For mange er på deltid (siger regeringen)

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Jacan
Kort karma: 0
Likede indlæg: 20

Re: For mange er på deltid (siger regeringen)

Indlægaf Jacan » 25. okt 2015, 14:30

adagio skrev::gab:
Jacan skrev:Siden mit indlæg var meget svært at tyde, er der lige lidt oplysning til debatten :)
Der er jo også indirekte tilskud som den del at staten betaler til pasning af børn, det er meget større beløb end end forældrenes egenbetaling. En ide kunne jo være at hæve egenbetalingen og sætte beskæftigelsesfradraget op.
Mange forældre er slet ikke klar over hvor mange penge staten poster i deres børn.

Hvis man sætter egenbetalingen op, vil der være flere der vælger at den ene forælder (typisk moderen) går hjemme. Det er i forvejen dyrt at have to børn i institution, og der er mange fordele ved at en forælder går hjemme imens den anden arbejder.

Hvis det økonomiske incitament er stort nok skal det nok virkede motiverende.
0
Marott
Kort karma: 86
Likede indlæg: 408

Indlægaf Marott » 25. okt 2015, 14:36

fisken80 skrev:
Jacan skrev:Siden mit indlæg var meget svært at tyde, er der lige lidt oplysning til debatten :)
Der er jo også indirekte tilskud som den del at staten betaler til pasning af børn, det er meget større beløb end end forældrenes egenbetaling. En ide kunne jo være at hæve egenbetalingen og sætte beskæftigelsesfradraget op.
Mange forældre er slet ikke klar over hvor mange penge staten poster i deres børn.

Hvis man arbejder på deltid kunne man jo nok godt forestille sig, at man benyttede sig mindre af insitutionstilbuddene og dermed ikke lå så meget til last som dem, der får tilskud til 45 timer i institution.

Nu er tilskuddet pr barn og ikke pr timer barnet er i institutionen.

Jeg ville ikke have noget imod at betale mere til institution, det gør vi i forvejen, fordi vi betaler for udvidet pasning hver måned, men børnene er ikke af sted mere end 37 timer pr. uge på trods af vores skiftende arbejdstider.
0
Jacan

Indlægaf Jacan » 25. okt 2015, 14:38

Marott skrev:
fisken80 skrev:

Hvis man arbejder på deltid kunne man jo nok godt forestille sig, at man benyttede sig mindre af insitutionstilbuddene og dermed ikke lå så meget til last som dem, der får tilskud til 45 timer i institution.

Nu er tilskuddet pr barn og ikke pr timer barnet er i institutionen.

Jeg ville ikke have noget imod at betale mere til institution, det gør vi i forvejen, fordi vi betaler for udvidet pasning hver måned, men børnene er ikke af sted mere end 37 timer pr. uge, som vi selv arbejder.

:naughty: Åndssvage citatfunktion det var ikke til mig :rulle:
0
Jacan

Indlægaf Jacan » 25. okt 2015, 15:46

adagio skrev:
Jacan skrev:Hvis det økonomiske incitament er stort nok skal det nok virkede motiverende.

Institutionerne hvor det meste betales af staten, er netop indført for at øge incitamentet til at arbejde. Var det ikke for dem, ville kvinderne stadig stå ved kødgryderne. Hvis man vil have flere til at arbejde mere, skal man nærmere fjerne egenbetalingen og forbedre servicen - altså poste flere penge i det.

Du læser kun halvdelen af mit indlæg....
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5860

Indlægaf Dikus » 25. okt 2015, 19:16

Kommunernes udgifter til at passe børn ligger på 70-140 t.kr. pr. barn, om året.
Dyrest er selvfølgelig de helt små babyer, som det i øvrigt er dyrest at passe i en vuggestue... selv med dårlig normering...

Den 0-5-årige i pasning vil gennemsnitligt koste en kommune 300 t.kr. over de typisk fire år, barnet er i daginstitution. Umiddelbart lyder tallet højt... Men det er faktisk svært for mig at se nogen som helst besparelse i det lange løb, hvis man i stedet lod en af forældrene gå hjemme i de år, mens deres uddannelse blev rusten og potentielt helt forældet. I den optik er 6.250 kr. om måneden måske ikke så galt endda? Selvom det er mange penge.

Eller... Det er så kommunens udgifter - de har jo heldigvis også lidt indtægter fra de forældre, der har en egenbetaling for at have børnene gående.
0
Brugeravatar
Kyle
Kort karma: 20
Likede indlæg: 148

Indlægaf Kyle » 25. okt 2015, 19:55

Dikus skrev:Kommunernes udgifter til at passe børn ligger på 70-140 t.kr. pr. barn, om året.
Dyrest er selvfølgelig de helt små babyer, som det i øvrigt er dyrest at passe i en vuggestue... selv med dårlig normering...

Den 0-5-årige i pasning vil gennemsnitligt koste en kommune 300 t.kr. over de typisk fire år, barnet er i daginstitution. Umiddelbart lyder tallet højt... Men det er faktisk svært for mig at se nogen som helst besparelse i det lange løb, hvis man i stedet lod en af forældrene gå hjemme i de år, mens deres uddannelse blev rusten og potentielt helt forældet. I den optik er 6.250 kr. om måneden måske ikke så galt endda? Selvom det er mange penge.

Eller... Det er så kommunens udgifter - de har jo heldigvis også lidt indtægter fra de forældre, der har en egenbetaling for at have børnene gående.

Og indtægter i form af skat fra begge forældre fremfor den ene.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 25. okt 2015, 20:05

Kyle skrev:
Dikus skrev:Kommunernes udgifter til at passe børn ligger på 70-140 t.kr. pr. barn, om året.

Og indtægter i form af skat fra begge forældre fremfor den ene.

Forudsat, de arbejder... Ja. Det er jo lidt det, der er en del af pointen :) Med en egenbetaling på omkring 50 % og øgede skatteindtægter... så er det en ok ide at poste penge i pasningen...
1
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 25. okt 2015, 20:26

adagio skrev:
Jacan skrev:
adagio skrev:
Jacan skrev:Hvis det økonomiske incitament er stort nok skal det nok virkede motiverende.

Institutionerne hvor det meste betales af staten, er netop indført for at øge incitamentet til at arbejde. Var det ikke for dem, ville kvinderne stadig stå ved kødgryderne. Hvis man vil have flere til at arbejde mere, skal man nærmere fjerne egenbetalingen og forbedre servicen - altså poste flere penge i det.

Du læser kun halvdelen af mit indlæg....

Jeg ved ikke hvad du mener, så hvis du vil have et svar, er du nødt til at uddybe.

De øgede indtægter ved højere egenbetaling vil Jacan give tilbage til forældrene via højere beskæftigelsesfradrag. Men for at det bliver udgiftsneutralt kræver det, at beskæftigelsesfradraget er afhængigt af antallet af børn OG deres alder :gruble:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 26. okt 2015, 05:44

adagio skrev:
Stars skrev:De øgede indtægter ved højere egenbetaling vil Jacan give tilbage til forældrene via højere beskæftigelsesfradrag. Men for at det bliver udgiftsneutralt kræver det, at beskæftigelsesfradraget er afhængigt af antallet af børn OG deres alder :gruble:

Og hvis jeg får mere udbetalt, men skal bruge det hele på at betale ekstraregning til institution, hvad er mit incitament så?

Du vil jo få lidt mere udbetalt, da der er en del, der anvender institution uden at være i beskæftigelse. Ud over de almindeligt arbejdsløse, så er der de syge, førtidspensionisterne og kvinder på barsel... De ville så betale til dit incitament.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"