Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 795
Likede indlæg: 13914

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Misantropen » 3. sep 2020, 17:24

Magic In The Sky skrev:
Misantropen skrev:
Magic In The Sky skrev:
Misantropen skrev:
Magic In The Sky skrev:
Misantropen skrev:Kan I anbefale nogle små sukkulenter og planter der forbliver små? Pottestørrelsen skal være 10-20 cm i højden og diameteren.

Det skal ikke være hængeplanter, men der må gerne være noget fylde i formen eller bladene.

Nu hvor det er ved at blive efterår vil de nok ikke komme til få fuld sol og så meget varme. De skal også kunne tåle at få kulde/træk når der luftes ud.

Jeg har ikke forstand på sukkulenter, men måske noget a la denne.
Har modtaget den i dag sammen med en masse stiklinger. Den har rod og hvis du vil have den så sig til :-)
Du skal ikke give noget for den - Kun porto.
Jeg er ikke til sukkulenter og vidste ikke den kom med.

Tak, det er pænt af dig :)

Ved du hvad den hedder? Så vil jeg lige tjekke om den egner sig til at stå i min stue.

Jeg tror nok den hedder noget med Eche-et-eller-andet. Jeg er dog langt fra sikker.

Echeveria? :D

Det kan godt passe :P

Jeg tjekker det senere :)
0
MissB
Kort karma: 110
Likede indlæg: 987

Indlægaf MissB » 9. sep 2020, 12:23

Er der nogen der kan anbefale en plante som kan klare at stå i et rum hvor det kun får indirekte lys. Den skal stå på en reol bag et skab og kommer ikke til at få direkte sol. Den må meget gerne fylde lidt, men ikke hænge ud over reolen, for så er den lidt for spændende for en to-årig :D og så må den heller ikke være giftig pga selv samme to-årige.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 702
Likede indlæg: 12932

Indlægaf Æble » 11. sep 2020, 06:52

MissB skrev:Er der nogen der kan anbefale en plante som kan klare at stå i et rum hvor det kun får indirekte lys. Den skal stå på en reol bag et skab og kommer ikke til at få direkte sol. Den må meget gerne fylde lidt, men ikke hænge ud over reolen, for så er den lidt for spændende for en to-årig :D og så må den heller ikke være giftig pga selv samme to-årige.

En væddeløber/spiderplant. Ekstremt nem og kan ikke lide direkte sollys. Breder sig men hænger ikke.
0
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 851
Likede indlæg: 14951

Indlægaf TinaW » 12. sep 2020, 14:22

Hvordan tager man stiklinger af sådan en her?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
TinaW

Indlægaf TinaW » 12. sep 2020, 14:27

Magic In The Sky skrev:
TinaW skrev:Hvordan tager man stiklinger af sådan en her?

De små “klumper” for enden af de lange stængler er babyer.
Dvs. nye planter. Hvis der er små noder eller større rødder så stikker du dem bare i jorden.
Er der ikke noget så kan du sætte dem i vand.

Tak.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Kort karma: 336
Likede indlæg: 5676

Indlægaf AgentPixie » 12. sep 2020, 15:25

Magic In The Sky skrev:
AgentPixie skrev:
Magic In The Sky skrev:
AgentPixie skrev:Hvis du gerne vil af med nogle fregnestiklinger, skal jeg gerne hjælpe dig af med dem :D

Hvor mange vil du have?

Jeg har 2-3 der har fået små rødder.
De kan godt flytte hjemmefra nu, men det er bedst at vente lidt :D
Skal bare lige vide om du stadig er interesseret eller om du har fundet voksne planter :P

Jeg er skam stadig interesseret :banan: synes de lige skal have lov til at gro sig stærkere, så de kan overleve turen til Århus :p

Stiklingerne og jeg er overhovedet ikke enige. Der er stadig ikke skyggen af rødder der kan bruges til noget som helst. Tror årstiden er træls.

Men vil du have dem her?
Der er en lyserød og to hvide Fregnefjæs.

De tre Iresine må du også gerne få.

Alle står i jord og har gjort det i noget tid så deres rødder er fine :P

Jeg har i øvrigt også disse to Tradescantia som trænger til en klipning.
Vil du have stiklinger af dem?
De kan godt tåle at blive sendt uden rødder.

Ja tak!
Iresine har jeg engang haft, den er fabelagtig :love:
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Silver
Kort karma: 14
Likede indlæg: 101

Indlægaf Silver » 12. sep 2020, 15:41

Magic In The Sky skrev:Hvis andre vil have Tradescantiastiklinger så sig til. Jeg kan klippe en del :-)

Nøj! Hvor i landet befinder de sig? :blomst:
Eller kan de mon sendes? :gruble:
0
Brugeravatar
TinaW

Indlægaf TinaW » 12. sep 2020, 16:41

Magic In The Sky skrev:Hvis andre vil have Tradescantiastiklinger så sig til. Jeg kan klippe en del :-)

Hvilken af dem er det?
Den øverste er virkelig en smuk plante.
0
Neverkont
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1518

Indlægaf Neverkont » 12. sep 2020, 22:55

Magic In The Sky skrev:Stiklingerne og jeg er overhovedet ikke enige. Der er stadig ikke skyggen af rødder der kan bruges til noget som helst. Tror årstiden er træls.

Iflg. min mor er det bedst at lave ny planter før sct. hans. :)
0
godtnavn
Kort karma: 684
Likede indlæg: 7393

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2020, 13:56

Er der nogen herinde der har en måneskin jeg kan få en stikling fra?
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2020, 16:01

Magic In The Sky skrev:
godtnavn skrev:Er der nogen herinde der har en måneskin jeg kan få en stikling fra?

Jeg har en, men hvis du kan vente til foråret så må du gerne få en.
Den er ikke ret stor og har været lidt træls at få igang så jeg tror ikke stiklingen overlever, :mellow:

Hvis vi er langsomme med at få lavet den plantevæg vi har besluttet at lave så modtager jeg gerne en til den tid, men håber vi får den lavet før og så skal jeg bruge den før :) Jeg sidder og kigger inspirationsbilleder, der er nogle ret vilde plantevægge på nettet :love: Men må nok være realistisk og gøre det i lidt mindre målestok end de awesome pinterest billeder :lol:
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2020, 19:20

Magic In The Sky skrev:
godtnavn skrev:
Magic In The Sky skrev:
godtnavn skrev:Er der nogen herinde der har en måneskin jeg kan få en stikling fra?

Jeg har en, men hvis du kan vente til foråret så må du gerne få en.
Den er ikke ret stor og har været lidt træls at få igang så jeg tror ikke stiklingen overlever, :mellow:

Hvis vi er langsomme med at få lavet den plantevæg vi har besluttet at lave så modtager jeg gerne en til den tid, men håber vi får den lavet før og så skal jeg bruge den før :) Jeg sidder og kigger inspirationsbilleder, der er nogle ret vilde plantevægge på nettet :love: Men må nok være realistisk og gøre det i lidt mindre målestok end de awesome pinterest billeder :lol:

Plantevæg :dåne:
Hvad bruger i til ophæng?

Armeringsjern, efter inspiration fra denne, vi går dog efter et lidt mere vildt look, og vil gerne have planterne indtager nettet frem for bare at være krukker med planter hvis det giver mening. Og mere sammenhæng, synes den viste er rodet på en forkert måde, det må gerne være rodet og vildt, men ikke som på billedet. Altså på sigt, i starten bliver den nok meget tom da jeg elsker selv at gro planter store, så starter med noget småt og ender forhåbentligt vildt. Det bliver væggen over sofaen hvor vi længe har været i tvivl om hvad der skulle op, jeg håber virkelig det ender fedt! I sær i starten tænker jeg også at hænge nogle plakater op på det indtil planterne er groet til :)

Tager gerne mod råd til hurtigvoksende "vilde" skyggeplanter!

plantevæg inspiration.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2020, 20:40

Magic In The Sky skrev:
godtnavn skrev:
Armeringsjern, efter inspiration fra denne, vi går dog efter et lidt mere vildt look, og vil gerne have planterne indtager nettet frem for bare at være krukker med planter hvis det giver mening. Og mere sammenhæng, synes den viste er rodet på en forkert måde, det må gerne være rodet og vildt, men ikke som på billedet. Altså på sigt, i starten bliver den nok meget tom da jeg elsker selv at gro planter store, så starter med noget småt og ender forhåbentligt vildt. Det bliver væggen over sofaen hvor vi længe har været i tvivl om hvad der skulle op, jeg håber virkelig det ender fedt! I sær i starten tænker jeg også at hænge nogle plakater op på det indtil planterne er groet til :)

Tager gerne mod råd til hurtigvoksende "vilde" skyggeplanter!

plantevæg inspiration.jpg

Åh, det skal nok blive godt næste år.

Jeg ville selv få fat i de forskellige typer Guldranker man kan få. Samt væddeløber og nogle Hoya.
Calathea og Alocasia er også glad for skygge men de klatrer ikke.

Guldranke, måneskin og væddeløber var også dem der umiddelbart var på min liste. Væddeløber mest fordi de gror hurtigt til og giver god fylde. Må kigge på de andre, alle planterne behøver jo ikke at være klatreplanter hvis bare de er smukke, så længe der er nogle der klatre :)

Nu må vi se hvornår vi rent faktisk får hængt det op, jeg håber lidt i løbet af denne måned, men vi skal lige have færdigtømt et møbel og solgt det for det står lidt i vejen for hvor det skal hænge, så det afhænger lidt af hvor hurtigt salget går :)
1
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 14. sep 2020, 04:58

Magic In The Sky skrev:Vil du holde tråden opdateret?
Jeg vil gerne følge med.

Det skal jeg nok, især fordi jeg sikkert får spørgsmål til jer kloge plantefolk :)
0
Brugeravatar
TinaW

Indlægaf TinaW » 17. sep 2020, 15:07

Vel ankommet - igen tak :blomst:
0

Tilbage til "Bolig"