Hvide løgne

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3484
Likede indlæg: 25970

Hvide løgne

Indlægaf Wizzze » 5. sep 2017, 06:56

Lad os sige at man modtager et billede fra en bekendt, med dennes lille datter, og en stolt mor skriver er hun ikke sød? eller lign.
Men der er tale om en meget lidt køn lille pige, hvad svarer man så? Kors hun er grim! Hvad er det dog for noget kluns du har puttet hende i? Nej, man ønsker jo ikke at gøre den stolte mor ked af det, så man svarer noget ala, guuuud hvor er hun dejlig eller cuuuutteeee! altså den hvide løgn.

Hvordan har I det med de hvide løgne? Er det altid ok med den hvide løgn, når den objektive sandhed/det ærlige svar vil gøre andre ondt/kede af det, eller er der grænser, og brugen af de hvide løgne, skal undgås? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 18246

Re: Hvide løgne

Indlægaf Persnikedy » 5. sep 2017, 07:22

Jeg havde på et tidspunkt nogle fra Jehovas vidner der bankede på min dør. En far og teen søn. Den samtale vi havde handlede også om løgne.

Jeg åbnede døren og knægten havde en hel lille indøvede tale om ondskaben i løgne og om jeg ikke drømte om en verden uden løgne. Hans far stod lidt til siden og bare lød sønnen klø på.
Mit svar var. "Nej, det lyder da forfærdeligt"
Sønnen lignede en hvorjeg pludselig ikke havde fuldt manus og faren små fniste lidt.
"Forestil dig at din mor har ståede hele dagen i køkkenet, hun vil bage en kage til sin familie. Hun rør, og tilsætter, og måler, og blander, og abger hele dagen. Hun lægger alt sin kunnen i den kage. Men når du får den er den tørre end en nonnes trusser. Har du virkelig tænkt dig at sige til din mor at den kage er tørrer end sand eller har du tænkt dig at smile og sige; wauw mor, den er god. ?"

Faren flækkede af grin og sønnen anede ikke hvad han skulle svare.

Jeg er okay med hvide løgne hvis de er for den rigtige grund, og ikke langvarende løgne.
9
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 489
Likede indlæg: 6289

Indlægaf Anilara » 5. sep 2017, 07:35

Jeg plejer altså at tie stille, hvis jeg ikke har noget pænt at sige. Jeg siger hvert fald ikke det modsatte af hvad jeg mener, da det slet ikke falder mig ind. Er ikke den store pleaser.
Til gengæld, så kan jeg godt fyre andre hvide løgne af. Oftest for at mildne en omstændighed. Eksempelvis dansede jeg med en anden fyr under en hel koncert for et par uger siden. Til min kæreste fortalte jeg, at det kun var til nogle numre. Ikke fordi jeg frygtede min kærestes udfald, men fordi det lød bedre i mit hoved.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 4102
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 43375

Indlægaf kidkomb » 5. sep 2017, 07:38

Jeg går fuldt ind for hvide løgne og fuldt ind for ikke at såre andre unødvendigt.
9
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
Man som i jeg
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster
JoyNips
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 24500

Indlægaf JoyNips » 5. sep 2017, 07:46

Små hvide løgne er en del af at være nogenlunde velfungerende socialt. Naturligvis skal man være sig selv og være et autentisk menneske, og ja, ærlighed er en dyd, men man må også godt have en vis grad af diplomati og fingerspitzgefühl og prøve at undgå at sige ting, der sårer andre.
14
Brugeravatar
mariannaa
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1580

Indlægaf mariannaa » 5. sep 2017, 07:48

Man ( mener jeg) skriver naturligvis, at hun er sød. Andet vil tangere ondskabsfuldhed.
2
Zoxa
Kort karma: 21
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Indlægaf Zoxa » 5. sep 2017, 07:57

Jeg tror vi alle stikker en hvid løgn i ny og næ, eller kommer til at omgås sandheden lidt omfældigt i ny og næ enten med omskrivninger eller fks
delvise fortielser og motiverne kan jo vare mange.

Jeg har nok til dels den holdning at folk uhyre sjældent er decideret løgnagtige (nogen er, men ikke flertallet), men løgnen udspringer som hovedregel af at modtageren ikke vil høre sandheden eller finder den uacceptabel.

Den der med at sige til sit barn "at man altid skal sige sandheden for det er lettere" er jo bestemt heller ikke altid rigtigt.

Og jeg tror da også at rigtig mange kender klassikeren om at man har købt et eller andet som man godt ved at partneren syntes er spild af penge og man vist ikke helt siger det rigtige beløb man har givet, for man gider simpelthen ikke have en diskussion om det nu også var nødvendigt med (endnu) et par røde stiletter til 800 kr som man har betalt af sine egne penge, og så kommer man hvis til at sige 600 i stedet.... :blush:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Indlægaf Bimmerdyret » 5. sep 2017, 08:04

Wizzze skrev:
Hvordan har I det med de hvide løgne? Er det altid ok med den hvide løgn, når den objektive sandhed/det ærlige svar vil gøre andre ondt/kede af det, eller er der grænser, og brugen af de hvide løgne, skal undgås? :gruble:

For mig er det intentionen, der er afgørende.
Har en veninde, der er enormt givende og kærlig, hun laver gerne mad når folk er om hende, men alt over 30 grader er bare en katastrofe.
Jeg siger det smager godt, selvom det ikke gør - fordi hendes gerning er at give folk mad, ikke om at få bedømmelse.

Hvad angår bebs..så ved du også godt det med en moders stolthed. Hey...du har sikkert set grimmere børn end hendes, så poden er da smuk :)

Du KAN..så moralsk/etisk i forhold til det du mener, lade det sive ud af sidebenene: "Hvor han dog ligner dig/sin far" :lol:
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 845
Likede indlæg: 13845

Indlægaf Lemonella » 5. sep 2017, 08:20

Når det gælder mødres og fædres begejstring for deres nye små poder, kunne jeg aldrig drømme om, at sige det jeg (måske) tænker. Jeg ville sige, hvor er hun dog fin og sød. :)
Små hvide løgne, er i min verden, helt tilladt. Der er ingen grund til, at gøre folk kede af det, meeen når min veninde spørger om min ærlige mening om en ny kjole, trøje, bukser eller andet nyt, så får hun mit ærlige svar. Måske pakket ind i "den/det er da fint, men nok ikke lige min stil.
Spørger hun om det klæder hende og jeg synes hun ligner en forkert stoppet sæk kartofler, så siger jeg til hende, at jeg ikke synes den/det, gør noget godt for hendes ellers så nydelige figur. Man kan godt sige tingene på en pæn måde. :)
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 1336
Likede indlæg: 14757

Indlægaf Aima » 5. sep 2017, 10:05

Jeg har det fjong med hvide løgne, eller løgne i det hele taget, egentlig. Jeg sagde for nylig til min tante, at jeg ikke kunne komme til hendes 60 års fødselsdag, fordi jeg skulle arbejde. Jeg vurderede det var bedre, end at melde afbud med sandheden som begrundelse; at jeg ikke gad bruge seks-syv timer af min lørdag på hendes fest. Hvorvidt det går under kategorien 'hvid løgn' ved jeg ikke, jeg er også ligeglad, jeg har ingen skrupler over den slags.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 221
Likede indlæg: 5795

Indlægaf Lathyrus » 5. sep 2017, 10:14

Hvide løgne er en del af at være socialt velfungerende. Brutal ærlighed gør det svært at interagere med andre mennesker på en positiv måde. Så jeg vil mene at så længe meningen med den hvide løgn er god (feks ikke såre andre, holde et surpriceparty hemmeligt osv) så er det fint. Kan man omgåes sandheden på anden vis end ved decideret løgn er det selvfølgelig endnu bedre, feks ved at undlade dele af sandheden eller ved simpelthen at holde mund. Det kan man bare ikk altid, og så er en lille hvid løgn ofte at foretrække fremfor at såre andre.
1
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4065

Indlægaf Pax Romana » 5. sep 2017, 10:43

Nogle sandheder kan såre unødigt, og så kan man i sidste ende vælge at fortælle en hvid løgn, fordi sandheden ikke er så vigtig for en alligevel.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Indlægaf Aspargsen » 5. sep 2017, 14:11

Wizzze skrev:, hvad svarer man så?

https://www.youtube.com/watch?v=q4mXbJ68LzQ
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9197

Indlægaf hotlips » 6. sep 2017, 10:27

Det er jo ikke uden grund at der er lavet adskillige film om hvordan det ville være hvis ikke man kunne komme med en hvid løgn og det er i mine øjne ikke noget at prale af at man ikke gør det.

Det er en ting hvis man er sådan en der af princip aldrig gør det og det er udfra det man blev venner, men hvis du hidtil har bestræbt dig på at give hende opfattelsen af at være et velopdragent og empatisk menneske, så er der mere velvalgte tidspunkter at afsløre at det har du ikke tænkt dig at være for fremtiden.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 517
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 7924

Indlægaf Studsgaard » 6. sep 2017, 11:27

Jeg prøver så vidt muligt at sige sandheden, syntes næsten altid der er noget pænt at sige. Eller en del af sandheden.

Hvis en spørger mig om min mening om
Eksempelvis noget tøj så får de min mening. Det har nogen lige skulle vænne sig til, for de har forventet de almindelig "det er fint/pænt" men jeg siger det ikke uopfordret, så holder jeg bare mund.

Men jo jeg kommer en gang i mellem med en lille hvid løgn hvis jeg ikke kan finde en eller anden version af sandheden.
0

Tilbage til "Livets forhold"