Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20779

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Slettet bruger » 17. sep 2017, 20:59

Der var også den gang da der var 3 cafeer i København der forbød amning og så gik folk amok i amme-demonstrationer. Hvor det virkeligt ikke var et problem, fordi 99,99% af cafeerne var OK med amning.

Men folk reagerede lidt som om man skulle tro det var omvendt og amning nærmest var forbudt overalt.

Så tænker lidt for har kortere lunte idag, eller måske mere tid og overskud til at gå amok over ting?
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 602
Likede indlæg: 31529

Indlægaf paint » 17. sep 2017, 21:33

Akehurst2 skrev:Nu er der tale om en mand, der på sygedagpenge med en hustru uden arbejde og derfor uden indtægt gerne vil have en treværelses -eller fireværelserslejlighed "inde i byen" i Århus til max 7.000 om måneden. Under ingen omstændigheder i Gellerup eller lignende.

Jeg bliver ikke forarget over ham, men jeg synes han kræver noget, det er svært at være enig med ham i, at han har krav på.

Men hvor er de billige boliger, som politikere har lovet i årtier blevet af? Og hvorfor er der 7 års ventetid på en almen bolig, som folk kan betale?

Nu kender jeg ikke så meget til forholdene i Århus, men det er da problematisk at stort set alt, hvad man bygger af nyt, er ejerlejligheder i millionklassen og ikke det der er brug for. Det er da et samfundsproblem, så vidt jeg kan se. Manden kan (sålænge hans kone ikke har et arbejde) betale 7000 kr om måneden i husleje, for en tre-værelses lejlighed. Det er da ikke et urimeligt krav, i mine øjne.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 17. sep 2017, 21:58

paint skrev:
Akehurst2 skrev:Nu er der tale om en mand, der på sygedagpenge med en hustru uden arbejde og derfor uden indtægt gerne vil have en treværelses -eller fireværelserslejlighed "inde i byen" i Århus til max 7.000 om måneden. Under ingen omstændigheder i Gellerup eller lignende.

Jeg bliver ikke forarget over ham, men jeg synes han kræver noget, det er svært at være enig med ham i, at han har krav på.

Men hvor er de billige boliger, som politikere har lovet i årtier blevet af? Og hvorfor er der 7 års ventetid på en almen bolig, som folk kan betale?

Nu kender jeg ikke så meget til forholdene i Århus, men det er da problematisk at stort set alt, hvad man bygger af nyt, er ejerlejligheder i millionklassen og ikke det der er brug for. Det er da et samfundsproblem, så vidt jeg kan se. Manden kan (sålænge hans kone ikke har et arbejde) betale 7000 kr om måneden i husleje, for en tre-værelses lejlighed. Det er da ikke et urimeligt krav, i mine øjne.

De kan ikke bygge de billige boliger i et omfang hvor det virkeligt rykker ved noget, for det ville få efterspørgslen på ejerlejligheder til at falde og dermed priserne på ejerlejligheder og dermed priserne på alle boliger pga fødekæden.

Og hvis det sker så straffes der som følger a) vælgerne bliver sure, flertallet bor i ejerbolig b) økonomisk krise pga privatforbruget falder c) bankerne i problemer pga insolvente boligejere.

Ak, vi er alle slaver af boligmarkedet :) Det er nærmest det værste der kan ske for os, at boligpriserne falder.
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 17. sep 2017, 22:07

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:

De kan ikke bygge de billige boliger i et omfang hvor det virkeligt rykker ved noget, for det ville få efterspørgslen på ejerlejligheder til at falde og dermed priserne på ejerlejligheder og dermed priserne på alle boliger pga fødekæden.

Og hvis det sker så straffes der som følger a) vælgerne bliver sure, flertallet bor i ejerbolig b) økonomisk krise pga privatforbruget falder c) bankerne i problemer pga insolvente boligejere.

Ak, vi er alle slaver af boligmarkedet :) Det er nærmest det værste der kan ske for os, at boligpriserne falder.

Det siges at man altid kan teste logikken i en række af argumenter, ved at stille argumenterne op i omvendt rækkefølge (altså 'køre baglæns)
Så dét du argumenterer for er, at jo færre boliger der er des bedre vil det være for samfundsøkonomien?

Det ultimative scenarie, skulle så være at der kun var én bolig til rådighed i hele landet? ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 17. sep 2017, 22:17

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
paint skrev:

Det siges at man altid kan teste logikken i en række af argumenter, ved at stille argumenterne op i omvendt rækkefølge (altså 'køre baglæns)
Så dét du argumenterer for er, at jo færre boliger der er des bedre vil det være for samfundsøkonomien?

Det ultimative scenarie, skulle så være at der kun var én bolig til rådighed i hele landet? ;)

Den tror jeg lige er tyk nok:) Men man kan ikke stille det sådan op.

Der skal hverken være for mange eller for få, ryger man udenfor den gode zone, hvis man forestiller sig hypotetisk enten at man destruerede en masse boliger eller byggede en million af dem indenfor kort tid, så ville boligpriserne gå helt agurk og det ville fucke økonomien op på forskellige måder.

Hvis man detruerede dem så ville priserne stige og der kom spekulation og boble, det så vi jo i 07 hvordan det foregår

I andet scenarie sker ca det samme i sidste ende, bortset fra at man hopper direkte til den fase hvor boligerne falder i pris, folk bliver insolvente, og bankerne går fallit, og springer den fase over hvor priserne stiger eksplosivt.

Tja og med det nuværende system hvor boligerne bliver dyrere i byerne, ja det er mega træls for mange, deriblandt mig selv, men det hænger jo så nogenlunde sammen det system og der er vækst og alting.
0
HerErJeg
Kort karma: 63
Likede indlæg: 2728

Indlægaf HerErJeg » 18. sep 2017, 05:55

Med tanke på at rente er skide lav, er lejlighederne da alt for dyre. Hvis vi leger at renten igen steg til de sædvanlige 6% som den var i mange år, så ville en 7.000 kr. lejlighed med et trylleslag få en prisstigning til 10.000 kr. eller mere.
Men inden renten foretog sit fald mod bunden for 10 år siden, så kostede en 7.000 kr. lejlighed sikkert kun 4.000 kr.
Der var bare mere ro og mådehold over tingene, superlav rente åbner op for den mulighed, at selv almindelige mennesker pludselig kan investere i fast ejendom til udlejning, og dermed ser mulighed for at blive millionær.
0
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 18. sep 2017, 06:06

En anden slags forargelse som kan ses og høres, er når mennesker foretager valg som de er i deres gode ret til, men som meget få bryder sig om.
I byen er der en ældre mand der miste sin kone for en 8-9 måneder siden. Nu har han fået en ny kæreste, og det er ellers noget som kan få de gamle kællinger op i det røde felt. Det er i hvert fald ikke noget som man længere kan nøjes med at holde inden for hjemmets vægge, men som skal hviskes og tiskes over hækken eller hos frisøren, for så kommer det da ikke videre...
0
Akehurst2
Kort karma: 883
Likede indlæg: 25251

Indlægaf Akehurst2 » 18. sep 2017, 07:15

paint skrev:

Ja, manden kan betale 7.000 kr. om måneden for en treværelses, og han insisterer på for det beløb at bo i den allermest attraktive del af Danmarks næststørste by. Han vil i øvrigt ikke have en lille treværelses, for han har allerede 67 m2 og mangler et værelse (og nævner selv, at han egentlig gerne vil have en fireværelses), så et fair gæt er, at han gerne vil have (i hvert fald) 10 m2 mere.

Det kan man så være enig eller uenig i, er et rimeligt krav. Jeg synes det ikke. At en overførselsindkomst ikke kan betale en rummelig familiebolig for fire på en meget attraktiv adresse betyder ikke, at boligerne er for dyre.
1
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 18. sep 2017, 07:50

Akehurst2 skrev:
paint skrev:

Ja, manden kan betale 7.000 kr. om måneden for en treværelses, og han insisterer på for det beløb at bo i den allermest attraktive del af Danmarks næststørste by. Han vil i øvrigt ikke have en lille treværelses, for han har allerede 67 m2 og mangler et værelse (og nævner selv, at han egentlig gerne vil have en fireværelses), så et fair gæt er, at han gerne vil have (i hvert fald) 10 m2 mere.

Det kan man så være enig eller uenig i, er et rimeligt krav. Jeg synes det ikke. At en overførselsindkomst ikke kan betale en rummelig familiebolig for fire på en meget attraktiv adresse betyder ikke, at boligerne er for dyre.

Jeg mener stadig, at det burde være muligt (for familien) at kunne komme i betragtning til en større lejlighed (f.eks en almen bolig) - med en kortere venteid end 7 år. Men naturligvis ikke i byens mest attraktive kvarter (formentlig det dyreste). Det sidste havde jeg ikke læst.
0

HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 18. sep 2017, 08:01

paint skrev:
Akehurst2 skrev:
paint skrev:

Jeg mener stadig, at det burde være muligt (for familien) at kunne komme i betragtning til en større lejlighed (f.eks en almen bolig) - med en kortere venteid end 7 år. Men naturligvis ikke i byens mest attraktive kvarter (formentlig det dyreste). Det sidste havde jeg ikke læst.

Det som egentlig forplumrer debatten mht forargelse, er jo lige præcis at han er på overførselsindkomst. Faktum er, at manden på den ene eller anden måde kan rejse 7.000 kr. til huslejen, og det nok mindst lige så meget det som mange har ondt i røven over.
Han stiller egentlig bare spørgsmålstegn ved, om det rimelige i at en lille lejlighed koster så meget, men det er nok ikke så væsentligt.
0
Akehurst2
Kort karma: 883
Likede indlæg: 25251

Indlægaf Akehurst2 » 18. sep 2017, 08:10

HerErJeg skrev:
paint skrev:
Akehurst2 skrev:
paint skrev:

Det som egentlig forplumrer debatten mht forargelse, er jo lige præcis at han er på overførselsindkomst. Faktum er, at manden på den ene eller anden måde kan rejse 7.000 kr. til huslejen, og det nok mindst lige så meget det som mange har ondt i røven over.
Han stiller egentlig bare spørgsmålstegn ved, om det rimelige i at en lille lejlighed koster så meget, men det er nok ikke så væsentligt.

Nu har jeg ledt grundigt rundt, men uden at kunne finde de steder, hvor folk giver udtryk for forargelse over ham, så jeg ved ikke præcis, hvad de er forargede over. Jeg svarede blot på de indlæg, der gav udtryk for, at det egentlig forargelige var, at han ikke kunne få den lejlighed, for det er jeg ikek enig i.

Har du set et sted, at de faktisk er forargede over, at han har 7.000 om måneden til husleje? For det lyder da ikke så underligt på sygedagpenge med to børn i lejebolig, hvor der både er nogle børnepenge og noget boligsikring at regne ind.

Han stiller i øvrig ikke spørgsmålstegn ved det rimelige i, at en lille lejlighed koster så meget. Han har allerede en lejlighed, der om ikke ret stor, så heller ikke helt lille, og som han godt kan betale. Han stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor en rimelig stor lejlighed skal koste så meget.
1
Conway
Permanent bortvist
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Indlægaf Conway » 18. sep 2017, 10:53

Jeg forarges altid når andres elendige beslutninger tørres af på samfundet.
Det hører til sjældenhederne at folk tager ansvar for egne dårlige beslutninger og hvis man en sjælden gang hører en der tager det fulde ansvar kan man være sikker på at det er uden omkostninger for dem selv.
Dette er især udbredt blandt erhvervsfolk og politikere der risikofrit kan skide i nælderne på bekostning af os alle.
Samfundets sikkerhedsnet er så fintmasket at kun de små fisk straffes for sine elendige beslutninger...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Conway
Permanent bortvist
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Indlægaf Conway » 18. sep 2017, 11:09

Den almægtige EU guddom tilbedes af næsten alle vestlige politikere der tilsammen udgør en forsvindende lille del af EU's befolkninger.
Denne lille fanatiske minoritet afholder befolkningerne fra indflydelse med en kategorisk afvisning af folkeafstemning omkring medlemskabet.
Div. udokumenterede skrækkampagner afholder masserne fra at gøre oprør mod enevældet og galskaben fortsætter.
MSM bærer en stor del af skylden for den misinformation der råder i EU.
http://arbejderen.dk/indland/eu-medlems ... ke-fordele
Det forarger mig mere end noget...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 16394

Indlægaf vibbsen » 18. sep 2017, 11:41

eks-Maupassant skrev:
Mistermor skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg synes også folk bliver nemmere og nemmere forargede.

Hvis man kigger tilbage på hvad rockmusikere foretog sig i 1970erne, så ville folk da gå i atomar forargelse over det i dag :)

Sid Vicious fra Sex Pistols

Billede

Jeg synes, det er svært at vurdere. For dengang vidste vi jo kun, hvad vores nærmeste mente, og så hvad der blev sagt i tv avisen eller skrevet i avisen. Jeg tror nu, at der var en hel del forargelse rundt omkring.

I starten af 70´erne blev der etableret et kollektiv i den landsby, hvor jeg voksede op. Og et andet sted i byen byttede nogle naboer koner.
Jeg kan garantere dig for, at der var forargelse, og da den ene mand efterfølgende hængte sig, var der virkelig meget "hvad sagde vi ikke også, det skulle jo gå galt". Men det blev jo "lisom" i landbyen. :)

Jow men folk så jo TV også.

Der var også den berømte hesteslagtning f.eks. i1970

Billede

Det var på TV og i medierne så alle vidste det.

Han ville da få 10.00 dødstrusler i dag. Men måske er det fordi de ikke kunne finde hans adrese dengang?

Faktisk så tror jeg at det kan være så simpelt som lige præcis det.

For det er da pissenemt at gå hen til sin computer, gå ind på facebook og så eller give den gas. Man behøver ikke engang at gå udenfor. Det er ganske gratis. Og tager kun 5 minutter. For man behøver ikke engang at slå de svære ord op i ordbogen for at sikre at man staver dem rigtig. Det klarer ens stavekontrol. I 1970 skulle man immervæk have gang i både pen, papir, konvolutter og frimærker. Og bruge en anseelig mængde tid på at skrive brevet, ringe til oplysningen for at få adresse, købe frimærker, gå i postkassen og hvad ved jeg.

Læg dertil at vi får mange flere information om de enkelte sager. Stort set alle bare lidt interessante ting bliver jo nærmest dækket som "breaking news" med minut-for-minut opdateringer....Og hvis der er en der er forarget, så er det nemt at dele denne forargelse og finde nogen som faktisk også er forargede....Man kan f.eks. tagge sin venneliste på facebook. Og BUM. Så er der bid. Krage søger mage. Og der er altså ikke meget ved at være forarget helt alene.....

Jeg tror imidlertid ikke at vi som sådan bliver mere forargede end vi gjorde i "gamle dage". Jeg kommer fra en forholdsvis lille jysk by. Og her var forargelse da nærmest en nationalsport. Der var sgu altid nogen der havde gjort et eller andet som man kunne være forarget over. Forskellen er bare at forargelsen sjældent kom udenfor bygrænsen. Fordi det alligevel var lidt for besværligt. Man kunne jo selvfølgelig svinge sig op til et vredt læserbrev. Men der var bare ingen garanti for at dette overhovedet blev trykt. Og så var man ligevidt. Så forargelsen var der. Den var bare ikke så synlig.

I samme lille by havde man en sag med en korleder som var en rigtig gris. Alle vidste det. Og det vakte en del forargelse. Ligesom den måde musikskolens ledelse tacklede det på var stærkt kritisabel og gav anledning til en masse hævede øjenbryn og stramme miner...Sagen rullede internt i byen og skabte en masse røre. Idag ville sådan en sag have ramt samtlige landsdækkende medier og en sand shitstorm ville være brudt ud på facebook. Men det er ihvertfald 10-15 år siden at sagen "rullede" og dengang var tiderne anderledes.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 18. sep 2017, 15:41

vibbsen skrev:
eks-Maupassant skrev:
Mistermor skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg synes også folk bliver nemmere og nemmere forargede.

Hvis man kigger tilbage på hvad rockmusikere foretog sig i 1970erne, så ville folk da gå i atomar forargelse over det i dag :)

Sid Vicious fra Sex Pistols

Billede

Jeg synes, det er svært at vurdere. For dengang vidste vi jo kun, hvad vores nærmeste mente, og så hvad der blev sagt i tv avisen eller skrevet i avisen. Jeg tror nu, at der var en hel del forargelse rundt omkring.

I starten af 70´erne blev der etableret et kollektiv i den landsby, hvor jeg voksede op. Og et andet sted i byen byttede nogle naboer koner.
Jeg kan garantere dig for, at der var forargelse, og da den ene mand efterfølgende hængte sig, var der virkelig meget "hvad sagde vi ikke også, det skulle jo gå galt". Men det blev jo "lisom" i landbyen. :)

Jow men folk så jo TV også.

Der var også den berømte hesteslagtning f.eks. i1970

Billede

Det var på TV og i medierne så alle vidste det.

Han ville da få 10.00 dødstrusler i dag. Men måske er det fordi de ikke kunne finde hans adrese dengang?

Faktisk så tror jeg at det kan være så simpelt som lige præcis det.

For det er da pissenemt at gå hen til sin computer, gå ind på facebook og så eller give den gas. Man behøver ikke engang at gå udenfor. Det er ganske gratis. Og tager kun 5 minutter. For man behøver ikke engang at slå de svære ord op i ordbogen for at sikre at man staver dem rigtig. Det klarer ens stavekontrol. I 1970 skulle man immervæk have gang i både pen, papir, konvolutter og frimærker. Og bruge en anseelig mængde tid på at skrive brevet, ringe til oplysningen for at få adresse, købe frimærker, gå i postkassen og hvad ved jeg.

Læg dertil at vi får mange flere information om de enkelte sager. Stort set alle bare lidt interessante ting bliver jo nærmest dækket som "breaking news" med minut-for-minut opdateringer....Og hvis der er en der er forarget, så er det nemt at dele denne forargelse og finde nogen som faktisk også er forargede....Man kan f.eks. tagge sin venneliste på facebook. Og BUM. Så er der bid. Krage søger mage. Og der er altså ikke meget ved at være forarget helt alene.....

Jeg tror imidlertid ikke at vi som sådan bliver mere forargede end vi gjorde i "gamle dage". Jeg kommer fra en forholdsvis lille jysk by. Og her var forargelse da nærmest en nationalsport. Der var sgu altid nogen der havde gjort et eller andet som man kunne være forarget over. Forskellen er bare at forargelsen sjældent kom udenfor bygrænsen. Fordi det alligevel var lidt for besværligt. Man kunne jo selvfølgelig svinge sig op til et vredt læserbrev. Men der var bare ingen garanti for at dette overhovedet blev trykt. Og så var man ligevidt. Så forargelsen var der. Den var bare ikke så synlig.

I samme lille by havde man en sag med en korleder som var en rigtig gris. Alle vidste det. Og det vakte en del forargelse. Ligesom den måde musikskolens ledelse tacklede det på var stærkt kritisabel og gav anledning til en masse hævede øjenbryn og stramme miner...Sagen rullede internt i byen og skabte en masse røre. Idag ville sådan en sag have ramt samtlige landsdækkende medier og en sand shitstorm ville være brudt ud på facebook. Men det er ihvertfald 10-15 år siden at sagen "rullede" og dengang var tiderne anderledes.

Haha ja det er rigtigt nok, at i 1970 har man skullet investere adskilige timers arbejde i at få sendt en dødstrussel afsted.

Det har vel også gjort at man lige fik tænkte det igennem mens de ledte efter frimærkerne, mens det i dag der er det sendt af sted på 2 minutter.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"