Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
godtnavn
Kort karma: 633
Likede indlæg: 6672

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf godtnavn » 13. sep 2020, 20:40

Magic In The Sky skrev:
godtnavn skrev:
Armeringsjern, efter inspiration fra denne, vi går dog efter et lidt mere vildt look, og vil gerne have planterne indtager nettet frem for bare at være krukker med planter hvis det giver mening. Og mere sammenhæng, synes den viste er rodet på en forkert måde, det må gerne være rodet og vildt, men ikke som på billedet. Altså på sigt, i starten bliver den nok meget tom da jeg elsker selv at gro planter store, så starter med noget småt og ender forhåbentligt vildt. Det bliver væggen over sofaen hvor vi længe har været i tvivl om hvad der skulle op, jeg håber virkelig det ender fedt! I sær i starten tænker jeg også at hænge nogle plakater op på det indtil planterne er groet til :)

Tager gerne mod råd til hurtigvoksende "vilde" skyggeplanter!

plantevæg inspiration.jpg

Åh, det skal nok blive godt næste år.

Jeg ville selv få fat i de forskellige typer Guldranker man kan få. Samt væddeløber og nogle Hoya.
Calathea og Alocasia er også glad for skygge men de klatrer ikke.

Guldranke, måneskin og væddeløber var også dem der umiddelbart var på min liste. Væddeløber mest fordi de gror hurtigt til og giver god fylde. Må kigge på de andre, alle planterne behøver jo ikke at være klatreplanter hvis bare de er smukke, så længe der er nogle der klatre :)

Nu må vi se hvornår vi rent faktisk får hængt det op, jeg håber lidt i løbet af denne måned, men vi skal lige have færdigtømt et møbel og solgt det for det står lidt i vejen for hvor det skal hænge, så det afhænger lidt af hvor hurtigt salget går :)
2
Brugeravatar
Magic In The Sky
Kort karma: 426
Likede indlæg: 7573

Indlægaf Magic In The Sky » 13. sep 2020, 22:47

godtnavn skrev:
Magic In The Sky skrev:
godtnavn skrev:
Armeringsjern, efter inspiration fra denne, vi går dog efter et lidt mere vildt look, og vil gerne have planterne indtager nettet frem for bare at være krukker med planter hvis det giver mening. Og mere sammenhæng, synes den viste er rodet på en forkert måde, det må gerne være rodet og vildt, men ikke som på billedet. Altså på sigt, i starten bliver den nok meget tom da jeg elsker selv at gro planter store, så starter med noget småt og ender forhåbentligt vildt. Det bliver væggen over sofaen hvor vi længe har været i tvivl om hvad der skulle op, jeg håber virkelig det ender fedt! I sær i starten tænker jeg også at hænge nogle plakater op på det indtil planterne er groet til :)

Tager gerne mod råd til hurtigvoksende "vilde" skyggeplanter!

plantevæg inspiration.jpg

Åh, det skal nok blive godt næste år.

Jeg ville selv få fat i de forskellige typer Guldranker man kan få. Samt væddeløber og nogle Hoya.
Calathea og Alocasia er også glad for skygge men de klatrer ikke.

Guldranke, måneskin og væddeløber var også dem der umiddelbart var på min liste. Væddeløber mest fordi de gror hurtigt til og giver god fylde. Må kigge på de andre, alle planterne behøver jo ikke at være klatreplanter hvis bare de er smukke, så længe der er nogle der klatre :)

Nu må vi se hvornår vi rent faktisk får hængt det op, jeg håber lidt i løbet af denne måned, men vi skal lige have færdigtømt et møbel og solgt det for det står lidt i vejen for hvor det skal hænge, så det afhænger lidt af hvor hurtigt salget går :)

Vil du holde tråden opdateret?
Jeg vil gerne følge med.
0
You can never have too many dogs, bunnies & plants
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 14. sep 2020, 04:58

Magic In The Sky skrev:Vil du holde tråden opdateret?
Jeg vil gerne følge med.

Det skal jeg nok, især fordi jeg sikkert får spørgsmål til jer kloge plantefolk :)
1
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 748
Likede indlæg: 13187

Indlægaf TinaW » 17. sep 2020, 15:07

Magic In The Sky skrev:Hvis andre vil have Tradescantiastiklinger så sig til. Jeg kan klippe en del :-)

Vel ankommet - igen tak :blomst:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Magic In The Sky

Indlægaf Magic In The Sky » 17. sep 2020, 15:35

TinaW skrev:
Magic In The Sky skrev:Hvis andre vil have Tradescantiastiklinger så sig til. Jeg kan klippe en del :-)

Vel ankommet - igen tak :blomst:

Godt de overlevede :P

Det var så lidt :P
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 19. sep 2020, 19:15

Vi er i armeringsjern krise :lol: Tingen er at det jo skal sidde på væggen over sofaen, vi har målt op og vurderet hvad der vil være pænest, og 110 cm i hæjden vil være perfekt, men 100 vil gå an. Væggen er ca 3½ m i længden, 3 meter ville gå an og give luft på begge sider, men mindre skal det helst ikke være.

Silvans galvaniserede armeringsjern er 90*180, så ret dumt mål i forhold til hvad vi ønsker, vi ville jo skulle save amok for at få det til at passe. På nettet kan jeg finde et stykke på 200*300 cm, ret perfekt størrelse som nemt kan saves så den passer, men sådan en stor plade har jo latterlig leveringsomkostninger. Nogen der har bud på steder i kbh man kan købe armeringsjern? Vi har kun en ladcykel at fragte på, så det skal gerne være tæt på hjemme.

Jeg håber vi kan få det hængt op i løbet af et par uger og langsomt finde forskellige planter til den :)
0
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 748
Likede indlæg: 13187

Indlægaf TinaW » 20. sep 2020, 12:04

godtnavn skrev:Vi er i armeringsjern krise :lol: Tingen er at det jo skal sidde på væggen over sofaen, vi har målt op og vurderet hvad der vil være pænest, og 110 cm i hæjden vil være perfekt, men 100 vil gå an. Væggen er ca 3½ m i længden, 3 meter ville gå an og give luft på begge sider, men mindre skal det helst ikke være.

Silvans galvaniserede armeringsjern er 90*180, så ret dumt mål i forhold til hvad vi ønsker, vi ville jo skulle save amok for at få det til at passe. På nettet kan jeg finde et stykke på 200*300 cm, ret perfekt størrelse som nemt kan saves så den passer, men sådan en stor plade har jo latterlig leveringsomkostninger. Nogen der har bud på steder i kbh man kan købe armeringsjern? Vi har kun en ladcykel at fragte på, så det skal gerne være tæt på hjemme.

Jeg håber vi kan få det hængt op i løbet af et par uger og langsomt finde forskellige planter til den :)

Kan jeres Silvan ikke få den ønskede størrelse hjem? Vi fik da xl byg til at bestille hjem da vi skulle bruge med mindre firkanter, end det de havde på lager.
Men okay, vi bestilte også mere end en enkelt “plade”.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 20. sep 2020, 13:51

TinaW skrev:
godtnavn skrev:Vi er i armeringsjern krise :lol: Tingen er at det jo skal sidde på væggen over sofaen, vi har målt op og vurderet hvad der vil være pænest, og 110 cm i hæjden vil være perfekt, men 100 vil gå an. Væggen er ca 3½ m i længden, 3 meter ville gå an og give luft på begge sider, men mindre skal det helst ikke være.

Kan jeres Silvan ikke få den ønskede størrelse hjem? Vi fik da xl byg til at bestille hjem da vi skulle bruge med mindre firkanter, end det de havde på lager.
Men okay, vi bestilte også mere end en enkelt “plade”.

Det er ikke være vores Silvan, Silvan har slet ikke størrere, ellers ville de godt kunne bestille det hjem :)
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 20. sep 2020, 18:58

Har fundet det i Valby til 120 kr for 1*1,5 meter, så skal vi jo bare have 2 plader, dog kræver det at manden cykler ud og henter det fordi jeg næppe kan have børn og armeringsjern i cyklen, så det bliver først om nogle uger, men nu kan jeg så småt kigge på planter og krukker :D
1
Brugeravatar
Magic In The Sky

Indlægaf Magic In The Sky » 21. sep 2020, 15:14

Min smukkeste Coleus har en del blomster :dåne:

Den er selv blevet sået fra frø. Glæder mig til at kunne “høste” de små frø.
3
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1806

Indlægaf Lucia » 3. okt 2020, 12:21

Er det en form for utøj, der er i min plante? Og er det nok bare at fjerne det eller skal der andre midler til?
20201002_170509.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Magic In The Sky

Indlægaf Magic In The Sky » 4. okt 2020, 07:42

Lucia skrev:Er det en form for utøj, der er i min plante? Og er det nok bare at fjerne det eller skal der andre midler til?
20201002_170509.jpg

Det ligner uldlus.

De kan fjernes med sprit og så skal planten stå for sig selv.
0
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1806

Indlægaf Lucia » 4. okt 2020, 12:44

Magic In The Sky skrev:
Lucia skrev:Er det en form for utøj, der er i min plante? Og er det nok bare at fjerne det eller skal der andre midler til?
20201002_170509.jpg

Det ligner uldlus.

De kan fjernes med sprit og så skal planten stå for sig selv.

Tak, det må jeg prøve. Der er heldigvis kun et par stykker af de dér uldtotter, så forhåbentlig er de til at få bugt med.
1
Brugeravatar
Magic In The Sky

Indlægaf Magic In The Sky » 6. okt 2020, 19:41

Jeg skal i Billig Blomst på torsdag og kommer der ikke så tit fordi det ligger en times kørsel herfra.
Nogen der ved hvordan deres udvalg af stueplanter er på denne tid af året?
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 7. okt 2020, 19:11

Nogen der har bud på hvad denne plante hedder?

plante.jpg

Er i øvrigt vild med den væg :love: Så vild bliver vores ikke, vi får mere en hyggelig væg med mange planter :)
0

Tilbage til "Bolig"