Betalingskort til børn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3484
Likede indlæg: 25970

Betalingskort til børn

Indlægaf Wizzze » 13. sep 2017, 11:02

De store banker indfører nu betalingskort til børn fra 7år og op.

http://nyheder.tv2.dk/business/2017-09- ... estilt-det

Hvad siger I, god idee eller ej?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 702
Likede indlæg: 12834

Re: Betalingskort til børn

Indlægaf Æble » 13. sep 2017, 11:07

Skal ikke udtale mig på andres vegne, men det er totalt irrelevant for min 8-årige. Hun er aldrig ude at handle alene. Ind imellem bliver hin sendt i netto efter mælk eller lign og får kontanter med. Måske en gang hver anden måned.

Min 14-årige er derimod begyndt selv at bruge penge. Indtil nu har han haft en konto hos mig som jeg hæver fra. Men vi har lige aftalt at han får sin egen og sit eget dankort. Synes han er klar til selv at tage ansvar for sin (lille) økonomi.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1181
Likede indlæg: 17206

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. sep 2017, 11:12

min søn på 13 har fået eget hævekort/master debit... og det er en fin alder at få det i.

Men til de yngste, nej tak, de kan køre på kontanter i egne penge, så de visuelt kan forholde sig til hvor mange penge de har.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1181
Likede indlæg: 17206

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. sep 2017, 11:24

og så alligevel...

Min nr. 3 fik som 6 årig betalingskort til brug på skolen, det er jo reelt samme koncept. Det kan dog kun bruges i skole regi, men erstatter kontanter. Og det kunne han faktisk fint styre.
Vi aftalte hvor mange penge der skulle være på til købe-dag, og det kunne han godt huske.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 386
Likede indlæg: 7640

Indlægaf BlueBunny » 13. sep 2017, 11:35

Jeg synes det er ok. SÅ må det være op til forældrene at vurdere om ens eget barn er parat til det.
Forældrene kan administrere hvor mange penge der er på kontoen, så risikoen er ikke anderledes end ved kontanter. Hvorimod at hvis kontanter tabes så er de 100% væk, men tabes kortet, så kan det bare spærres.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 989
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 17602

Indlægaf Delfin » 14. sep 2017, 21:34

Argumentet for at have penge i hånden gælder nok mest for de helt små, som omkring 4-8 år alt efter evner. Vi brugte en del tid på at flytte mønter rundt i stakke og snakke forskellige muligheder igennem, men altså det kan man vel også få på en app nu om stunder.
0
14 11 14
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 2856
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 40874
Kontakt:

Indlægaf Ado » 15. sep 2017, 08:10

Det er vel fint nok? Så er muligheden der, hvis behovet opstår. Og de forældre, der er imod det, kan jo bare lade være med at bestille et.
0
Trimmenazi.
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 123
Likede indlæg: 4076

Indlægaf Stars » 15. sep 2017, 08:19

Lisma skrev:Jeg barn netop bestilt et til min ti-årige datter. Hun har flere gange været nede om hjørnet og hæve penge på mit kort for mig, har fint styr på brugen af det, jeg har sjældent kontanter at give hende når hun skal bruge dem og ja... Det er bare smartest med hendes eget kort, nu når vi bor nede i byen. Jeg tænkte faktisk på at det egentlig var ret irriterende i sidste uge, at de ikke kunne få et kort i den alder, så for os er det super. Hun smider heller aldrig sine vigtige ting, som mobil, rejsekort osv. væk, så det ville ikke være et problem.
For min otterårige kommer det ikke på tale. Hun er ikke helt så skarp i det der med at handle selv, som storesøsteren er, og var, i hendes alder, så der går nok et par år før hun får et.

Jeg kunne godt finde på at bestille et til lillesøster også - det ville så bare ligge sammen med hendes pas og kun blive udleveret til hende i situationer, hvor det var praktisk, hun havde det. Det er jo ikke en naturlov, at barnet altid skal have fri adgang til kortet, bare fordi man har valgt at få det.

Ligesom vi havde en reserve-mobil, som blev udleveret efter behov, da ungerne var små.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"