Hvis du bliver mere end en time forsinket med toget, skal du »gratis tilbydes måltider og forfriskninger i rimeligt forhold til ventetiden«. Den ret har eksisteret i næsten otte år, men i Danmark har DSB ikke har haft travlt med at informere om denne EU-sikrede rettighed. Tværtimod oplyser DSB’s kundeservice, at passagererne ikke har ret til forplejning i tilfælde af større forsinkelser. Det skriver Politiken.
»Man kan ikke få mad og sådan noget som i et flyselskab – det er der ikke, nej«, lyder svaret fra kundecenteret på Politikens spørgsmål om ret og praksis.
Også Arriva, der varetager flere regionalstrækninger i Jylland, oplyser i kundeservice til Politiken: »Nej, vi tilbyder ikke måltider, drikkelse eller noget som helst«.
Men danske togpassagerer har siden 3. december 2009 haft denne ret til at få tilbudt vådt og tørt ved forsinkelser på over 60 minutter. Da trådte EU’s passagerrettighedsforordning i kraft, og den har direkte virkning i medlemslandene. Reglerne siger, at selskaberne skal tilbyde måltider og forfriskninger, hvis de kan leveres på rimelige vilkår i toget eller på stationen.
DSB anslår, at 100.000 passagerer i fjern- og regionaltog årligt bliver ramt af forsinkelser på over en time. Og i hvert eneste tilfælde er DSB og Arriva forpligtet til at vurdere muligheden for at give forplejning. Derudover har de, ifølge EU-Kommissionen, pligt til at informere kunderne tydeligt om rettigheden, »eftersom rettigheder er nytteløse, hvis passagererne ikke kender til dem«.
En latterlig ordning, mener jeg, der er vel ingen togpassager, der ikke kan klare en forsinkelse på 1 time uden vådt og tørt, derudover ville DSB vist få nok at lave med at servere mad og drikke for passagerer, der har forsinkelse.
Hvad mener du om ordningen?