Mistermor skrev:abcd skrev:
Ja, loftet er 25%. Og egenbetalingen i København er 3.500,-. Så pladsen koster mindst 4 * 3.500 = 14.000,-. Og hvis driften skal have væsentligt flere penge end det, vil jeg stille spørgsmålstegn ved om det overhovedet er en god idé med vuggestuer, skulle den ene forælder så ikke hellere blive hjemme og passe barnet? Evt. med et skattefrit tilskud til egenpasning på f.eks. 5.000,- om måneden fra kommunen. Det ville sikkert give ligestillingsproblemer med at det primært var kvinderne der gik hjemme, men det kunne man måske løse ved at gøre tilskuddet afhængigt af at hver forælder tog omtrent halvdelen af vuggestue-tiden (selvfølgelig med en særlig ordning for enlige forældre).
Jeg forstår godt baggrunden for din ide, - der er bare også en del problemer i forhold til at alle skal gå hjemme. Det tror jeg desværre heller ikke er løsningen. Der er en vis procentdel af forældrene, hvor det er bedre, at børnene kommer ud og bliver passet af andre end forældrene af forskellige årsager; forældrene er måske ikke i stand til at tilbyde børnene en udviklende hverdag pga evner, sociale omstændigheder eller lyst.
Der er en hel del forældre, der ikke vil kunne give børnene sproglig eller motorisk udfordring. Der er nogen, der ikke ville orke deres børn hele tiden. Og der er nogen, der ikke har det godt nok til at kunne være der for deres børn hele tiden.
Nå men så kan vi sætte de truede børn i vuggestue.... Sådan var det i den by, hvor jeg først arbejdede. En lille stationsby med 10 vuggestuepladser. Resultatet er jo en specialgruppe. Og at det kommer til at forekomme flovt eller underskudsagtigt at sende sit barn i vuggestue.
Jeg har selv gået hjemme med mine børn, og jeg elskede det. Jeg er stadig glad for, at jeg gjorde det, og mine børn er voksne. Men det er ikke alle, der bryder sig om den tilværelse. Og lige så godt som det er at gå hjemme med en mor, der elsker det, lige så skidt er det altså at gå hjemme med en mor, der hader det.
Jeg ville hade det! Tanken er god. Og børnene ville sikkert have det SÅ dejligt. Men shit, hvor ville jeg dø langsomt. Eller i hvert fald blive skilt og håbe at manden fik børnene. Elsker dem overalt på jorden, men er ret vild med at "have fri" når jeg er på job, og have en fridag for mig selv en gang i mellem