Tanker om konkret andelsbolig-køb... Sparring søges

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1035
Likede indlæg: 15733

Tanker om konkret andelsbolig-køb... Sparring søges

Indlægaf Zombie » 5. sep 2017, 10:36

Hej,

jeg har været ude at se på en andelsbolig, som jeg overvejer at rykke på. Men jeg har nogle tanker for/imod, jeg gerne vil have lidt sparring på. Jeg er helt med på, at det i sidste ende er op til mig, men det er også rart at få vendt sine refleksioner med andre. :)

Boligen er billig for Kbh og med et fornuftigt andelsboligbidrag, dog i den højere ende (350.000 for bolgien og 5000 mdr. i andelsbidrag). Til sammenligning koster andre, jeg har kigget på, 700.000 til 4500 i mdr. andelsbidrag.

Boligen har en god størrelse, både hvis jeg bor der alene og hvis min kæreste flytter ind, hvad vi har konkrete planer om, dog først i første halvdel af 2018.
Den er også godkendt til hund, gården er fin, vaskeri osv.
Lokationen er god - grønne områder og fin transport/afstand til relevante steder og centrum.

Det som taler imod, er at der er en del istandsættelse, som jeg vil være nødt til at smide oven i boliglånet. Bl.a. skal køkkenet skiftes ud med alle hvidevarer, dog ved jeg fra en veninde som har gjort det, at minus hvidevarerne kan man få et fornuftigt køkken fra IKEA til 8000 kr. i den størrelsesorden, jeg er ude i.
Der skal males, og ham som bor der nu, har revet en væg ned - en god idé, men han blev aldrig færdig, så der sidder en kant ved loftet som skal skæres af (den er i træ siger han (og ikke et bærende element), men jeg ved ikke lige hvordan og hvorledes) og så skal væggen hvor den nedrevede væg sluttede til, pudses ned og males.
En dør skal blændes og jeg ville gerne fjerne eller erstatte stukkerne under loftet, som er malet over så mange gange, at det ikke kan ses, hvad det er...

På den ene side bliver det dejligt at kunne indrette som man vil, og det er jo penge som boligen stiger i værdi, når den engang skal sælges (hvad den pga. pris og lokation meget nemt kan ... den er af typen som rives væk!).

Omvendt - er jeg nervøs for at bide over mere end jeg kan sluge, hvor omstændigt bliver det og er det urealistisk, når jeg er et almindeligt menneske der kan male og bore, og gerne vil klare det meste selv, bortset fra el og VVS?
Jeg er ret god til at lære ting "on the go" ...

Det skal siges, at jeg ville kunne overtage cirka samtidig med, at jeg går på supplerende dagpenge og søger job, så jeg vil have okay med tid til at istandsætte.
Min kæreste bor også tæt på, så jeg kunne bo ved ham mens jeg satte det værste i stand. Og der er to rum, hvor jeg kan bo i det ene mens jeg sætter det andet i stand også.

(Jeg kan ikke blive boende her, da jeg bor i en studiebolig og ikke kan forlænge efter aflevering af speciale, så der har jeg max 3 måneder til at finde et andet sted... Hvis nogen ville påpege køb af bolig kombineret med dagpenge. ;) Men jeg har råd til at bo her på dagpenge og betale af på lånet osv., så selv hvis banken ikke tillader at jeg i perioden kun betaler renter, som nogle banker tilbyder, så hænger det stadig sammen.)
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 688
Likede indlæg: 12071

Re: Tanker om konkret andelsbolig-køb... Sparring søges

Indlægaf Æble » 5. sep 2017, 10:42

Hvordan er dit overskud ift at sætte i stand? Både fysisk og økonomisk.

Hvis det er realistisk at få lavet de ting der mangler ville jeg helt klart gøre det. Det lyder ideelt på alle områder.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 753
Likede indlæg: 14442

Indlægaf HappyPaww » 5. sep 2017, 10:59

Det lyder da rigtig godt :gogo: Har du ikke nogen familie eller venner, med hænderne skruet godt på, som kan hjælpe med tømrer-arbejdet?
0
JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22932

Indlægaf JoyNips » 5. sep 2017, 11:06

Jeg synes umiddelbart at den lyder for billig i andelsbevis og for dyr i ydelse. Har du fået tjekket foreningens økonomi grundigt igennem?

En tommelfingerregel med andelsboliger er, at det er bedre at andelsbeviset er dyrt og ydelsen lav end omvendt...
7
Brugeravatar
Fru.skruk
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Indlægaf Fru.skruk » 5. sep 2017, 11:12

Det lyder til, at du kan få det hele ordnet (uden at røre en finger selv) for ~50 K. I forhold til indskud, så synes jeg, det lyder som en god idé. De andre boliger, du har ser koster ~700.000 kr og denne 350.000 kr. Jeg tror, istandsættelse kan gøres på 3-4 uger.
Go go go! Siger jeg :-)
0
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 5. sep 2017, 11:18

JoyNips skrev:Jeg synes umiddelbart at den lyder for billig i andelsbevis og for dyr i ydelse. Har du fået tjekket foreningens økonomi grundigt igennem?

En tommelfingerregel med andelsboliger er, at det er bedre at andelsbeviset er dyrt og ydelsen lav end omvendt...

Banken tjekker foreningens økonomi for mig, hvis jeg rykker på den.

Det er noget med finanskrisen og andelskronen, jeg har set en oversigt. Og han har boet i den i 12 år.

Min kæreste bor i en mindre andel ikke langt derfra til 400.000 kr. og 4000 i ydelse.

Fælles for begge lejligheder er, at det er små foreninger - 6 boliger i min kærestes og 9 i denne.

Jeg skal selvfølgelig have tjek på, at alt er i orden og jeg ikke går i en fælde. Og jeg ved, at jeg ved så lidt, at andre skal tjekke det for mig, så det vil blive gjort.
0
aka Forbies

Zoxa
Kort karma: 21
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Indlægaf Zoxa » 5. sep 2017, 11:18

jeg syntes at andels bidraget er relativt ret højt - ikke urimeligt højt, men nok til at jeg ville se ind på årsregnskaberne og de lån andels foreningen har optaget
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3464
Likede indlæg: 25343

Indlægaf Wizzze » 5. sep 2017, 11:27

Hvornår er andelsforeningen stiftet?
Og hvordan er værdien af ejendommen opgjort, er det anskaffelsesværdi, offentlig værdi eller valuar?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 5. sep 2017, 11:32

Wizzze skrev:Hvornår er andelsforeningen stiftet?
Og hvordan er værdien af ejendommen opgjort, er det anskaffelsesværdi, offentlig værdi eller valuar?

Alle de ting aner jeg ikke, er ikke det jeg overvejer og er noget, jeg sætter eksperter til. :)
0
aka Forbies

Buffy
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2351

Indlægaf Buffy » 5. sep 2017, 12:55

Du skal i hvertfald have en byggesagkyndig, mure, tømmer eller ligende med ud og se på den væg, der er revet ned.
1
MOGA
Kort karma: 361
Likede indlæg: 4235

Indlægaf MOGA » 5. sep 2017, 13:00

Zombie skrev:

Alle de ting aner jeg ikke, er ikke det jeg overvejer og er noget, jeg sætter eksperter til. :)

Men det betyder bare ret meget for om du kan forvente en huslejestigning.

Jeg har fx netop købt en andel til 800.000, ydelse inkl forbrug (vand, varme, tv-pakke, internet) 3800.

Foreningens værdi er sat efter offentlig vurdering, de 42 andelshavere hæfter for et lån på 6,5 mil (altaner), der afdrages på lånet, renten er knap to % fast, restløbetid 12 år. Foreningen er 31 år gammel, og der er en likvid beholdning i omegnen af 20 millioner. De ting kan man læse af regnskabet, og når man gør dét ved man, at det er en sund forening. Jeg ville aldrig nogensinde stole på bankens vurdering som det eneste, så hellere bruge penge på en advokat.
8
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 5. sep 2017, 13:17

MOGA skrev:
Zombie skrev:

Men det betyder bare ret meget for om du kan forvente en huslejestigning.

Jeg har fx netop købt en andel til 800.000, ydelse inkl forbrug (vand, varme, tv-pakke, internet) 3800.

Foreningens værdi er sat efter offentlig vurdering, de 42 andelshavere hæfter for et lån på 6,5 mil (altaner), der afdrages på lånet, renten er knap to % fast, restløbetid 12 år. Foreningen er 31 år gammel, og der er en likvid beholdning i omegnen af 20 millioner. De ting kan man læse af regnskabet, og når man gør dét ved man, at det er en sund forening. Jeg ville aldrig nogensinde stole på bankens vurdering som det eneste, så hellere bruge penge på en advokat.

Og jeg har en advokat i familien som tjekker det for mig, deraf "ekspert". For han er boligadvokat.
0
aka Forbies

Mirabella
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Indlægaf Mirabella » 5. sep 2017, 13:19

Hvis tidligere ejer har været doven i forhold til at færdiggøre projekter, ville jeg også være bekymret for om han havde været doven i forhold til at sikre at arbejdet var i overensstemmelse med lovgivningen og reglerne, det ville i hvert fald være noget jeg ville få tjekket.
3
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22084

Indlægaf Akehurst2 » 6. sep 2017, 08:34

Zombie skrev:

Uanset at du har eksperter i omgangskredsen, så synes jge du skal sætte dig ind i, hvordan andelsboligkonstruktionen fungerer. Du har tidligere også skrevet noget om, at du mente prisen kunne stige, når metroen kom, og blev så forklaret hvordan værdiansættelse faktisk sker.

Nu er jeg generelt modstander af andelsboliger (af mange grunde), men det kan bestemt være glimrende køb. Man skal bare se sig godt for.
2
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 6. sep 2017, 09:01

Akehurst2 skrev:
Zombie skrev:

Uanset at du har eksperter i omgangskredsen, så synes jge du skal sætte dig ind i, hvordan andelsboligkonstruktionen fungerer. Du har tidligere også skrevet noget om, at du mente prisen kunne stige, når metroen kom, og blev så forklaret hvordan værdiansættelse faktisk sker.

Nu er jeg generelt modstander af andelsboliger (af mange grunde), men det kan bestemt være glimrende køb. Man skal bare se sig godt for.

Det er jeg i gang med, at læse op på altså. Denne har dog ikke noget med metroen at gøre :)
0
aka Forbies

Tilbage til "Bolig"