Snyderi i gymnasiet, hvorfor?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Kort karma: 65
Likede indlæg: 2744

Snyderi i gymnasiet, hvorfor?

Indlægaf HerErJeg » 6. sep 2017, 05:58

Der er mange forslag på bordet for at dæmme op for det stigende snyderi ved aflevering af opgaver.
Luk internettet, luk fixminopgave.dk, tilbagebetaling af SU, dumpekarakter + et 1 års ekstra skolegang.

Der er en tendens til at gymnasieeleverne fremstilles som stakler, der har det så hårdt, at de simpelthen er nødt til at snyde, for ikke at falde igennem karakterræset eller falde igennem socialt. Der lægges op til, at der politisk skal kigges ind i problematikken, så det ligger lidt i kortene, at der er noget omkring gymnasiet eller undervisningen som skal laves om, frem for at skyde efter eleverne?
Jeg stiller nærmere spørgsmålstegn ved deres lyst til at yde en indsats, har de en lav moral? Er det sociale liv en af de meget store grunde til overhovedet at starte i gymnasiet?
Det gælder selvfølgelig ikke for alle, men bare at der 2 eller 3 i en klasse som skider højt og flot på det hele, og skøjter igennem på plat og svindel, det må alligevel skabe tanker hos dem der gerne vil gøre en indsats og kæmpe deres egen kamp gennem studierne.

Jeg har aldrig gået på gymnasiet, men tog omkring teknisk skole. Det er jo anderledes fag som ikke er dybt boglige eller teoretiske, og hvor snyd bare ikke er en mulighed, uanset hvor meget internet der ellers er til rådighed. Opgaven laver ikke sig selv, du er den eneste som kan komme i mål med den. Om ikke andet, så kommer der et praktikophold som nok skal afsløre om man selv har tilegnet sig viden, eller om det hele er bestilt arbejde og andre har måttet gøre alt det grove.

Er det ikke at gøre gymnasieelverne en bjørnetjenste at fjerne fokus fra dem der snyder og i stedet at se på omgivelserne? Før eller siden havner de i en videregående uddannelse, og så smækker fælden altså bare nådesløst hårdt. Kan man, eller kan man ikke levere varen?
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 490
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 15069

Re: Snyderi i gymnasiet, hvorfor?

Indlægaf Hunkat » 6. sep 2017, 06:02

Som jeg ser det så er den del af problemet (for der vil altid være nogen som bare er for dovne) at resultaterne tæller langt, langt mere end selve prosessen i dag.
"Jeg lærte virkelig noget af at skrive denne her opgave og ved et uheld gøre det helt forkert" giver ikke et snit på 11,2 så man kan læse medicin i København.

Og hvis det eneste der betyder noget er at du får 12 i snit... så helliger målet jo midlet lynhurtigt.
8
L'enfer, c'est les autres

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 686
Likede indlæg: 6182

Indlægaf Sophies-mor » 6. sep 2017, 06:55

Tja...
Jeg ville godt nok være flov, hvis jeg fik 12 i et fag, jeg ikke havde den ringeste idé om, hvordan det hang sammen.
Lige så vel, som jeg ville græmme mig over et 4-tal, hvor jeg ville føle, at jeg ikke havde forberedt mig godt nok.

Børnene må have lært hjemmefra, at målet helliger midlerne.
Og NEJ.
Snyd er snyd.
Jeg ville ikke være tryg ved at blive behandlet af en læge, der har fusket sig til resultaterne.
Eller anvende en mekaniker, der ikke aner noget om strøm, til at reparere min bil.

Snyd er snyd, og jeg mener, at bevidst snyd skal bremses.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Akehurst2
Kort karma: 889
Likede indlæg: 25483

Indlægaf Akehurst2 » 6. sep 2017, 08:26

I forhold til snyderi i dag, så tror jeg i øvrigt ikke, gymnasieelever er hverken værre eller bedre eller markant mere karakterpressede i dag end da jeg gik i gymnasiet.

Da jeg gik i gymnasiet (student 1998) var der også et enormt fokus på karakterer og taktik i forhold til valg af studieretning for at optimere muligheden for drømmestudiet (fx var det meget brugt at være sproglig for at kunne få højest muligt snit, og så supplere med de matematiske fag efterfølgende for at kvalificere sig til medicin) og der blev udvekslet masser af afleveringsopgaver til inspiration og/eller afskrift.

Snyderiet havde bare et meget mere begrænset omfang, fordi det var sværere. Man kunne ikke lige så let få fat i opgaver eller få andre til at lave dem (og lærerne var jo ikke dummere end at de godt kunne genkende en stil, der var afleveret før) og internettet var kun i sin spæde start. Men havde vi haft muligheden, så havde vi da sikekrt snydt lige så meget som man gør i dag. Man snyder kun sig selv, men det tænker man ikke nødevndigvis over som 16-årig.

Så jeg synes, det er fint at få lukket for internettet under eksamen. Jeg synes også, amn på alle måder skal begrænse eksamensformer, hvor det er muligt at optimere ved at få hjælp udefra - fx med den store skriftlige opgave, der i den grad har udviklet sig til en forældreopgave, og hvor jeg egentlig synes, det er forældrene, der burde skamme sig mest. Hold dog snotten for jer selv, og lad jeres børn om at løse deres egne opgaver!
0
fisken80
Kort karma: 768
Likede indlæg: 28978

Indlægaf fisken80 » 6. sep 2017, 08:44

Akehurst2 skrev:I forhold til snyderi i dag, så tror jeg i øvrigt ikke, gymnasieelever er hverken værre eller bedre eller markant mere karakterpressede i dag end da jeg gik i gymnasiet.

Da jeg gik i gymnasiet (student 1998) var der også et enormt fokus på karakterer og taktik i forhold til valg af studieretning for at optimere muligheden for drømmestudiet (fx var det meget brugt at være sproglig for at kunne få højest muligt snit, og så supplere med de matematiske fag efterfølgende for at kvalificere sig til medicin) og der blev udvekslet masser af afleveringsopgaver til inspiration og/eller afskrift.

Snyderiet havde bare et meget mere begrænset omfang, fordi det var sværere. Man kunne ikke lige så let få fat i opgaver eller få andre til at lave dem (og lærerne var jo ikke dummere end at de godt kunne genkende en stil, der var afleveret før) og internettet var kun i sin spæde start. Men havde vi haft muligheden, så havde vi da sikekrt snydt lige så meget som man gør i dag. Man snyder kun sig selv, men det tænker man ikke nødevndigvis over som 16-årig.

Så jeg synes, det er fint at få lukket for internettet under eksamen. Jeg synes også, amn på alle måder skal begrænse eksamensformer, hvor det er muligt at optimere ved at få hjælp udefra - fx med den store skriftlige opgave, der i den grad har udviklet sig til en forældreopgave, og hvor jeg egentlig synes, det er forældrene, der burde skamme sig mest. Hold dog snotten for jer selv, og lad jeres børn om at løse deres egne opgaver!

Den skal forsvares mundtligt fremover.

Med hensyn til at lukke for nettet skaber det først og fremmest det problem, at så kan eleverne ikke aflevere deres besvarelse, for den afleveres elektronisk på netprøver og det kræver netadgang.

Derudover findes der mange forsøg med netadgang, bl.a. i dansk A, hvor de SKAL inddrage materiale fra nettet og de skal kunne begrunde, hvorfor de vælger netop det materiale de gør, det synes jeg egentlig er en rigtig god eksamensform, men den er skudt til hjørne nu, hvilket er ærgerligt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Kort karma: 889
Likede indlæg: 25483

Indlægaf Akehurst2 » 6. sep 2017, 08:49

fisken80 skrev:

Med hensyn til at lukke for nettet skaber det først og fremmest det problem, at så kan eleverne ikke aflevere deres besvarelse, for den afleveres elektronisk på netprøver og det kræver netadgang.

Derudover findes der mange forsøg med netadgang, bl.a. i dansk A, hvor de SKAL inddrage materiale fra nettet og de skal kunne begrunde, hvorfor de vælger netop det materiale de gør, det synes jeg egentlig er en rigtig god eksamensform, men den er skudt til hjørne nu, hvilket er ærgerligt.

Mundtligt forsvar synes jeg er rigtig positivt! Så kan man stadig få glæden af at kunne arbejde med et større projekt.

I forhold til det med at aflevering skal ske over nettet, så kan man da bare lægge opgaverne på en USB eller printe dem. Det er ikke afgørende, synes jeg.

Om man går glip af nogen eksamensformer synes jeg heller ikke er så vigtigt. Den type opgaver kan man arbejde med i undervisningen, hvis man synes de giver noget, men at man ikke kan bruge dem til eksamen betyder jo ikke, at man ikke kan prøve den arbejdsform. Jeg synes det er mere væsentligt, at der skrides effektivt ind overfor snyd.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 6. sep 2017, 09:21

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:

Mundtligt forsvar synes jeg er rigtig positivt! Så kan man stadig få glæden af at kunne arbejde med et større projekt.

I forhold til det med at aflevering skal ske over nettet, så kan man da bare lægge opgaverne på en USB eller printe dem. Det er ikke afgørende, synes jeg.

Om man går glip af nogen eksamensformer synes jeg heller ikke er så vigtigt. Den type opgaver kan man arbejde med i undervisningen, hvis man synes de giver noget, men at man ikke kan bruge dem til eksamen betyder jo ikke, at man ikke kan prøve den arbejdsform. Jeg synes det er mere væsentligt, at der skrides effektivt ind overfor snyd.

Jo, det er faktisk meget afgørende. Der sidder to eksterne censorer, der har relativt kort tid til at bedømme de her opgaver før de skal til censormøde. Hvis opgaverne printes skal de sendes land og rige rundt, først til 1. censor, der herefter har x-antal dage til at bedømme og som herefter sender til 2. censor. Og med post Danmarks mildest talt elendige leveringstid så vil det reelt ikke kunne nås inden for tidsfristen. Desuden koster det et millionbeløb at sende opgaverne rundt, og i en sektor, der i forvejen er dybt presset af besparelser så betyder de penge faktisk en del.

Desuden vil det ikke fjerne snyd. Dem der vil snyde vil fortsat gøre det, f.eks. med en skjult telefon der gøres til et hotspot, vi har på ingen måde hjemmel til at gennemsøge deres tasker eller lommer forud for eksamen og en lille telefon er rigtig nem at skjule. Samtidig sidder de 2-300 mennesker i en stor sal, det vil være enormt ressourcekrævende at skulle holde øje med alles skærme konstant.

Desuden er en af de vigtigste parametre i gymnasiereformen digital dannelse. Med den her beslutning viser ministeren med al tydelighed, at hun faktisk ikke forventer, at vi er i stand til at lære eleverne digital dannelse, og det inden vi overhovedet har fået en chance for at forsøge.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

fisken80

Indlægaf fisken80 » 6. sep 2017, 10:19

Dikus skrev:Øhmmm.... Jeg har da været til eksamen i det private, hvor netadgang var lukket - bortset fra en side til aflevering. Det må da også være muligt på gymnasiet?

Og hvem skal betale for den software, der gør det muligt? Gymnasierne skal spare rigtig mange penge de kommende år, så de har dem ikke.

Desuden rejser det også en problematik omkring tilgangen til undervisningsmaterialet, der ligger elektronisk på den platform den enkelte skole bruger. Det kan de så heller ikke tilgå under eksamen.
0

Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2017, 10:21

For 25 år siden sad gymelever og skrev opgaver af fra hinanden - det var sgu da også snyd.
I dag er det de samme opgaver der skal afleveres som for snar 15 år siden = udvikling i fag og faglighed hos læreren eller bare "for let".

Når en elev på gym, skal vise informationskompetence, der er en majet vigtig kompetence at have i det 21. århundrede, hvordan f.. skal de kunne vise det uden at have adgang til informationerne.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 772
Likede indlæg: 14848

Indlægaf HappyPaww » 6. sep 2017, 10:44

Jeg tror en stor del af problemet ligger i, at alt for mange optages på gymnasiet, selvom de ikke er egnede. Simpelthen fordi de faglige og tekniske uddannelser i mange kredse anses som andenrangs og ikke så prestigefyldte og "cool" som det almene gymnasium.
Der findes heller ikke mange ungdomsserier centreret omkring en teknisk skole - de unge, smukke og seje går på gymnasiet (senest fx i SKAM).
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20784

Indlægaf Slettet bruger » 6. sep 2017, 10:51

fisken80 skrev:
Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:

Jo, det er faktisk meget afgørende. Der sidder to eksterne censorer, der har relativt kort tid til at bedømme de her opgaver før de skal til censormøde. Hvis opgaverne printes skal de sendes land og rige rundt, først til 1. censor, der herefter har x-antal dage til at bedømme og som herefter sender til 2. censor. Og med post Danmarks mildest talt elendige leveringstid så vil det reelt ikke kunne nås inden for tidsfristen. Desuden koster det et millionbeløb at sende opgaverne rundt, og i en sektor, der i forvejen er dybt presset af besparelser så betyder de penge faktisk en del.

Desuden vil det ikke fjerne snyd. Dem der vil snyde vil fortsat gøre det, f.eks. med en skjult telefon der gøres til et hotspot, vi har på ingen måde hjemmel til at gennemsøge deres tasker eller lommer forud for eksamen og en lille telefon er rigtig nem at skjule. Samtidig sidder de 2-300 mennesker i en stor sal, det vil være enormt ressourcekrævende at skulle holde øje med alles skærme konstant.

Desuden er en af de vigtigste parametre i gymnasiereformen digital dannelse. Med den her beslutning viser ministeren med al tydelighed, at hun faktisk ikke forventer, at vi er i stand til at lære eleverne digital dannelse, og det inden vi overhovedet har fået en chance for at forsøge.

Man kan jo nemt gøre det med USB.

Når eksamen er færdiggår der 1 eller 2 vagter rundt med USBstik og samler opgaverne ind. Bagefter uploader de alle filerne fra USB-stikkene der hvor de skal hen.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2017, 11:04

HappyPaww skrev:Der findes heller ikke mange ungdomsserier centreret omkring en teknisk skole - de unge, smukke og seje går på gymnasiet (senest fx i SKAM).

Nu ved jeg godt at SKAM er norsk, men i Sverige bliver selv frisører uddannet på gymnasiet - så det giver absolut ingen mening af sammenligne der.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20784

Indlægaf Slettet bruger » 6. sep 2017, 11:16

Bimmerdyret skrev:For 25 år siden sad gymelever og skrev opgaver af fra hinanden - det var sgu da også snyd.
I dag er det de samme opgaver der skal afleveres som for snar 15 år siden = udvikling i fag og faglighed hos læreren eller bare "for let".

Når en elev på gym, skal vise informationskompetence, der er en majet vigtig kompetence at have i det 21. århundrede, hvordan f.. skal de kunne vise det uden at have adgang til informationerne.

Jeg kan ikke se problemet. Man kan jo også gå til franskeksamen uden at have adgang til en franskmand. Og til biologieksamen og snakke om økosystemer uden at de har adgang til et økosystem i eksamenslokalet.

De kan få nogen papirer med noget internetstuff og så skal de vurdere troværdigheden af de sider og begrunde hvorfor de mener at world-newz-rulez.ru er mindre troværdig end newyorktime.com

Eller de kan skrive et essay om deres digitale kompetencer og så kan man vurdere ud fra det om de forstår hvad det går ud på.

Der er 1000 muligheder.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 6. sep 2017, 11:23

Bimmerdyret skrev:For 25 år siden sad gymelever og skrev opgaver af fra hinanden - det var sgu da også snyd.

A hva sir du? Hvor i himlens navn har du dog den ide fra? Der er altså virkelig virkelig stor forskel på, hvordan et opgaveforlæg til en dansk stil så ud for 15 å siden og så hvordan det ser ud i dag. Desuden sker der løbende ændringer i prøvematerialet og hver eneste eksamensopgave i hvert eneste fag er unik og fremstillet til lige netop den prøve den dag.

Hvorfor bringe den slags vrøvl frem?
1

Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 6. sep 2017, 11:29

eks-Maupassant skrev:

Jeg kan ikke se problemet. Man kan jo også gå til franskeksamen uden at have adgang til en franskmand. Og til biologieksamen og snakke om økosystemer uden at de har adgang til et økosystem i eksamenslokalet.

De kan få nogen papirer med noget internetstuff og så skal de vurdere troværdigheden af de sider og begrunde hvorfor de mener at world-newz-rulez.ru er mindre troværdig end newyorktime.com

Eller de kan skrive et essay om deres digitale kompetencer og så kan man vurdere ud fra det om de forstår hvad det går ud på.

Der er 1000 muligheder.

Ved du hvad informationskompetence er??? Det lyder ikke sådan ;)

Ja, du kan gå til en franskeksamen, men som opgaverne er i dag, skal du eksempelvis tolke 2 tekster og selv (på nettet iløbet af tiden) finde en tekst som du skal inddrage.
I Biologi, skal du fx. komme med et konkret eksempel i medierne, som skal danne baggrund for den diskussion der er eksamensopgaven.

Ja, kildekritik kan fungere med det eksempel som du fremhæver, men sig mig så lige.. når x-antal gymnasieelever skal op i den samme opgave, som du angiver, så kræver det jo faktisk at de allerede besidder en viden om de to medier du angiver.
Men hvad med alle de andre - hvad med Politiken, Arla.dk, Vaccinationsforum.dk eller hvad med 200 år gamle kilder?

Og man skal trods alt kunne argumentere, og det er ret svært uden at have en knage at hænge hatten på.

........

En anden ting, der så slet ikke er nævnt er, at mange hjælpemidler er blevet digitale - fx. ordbøger og formelsamlinger. Ja, man kan da godt tage et sæt ordbøger med (jeg havde 8 forskellige med til engelskeksamen i 89), men der er for dem, der rettighedsmæssigt skal have adgang til de hjælpemidler de har haft i den daglige undervisning, lidt et issue i den forbindelse.

Man kunne jo også bare sige:
- Hvorfor skal man skrive på computer og ikke bare aflevere i hånden.
- hvorfor skal lærere have det let og bare få elevernes afleveringer som selvrettende
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"