Briketter til brændeovn

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Lover-Moses
Kort karma: 14
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 430

Briketter til brændeovn

Indlægaf Lover-Moses » 14. sep 2017, 09:40

Ja nu er sommeren jo snart ved at være endegyldigt overstået, så brændeovnen skal snart sættes igang, og sidste år brugte jeg briketter til at fyre med, hvilket jeg var rigtig glad for. Da det var første vinter i mit hus, brugte jeg det pindebrænde der var, og så supplerede jeg med briketter fra Harald Nyborg når de havde tilbud.

Men i år tænker jeg at det nok er billigere at bestille en palle. Så slipper jeg også for at hente flere gange, og det er som sagt nok også billigere.

Men er der den helt store forskel på om de er fra Bilka, Harald Nyborg, Bauhaus osv? Og til et hus på ca. 74m2 med en middelstor brændeovn, gør det så nogen forskel om det er bøge- eller birkebriketter? Jeg lægger vægt på at de ikke smuldrer og producerer så lidt aske som muligt.
0
Brugeravatar
Lover-Moses

Re: Briketter til brændeovn

Indlægaf Lover-Moses » 14. sep 2017, 20:24

Falstria skrev:Brændeværdien skulle gerne være oplyst på den enkelte type briket.

Er det ikke billigere at købe dem hos land & fritid?
https://www.landogfritid.dk/Produkter/B ... 6briketter

Der er godt nok ikke bindemiddel i, så det kan da godt være de smuldrer mere end du er vant til, man kan jo starte med at købe 10 kg og så finde ud af det.

Der er heller ikke bindemiddel i dem fra Harald-Nyborg, og de smuldrer ikke så meget. Men det var ellers billigt, 1400kr for en palle. Koster lige under 2000kr for det samme i Bilka. Men ok, der er så fragt inkluderet fra Bilka´s webshop, der skal 300 oven i det fra land og fritid.

Det var bare mere om der var mærker/forhandlere der var direkte ringe? Altså at de smuldrer mere end gennemsnittet?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 515
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 7858

Indlægaf Studsgaard » 14. sep 2017, 20:51

Vi har før købt ved land og fritid, jeg syntes deres plejer at være bedre end dem fra bilka. Dem fra bilka lavede mere aske, dog har vi en gang fåret nogen der ikke var samme høje standart hos land og fritid, men de havde så også nogle leverandør problemer dengang.

Jeg tror ikke binde midlet er så vigtigt, det er mere at de opbevares tørt og at det er en god presning af briketterne.
0
Brugeravatar
Lover-Moses

Indlægaf Lover-Moses » 14. sep 2017, 22:03

Falstria skrev:
Lover-Moses skrev:
Falstria skrev:Brændeværdien skulle gerne være oplyst på den enkelte type briket.

Er det ikke billigere at købe dem hos land & fritid?
https://www.landogfritid.dk/Produkter/B ... 6briketter

Der er godt nok ikke bindemiddel i, så det kan da godt være de smuldrer mere end du er vant til, man kan jo starte med at købe 10 kg og så finde ud af det.

Der er heller ikke bindemiddel i dem fra Harald-Nyborg, og de smuldrer ikke så meget. Men det var ellers billigt, 1400kr for en palle. Koster lige under 2000kr for det samme i Bilka. Men ok, der er så fragt inkluderet fra Bilka´s webshop, der skal 300 oven i det fra land og fritid.

Det var bare mere om der var mærker/forhandlere der var direkte ringe? Altså at de smuldrer mere end gennemsnittet?

De 300 er ikke fragt, fragt er gratis.

Hvis du køber flere paller falder det der gebyr, så der henter du mængderabatten ;)

Om skidtet smuldrer afhænger af maskinen der har presset det sammen, så det kan jo ændre sig i takt med en producent skifter maskiner.
Jeg kan ikke nævne navne/mærker/forhandlere.

Ja det kan jeg godt se, men så er prisforskellen minimal. Men nu haster det heller ikke, så det kan jo være der kommer et godt tilbud her på et tidspunkt :)
0
Brugeravatar
Movita
Kort karma: 8
Likede indlæg: 151

Indlægaf Movita » 15. sep 2017, 03:28

Xl-byg leverer gratis i hele landet. Står selv og skal købe en Palle briketter og jeg køber dem der i år. Der er en fin beskrivelse af deres briketter på websiden
0
Brugeravatar
Lover-Moses

Indlægaf Lover-Moses » 19. sep 2017, 16:38

Nu fik jeg lige regnet på det, og af en eller anden grund, er det langt billigere at købe de der 8 eller 10 poser når de er på tilbud, frem for at købe en hel palle. F.eks. på Bilka.dk kan man købe en palle hvor hver pose koster 20.70kr, men køber man deres andet tilbud med 8 poser for 99kr, koster de lige over 12kr posen. Det tror jeg egentlig bare at jeg vil gøre :P
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 671
Likede indlæg: 5948

Indlægaf Sophies-mor » 19. sep 2017, 16:41

Bare af nysgerrighed, hvorfor ikke bare brænde?
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Lover-Moses

Indlægaf Lover-Moses » 19. sep 2017, 22:09

Briketter er nemme at bruge. Skal ikke bruge optændingsbrænde, og så sviner de ikke så meget og giver ikke ret meget aske.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 671
Likede indlæg: 5948

Indlægaf Sophies-mor » 20. sep 2017, 09:25

Falstria skrev:
Sophies-mor skrev:Bare af nysgerrighed, hvorfor ikke bare brænde?
:gruble:

Briketter og piller kan laves af spildtræ, eller af deciderede biobrændsels afgrøder, for så vidt også af halm.

Brænde kan kun komme fra ældre træer, som kunne have erstattet byggematerialer.
(Der er så noget afgift på brændsel der driller, som med så meget andet i DK)

Keywordet er KAN laves..
Briketter og piller laves ikke kun af spildtræ.
Men ok, vi skover selv og får derfor kun de træer der alligevel skulle tyndes ud.
Var bare nysgerrig. Nogle synes briketter er smartere fordi det ikke sviner så meget at have i stuen.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Bolig"