paint skrev:Ja, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med føderalisme, altså Europas Forende Stater. Han ønskede at gøre hele 'forretningsgangen' i EU, mere transparent og gennemskuelig for borgerne. Som det er nu, drukner alt hvad der foregår i EU, i mystisk bureaukrati, diverse udvalg, et EU-Parlament og en EU-kommission. Derfor foreslog han en mere gennemskuelig og demokratisk funderet struktur. Med en ( folkevalgt) Præsident, en Finansminister, en Udenrigsminister etc. - præcis som i de nationale parlamenter.
Dette ville kunne gøre EU, mere handledygtig og hurtigere reagerende - og det kan man jo ikke ligefrem beskylde dem for at være nu, hvor ALT skal igennem utallige udvalg og kommissærer osv. som ikke er folkevalgte og derfor ikke har noget direkte ansvar for deres handlinger.
Det jeg skrev om vetoretten, gik på at der skulle være (iflg. hans forslag) simpelt flertalsafgørelse i parlamentet, så man ikke kom i dén situation igen, at 26 lande stemte for et nødvendigt forslag, og så kunne ét enkelt land stemme imod, og dermed bremse det hele. Det lammer EU - handlingslammer det. Præcist som vi har set det gang på gang. De snakker og snakker og der sker ikke en skid.
Hvis lande, vil stå uden for visse tiltag (som f.eks Danmarks undtagelser), kunne man forestille sig at det så skulle stemmes igennem i Parlamentet. (det sagde han ikke, men det er min forestilling om det, på basis af hvad han sagde)
Dette ville også kunne medføre et EU, i flere hastigheder. Lande ville kunne vælge til og fra mht. hvad de ville være med i, og dermed have indflydelse på eller ingen indflydelse på.
Altså, alt i alt, en mere demokratisk og handlekraftig struktur med folkevalgte repræsentanter, i stedet for internt valgte personer til diverse poster.
Kan godt følge logikken i det du skriver her, og at det som sådan vil være mere demokratisk. Men det vil også betyde mere EU, og med mere magt til EU Hvilket er det modsatte af det jeg ønsker. Som jo mest af alt bare er et handels samarbejde. Hvor det ikke er nødvendigt med en EU præsident.
Medd at EU skulle være handlingslammet, så er det langt fra min opfattelse EU spytter jo love ud på stribe. Men ok på et punkt, og det er flygtninge krisen. For mig at se bør det slet ikke være et EU anliggende, men op til de enkelte lande. Som gør at vi er nødt til at opretholde vores grænser.
Men det er jo en helt anden diskussion.