Løn i dollar - hvordan?

marcias
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Løn i dollar - hvordan?

Indlægaf marcias » 5. sep 2017, 15:34

Nogle økonomiske eksperter, som har en idé til, hvordan man får mest ud af en løn i dollar, nu hvor kursen svinger en del, og samtidig er en del lavere end den har været et stykke tid?

Jeg har overvejet at oprette en (dansk) dollarkonto, hvor ca. halvdelen af min løn kan gå direkte ind som opsparing, som så kan blive investeret når kursen stiger, men hvor/hvordan gør man bedst det? :gruble: Kan også vælge en amerikansk bank gennem virksomheden, jeg arbejder for
0
avdotja
Kort karma: 433
Likede indlæg: 10290

Re: Løn i dollar - hvordan?

Indlægaf avdotja » 5. sep 2017, 18:25

Du bor (og har dermed udgifter) i Danmark? Og bruger ca halvdelen af din løn på at leve, men er i tvivl om hvordan den sidste halvdel håndteres bedst pga risikoen for valutasvingninger?

Hvis jeg var dansker og havde planer om at bo og blive gammel i DK, så ville jeg ikke turde sætte hele mit opsparingsbeløb i USD. Jeg ville formentlig dele opsparingsbeløbet op i 2 dele: (1) en del der skulle konverteres til danske kroner og smides i danske aktier løbende* (2) en del der forblev i amerikanske dollars, f.eks. investeret i et passivt index, som Vanguard: https://investor.vanguard.com/home/

Nu ved jeg ikke om firmaet har mulighed for at dele lønudbetalingen op, men ellers ville jeg overveje alternative måder at overføre pengene end den sædvanlige bankoverførsel; de tager sig ret godt betalt (kig f.eks. på transferwise).

*løbende betyder ikke nødvendigvis hver måned, men skal give mening i forhold til mængde og omkostninger.

EDIT: Jeg er ikke økonomisk ekspert :)
0
marcias
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Indlægaf marcias » 5. sep 2017, 18:41

Jeg bor i et land i Mellemøsten, hvor jeg ikke har lyst til at have en opsparing stående, da det er ret ustabilt både politisk og økonomisk. Min tvivl går ikke på kurssvingningerne som sådan, men mere på, hvordan jeg får mest ud af de penge, som jeg arbejder hårdt for at tjene :)

Har ikke umiddelbart planer om at bo og blive gammel i Danmark - på nuværende tidspunkt i hvert fald.

Jeg vil gerne investere min opsparing, men det virker dumt at veksle dem fra USD til DKK, når kursen er historisk dårlig, for så at investere dem. Så skal der alligevel en del til, før blot kurstabet bliver dækket ind. Overførslen kan opdeles, som du nævner, så det skal helt sikkert tænkes ind.

Min umiddelbare idé var at beholde dem i dollars, måske til en fast rente mod en kortere binding, hvilket jeg netop har fundet ud af, at Jyske Bank tilbyder, og først veksle og investere efter kursen er steget igen. Men ved ikke, om der er en smartere måde at gøre det på - fx om man kan investere dem direkte (selvom det er penge, som kommer ind løbende). Desuden tilbyder de færreste danske banker mulighed for en dollarlønkonto til private
0
avdotja
Kort karma: 433
Likede indlæg: 10290

Indlægaf avdotja » 5. sep 2017, 19:22

Hvis du ikke bor i Danmark, ikke har nogen planer om at komme tilbage og i øvrigt ikke har noget umiddelbart ønske om at få dine dollars omsat til kroner; så ville jeg holde danske banker ude af ligningen - de vil helst sikkert tage sig godt betalt for ydelsen - og gå direkte efter en amerikansk konto hvis det er muligt (som også vil tage sig godt betalt, men trods alt med et mellemled mindre).

Fastrentekonti ville jeg normalt også gå udenom og i stedet vælge at smide pengene enten direkte i aktier eller indirekte via en (passiv) indexfund.

Det eneste problem er at du kan risikere at blive "tvunget" til at konvertere det hele til en dårlig(ere) kurs, hvis du en dag skulle få behov for at have et større beløb i DKK. Du nævner godt nok at kursen er historisk dårlig i øjeblikket, men det er ikke helt korrekt: I dag får du 6,20 danske kroner for hver af dine USD dollars, hvor du for 3 år siden kun havde fået 5,50 kroner per dollar. Det kan selvfølgelig også gå den anden vej: at kursen, den dag du får behov for konverteringen, ville være steget til 7,5 kroner per dollar. Det er umuligt at sige noget om, hvilket er grunden til at jeg selv ville dele op hvis det var sandsynligt at jeg vendte tilbage til DK.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"