Medikinet (Ritalin)

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3305

Medikinet (Ritalin)

Indlægaf Fræksak » 8. sep 2017, 17:15

Hej,

den psykiater, jeg går hos ifbm depression og angst, mener (som mig selv), at jeg har ADD. Hun har foreslået, at jeg starter på en lav dosis Medikinet (som er et kopiprodukt af Ritalin) for at se, om det kan hjælpe mig lidt.

Jeg har tidligere fået antidepressiver og får pt stadig en lav dosis angstdæmpende, så jeg er ikke helt uvant med at tage sådan noget "hjernekemi". Stadigvæk er jeg lidt i tvivl om jeg "tør" starte på Medikinet. Jeg synes, det lyder sådan lidt .... voldsomt, på én eller anden måde. Omvendt har jeg haft rigtig god gavn af antidepressiverne, som virkelig nærmest reddede mit liv på et tidspunkt, så det er måske fjollet at have sådan modstand på det.

Samtidig er jeg også nysgerrig - tænk, hvis det kunne hjælpe mig!

Er der nogen herinde, der har erfaringer med Medikinet eller Ritalin? Har I haft gavn af det, og hvad har I (haft) af bivirkninger? Jeg er ikke så bange for at miste appetitten (er stærkt overvægtig, så hvis der ryger nogle kilo, gør det såmænd ikke noget), men jeg er meget bange for søvnbesvær, fx. Jeg har fået tinnitus og er super afhængig af at kunne sove nemt hver aften.

Alle input modtages med kyshånd :).
0
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 994
Likede indlæg: 11430

Re: Medikinet (Ritalin)

Indlægaf Aragorn » 8. sep 2017, 21:55

Jeg har fløjtende ADD og er i behandling med Ritalin Uno.

Ritalin (Methylphenidat) er et lidt anderledes lægemiddel end så mange andre, fordi du tager det, det virker efter 20 minutter, og efter relativt kort tid pifter det af igen. Der er altså ikke nogen opstartsfase, hvor du først mærker en effekt efter at have taget det i nogle dage eller uger. På samme måder slutter effekten også igen ret brat, og så er den væk, så der hænger ikke noget i systemet mange timer eller dage efter, som har en effekt. Jeg får som nævnt Ritalin Uno, og jeg forventer du vil skulle startes op på 10 mg tabletter der er hvad man kalder 'hurtigtvirkende' og uden depoteffekt, hvilket vil sige du kan forvente at mærke tablettens effekt inden for 10 - 20 minutter, og en aftagende effekt efter 2 timer. Efter 3 timer - maksimalt 4 timer - vil du slet ikke mærke nogen effekt af disse tabletter, hvor tabletterne med modificeret udløsning har en noget længere effekt.

På den måde er det nemt at koordinere med ens sengetid, men det er ganske givet at Methylphenidat ikke er foreneligt med søvn, så hvis du får det taget for sent, så sover du ikke - i hvert fald ikke før du har vænnet dig til det. Jeg er lidt atypisk selv, jeg kan rent faktisk sove selv om jeg har taget det, men det er sjældent man ser dét.

Jeg har ekstrem stor gavn af medicinen - det bevirker at jeg kan læse og koncetrere mig, og da store dele af det jeg gør, er at læse teknisk fagmateriale på højtniveau, og jeg skal kunne tilegne mig viden om nye systemer på relativt kort tid, så er det dybt nødvendigt for mig at kunne læse og huske hvad jeg læser. Derudover får jeg ganske enkelt mere energi af medicinen og jeg bliver bedre til at holde orden omkring mig og følge med i film og den slags - ting der ellers stort set kan være umuligt for mig.

Du ved meget hurtigt, om du har gavn af medicnen. Det vil tage et par dage, før du ved det. Derudover skal du regne med en øget puls i starten og mundtørhed og tab af appetit, eller decideret madlede. Det går over, og man lærer at spise før og efter at effekten har peaket. Den øgede puls kan resultere i hjertebanken, hvilket nogle mennesker får lidt angst af. Det går over, man vænner sig til det med tiden.

En sidste ting man skal være opmærksom på, at det faktisk kan være en ganske behagelig følelse, når dopaminen flyder frit mellem synapsebroerne. Det er ikke ulig den effekt man mærker på kokain, og den følelse kan alle lide, lige fra laboratorierotter og op. Det kan betyde, at når effekten aftager, så føles det som om man falder i afgrundsdyb depression. Man kommer ganske enkelt ned og bliver normal. Den oplevelse havde jeg i starten, og det brød jeg mig meget lidt om, det var særdeles ubehageligt. Da jeg først havde lært, at jeg ikke faldt i depression, men bare blev normal, så forsvandt ubehaget, men indtil da, var det ikke nogen rar fornemmelse.

Det har som du kan høre en stærk centralstimulerende effekt, og du har næppe fået medicin før, der har haft den effekt. Hvis du ikke har taget stoffer i din ungdom, så ville du lige skulle vænne dig til det, men der er intet farligt ved det, så længe man holder sig til den terapeutiske dosis.
3

Invisible kid
Locked away in his brain
From the shame and the pain
World down the drain
Brugeravatar
malou_43
Kort karma: 274
Likede indlæg: 2471

Indlægaf malou_43 » 9. sep 2017, 19:09

Jeg har ADD - og har i næsten 3 år fået Melatonin mod søvnbesvær. Nogle gange hjælper det at tage 1, andre gange skal der 3 til, få gange får jeg intet søvn :)

Jeg tålte slet ikke Ritalin, så er på Ritalin Uno :)

Jeg vil ikke forklare en masse, men du er velkommen til at spørge ind til noget specifikt :) jeg har gavn af det, det dæmper visse symptomer :)
Jeg mærker absolut ingen dopaminlignende følelse.
1
*smb*
Kort karma: 5
Likede indlæg: 38

Indlægaf *smb* » 9. sep 2017, 20:16

Jeg kan ikke snakke for mig selv, men min søn får medikinet pga hans ADHD, mht søvn så har han altid haft problemer med at sove, så det har ikke ændret noget.
Vægt mæssigt skal jeg og han være meget obs, han skal indtage nogle flere kalorier for at holde sin vægt da han meget nemt taber sig.
Han får ikke så høj dosis, han bliver 10 og fordi han har tabt sig så er han sat ned i dosis, men det hjælper ham meget til at kunne koncentrere sig og lidt bedre kunne rumme at være i skole eller blandt mange mennesker :)
Han er ikke dækket døgnet rundt, da han for det første ikke kan lide at sluge depot pillerne, da han synes de for store og så netop fordi han er sat ned i dosis, ellers skulle han have 3 gange om dagen, men må pt kun få det morgen og frokost.

Af bivirkninger havde han i starten perioder med ondt i maven, men det en af de helt almindelig bivirkninger ellers har han ikke nævnt noget
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 1276
Likede indlæg: 16827

Indlægaf Moxy-lady » 9. sep 2017, 22:38

Jeg har taget det en måneds tid, efterhånden, og selvom vi stadig er i gang med at finde den rigtige dosis har jeg stor glæde af det. Det er ikke sådan "vupti, nu får jeg lavet alle de ting jeg ikke kunne overskue før", men mere sådan lidt nemmere ved at sætte ting i systemer og få et overblik. Jeg har nemmere ved at holde fokus.

Og vedr. Vægttab, så gør jeg det man ikke må, jeg tager den før jeg spiser, og jeg har tabt 4-5 kg på en måned. Det er ikke en vidunderkur, men det hjælper mig til at holde mig motiveret til at træffe bedre valg omkring hvad jeg spiser, fordi jeg ikke føler mig sulten hele tiden.

Jeg får samtidig quatiapin mod tankemylder som jeg tager 20 mg af til at sove på, og hvis jeg er ekstra presset og stresset. Ritalinen hjælper ikke hvis mit hoved kører, og her kan jeg få det særdeles ubehageligt fordi ritalinen som en anden skriver,kan give hjertebanken.
1
Zoe 12-10-18
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 12. sep 2017, 16:34

Aragorn skrev:Jeg har fløjtende ADD og er i behandling med Ritalin Uno.

Ritalin (Methylphenidat) er et lidt anderledes lægemiddel end så mange andre, fordi du tager det, det virker efter 20 minutter, og efter relativt kort tid pifter det af igen. Der er altså ikke nogen opstartsfase, hvor du først mærker en effekt efter at have taget det i nogle dage eller uger. På samme måder slutter effekten også igen ret brat, og så er den væk, så der hænger ikke noget i systemet mange timer eller dage efter, som har en effekt. Jeg får som nævnt Ritalin Uno, og jeg forventer du vil skulle startes op på 10 mg tabletter der er hvad man kalder 'hurtigtvirkende' og uden depoteffekt, hvilket vil sige du kan forvente at mærke tablettens effekt inden for 10 - 20 minutter, og en aftagende effekt efter 2 timer. Efter 3 timer - maksimalt 4 timer - vil du slet ikke mærke nogen effekt af disse tabletter, hvor tabletterne med modificeret udløsning har en noget længere effekt.

På den måde er det nemt at koordinere med ens sengetid, men det er ganske givet at Methylphenidat ikke er foreneligt med søvn, så hvis du får det taget for sent, så sover du ikke - i hvert fald ikke før du har vænnet dig til det. Jeg er lidt atypisk selv, jeg kan rent faktisk sove selv om jeg har taget det, men det er sjældent man ser dét.

Jeg har ekstrem stor gavn af medicinen - det bevirker at jeg kan læse og koncetrere mig, og da store dele af det jeg gør, er at læse teknisk fagmateriale på højtniveau, og jeg skal kunne tilegne mig viden om nye systemer på relativt kort tid, så er det dybt nødvendigt for mig at kunne læse og huske hvad jeg læser. Derudover får jeg ganske enkelt mere energi af medicinen og jeg bliver bedre til at holde orden omkring mig og følge med i film og den slags - ting der ellers stort set kan være umuligt for mig.

Du ved meget hurtigt, om du har gavn af medicnen. Det vil tage et par dage, før du ved det. Derudover skal du regne med en øget puls i starten og mundtørhed og tab af appetit, eller decideret madlede. Det går over, og man lærer at spise før og efter at effekten har peaket. Den øgede puls kan resultere i hjertebanken, hvilket nogle mennesker får lidt angst af. Det går over, man vænner sig til det med tiden.

En sidste ting man skal være opmærksom på, at det faktisk kan være en ganske behagelig følelse, når dopaminen flyder frit mellem synapsebroerne. Det er ikke ulig den effekt man mærker på kokain, og den følelse kan alle lide, lige fra laboratorierotter og op. Det kan betyde, at når effekten aftager, så føles det som om man falder i afgrundsdyb depression. Man kommer ganske enkelt ned og bliver normal. Den oplevelse havde jeg i starten, og det brød jeg mig meget lidt om, det var særdeles ubehageligt. Da jeg først havde lært, at jeg ikke faldt i depression, men bare blev normal, så forsvandt ubehaget, men indtil da, var det ikke nogen rar fornemmelse.

Det har som du kan høre en stærk centralstimulerende effekt, og du har næppe fået medicin før, der har haft den effekt. Hvis du ikke har taget stoffer i din ungdom, så ville du lige skulle vænne dig til det, men der er intet farligt ved det, så længe man holder sig til den terapeutiske dosis.

Tusind tak for dit indlæg, det var meget informativt! Især delen omkring bivirkninger. Der står selvfølgelig en mio. bivirkninger nævnt i indlægssedlen, men jeg synes det er SÅ meget mere nyttigt at høre andres erfaringer, selv om jeg selvfølgelig er klar over, at det er individuelt hvad man mærker.
0
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 12. sep 2017, 16:35

Hov, nå jeg svarer lige resten samlet. Mange tak for jeres respons. Det er virkelig godt at få så mange input.

Jeg har besluttet mig for at prøve det - især fordi det (hvis det virker på mig) virker hurtigt og også aftager hurtigt igen. På den måde tænker jeg ikke, at man behøver at bruge flere måneder på ind- og udtrapning som med fx antidepressiva. Det er da smart, og lidt nemmere at afprøve uden (håber jeg) de store risici involveret.
0

Tilbage til "Helbred"