Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 16214

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Pandesteg » 26. maj 2021, 09:43

Det er ret normalt at der kommer mug/svampe oven på jorden. Det gør i langt de fleste tilfælde ikke noget og de forsvinder når jorden har fået lov at tørre ud. Men du skal passe på ikke at overvande, når du også sætter en pose over og skaber drivhuseffekt, for der bliver jo helt enormt fugtigt inde under sådan en pose og det er derfor der kommer mug på jorden og du risikerer at planten rådner.
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Neverkont
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1517

Indlægaf Neverkont » 26. maj 2021, 14:23

Pandesteg skrev:Det er ret normalt at der kommer mug/svampe oven på jorden. Det gør i langt de fleste tilfælde ikke noget og de forsvinder når jorden har fået lov at tørre ud. Men du skal passe på ikke at overvande, når du også sætter en pose over og skaber drivhuseffekt, for der bliver jo helt enormt fugtigt inde under sådan en pose og det er derfor der kommer mug på jorden og du risikerer at planten rådner.

Jeg har plantet mine planter om hvert år i over 30 år, og har lavet stiklinger af div. stueplanter riiigtig mange gange, og jeg har aldrig før oplevet noget der ligner det her. :(
0
Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1425

Indlægaf .Magic. » 26. maj 2021, 16:17

Jeg har oplevet flere gange at blomsterjord er alt for vådt når det pakkes i poserne. Det har lugtet virkeligt dårligt og der fulgte de små bananfluer med.
1
godtnavn
Kort karma: 684
Likede indlæg: 7363

Indlægaf godtnavn » 26. maj 2021, 16:45

Nogen der har et bud på hvorfor mit mangotræ smider de nye blade? Den sætter 3-6 blade, de vokser sig en 5 cm store, så smider den dem og sætter et nyt hold, den så smider igen. Det har den gjort en del gange efterhånden så den har fået et langt stykke stamme der er helt knudret at se på og bladløst.
Jeg plantede det vidst omkring december, kan ikke huske præcist hvornår men tror det var deromkring, så det er jo ikke stort endnu, men har vel en 10 "store" blade nederst som det ikke smider. Har tænkt det er noget med at komme op i lyset, da det stykke der gror nu ikke får meget direkte sol grundet en deling af vinduet, men så ville den vel skyde et længere stykke før den satte nye?
0
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 849
Likede indlæg: 14905

Indlægaf TinaW » 27. maj 2021, 05:17

Denne her fine plante, som jeg har købt som en lille stikling af Magic, vokser og vokser. Jeg tænker den snart skal i en større potte, men hvornår (og hvordan) kan jeg evt selv tage stiklinger af den?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 532
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 9633

Indlægaf RavenClaw » 27. maj 2021, 06:06

Jeg tror også, jeg har sådan en :gruble: Jeg fik den som lille bitte i en plantepose ved blomsterfestivallen her i byen sidste år. Måske jeg skulle plante den om i en større potte og se, om den vil gro så vildt som jeres.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
.Magic.

Indlægaf .Magic. » 27. maj 2021, 06:34

TinaW skrev:Denne her fine plante, som jeg har købt som en lille stikling af Magic, vokser og vokser. Jeg tænker den snart skal i en større potte, men hvornår (og hvordan) kan jeg evt selv tage stiklinger af den?

Hvor er den flot :-)

Du kan sagtens tage stiklinger nu og bare klippe lige over et “led”. Så er det nemmere at sætte den i jorden fremfor hvis den laver rødder lige under bladene.
Er den plantet i en plastikpotte? Så kan du tjekke om rødderne vokser ud af potten for så vil den gerne plantes om.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Kort karma: 1607
Likede indlæg: 19945

Indlægaf LaScrooge » 27. maj 2021, 06:36

Kender I nogle gode plantegrupper på Facebook, hvor man også kan købe stiklinger? Jeg vil fx gerne have fingrene i en patchouli.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
TinaW

Indlægaf TinaW » 27. maj 2021, 06:39

.Magic. skrev:
TinaW skrev:Denne her fine plante, som jeg har købt som en lille stikling af Magic, vokser og vokser. Jeg tænker den snart skal i en større potte, men hvornår (og hvordan) kan jeg evt selv tage stiklinger af den?

Hvor er den flot :-)

Du kan sagtens tage stiklinger nu og bare klippe lige over et “led”. Så er det nemmere at sætte den i jorden fremfor hvis den laver rødder lige under bladene.
Er den plantet i en plastikpotte? Så kan du tjekke om rødderne vokser ud af potten for så vil den gerne plantes om.

Nej den er plantet direkte ud i urtepotten.
Så jeg kan godt klippe lidt stiklinger af de lange "grene"? Så vil jeg gøre det og håbe på at få et par planter mere ud af det.
0
MissB
Kort karma: 110
Likede indlæg: 987

Indlægaf MissB » 27. maj 2021, 06:58

.Magic. skrev:
MissB skrev:
.Magic. skrev:
MissB skrev:
.Magic. skrev:Den her Tradescantia Fluminensis var en lille stikling/pind med 2 blade for ca. halvandet år siden :dåne:
Jeg er vild med at når den får direkte sol så bliver bladene mere pink-lilla.

Min er helt lilla :lun: kun når der kommer nye blade er den grøn (med glimmer :lun:)

Hvor er den flot :love2:

Var det den fra mig?

Tak :lun:
Lige præcis (hvis du har skiftet brugernavn siden, men stadig med Magic i navnet :D )

Hov, ja det er mig :lol:

Den ene stikling er knækket under ompotning. Skal den i vand for at danne rødder igen? Eller direkte i jorden?
0
Brugeravatar
.Magic.

Indlægaf .Magic. » 27. maj 2021, 07:02

LaScrooge skrev:Kender I nogle gode plantegrupper på Facebook, hvor man også kan købe stiklinger? Jeg vil fx gerne have fingrene i en patchouli.

Der findes en undergruppe til denne hvor køb og salg er tilladt. Kan ikke lige huske hvad den hedder men måske står det i reglerne - Har ikke tjekket :-)

Måske kan du finde den derinde.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
.Magic.

Indlægaf .Magic. » 27. maj 2021, 07:05

TinaW skrev:Nej den er plantet direkte ud i urtepotten.
Så jeg kan godt klippe lidt stiklinger af de lange "grene"? Så vil jeg gøre det og håbe på at få et par planter mere ud af det.

Du kan få flere stiklinger ud af samme “gren”. Du skal bare klippe lige over hvert led :-)

MissB skrev:
Den ene stikling er knækket under ompotning. Skal den i vand for at danne rødder igen? Eller direkte i jorden?

Du kan gøre begge dele men den er nemmere at holde øje med når du putter den i vand først :-)
2
Brugeravatar
TinaW

Indlægaf TinaW » 27. maj 2021, 07:08

.Magic. skrev:

Du kan få flere stiklinger ud af samme “gren”. Du skal bare klippe lige over hvert led :-)

MissB skrev:

Du kan gøre begge dele men den er nemmere at holde øje med når du putter den i vand først :-)

Tak.
Det eneste jeg indtil videre har fået til at formere sig, er min væddeløber :fløjt:
Men den er vist også en af de nemme :D
0
MissB
Kort karma: 110
Likede indlæg: 987

Indlægaf MissB » 27. maj 2021, 07:17

.Magic. skrev:

MissB skrev:

Har den bedst af at hænge? Jeg har støttet den med pinde. Og gør jeg noget forkert når den “kun” er ca 20-25 cm høj? Jeg har haft den siden december, mener jeg?
0
Brugeravatar
.Magic.

Indlægaf .Magic. » 27. maj 2021, 07:28

TinaW skrev:
.Magic. skrev:

MissB skrev:

Tak.
Det eneste jeg indtil videre har fået til at formere sig, er min væddeløber :fløjt:
Men den er vist også en af de nemme :D

Den her er også mega nem at have med at gøre :P
Når du har sat stiklingerne i jorden så vent lige en uges tid med at sætte dem i solen og derefter så giver du den bare gas med direkte sol :D

MissB.
Jeg mener det er en bunddækkeplante der hvor den vokser i naturen så den vil gerne kravle, men som du kan se på den store jeg viste kan den sagtens hænge :-)
Det eneste forkerte du kan gøre er at vande for meget og vande for lidt :D
0

Tilbage til "Bolig"