Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Pomelo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 762

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Pomelo » 20. feb 2020, 01:23

Er der mon en orkide-nørd til stede? Eller bare nogen der er god til dem? :D

Jeg vil gerne se, hvordan I har pottet jeres orkideer. Med eller uden jord? Og hvilken slags potte? Min veninde siger, at jeg skal tage jorden af og stille den i en dyb potte og hælde lidt vand i bunden. Andre siger der skal være jord på, og man dypper hele inderpotten i vand i nogle minutter og så op igen 1x om ugen.

Indtil nu har mine orkideer bare stået med jord i den potte, de kom i, og så med en alm vase udenom. Og så har de fået lidt vand her og der. De er alle døde. Så nu må jeg have hjælp, for de to nye er virkelig flotte, så de må ikke dø!

Bruger I gødning? Og klipper I grenen af inde ved “knækket”, når den er afblomstret?
0
JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22930

Indlægaf JoyNips » 20. feb 2020, 07:43

Pomelo skrev:Er der mon en orkide-nørd til stede? Eller bare nogen der er god til dem? :D

Jeg vil gerne se, hvordan I har pottet jeres orkideer. Med eller uden jord? Og hvilken slags potte? Min veninde siger, at jeg skal tage jorden af og stille den i en dyb potte og hælde lidt vand i bunden. Andre siger der skal være jord på, og man dypper hele inderpotten i vand i nogle minutter og så op igen 1x om ugen.

Indtil nu har mine orkideer bare stået med jord i den potte, de kom i, og så med en alm vase udenom. Og så har de fået lidt vand her og der. De er alle døde. Så nu må jeg have hjælp, for de to nye er virkelig flotte, så de må ikke dø!

Bruger I gødning? Og klipper I grenen af inde ved “knækket”, når den er afblomstret?

De står i den plastikpotte de kom i og så en urtepotteskjuler udover . Hver søndag hælder jeg vand i og når jeg så husker det - alt imellem 15 min og to timer senere - hælder jeg vandet fra. De har nærmest blomstret konstant i 3 år nu, så det må virke...

Når de afblomstrer visner grenen ned og den klipper jeg af. Indimellem får de en lille sjat vand med gødning, men oftest får de som sagt lov til at stå i blød.
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 778
Likede indlæg: 13240

Indlægaf Lemonella » 25. mar 2020, 10:40

Julen 2018, fik vi en julekurv af min ene søn og svigerdatter. Der var 2 små minipotter med julestjerner i. Jeg er ikke speciel vild med julestjerner, men de var nu meget søde.
Da de blev for store til de små potter, plantede jeg dem begge i samme potte og passede dem ellers pænt og efter de råd man kan læse sig til på nettet.
Der kom ikke flere blomster på og i start januar i år, læste jeg at man, hvis man var heldig, kunne få dem, til at blomstre igen, hvis man satte dem mørkt og kun vandede dem sparsomt i et par måneder. Det gjorde jeg så og de stod der til omkring 1 marts, hvor jeg satte planten ind i stuen igen.
Nu har den så fået 5 af de der bitte små blomster med fine røde blade omkring. Den er blevet så fin.

Ja ja, man skal glæde sig over de små ting i denne tid :D
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
LaScrooge
Kort karma: 1541
Likede indlæg: 19387

Indlægaf LaScrooge » 26. mar 2020, 17:17

Hvad gør jeg med denne her stakkel? Skal jeg klippe det grønne af og forsøge at få det til at sætte nye rødder?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 11647

Indlægaf Viskelæder » 26. mar 2020, 18:38

LaScrooge skrev:Hvad gør jeg med denne her stakkel? Skal jeg klippe det grønne af og forsøge at få det til at sætte nye rødder?

Ja, det ville jeg gøre. Klip den grønne stilk af og plant den. Så skal den nok klare sig på ny :)
2
Brugeravatar
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 26. mar 2020, 18:56

Viskelæder skrev:
LaScrooge skrev:Hvad gør jeg med denne her stakkel? Skal jeg klippe det grønne af og forsøge at få det til at sætte nye rødder?

Ja, det ville jeg gøre. Klip den grønne stilk af og plant den. Så skal den nok klare sig på ny :)

Skal den stikkes direkte i jorden, eller i vand og gro rødder først?
0
Brugeravatar
Viskelæder

Indlægaf Viskelæder » 26. mar 2020, 20:05

LaScrooge skrev:
Viskelæder skrev:

Den kan man stikke direkte i jorden, det har jeg i hvert fald haft held med mange gange, selvom jeg for det meste putter mine (andre) stiklinger i vand først.
Bare lad den ligge et par timer først, så sårfladen tørrer, så kan du plante den i jord.
3
Hewlett
Kort karma: 63
Likede indlæg: 2837

Indlægaf Hewlett » 26. mar 2020, 20:32

LaScrooge skrev:
Viskelæder skrev:

De slår lynhurtigt rødder i vand, så det ville jeg nok gøre :)
0
Neverkont
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1404

Indlægaf Neverkont » 26. mar 2020, 22:22

Jeg har aldrig prøvet at stiklingeformere et paradistræ, men jeg har flere gange oplevet, at et blad er faldet af, ned på jorden, har slået rødder og er blevet til en ny plante.
1
godtnavn
Kort karma: 633
Likede indlæg: 6660

Indlægaf godtnavn » 27. mar 2020, 19:10

Som barn lavede vi dem netop ved bare at stikke et blad i jorden og så kom en plante op. Så alternativt har du en hel lille skov hvis du planter hvert blad :D
1
Brugeravatar
Viskelæder

Indlægaf Viskelæder » 29. mar 2020, 18:42

Jeg elsker at formere planter og se, om det lykkes. Her er nogle af mine stiklinger :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6
Brugeravatar
Viskelæder

Indlægaf Viskelæder » 29. mar 2020, 18:44

Og her er der nye sukkulenter på vej.
5
Brugeravatar
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 30. mar 2020, 06:45

Det er åbenbart svært at få så- og priklejord i disse tider. Hvor dårligt ville det være at sætte stiklinger af hhv guldranke og pelargonie i almindelig pottemuld?
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 778
Likede indlæg: 13240

Indlægaf Lemonella » 30. mar 2020, 07:28

LaScrooge skrev:Det er åbenbart svært at få så- og priklejord i disse tider. Hvor dårligt ville det være at sætte stiklinger af hhv guldranke og pelargonie i almindelig pottemuld?

Jeg må indrømme at jeg faktisk aldrig har tænkt over, hvilken slags jord jeg planter mine planter i. Jeg køber bare almindelig pottemuld og sætter planterne der i. Jeg har heller ikke oplevet at planterne går ud eller ikke vil vokse i den jord jeg har brugt.
Du kan vel prøve dig frem og se om det går, hvis ikke, så vent til du kan købe den rigtige jord :)
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 30. mar 2020, 07:39

Lemonella skrev:
LaScrooge skrev:Det er åbenbart svært at få så- og priklejord i disse tider. Hvor dårligt ville det være at sætte stiklinger af hhv guldranke og pelargonie i almindelig pottemuld?

Jeg må indrømme at jeg faktisk aldrig har tænkt over, hvilken slags jord jeg planter mine planter i. Jeg køber bare almindelig pottemuld og sætter planterne der i. Jeg har heller ikke oplevet at planterne går ud eller ikke vil vokse i den jord jeg har brugt.
Du kan vel prøve dig frem og se om det går, hvis ikke, så vent til du kan købe den rigtige jord :)

Altså stiklinger, ikke voksne planter?
0

Tilbage til "Bolig"