaber, og det er måske derfor, der bliver lagt så meget mærke til det, når nogen ikke kan lide det, der bliver serveret. Og jeg gider næsten ikke skrive, at jeg selvfølgelig ikke taler om stegte insekter, fårehoved, tørret hvalkød eller grillet hund.

Og jeg undrer mig altså. Min specialemakker var meget kræsen og når vi nogle gange snakkede om det, sagde hun, at hun ville ønske, hun bare kunne springe måltidet over og så få den næring, hun skulle bruge, fra en pille. En dag sad vi hos mig, og hun nævnte, at hun var sulten, men at hun ikke havde fået madpakke med. Jeg havde leverpostej, makrel på dåse, tunsalat og skiveost, som hun bare kunne spise af, hvis hun ville. Men hun kunne ikke lide nogle af de ting, og i stedet endte hun med at spise knækbrød med smør på til frokost. Det synes jeg simpelthen var så spøjst :stoned: (Og det handler selvfølgelig ikke om, at jeg tilbød hende de ting, for det var jo ikke en middagssituation, hvor jeg havde tilberedt noget til hende og serveret).
2
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
fisken80
Kort karma: 702
Likede indlæg: 25934

Indlægaf fisken80 » 5. sep 2017, 12:24

KinderBueno skrev:Jeg tror, jeg ser kræsenhed som en form for socialt handicap. Et lillebitte ét, som jo i langt de fleste sammenhænge ikke skaber gnidninger. Men mad er noget af det, som virkelig binder os sammen i vores små fællesskaber, og det er måske derfor, der bliver lagt så meget mærke til det, når nogen ikke kan lide det, der bliver serveret. Og jeg gider næsten ikke skrive, at jeg selvfølgelig ikke taler om stegte insekter, fårehoved, tørret hvalkød eller grillet hund.

Og jeg undrer mig altså. Min specialemakker var meget kræsen og når vi nogle gange snakkede om det, sagde hun, at hun ville ønske, hun bare kunne springe måltidet over og så få den næring, hun skulle bruge, fra en pille. En dag sad vi hos mig, og hun nævnte, at hun var sulten, men at hun ikke havde fået madpakke med. Jeg havde leverpostej, makrel på dåse, tunsalat og skiveost, som hun bare kunne spise af, hvis hun ville. Men hun kunne ikke lide nogle af de ting, og i stedet endte hun med at spise knækbrød med smør på til frokost. Det synes jeg simpelthen var så spøjst :stoned: (Og det handler selvfølgelig ikke om, at jeg tilbød hende de ting, for det var jo ikke en middagssituation, hvor jeg havde tilberedt noget til hende og serveret).

Det kan jeg så ikke følge. Jeg er vildt madglad og der er rigtig mange ting som jeg virkelig nyder at spise. Jeg kunne i øvrigt nemt have spist af din mad i omtalte situation, omend jeg havde ladet tunsalaten være, til gengæld havde jeg så nok spist alt din makrel...

Jeg har dog noget med sammenblanding af smag, jeg kan f.eks. godt lide ost og jeg kan også godt lide brød, men jeg kan virkelig ikke lide smagen af brød og ost sammen. Og ja, det lyder fjollet, men det smager simpelthen ikke godt i munden. Så når jeg spiser ost så spiser jeg det med brødet ved siden af. Heldigvis er det blevet meget almindeligt at servere ost og brød hver for sig, hvilket jeg i den grad nyder godt af.
Måske er der mange der har haft det som mig, og så har de udviklet, at brød og ost serveres særskilt...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14791

Indlægaf Juki » 5. sep 2017, 12:47

Wizzze skrev:Ha ha, meget apropos er dette på BTs forside lige nu
https://www.bt.dk/blogs/klar-laest-shil ... r-det-taet

kræsne mænd er åbenbart ikke rigtige mænd? :gruble:
Jeg troede bare at kræsne var lidt lost, men det står så værre til, skal man tro den unge dame :D

Jeg magtede ikke lige at læse hele artiklen(stod lidt af på det med "en rigtig mand" :rulle: )

Men jeg synes det er ret usexet når en mand lever meget "snæversynet", uanset hvad det så drejer sig om. En person der kun lever af junk food, sodavand og energidrikke. Altså mad/drikke der smager ens og ikke udfordrer/pirrer ens smagsløg, og han så tilmed ikke var villig til at prøve noget nyt/andet, godt og almindelig mad.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 1166
Likede indlæg: 15820

Indlægaf Moxy-lady » 5. sep 2017, 12:50

Jeg er en af dem der ikke kan lide ost. Overhovedet.

Og ja, der er mange forskellige slags oste og derfor smage og konsistenser.

Jeg tror også at det har noget at gøre med fedmen i smagen. Sådan en ting som cheesecake som folk har prøvet at få mig hooked på i årevis, det er heller ikke noget for mig. Og det er lige gået op for mig at jeg havde samme oplevelse forleden da min kæreste og jeg lavede en kyllingeret der skulle have lidt fløde. Jeg synes at det sætter sig i mundhulen som en hinde, og det synes jeg er smadder ubehageligt.
1
Zoe 12-10-18
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 781
Likede indlæg: 13268

Indlægaf Lemonella » 5. sep 2017, 12:54

Jeg synes ikke selv jeg er kræsen. Der er dog ting jeg bare ikke spiser. Jeg smager på alt, men kan jeg ikke lide smagen, ryger det diskret til siden og jeg spiser uden om. Jeg kommenterer ikke på det, eller rynker på næsen af det.

Jeg er opvokset med mange mærkelige madretter. Min far drak i perioder som et svin og når der så ingen penge var i kassen, måtte min mor være meget opfindsom for, at strække pengene og maden smagte ikke altid godt, selvom hun var en god kok.

Jeg er allergisk overfor kiwi og synes nogen gange jeg skal forsvare over for andre, at jeg altså ikke kan tåle den, ellers lækre kage, de har fremstillet. "Du bliver da ikke syg af et enkelt stykke"! Jo, det gør jeg!

Jeg har, som skrevet i den anden tråd, absolut ingen problemer med kræsne mennesker. Det er slet ikke noget jeg skal blande mig i og det, at kalde folk for alle mulige mindre pæne ting, er i min verden en lille smule overdrevet. Tag dog en slapper og tænk, hvis det var jeg selv der fik serveret noget I ikke brød jer om. Og kom ikke og fortæl, at I allesammen spiser alt. Det modbeviser tråden "fordi jeg siger det" alt for godt. Der læser man i hvert fald tit om ting, folk bare ikke kan/ vil spise. :D

Begge mine sønner er altædende. Den store har altid spist alt. Selv roquefort fra han var 6 mdr. gammel. Han elskede ost i alle afskygninger. :)
Hans lillbror var lidt mere forsigtig med, hvad han puttede i munden og spiste ikke alt, men i dag spiser han det meste.
De er forøvrigt begge to, fremragende kokke og jeg glæder mig altid til, at komme og spise hos dem. :)
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Chichu
Kort karma: 20
Likede indlæg: 808

Indlægaf Chichu » 5. sep 2017, 15:05

Jeg har ting, som jeg ikke kan lide. Stærk ost og syrnede mælkeprodukter fx. Det spiser jeg ikke, hvis jeg er selv eller med folk, jeg kender godt.

Men hvis jeg bliver inviteret på mad, fx hvis jeg inviteres ind i andres hjem uden at kende dem særlig godt, så spiser jeg ALT. Det er imo almindelig opdragelse.
6
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22096

Indlægaf Akehurst2 » 5. sep 2017, 15:28

Ghattner skrev:
Hvis jeg selv væmmedes ved noget som størstedelen af befolkningen lappede i sig ville jeg i øvrigt nok søge professionel hjælp ;-)

Altså, jeg spiser ikke rugbrød og leverpostej. Rugbrød kan jeg spise, hvis det vil virke meget uhøfligt eller påfaldende at lade være, leverpostej rører jeg under ingen omstændigheder i en grad så min mand heller ikke må spise det i vores hus, selvom jeg ikke er hjemme.

Jeg er ellers ikke kræsen generelt, men lige de to ting, som danskere af en eller anden grund har en evig forkærlighed for, rører jeg ikke. MEn jeg har nu aldrig tænkt det som en grund til at søge professionel hjælp.

Og det er jo også bare danskere, der lapper det i sig. Resten af verden har heller ikke set lyset i rugbrød med og uden leverpostej, så mere mærkeligt er det vel ikke, ikke at kunne lide?
3
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 2712
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 38550
Kontakt:

Indlægaf Ado » 5. sep 2017, 15:37

Jeg står helt af overfor barnlig kræsenhed. Hvad folk kæmper med med deres smagsløg, er deres egen sag. Men voksne mennesker, der vrænger ansigt af helt almindelig mad og voksne mennesker, der udtrykker deres væmmelse over selvsamme type mad med "Aaaaaaad", "bvadr" og lign. synes jeg altså er pænt irriterende.
Jeg er heller ikke vild med friske koriander. Men jeg går ikke i hysterisk selvsving med tungen ud af munden eller med spasmer i ansigtet.

Min eks. var så pisse barnlig og kræsen. "Aad, hvad er det? Det skal jeg ikke smage!" - Øhh, skat...det er pesto. Men hvis du ikke ved hvad det er, hvordan kan du så på forhånd afvise at smage på det? - "Det ser ikke lækkert ud."

Klap dog i og bliv voksen.
8
Trimmenazi.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2785
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 31088

Indlægaf Daine » 5. sep 2017, 20:42

Ado skrev:Jeg står helt af overfor barnlig kræsenhed. Hvad folk kæmper med med deres smagsløg, er deres egen sag. Men voksne mennesker, der vrænger ansigt af helt almindelig mad og voksne mennesker, der udtrykker deres væmmelse over selvsamme type mad med "Aaaaaaad", "bvadr" og lign. synes jeg altså er pænt irriterende.
Jeg er heller ikke vild med friske koriander. Men jeg går ikke i hysterisk selvsving med tungen ud af munden eller med spasmer i ansigtet.

Min eks. var så pisse barnlig og kræsen. "Aad, hvad er det? Det skal jeg ikke smage!" - Øhh, skat...det er pesto. Men hvis du ikke ved hvad det er, hvordan kan du så på forhånd afvise at smage på det? - "Det ser ikke lækkert ud."

Klap dog i og bliv voksen.

Jeg synes også der er stor forskel på ikke at kunne lide nogle få ting, at være kræsen (hvor man i min verden har lidt flere end 'få ting' man ikke kan lide) og så den opførsel som du beskriver. Det er jo direkte upassende opførsel og vidner om en meget egoistisk tankegang "mig vil ikke have ...".
Jeg kan fint acceptere at man ikke kan lide noget, jeg kan langt hen af vejen også respektere kræsenhed (selvom jeg, indrømmet, nogen gange ryster imaginært på hovedet over dem. Men det handler nok mere om personlige preferencer end om så meget andet), men jeg ville aldrig kunne respektere en voksen der sagde adr, badr det er ulækkert om almindelige madvarer. Det er noget jeg forventer at man kan kommunikere ud på en fornuftigt måde - hvis man overhovedet skal sige noget!
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 711
Likede indlæg: 14986

Indlægaf Animi » 5. sep 2017, 20:48

Jeg er lidt nysgerrig - jer der synes det er almindelig høflighed at spise alt man får serveret - hvad ville I som vært selv foretrække: at en gæst venligt afslår/vælger noget mad fra, eller at de skal kæmpe sig igennem en ret, fordi det er noget de virkelig ikke synes smager godt? :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 400
Likede indlæg: 3899

Indlægaf Artem » 5. sep 2017, 21:46

Myresluger skrev:Der er altså videnskabelig evidens for st vores smagsløg er forskellige. Jeg kan ikke lide noget der er bittert ikke øl, ikke kaffe, ikke grapefrugt osv. Jeg har prøvet rigtig meget at lære det - jeg kan ikke. Så var det jeg læste en artiklel der - ja beskrev mig - og at nogen har flere bitterstof teceptorer og at de derfor ikke kan lide bittert. Derefter er jeg holdt op med at prøve!

Jeg kan heller ikke lide de bitter ting, men ser ellers ikke mig selv som specielt kræsen når det gælder mad, hvor jeg kan spise det meste, der er dog lidt tilbehør som de sure ting der ikke rigtigt er mig, og så kan nogle ting i salater godt bliver for meget rå blade osv.
Der hvor min kræsenhed mest kommer til udtryk er med at jeg ikke kan lide kaffe og øl. Ja selv vin er jeg generelt ikke glad for, men kan drikke det i mindre mængder af høflighed.
For der er godt nok mange der kommentere på det med at jeg ikke kan lide kaffe og øl. Hvor jeg oftest svarer noget med at jeg ikke er gammel nok til at drikke det.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 781
Likede indlæg: 13268

Indlægaf Lemonella » 6. sep 2017, 05:21

Jeg har det forøvrigt også rigtig stramt med, at nogle mennesker synes, at de skal eksperimenterer med retter der serveres til højtiderne. Som f.eks risalamande.
Jeg har siddet en juleaften og glædet mig helt enormt til risalamanden, som jeg elsker og kun spiser den ene gang om året. Den første mundfuld var lidt en ubehagelig oplevelse. Flødeskummet var blandet op med græsk yoghurt og smagen var virkelig gennemtrængende og det smagte slet ikke godt. Heldigvis kunne jeg hælde lidt mere kirsebærsovs ud over det og på den måde kom jeg igennem portionen.
Jeg fik mandlen i første skefuld og min svigerinde sagde bagefter, at hun godt kunne se på mig, at jeg fik mandlen. Det kunne ses på mit ansigtsudtryk. Yeah right. :-D

Forklaringen på den græske yoghurt var, at så var det ikke så fedt og mindre usundt. :/
7
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 2712
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 38550
Kontakt:

Indlægaf Ado » 6. sep 2017, 05:50

Lemonella skrev:Jeg har det forøvrigt også rigtig stramt med, at nogle mennesker synes, at de skal eksperimenterer med retter der serveres til højtiderne. Som f.eks risalamande.
Jeg har siddet en juleaften og glædet mig helt enormt til risalamanden, som jeg elsker og kun spiser den ene gang om året. Den første mundfuld var lidt en ubehagelig oplevelse. Flødeskummet var blandet op med græsk yoghurt og smagen var virkelig gennemtrængende og det smagte slet ikke godt. Heldigvis kunne jeg hælde lidt mere kirsebærsovs ud over det og på den måde kom jeg igennem portionen.
Jeg fik mandlen i første skefuld og min svigerinde sagde bagefter, at hun godt kunne se på mig, at jeg fik mandlen. Det kunne ses på mit ansigtsudtryk. Yeah right. :-D

Forklaringen på den græske yoghurt var, at så var det ikke så fedt og mindre usundt. :/

Man piller ikke ved risalamanden! :sur:
4
Trimmenazi.
cola
Permanent bortvist
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2064

Indlægaf cola » 6. sep 2017, 06:22

Jeg er kræsen og alligevel inv folk mig gerne på aftensmad, de ved at muligheden for at jeg sortere i den mad de har lavet er til stede, fx hvis de har lavet kødsovs med hele tomater der nu er blevet til mos, der piller jeg alle skallerne fra, jeg kan ikke lide den tekstur, det samme gør jeg med peberfrugter.
Min kræsenhed har så også en sjov side, fx elsker jeg hjertegryde... jeg vil bare ikke spise hjerterne, så der sortere jeg alt kødet fra :-) Når jeg endelig bestiller en pizza så er det med ananas som jeg så piller af, fordi jeg ikke kan lide ananas, og så spørger folk, hvorfor så bestille med ananas, fordi jeg godt kan lide det krydderi det sætter på pizzaen.

Jeg er kræsen og skammer mig ikke over det, kommentere det lystigt til sammenkomster og min søster ved at når vi holder nytår sammen, så vil der helt sikkert være noget jeg ikke kan lide :-)
1

Tilbage til "Mad og drikke"