Smerter i akillessene

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 4001
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 712
Likede indlæg: 6914

Smerter i akillessene

Indlægaf FruKuk » 11. sep 2017, 19:42

Jeg er efter 1,5 års inaktivitet endelig kommet i gang med at træne igen, men efter 1. tur på løbebåndet får jeg ondt i min ene akillesene. Jeg har tempo og stigning ned de efterfølgende gange, men jeg får desværre mere og mere ondt. Skal det bare trænes stille og roligt væk?

Jeg har aldrig tidligere døjet med akillesenen, men kan det hænge sammen med en korsbåndsrekonstruktion på samme ben?

Edit: Korsbåndet blev fikset tilbage i 2014, og jeg har været i fin form i mellemtiden.
Senest rettet af FruKuk 11. sep 2017, 20:09, rettet i alt 1 gang.
0
Lys
Indlæg: 3686
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 402
Likede indlæg: 6275

Re: Smerter i akillessene

Indlægaf Lys » 11. sep 2017, 19:46

Hvor meget løb du første gang? Kan du have lagt for hårdt ud? Husk at ligamenterne er dem, der har brug for mest tid til at træne op.

Jeg ved ikke, om det kan have sammenhæng med korsbåndet, men jeg ved at smerter i akilles kan hænge sammen med inflammation i svangsenen under foden som kan sætte sig som hælspore - og det er rigtig træls at ende med.

Jeg tror, at jeg ville skære ned på træning og ikke træne over smertegrænsen.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 4473
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 626
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 9807

Re: Smerter i akillessene

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 11. sep 2017, 20:00

Træning skal som regel foregå uden smerter - også i rehabiliteringsprocessen. Hvis du først har problemer med achilles tendon, så bliver de altså længe inden de forsvinder igen. Selv med rigtig rehab.

Du skal have relativ ro, altså bruge benet men inden for smertegrænsen. Sener har generelt godt af høje loads, men for at træne sener mest optimalt bør det være eccentric (altså mod tyngdekraften). Igen, ikke noget der skal gøre ondt - gør det ondt, så er det gået for langt. Hvis jeg var dig ville jeg gå sammen med en fysioterapeut som specialisere sig inden for at rehabilitere igennem motion og kan få dig i gang med en fornuftig plan.

Hvis du har tidligere problemer med korsbåndet, vil en professionel også tage dette med i betragtning og evt. se på biomekanikken i din løbestil. Generelt er der en tildens til følgeskader i/omkring omkringliggende led, der har været enten helt eller delvist immobiliseret i forbindelse med skade.

Muskler tager gennemsnitligt 6 uger at træne op, sener 12 uger.
0

Tilbage til "Helbred"