Hvide løgne

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Re: Hvide løgne

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2017, 11:31

Dikus skrev:
F.eks. veninden med den dårlige mad: Hvor bliver jeg bare glad, når du har lavet mad til mig.

Det ER jo sandt.

Tja..det ved jeg nu ikke helt om det er, jeg er glad for at hun tænkte på det - men det måtte godt nok gerne være blevet ved tanken.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3464
Likede indlæg: 25347

Indlægaf Wizzze » 6. sep 2017, 11:45

Bimmerdyret skrev:
Dikus skrev:
F.eks. veninden med den dårlige mad: Hvor bliver jeg bare glad, når du har lavet mad til mig.

Det ER jo sandt.

Tja..det ved jeg nu ikke helt om det er, jeg er glad for at hun tænkte på det - men det måtte godt nok gerne være blevet ved tanken.

Så slemt :ad!:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2017, 13:08

Wizzze skrev:
Bimmerdyret skrev:
Dikus skrev:

Det ER jo sandt.

Really... Ariel burde kontakte mig hvis den hvide løgn kunne omdannes til vaskemiddel :fløjt:
1
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2017, 13:54

Dikus skrev:
Bimmerdyret skrev:
Wizzze skrev:
Bimmerdyret skrev:
Dikus skrev:

Det ER jo sandt.

Really... Ariel burde kontakte mig hvis den hvide løgn kunne omdannes til vaskemiddel :fløjt:

Men så siger man jo også nej tak?

Ja, nogle gange, men vel ikke altid, for hvad er det så man siger nej til - maden eller den gestus, der gives?
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 620
Likede indlæg: 15727

Indlægaf Flora » 6. sep 2017, 13:58

Jeg synes det er helt ok at stikke en hvid løgn, hvis sandheden bare vil såre og løgnen ikke skader nogen. Eksempelvis hvis man melder afbud til noget fordi man ikke gider, så synes jeg ikke der er noget galt med at sige man er syg/skal på arbejde/andet der ikke får vedkommende der inviterer til at føle sig afvist. Eller hvis man modtager en hjemmestrikket sweater fra moster Oda, som ikke helt falder i ens smag, så er der heller ikke noget i vejen for at sige man er glad for den, selvom man ved den ender bagest i skabet og aldrig bliver brugt.

En anden hvid løgn der formentlig er ret udbredt, er når nogen spørger "hvordan går det?" af høflighed og man så svarer "fint" eller lignende, selvom man ikke nødvendigvis er på toppen. Selvom det er løgn at man har det fint, synes jeg det er helt ok at sige det, fremfor at vælte en lang personlig klagesang ud til nogen det ikke vedkommer og som sikkert heller ikke reelt er interesseret.
3
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 6. sep 2017, 14:16

Dikus skrev:
Flora skrev:Jeg synes det er helt ok at stikke en hvid løgn, hvis sandheden bare vil såre og løgnen ikke skader nogen. Eksempelvis hvis man melder afbud til noget fordi man ikke gider, så synes jeg ikke der er noget galt med at sige man er syg/skal på arbejde/andet der ikke får vedkommende der inviterer til at føle sig afvist. Eller hvis man modtager en hjemmestrikket sweater fra moster Oda, som ikke helt falder i ens smag, så er der heller ikke noget i vejen for at sige man er glad for den, selvom man ved den ender bagest i skabet og aldrig bliver brugt.

En anden hvid løgn der formentlig er ret udbredt, er når nogen spørger "hvordan går det?" af høflighed og man så svarer "fint" eller lignende, selvom man ikke nødvendigvis er på toppen. Selvom det er løgn at man har det fint, synes jeg det er helt ok at sige det, fremfor at vælte en lang personlig klagesang ud til nogen det ikke vedkommer og som sikkert heller ikke reelt er interesseret.

Jeg må desværre melde afbud. Punktum.

Hvor er det sødt af dig at have strikket denne her trøje til mig. Det sætter jeg pris på.

Det har gpet bedre. Det må gerne blive i morgen.

... Det er meget præcis eksempler, hvor jeg ikke forstår behovet for at lyve.

Dog er svaret "fint" i mine øjne ikke en hvid løgn, hvis spørgsmålet alene er stillet for at holde den sociale kontakt ved lige. Så er det en del af vores sproglig normer at anse spørgsmålet som et ikke-spørgsmål.

Om man kan svare på den måde du foreslår, afhænger jo af hvordan samtalen forløber. Jeg tror da mange mennesker vil finde det sært, at man bare siger "jeg må desværre melde afbud" uden at begrunde det nærmere. I nogle situationer kan man føle man er nødt til at give en grund og så synes jeg det er fint at opfinde en mindre sårende grund end den rigtige.

Hvis moster Oda med et forventningsfyldt udtryk i ansigtet spørger "Er det noget du kan bruge?" efter man har pakket den hjemmestrikkede sweater op, så er man jo nødt til at sige ja eller nej. Ja vil være løgn, nej vil være sårende. Jeg synes det er bedst at sige løgnen.

Det er ikke sikkert det kommer vedkommende ved at det har gået bedre og så gider jeg ikke at sige det.

En løgn er vel en løgn uanset hvad sammenhængen er, så jeg synes nu også det er løgn at svare "fint", hvis man ikke har det fint. Ikke en stor løgn selvfølgelig, men det er vel netop det der gør den hvid.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 2711
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 38546
Kontakt:

Indlægaf Ado » 6. sep 2017, 14:24

Jeg stikker gerne hvide løgne. Og de bliver oftest givet af kærlighed. Som f.eks. med min tidligere veninde, når hun viste mig billeder af et af sine børnebørn og spurgte mig: "Er hun ikke bare køn"? Så sagde jeg jo. Løgnen koster ikke mig noget og mormor bliver glad. Så kunne jeg nøjes med at tønke: "Egentlig ikke. Hun ligner en snotunge fra en svensk børneserie. Sådan en der har onde tendenser". For sådan noget siger man sgu ikke.
1
Trimmenazi.
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 6. sep 2017, 14:51

Dikus skrev:
Flora skrev:
Dikus skrev:
Flora skrev:Jeg synes det er helt ok at stikke en hvid løgn, hvis sandheden bare vil såre og løgnen ikke skader nogen. Eksempelvis hvis man melder afbud til noget fordi man ikke gider, så synes jeg ikke der er noget galt med at sige man er syg/skal på arbejde/andet der ikke får vedkommende der inviterer til at føle sig afvist. Eller hvis man modtager en hjemmestrikket sweater fra moster Oda, som ikke helt falder i ens smag, så er der heller ikke noget i vejen for at sige man er glad for den, selvom man ved den ender bagest i skabet og aldrig bliver brugt.

Jeg må desværre melde afbud. Punktum.

Hvor er det sødt af dig at have strikket denne her trøje til mig. Det sætter jeg pris på.

Det har gpet bedre. Det må gerne blive i morgen.

... Det er meget præcis eksempler, hvor jeg ikke forstår behovet for at lyve.

Dog er svaret "fint" i mine øjne ikke en hvid løgn, hvis spørgsmålet alene er stillet for at holde den sociale kontakt ved lige. Så er det en del af vores sproglig normer at anse spørgsmålet som et ikke-spørgsmål.

Om man kan svare på den måde du foreslår, afhænger jo af hvordan samtalen forløber. Jeg tror da mange mennesker vil finde det sært, at man bare siger "jeg må desværre melde afbud" uden at begrunde det nærmere. I nogle situationer kan man føle man er nødt til at give en grund og så synes jeg det er fint at opfinde en mindre sårende grund end den rigtige.

Hvis moster Oda med et forventningsfyldt udtryk i ansigtet spørger "Er det noget du kan bruge?" efter man har pakket den hjemmestrikkede sweater op, så er man jo nødt til at sige ja eller nej. Ja vil være løgn, nej vil være sårende. Jeg synes det er bedst at sige løgnen.

Det er ikke sikkert det kommer vedkommende ved at det har gået bedre og så gider jeg ikke at sige det.

En løgn er vel en løgn uanset hvad sammenhængen er, så jeg synes nu også det er løgn at svare "fint", hvis man ikke har det fint. Ikke en stor løgn selvfølgelig, men det er vel netop det der gør den hvid.

Sætningen "Hvordan går det" er jo en sproglig handling, der primært handler om at holde kanalen åben (ellers ville løgnen ikke være "hvid" i din optik) svarer man i stedet med en stil om, hvor ondt man har i knæet, så svarer man i øst, men bliver spurgt i vest.

For mig er derfor ikke tale om en hvid løgn, men om at deltage i samyalen på dens præmisser.

Altså jeg synes det er løgn, hvis man siger noget der ikke passer og det gør man jo, hvis man siger man har det fint uden at have det. Men det behøver vi jo ikke at være enige om.
1
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 6. sep 2017, 14:55

Dikus skrev:Åhhh mosterens "Er det noget, du kan bruge":

Mon dog ikke?

Ö

Hvis man ved at man ikke kommer til at bruge den, så vil "mon dog ikke" da heller ikke være i overensstemmelse med sandheden.

Jeg forstår heller ikke hvorfor man skal gøre sig så mange krumspring, for at sige noget der teknisk set ikke er løgn, men heller ikke afslører sandheden. En hvid løgn er jo netop kendetegnet ved at være en uskyldig løgn, der kun har til formål ikke at såre modtageren. Jeg kan slet ikke se grund til at finde måder at undgå dem på. De skader jo ikke nogen.
3
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 83
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 4072

Indlægaf Raenil » 6. sep 2017, 16:06

Someonelikeu skrev:Denne her tråd er da et fint bevis på hvor godt den indre svinehund trives hos nogen.

Hva'?
Der snakkes om hvide løgne, som gives for at hindre nogen i at blive kede af det?
5
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 414
Likede indlæg: 9050

Indlægaf hotlips » 6. sep 2017, 19:51

Dikus skrev:
Flora skrev:
Dikus skrev:Åhhh mosterens "Er det noget, du kan bruge":

Mon dog ikke?

Ö

Hvis man ved at man ikke kommer til at bruge den, så vil "mon dog ikke" da heller ikke være i overensstemmelse med sandheden.

Jeg forstår heller ikke hvorfor man skal gøre sig så mange krumspring, for at sige noget der teknisk set ikke er løgn, men heller ikke afslører sandheden. En hvid løgn er jo netop kendetegnet ved at være en uskyldig løgn, der kun har til formål ikke at såre modtageren. Jeg kan slet ikke se grund til at finde måder at undgå dem på. De skader jo ikke nogen.

Det kan du have ret i. Men jeg ville såmænd nok bruge den en søndag :D Jeg er måske bare privilligeret ikke at kende problemstillingen. Dem, der strikker til mig får et "den vil nok gøre mere glæde et andet sted" og tager det fint.

Den eneste, jeg reelt kender, der laver drama ud af sandheden, for nu om dage bare et nåh retur, når hun brokker sig.

Jeg mindes faktisk godt drama-typerne fra min skoletid. Levede jeg blandt dem, ville jeg måske have en anden holdning :gruble:

Jeg kan vist ikke helt regne ud hvad det er du skriver.. Eller mener du i fuld alvor at det at folk bliver sårede og kede af det skulle være lig med at de laver drama og er umodne?
1
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 771
Likede indlæg: 16031

Indlægaf sigge » 7. sep 2017, 07:49

Jeg kan ikke læse overskriften på denne tråd uden at synge det inde i hovedet på den der virkelig trælse melodi fra kendingsmelodien til TV3-serien af samme navn. :cuss:

Jeg synes, en lille hvid løgn for at skåne andres følelser er helt fint. Jeg går absolut ikke ind for brutal ærlighed for enhver pris og gerne uopfordret.

Problemet er så bare, når man har en søster, der kender en så godt, at hun kan gennemskue det, hvis man tøver lidt for længe med at svare eller slet ikke siger noget, og jeg er ikke altid så god til at formulere en passende hvid løgn i en ruf.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 2711
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 38546
Kontakt:

Indlægaf Ado » 7. sep 2017, 12:28

Someonelikeu skrev:
Raenil skrev:
Someonelikeu skrev:Denne her tråd er da et fint bevis på hvor godt den indre svinehund trives hos nogen.

Hva'?
Der snakkes om hvide løgne, som gives for at hindre nogen i at blive kede af det?
Ja og hvor grove tanker nogen har om andre - men ok, det folk inderst inde tænker siger jo også en del om dem selv.

Det lyder til du har et par stikpiller du gerne vil af med?
2
Trimmenazi.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 781
Likede indlæg: 13268

Indlægaf Lemonella » 7. sep 2017, 12:52

Someonelikeu skrev:
Raenil skrev:

Hva'?
Ja og hvor grove tanker nogen har om andre - men ok, det folk inderst inde tænker siger jo også en del om dem selv.

Måske du skulle uddybe dine bemærkninger lidt. Bare sådan for debattens skyld.
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 937
Likede indlæg: 10531

Indlægaf Aragorn » 9. sep 2017, 18:47

Jeg kalder det generelt ikke hvide løgne. Jeg kalder det sorte sandheder. Jeg finder det mere retvisende.
0
It's a grand experiment
A well planned bizarre event
It's a grand experimental life

Tilbage til "Livets forhold"