Forargelsesdanmarks lynchstemning mod de svage

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Forargelsesdanmarks lynchstemning mod de svage

Indlægaf gnostic » 21. okt 2015, 21:40

Siden reformen af 2013 har man i praksis lukket af for førtidspensionen.

Man siger, at man vil "hjælpe" mennesker, men i virkelighedens verden er hjælpen noget der kun forværrer borgernes helbred.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/overla ... sskadelige
https://www.dr.dk/nyheder/debat/debat-sengepraktik

Ressourceforløb presser borger til selvmordsforsøg:
http://www.information.dk/549109

Handler det her om, at spare penge, eller om at forargelsesdanmark skal tilgodeses i deres retsfølelse, på bekostning af de svages helbred?

http://ugeskriftet.dk/debat/helbredsska ... ionsreform
Senest rettet af gnostic 22. okt 2015, 10:43, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5867

Re: Forargelsesdanmarks lynchstemning mod de svage

Indlægaf Dikus » 21. okt 2015, 21:52

Da jeg for ti år siden havde været syg i tre år, blev jeg frisk nok til det, man så i dag kalder sengepraktik.

Jeg havde 20 minutter til praktikstedet og en madras i et afsides hjørne, jeg kunne ligge mig i.

Jeg elskede det.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 21. okt 2015, 22:00

Dikus skrev:Da jeg for ti år siden havde været syg i tre år, blev jeg frisk nok til det, man så i dag kalder sengepraktik.

Jeg havde 20 minutter til praktikstedet og en madras i et afsides hjørne, jeg kunne ligge mig i.

Jeg elskede det.

Nogle kan klare det, andre kan ikke.

Og andre kan måske godt, men får en forværring af deres helbred på grund af forløbet. Ikke bare under forløbet, men simpelthen har forskellige lægers ord for at det er forløbet der er årsagen til forværringen.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 21. okt 2015, 22:08

Bestemt.

Folk er forskellige og ønsker og magter forskellige ting.

Jeg synes bare, det er en skam, når sengepraktik fremstilles som åbenlyst tåbeligt. Særligt, når det kommer til personer, der som mig, lider af stærke daglige smerter. For en stor del af smertehåndteringen foregår oppe i hovedet. Og der kan det altså hjælpe at være ude blandt andre uden at skjule sine smerter og i stedet arbejde med dem.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3268

Indlægaf Hunkat » 22. okt 2015, 05:24

Jeg synes bestemt ikke der er nogen lynch stemning blandt "danskerene" (hvad det så end dækker). Tværtimod oplever jeg på min arbejdsplads (som er statslig og dermed underlagt 'planen') at man selv i nedgangstider stræber efter at påtage sig sit sociale ansvar ved at ansætte både elever og flexjobbere.
Det man læser i nyhederne er jo altid de forfærdelige historier og en ulykkelig sag som den med selvmordet er jo altid for meget men jeg synes man skal passe på med at konkluderer til helheden fra et tilfælde.

Faktum i dag er jo at de fleste mennesker tilbringer ligeså- eller længere tid med deres kollegaer som med deres partner og børn. Derfor er det ENORMT vigtigt for folks livsindhold at være tilknyttet arbejdsmarkedet på en eller anden måde, især hvis man ikke altid har været syg.

Det sagt så synes jeg da det er absurd at snakke om erhvervsevne når den ligger på 18 minutter om ugen eller lade som om folk under 40 ikke kan være så alvorligt syge at de bør have FP. Jeg tænker nogle gange på folk med f.eks. cystisk fibrose hvor den forventede levetid er ca. 30-40 år. Det er jo absurd at lade som om de kan få det bedre.
3
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 22. okt 2015, 06:18

Hunkat skrev:Jeg synes bestemt ikke der er nogen lynch stemning blandt "danskerene" (hvad det så end dækker). Tværtimod oplever jeg på min arbejdsplads (som er statslig og dermed underlagt 'planen') at man selv i nedgangstider stræber efter at påtage sig sit sociale ansvar ved at ansætte både elever og flexjobbere.
Det man læser i nyhederne er jo altid de forfærdelige historier og en ulykkelig sag som den med selvmordet er jo altid for meget men jeg synes man skal passe på med at konkluderer til helheden fra et tilfælde.

Faktum i dag er jo at de fleste mennesker tilbringer ligeså- eller længere tid med deres kollegaer som med deres partner og børn. Derfor er det ENORMT vigtigt for folks livsindhold at være tilknyttet arbejdsmarkedet på en eller anden måde, især hvis man ikke altid har været syg.

Det sagt så synes jeg da det er absurd at snakke om erhvervsevne når den ligger på 18 minutter om ugen eller lade som om folk under 40 ikke kan være så alvorligt syge at de bør have FP. Jeg tænker nogle gange på folk med f.eks. cystisk fibrose hvor den forventede levetid er ca. 30-40 år. Det er jo absurd at lade som om de kan få det bedre.

Men øhhhh... I linket stod der godt nok som billedtekst "om ugen" - men kom man længere ned i teksten, fremgik det, at det var "ad gangen". Det gør altså en kæmpe forskel, når det er smerteproblematikker. Og jeg kan godt forstå, hvis det er noget, man ønsker at afdække.

I mit eget tilfælde sagde lægerne entydigt, at jeg ikke ville komme til at arbejde igen - særligt pga. smerteproblematikken. Og jeg HAR smerter. Hver dag. Mange. Der giver kramper og holder mig vågen om natten. Men jeg arbejder også helt almindeligt fuld tid i en ny jobtype, som giver mig mulighed for en hverdag, der aflaster min krop mest muligt.

Og forståelsen af, hvad der var realistisk begyndte altså med det, der åbenbart hedder en sengepraktik. På et tidspunkt, hvor jeg vitterlig syntes, det virkede håbløst at komme videre. Men - og jeg er med på, det er en stor forskel - jeg ønskede virkeligt at vende hver en sten for mulig bedring af min situation.

Når jeg skriver, jeg er med på, det er en stor forskel, så hænger det sammen med det, der også fremgår af artiklerne - og TS' oplæg: Jeg havde en helt anden mental indstilling til det, jeg skulle i gang med. Jeg gav ikke op på forhånd. Men gav det et reelt forsøg. Og havde sådan set bare tænkt mig at sige fra, hvis det viste sig helt håbløst. Men som udgangspunkt kunne jeg da lige så godt ligge og have ondt på en madras blandt folk, der var klar over problematikken, som jeg kunne gøre det hjemme.

Og der mener jeg ret beset, man har en reel udfordring, som socialrådgiverne skal lære at håndtere. Selvom det vitterligt er svært - og jo i sagens natur vil forlænge et afklaringsforløb, når man først skal arbejde med det mentale overskud/den enkeltes indstilling til sin egen situation.
1
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 328

Indlægaf TomKah » 22. okt 2015, 09:11

Jeg ved ikke hvordan man håndterer det bedst, men det er klart at der en kæmpe stor forskel på folks indstilling.
Jeg har også en funktionsnedsættelse på ca 95%, men arbejder også fuldtid. Jeg har kæmpet rigtig meget for at få foden inden for på arbejdsmarkedet, og egentlig synes jeg ikke at fordommene over hvad jeg kan og ikke kan er mindsket (hos folk der ikke kender mig) - på trods af at jeg blev færdig med min uddannelse for næsten 15 år siden og har fået stort set lutter roser af dem jeg mødt på min faglige vej.

Jeg synes vi skal passe på med at lukke folk ude på forhånd. F.eks. ved at fortælle børn der er født med funktionsnedsættelser at de ikke kan se meget som andre. For man skal sgu have viljestyrke. Ellers kommer man ingen vegne. Og jeg er helt med på at det er svært - det er det også for mig ind i mellem. Det er pissesurt at lide nederlag pga. ens fysiske begrænsning, fordi den er der. Uanset hvad man gør.
1
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf englishchannel » 22. okt 2015, 09:56

Først og fremmest synes jeg, at ressourceforløb er en umenneskelig opfindelse, der skader langt, langt mere end den gavner.

Men udover det, så tænker jeg, at du, gnostic, generelt vender din vrede det forkerte sted hen. I stedet for at afkræve solidaritet fra diverse regeringer, der bare følger deres partilinjer, så vær i stedet frustreret over, at de svage grupper ikke er solidariske og bruger mere energi på at bekæmpe hinanden. Groft sagt (og ja, der er massevis af undtagelser), så sparker de lavtlønnede nedad mod de arbejdsløse og førtidspensionisterne - "det skal kunne betale sig at arbejde!" og derfor stemmer de Venstre, der vil gøre det sværere at være arbejdsløs. De arbejdsløse og førtidspensionisterne sparker nedad mod flygtningene, og så stemmer de på DF, der vil gøre det sværere at være indvandrer. Når så Venstre og DF får flertal, stemmer de selvfølgelig for reformer, der på den ene eller anden måde gør det sværere at være svag, for hvorfor skulle de ikke det? Det er deres partilinjer!

Vær i stedet frustreret over, at de lavtlønnede, de syge, de arbejdsløse og de andre svage grupper ikke står sammen og i fællesskab får stemt nogle partier til magten, der faktisk vil de svage det godt. I stedet for at stemme for partier, der kun lover, at andre får det værre - men ikke at de selv får det bedre.
3
gnostic

Indlægaf gnostic » 22. okt 2015, 10:42

englishchannel skrev:Først og fremmest synes jeg, at ressourceforløb er en umenneskelig opfindelse, der skader langt, langt mere end den gavner.

Men udover det, så tænker jeg, at du, gnostic, generelt vender din vrede det forkerte sted hen. I stedet for at afkræve solidaritet fra diverse regeringer, der bare følger deres partilinjer, så vær i stedet frustreret over, at de svage grupper ikke er solidariske og bruger mere energi på at bekæmpe hinanden. Groft sagt (og ja, der er massevis af undtagelser), så sparker de lavtlønnede nedad mod de arbejdsløse og førtidspensionisterne - "det skal kunne betale sig at arbejde!" og derfor stemmer de Venstre, der vil gøre det sværere at være arbejdsløs. De arbejdsløse og førtidspensionisterne sparker nedad mod flygtningene, og så stemmer de på DF, der vil gøre det sværere at være indvandrer. Når så Venstre og DF får flertal, stemmer de selvfølgelig for reformer, der på den ene eller anden måde gør det sværere at være svag, for hvorfor skulle de ikke det? Det er deres partilinjer!

Vær i stedet frustreret over, at de lavtlønnede, de syge, de arbejdsløse og de andre svage grupper ikke står sammen og i fællesskab får stemt nogle partier til magten, der faktisk vil de svage det godt. I stedet for at stemme for partier, der kun lover, at andre får det værre - men ikke at de selv får det bedre.

Det er faktisk præcist det jeg gør. Derfor kalder jeg det "forargelsesdanmark" og derfor taler jeg om lynchstemning. Reformen handler slet ikke om at spare penge, men om at tilfredsstille arbejdernes "retsfølelse" over for at de skal betale til de, som ikke arbejder.

Jeg mener ikke at syge og svage er imod hinanden. De står sammen. K10.dk er et eksempel på det. Men de har et problem med den klasse som er lige nøjagtigt over dem: Lavtlønsarbejderne. Fabriksarbejderne. Almindelige lønmodtagere. Mange af dem har et decideret HAD til førtidspensionisterne. Jeg ved det, for jeg kan jo læse på avisen 180grader.dk hvordan arbejderklassen hetzer bla. førtidspensionisterne.

Arbejderklassen har fået et forkvaklet billede af velfærdsydelserne: De tror at det er ligesom i starten af det 20. årh. hvor der var en masse rige mennesker der ikke arbejdede, og ejede fabrikkerne og dermed nassede på arbejderne. De synes, at førtidspensionisterne er ligesom den moderne kapitalist der ikke yder men kun nyder på andres bekostning, blot med den forværring at de nyder gennem skatteopkrævede penge, som kommer fra arbejderklassen.

Det er dén retorik der er så farlig.
Senest rettet af gnostic 22. okt 2015, 10:57, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 22. okt 2015, 10:55

gnostic skrev:Det er faktisk præcist det jeg gør. Derfor kalder jeg det "forargelsesdanmark" og derfor taler jeg om lynchstemning. Reformen handler slet ikke om at spare penge, men om at tilfredsstille arbejdernes "retsfølelse" over for at de skal betale til de, som ikke arbejder.

Jeg mener ikke at syge og svage er imod hinanden. De står sammen. K10.dk er et eksempel på det. Men de har et problem med den klasse som er lige nøjagtigt over dem: Lavtlønsarbejderne. Fabriksarbejderne. Almindelige lønmodtagere. Mange af dem har et decideret HAD til førtidspensionisterne. Jeg ved det, for jeg kan jo læse på avisen 180grader.dk hvordan arbejderklassen hetzer bla. førtidspensionisterne.

Arbejderklassen har fået et forkvaklet billede af velfærdsydelserne: De tror at det er ligesom i starten af det 20. årh. hvor der var en masse rige mennesker der ikke arbejdede, og ejede fabrikkerne og dermed nassede på arbejderne. De synes, at førtidspensionisterne er ligesom den moderne kapitalist der ikke yder men kun nyder på andres bekostning, blot med den forværring at de nyder gennem skatteopkrævede penge, som kommer fra arbejderklassen.

Men det nytter jo bare ikke noget, hvis der ikke er handling (dvs. stemmer) bag ordene. Det rykker ikke en pind at sidde på K10 og brokke sig, hvis man stadig går hjem og stemmer DF, Venstre eller Socialdemokratiet. Og selvfølgelig står kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister sammen med hinanden - i det store og hele tilhører de jo samme gruppe. Hvad der er brug for er, at alle de svageste står sammen og stemmer Enhedslisten (eller lignende), så der faktisk kommer et stort nok mandattal bag til at de kan stemme imod de her forslag og stemme for nogle, der bedre repræsenterer deres egne interesser.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 22. okt 2015, 10:59

englishchannel skrev:Men det nytter jo bare ikke noget, hvis der ikke er handling (dvs. stemmer) bag ordene. Det rykker ikke en pind at sidde på K10 og brokke sig, hvis man stadig går hjem og stemmer DF, Venstre eller Socialdemokratiet. Og selvfølgelig står kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister sammen med hinanden - i det store og hele tilhører de jo samme gruppe. Hvad der er brug for er, at alle de svageste står sammen og stemmer Enhedslisten (eller lignende), så der faktisk kommer et stort nok mandattal bag til at de kan stemme imod de her forslag og stemme for nogle, der bedre repræsenterer deres egne interesser.

Jeg tror ikke der er én eneste førtidspensionist der kunne finde på at stemme på Socialdemokraterne eller Venstre.
Måske kan man finde nogle enkelte førtidspensionister der stemmer DF, men ellers stemmer langt de fleste Enhedslisten, SF eller Alternativet.

Tror jeg. Det ville ihvertfald være det mest rationelle. Enhedslisten er ihvertfald 100 % førtidspensionisternes og fleksjobbernes parti (inkl. dem på ressourceforløb og kontanthjælp).

Hvis du kigger efter, svarer EL, SF og Å's procenter rundt regnet til antallet af syge mennesker på offentlig forsørgelse. Så jeg tror allerede de gør hvad de kan.

Hvis du tager Danmarks statistik for antallet af førtidspensionister, fleksjobbere, syge kontanthjælpsmodtagere og mennesker på ressourceforløb, svarer de samme procenter til dem, som har stemt på enten EL, SF eller Å.
0
Brugeravatar
englishchannel

Indlægaf englishchannel » 22. okt 2015, 11:10

gnostic skrev:
englishchannel skrev:Men det nytter jo bare ikke noget, hvis der ikke er handling (dvs. stemmer) bag ordene. Det rykker ikke en pind at sidde på K10 og brokke sig, hvis man stadig går hjem og stemmer DF, Venstre eller Socialdemokratiet. Og selvfølgelig står kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister sammen med hinanden - i det store og hele tilhører de jo samme gruppe. Hvad der er brug for er, at alle de svageste står sammen og stemmer Enhedslisten (eller lignende), så der faktisk kommer et stort nok mandattal bag til at de kan stemme imod de her forslag og stemme for nogle, der bedre repræsenterer deres egne interesser.

Jeg tror ikke der er én eneste førtidspensionist der kunne finde på at stemme på Socialdemokraterne eller Venstre.
Måske kan man finde nogle enkelte førtidspensionister der stemmer DF, men ellers stemmer langt de fleste Enhedslisten, SF eller Alternativet.

Tror jeg. Det ville ihvertfald være det mest rationelle. Enhedslisten er ihvertfald 100 % førtidspensionisternes og fleksjobbernes parti (inkl. dem på ressourceforløb og kontanthjælp).

Hvis du kigger efter, svarer EL, SF og Å's procenter rundt regnet til antallet af syge mennesker på offentlig forsørgelse. Så jeg tror allerede de gør hvad de kan.

Hvis du tager Danmarks statistik for antallet af førtidspensionister, fleksjobbere, syge kontanthjælpsmodtagere og mennesker på ressourceforløb, svarer de samme procenter til dem, som har stemt på enten EL, SF eller Å.

Det er bare slet ikke mit indtryk. Mit indtryk er, at de nævnte partier henter rigtig mange af deres stemmer hos idealistiske akademikere og ansatte i den offentlige sektor. Mens DF henter mange af deres stemmer hos kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister, der tror på, at livet bliver bedre for dem, hvis vi reducerer antallet af indvandrere. Med fare for at lyde nedladende, så er det min oplevelse at en god del af den gruppe simpelthen mangler refleksionsevnen til at se, at DF kun får indvandrerstramningerne igennem ved at lægge stemmer til andre stramninger der i sidste ende rammer deres egen gruppe hårdere. Jeg tror, at DF lever højt på, at en stor del af deres vælgergruppe forstår at det er DF's værk, når der kommer tydelige indvandrerstramninger, men ikke, at det også er DF's værk, når der bliver strammet i kontanthjælpen.

Og det er egentlig hovedproblemet.
2
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 698

Indlægaf Tux » 22. okt 2015, 11:46

180grader er ikke repræsentativt for noget som helst, lige så lidt som Nationen er det..

Der er ikke nogen had eller lynchstemning, og så længe du insisterer på at det er tilfældet kommer du aldrig videre med din kamp for de svageste..
3
gnostic

Indlægaf gnostic » 22. okt 2015, 14:28

Tux skrev:180grader er ikke repræsentativt for noget som helst, lige så lidt som Nationen er det..

Der er ikke nogen had eller lynchstemning, og så længe du insisterer på at det er tilfældet kommer du aldrig videre med din kamp for de svageste..

Jeg håber så inderligt du har ret.
0
Brugeravatar
Kyle
Kort karma: 20
Likede indlæg: 148

Indlægaf Kyle » 22. okt 2015, 16:42

gnostic skrev:
englishchannel skrev:Først og fremmest synes jeg, at ressourceforløb er en umenneskelig opfindelse, der skader langt, langt mere end den gavner.

Det er faktisk præcist det jeg gør. Derfor kalder jeg det "forargelsesdanmark" og derfor taler jeg om lynchstemning. Reformen handler slet ikke om at spare penge, men om at tilfredsstille arbejdernes "retsfølelse" over for at de skal betale til de, som ikke arbejder.

Jeg kender ikke 180grader, men jeg kan ikke forestille mig den er repræsentativ for befolkningen, hvis det er had og lynchstemning, som er fremherskende. Jeg kender ingen, som føler sådan ifht. førtidspension og jo, jeg kender nogen, som mener det er for nemt at være på kontanthjælp, men det er absolut ikke fremherskende.

Jeg arbejder selv på trods af en diagnose, som behandler systemet mente max. kunne resulterer i en 15 timers flexstilling. Jeg valgte at gå en anden vej end jeg blev anbefalet og det virkede heldigvis for mig. Jeg mener det er fint, at afprøve ressourcer, men også at visse forløb bliver trukket så langt ud at det er hovedrystende. Så jeg synes egentlig de billeder, der bliver tegnet er for sort/hvide og at en balance mellem hvordan det var før og hvordan det er endt kunne være rigtig fin.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"