Hvordan har det påvirket jeres forhold at få børn?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
...xxx...
Kort karma: 51
Likede indlæg: 177

Hvordan har det påvirket jeres forhold at få børn?

Indlægaf ...xxx... » 13. sep 2017, 07:14

Som overskriften siger - hvordan har det påvirket jeres parforhold at få børn?

Min kæreste og jeg er 25 år gamle, og vi har været sammen i 3 år. Vi ønsker os begge børn inden for en overskuelig fremtid, men vi er også lidt bange for, hvordan det vil påvirke vores forhold at få et barn (jeg synes, at jeg ser forholdsvist mange bekendte, der får børn og derefter går fra hinanden et halvt år senere).
Vi er begge meget familiemennesker, og vi bruger de fleste aftener og weekender hjemme sammen, hvor vi slapper af, går lange ture med vores hund eller ser vores familier. Ingen af os render særlig meget i byen eller lignende, og jeg forestiller mig derfor ikke, at vores hverdag vil være nødt til at forandre sig særlig meget på grund af et barn.

Hvordan har det været for jer at få et barn? Hvor gamle var I, da I fik børn? Og var både dig og din kæreste lige interesserede/"skruk" i forhold til at få et barn?
0
Ficus
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2907

Re: Hvordan har det påvirket jeres forhold at få børn?

Indlægaf Ficus » 13. sep 2017, 07:38

Dem du ser gå fra hinanden lige efter barn/børn, er de familiemennesker som jer?

Hos mig og min kæreste har det ikke rigtig ændret noget til det negative. Det er klart at der er ting der ændrer sig, jeg har født for knapt 2 måneder siden og har lynhurtigt måtte lære at sådan en lille en kører lidt sit eget show og at den måde jeg er vant til at lave tidsplaner ikke holder mere. Generelt har det givet en anden døgnrytme, som jeg har svært ved at omstille mig til. I forhold til min kæreste, så ved jeg ikke noget bedre end ham og vores baby, er stadig helt i babyforelskelsesboblen. Helt generelt synes jeg vores forhold er blevet bedre, men det har aldrig været dårligt.

Vi er også hjemmemennesker og ser stadig serier på Netflix, laver god mad, putter og ser vores familier og venner og hygger generelt. Nogen dage er baby umulig, fx i går, så kan det være svært at lave aftaler med folk, men heldigvis så ved de fleste godt at det ikke altid er nemt med baby og så kan man ses en anden dag. Det er så første gang hvor han er kommet totalt i vejen for noget, fordi han bare var en lort :-D Vi prøver at snakke om tingene før der er nogen der bliver småmopsede eller frustrerede.

Jeg har også nogle bekendte eller venners venner, hvor de er gået fra hinanden umiddelbart efter børn og/eller bryllup og nogle efter første huskøb bla., men jeg sammenligner ikke mig selv og min kæreste med dem, så har ikke tænkt over det før nu. Hvis man er vant til meget natteliv eller ens kæreste/mand måske er vant til det, så kan jeg forestille mig at det er noget af en omvæltning for forholder, hvis man ikke er forberedt på det. Jeg kan også se at der hos nogen er en ting med at den nye mor siger til manden hvad han må og ikke må, og det lader til at gå galt. I hvert fald i et par af tilfældene.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 687
Likede indlæg: 12032

Indlægaf Æble » 13. sep 2017, 07:49

Jeg havde en søn på to da vi fandt sammen og har siden fået to piger efter hhv 4 og 12 år sammen.

Det der har været mest negativt for forholdet er når vi er blevet pressede pga fx manglende søvn eller hvis jeg har følt mig meget bundet, så har vi begge en tendens til at bebrejde den anden. Super ukonstruktivt og det har ledt til mange skænderier. Da vores store datter var lille var vi endda ved at gå fra hinanden fordi vires bebrejdelser skabte afstand mellem os.

På den positive side så har det at skabe noget aå fantastisk sammen styrket vores sammenhold. Han er den eneste der synes det er ligeså sjovt som jeg gør at den lille slår en stor prut og bliver ligeså stolt når den store scorer i fodbold. Vores børn (også min ældste søn) er vores fælles store interesse og kærlighed.

Det er så underligt på en måde, at den største glæde også er det der sætter forholdet under pres. Men børn er jo så dyrebare at det er naturligt at de har en stor pris.

Forøvrigt har vi ved begge babyer aftalt at vi ikke må gå fra hinanden der første år. Så er det lissom på plads. Man kan blive meget irrationel af manglende søvn og masser af babygråd, og så skal man ikke tage store beslutninger som at gå fra hinanden. Så vi besluttede at holde sammen uanset hvad i den hårdeste periode og så måtte man "gemme" en evt skilsmisse til bagefter.

Held og lykke, det er et fantastisk eventyr i begår jer ud på :)
2
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 97
Likede indlæg: 2136

Indlægaf Orchidea » 13. sep 2017, 08:04

Jeg var i start 30-erne og min mand i start 40-erne, da vi fik vores første barn. Vi havde da været sammen i små 10 år og vi ønskede begge at få børn.

Indtil børn, eller i virkeligheden indtil fertilitetsbehandling, levede vi et liv med knald på. Vi arbejdede begge meget og når vi ikke arbejdede så knaldede vi, festede og rejste rundt i verden, hver gang lejligheden bød sig. Vi havde et sjovt og vidunderligt liv sammen.

Da vi fik børn blev livet et andet. Vi er stadigvæk sociale mennesker, vi knalder stadigvæk og vi rejser stadigvæk når lejligheden byder sig. Men vi fester ikke på samme måde - slet ikke. Nu er livet jo vores familie og med små børn indeholder det arbejde, fritidsaktiviteter, madpakker, forældremøder, lektier, legeaftaler, hjemlig hygge og hvad har vi. Men vi havde ikke forventet andet.

Selvfølgelig går der lige lovlig meget madpakke i det i perioder, men det må man jo acceptere og tage med. Jeg har også set kærester, der løber sur i det når der kommer børn, men uden at skulle gøre mig klog på andres vegne, så virker det som om at problemet ofte er netop at acceptere tingenes tilstand og leve med det. Det virker som om at den ene eller begge parter pludselig tager en offerrolle på sig og går enormt meget op i hvad den anden byder ind med, eller mest hvad modparten ikke byder ind med. Det ender i en dum cirkel hvor gensidige beskyldninger og forsmåethed får lov til at tage overhånd. Fokus går på hvad modparten ikke gør, eller gør forkert, fremfor hvad man selv byder ind med, indtil forholdet ikke længere kan holde.

Det er så ærgerligt når det ikke holder, for jeg gætter på at udgangspunktet for at få børn sammen er en dyb og inderlig kærlighed til hinanden.

I mit eget forhold har vi selvfølgelig også været sure på hinanden og hver især følt os forsmået, men jeg synes at vi er gode til ikke at være alt for selvhøjtidelige og til at give hinanden plads. Jeg elsker min mand virkelig højt og jeg vil gerne gøre en indsats for at han har det godt. Det betyder at jeg nogle gange tager slæbet, men det går jo begge veje og nogle gange er det ham, der står med det hele. Som udgangspunkt får vi tingene gjort sammen, men der er nødt til at være en villighed til både at give og tage hvis det hele skal gå op.

Der er mange og forskellige grunde til at man går fra hinanden, men jeg tror på at hvis kærligheden og viljen til hinanden er der, så skal det nok gå alt sammen.
3
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 750
Likede indlæg: 14420

Indlægaf HappyPaww » 13. sep 2017, 08:24

Min kæreste og jeg fik vores søn, da vi var hhv. 31 og 25 - min kæreste er den unge af os :lol:
Det er 4 år siden i dag, og vi har baby nr. 2 på vej :lun: Vi havde været sammen i tre års tid, da vores dreng kom til verden, og det var ikke just planlagt, dog havde vi talt om, at det var en mulighed, og at jeg ikke havde lyst til at vente alt for længe (det må være præmissen når man finder sammen med en moden kvinde :D).

I min vennekreds, var de fleste efterhånden afsatte og havde fået, eller skulle til at have børn, så for mig var det ikke den store livsstilsændring. Min kærestes venner var slet ikke samme sted som os, men hans liv ændrede sig egentlig ikke så voldsomt. Han gik/går stadig i byen indimellem, men det har vi fint kunnet få til at hænge sammen - også uden, at jeg er blevet sur over det :D Så længe frekvensen er nogenlunde rimelig, og det ikke er hver weekend, så har vi hver især givet god plads til, at vi også skal lave ting vi "plejede" inden barn. Jeg har da også været på weekendture med veninder, han har været på festival osv.

Selvfølgelig påvirker det forholdet, og vi har måske ikke så meget "partid" (if you know what I mean :slem:) som førhen, men det tror jeg næsten var kommet uanset hvad, efter 7 år sammen. Vi tager på weekendtur en gang årligt (det ændrer sig dog nok måske, nu hvor vi får to unger).
Vi har et meget stærkt bånd, og en fælles glæde og stolthed over vores barn/børn, og et sammenhold i den henseende, at vi er meget bevidste om, at man altså ikke skrider, bare fordi det er lidt hårdt eller surt engang imellem. Der skal RIGTIG meget til, før vi kommer til at vi ikke skal være sammen længere.

Jeg kender i øvrigt ingen i min omgangskreds, der er gået fra hinanden mens børnene er små (det kommer oftest først når de er godt oppe i skolealderen :D). Igen, så tror jeg de fleste føler et fælles ansvar og en dybereliggende grund til at hænge i, især når der er børn involveret.
1
Lykke
Kort karma: 207
Likede indlæg: 5433

Indlægaf Lykke » 13. sep 2017, 15:55

Jeg er 26 år og sammen med min mand har vi A på 2 år på fredag.

Manden havde vist ikke lige overvejet det der med børn, men var ikke afvisende overfor ideen. Han er den praktiske af os to.
Vi har været kærester i lidt over 5 år og gift i 2. Min mand er 32 år.

Jeg kan virkelig mærke at det hele bliver sjovere og sjovere når barnet bliver ældre.
Hun kan nemmere passes og sover for det meste igennem om natten.

Vi laver faktisk flere ting efter barn end før. For når vi har lidt tid skal den udnyttes. Det gjorde vi slet ikke før.
Så hvis barnet kommer ned i weekend til mine forældre får den hele armen, med restaurant, vinbar, hygge og afslapning.
Vi har været i Budapest, Berlin og Polen med barnet. Det bliver også federe og federe at rejse med hende.
Jeg er klart mest til større børn, og det samme med manden.
Vi skændes nok mere, men er blevet trænet i at få det ud af verden hurtigt. Også for barnets skyld, fordi man bliver sig selv bevidst på en anden måde. Barnet kan jo godt mærke når noget er galt, men jeg synes vi er gode til at forklare hende hvad der foregår, og at man jo godt kan være uenige og så blive gode venner igen.
Når vi har fået hende passet en weekend savner vi barnet Big time. Og på mange måder har hun beriget vores liv. Vi havde også et dejligt liv før, men hun er så dejlig og en gave for os og bedsteforældre.
1
Sorenspige
Kort karma: 628
Likede indlæg: 4893

Indlægaf Sorenspige » 13. sep 2017, 17:31

Min mand og jeg havde været sammen i lidt over 8 år, da vi besluttede, at vi gerne ville have børn. Desværre var der en hel del leveringstid, inden vores søn endelig kom til verden, så på det tidspunkt havde vi været sammen i 12 år.

Vi var begge stille og rolige familiemennesker, som sjældent lavede noget i hverdagsaftenerne, og lørdag aften blev også gerne brugt foran Barnaby :genert:. Så vi tænkte egentlig, at vi var ret klar til at få børn, fordi vi alligevel var meget hjemme.

Vi var også klar på det område, men vi var slet ikke klar på alle de følelser der dukker op, da han kom til verden. Vi elskede ham begge med det sammen - han var al ventetiden værd :lun:.

Men de første mange måneder græd han meget, og det håndterede vi begge dårligt. Jeg blev ulykkelig, og min mand blev sur. Begge dele udsprang af magtesløshed, men det var svært at finde hinanden og tale sammen, når de fleste hverdage bestod af gråd.

Jo ældre vores dreng blev, jo mere overskud fik vi igen, og det blev kun sjovere og dejligere at være forældre.

Derfor turde vi godt få en mere. Vi tænkte, at nu vidste vi jo, at tingene (gråd/søvn) kun var en begrænset periode. Desværre græd vores datter også en del de første måneder, og desværre blev vi igen begge pressede. Især fordi der nu også var en storebror at tage sig af.

Lillesøster viste sig også at være en bestemt lille dame, som bestemt ikke lider i stilhed, så selvom tiden er gået, oplever vi stadig en del skrig og skrål. Hun har også bøvlet med ørene, og søvnen er også svingende, og alt i alt er vores overskud ikke stort. Nogle dage orker vi nærmest ikke at tale sammen.

Når det er sagt, har vi også masser af skønne og dejlige stunder sammen, og jeg ville ikke undvære mine børn for noget.

Desuden er vi heldigvis begge indstillede på, at det her er en periode, og vi vil vores forhold. Vi ved, at inden under trætheden og underskuddet, hører vi stadig sammen, og det er værd at vente på. Engang imellem er det nødvendigt at få snakket igennem og mærke, at vi stadig vil hinanden.
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1056
Likede indlæg: 22028

Indlægaf Sangius » 13. sep 2017, 17:49

Min mand og jeg blev forøldre sa jeg var 26 og han 29. Vi er en del mindre sammen. Vi snakker en del mindre sammen. Vi lavef ikke så meget sammen mere, og har ikke lige så meget sex.
Men vores forhold er mere fasttømret end nogensinde, og vi elsker hinanden.
Selvom man ikke drikker, fester og gør ved - så ændrer et barn ens hverdag markant. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 9423

Indlægaf Bøtte » 13. sep 2017, 19:42

Jeg var midt i 20'erne og min mand i starten af 30'erne da vi fik vores første efter 4,5 års forhold.
Siden har vi købt hus, holdt bryllup, og fået et barn mere, så vi satser på det holder :-D

Ej, den største udfordring var faktisk ikke da hun blev født, men derimod da vi begge arbejdede og hverdagen meldte sig. Der tvivlede jeg en overgang at vi klarede den. Men det gjorde vi, og jeg er knap så nervøs for, hvad der sker, når hverdagen melder sig, når min mands barsel i denne omgang slutter om 5 uger. På de 4 år, der er gået mellem vores børn, har vi i hvert fald håndteret en del udfordringer og jeg synes vores forhold er stærkere end før.
0

Tilbage til "Forhold og sex"