Nej til redningsaktion: Anker må tage sin straf

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 123
Likede indlæg: 4099

Re: Nej til redningsaktion: Anker må tage sin straf

Indlægaf Stars » 18. sep 2017, 12:11

gnostic skrev:
Akehurst2 skrev:
gnostic skrev:Den her sag viser med al tydelighed dels politikernes, dels befolkningens (læs: deltagere i denne tråd) kynisme over for de svageste.

Nej, det gør den aldeles ikke.

Den viser et yderst vanskeligt problem, der handler om at balancere respekt for andre landes straffesyster, domstolsafgørelser og narkotikalovgivning med de danske værdier på det samme område.

Vi vil ikke have, at Indonesien blander sig i, hvordan vi straffer forbrydelser begået på dansk jord. Så kan vi heller ikke blande os i, hvad de gør i de enkelte sager.

De kyniske i sagen er de indonesiske myndigheder, der har ualmindeligt hårde straffe og ikke tager hensyn til åbenlyst svækkede mennesker, der er indsatte i fængsler af meget ringe standard. Men det er nu engang den måde, de har valgt at indrette deres samfund på.

Jeg synes, de danske fængsler og straffesystemet hos os er bedre - men det betyder ikke, at Indonesien skal rette ind her.

Men både Nick Hækkerup og Søren Espersen giver udtryk for, at de synes det er iorden med udsagnet:

"If you can't do the time, don't do the crime". Det udviser ligegyldighed. Det har intet at gøre med at blande sig eller ikke at blande sig i indonesiske forhold. De gider ikke engang prøve at få ham hjem. Ikke engang PRØVE.

Og dette læser du som, at ingen har gidet prøve?

Den danske ambassaden har inden for lovens rammer arbejdet hårdt på at hjælpe og støtte Anker Hansen. Men René Iversen, leder af Udenrigsministeriets Center for Borgerservice, erkender blankt, at i forhold til at få danskeren ud af fængslet er de danske myndigheder med hans ord 'magtesløse'.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
paint
Kort karma: 605
Likede indlæg: 31746

Indlægaf paint » 18. sep 2017, 12:16

gnostic skrev:
paint skrev:
gnostic skrev:
dykkersild skrev:
gnostic skrev:Den her sag viser med al tydelighed dels politikernes, dels befolkningens (læs: deltagere i denne tråd) kynisme over for de svageste.

Nåede du at læse længere end førtidspensionist - eller nåede du rent faktisk at læse hele artiklen - og du dermed tager parti for en methsmugler som tjener penge på andres afhængighed og død?

Jeg læste at han var narkosmugler, og var narret til at gøre det. Sådan forstod jeg det, men jeg kan have forstået forkert. Om han er førtidspensionist eller forretningsmand er vel ligegyldigt.

Problemet er bare at forklaringen 'narret til at gøre det', har de hørt 1 mio gange. Det er den gængse forklaring.

Men så er sagen om hans førtidspension jo ikke ligegyldig alligevel. For hvorfor i alverden skulle en førtidspensionist risikere sit liv, frihed og forsørgelsesgrundlag ved at smugle narko - og så i Indonesien?

Det giver ingen mening i min verden.

De fleste der fristes til at smugle narko, fristes af pengene. Ofte lokkes de til det af folk på stedet, som får overbevist dem om, at de har bestukket tolderne og at der ingen risiko er. De vælger ofte mennesker, som ikke umiddelbart ligner nogen der kunne tænkes at ville smugle narko.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3537

Indlægaf dykkersild » 18. sep 2017, 12:19

gnostic skrev:
paint skrev:
gnostic skrev:
dykkersild skrev:

Nåede du at læse længere end førtidspensionist - eller nåede du rent faktisk at læse hele artiklen - og du dermed tager parti for en methsmugler som tjener penge på andres afhængighed og død?

Jeg læste at han var narkosmugler, og var narret til at gøre det. Sådan forstod jeg det, men jeg kan have forstået forkert. Om han er førtidspensionist eller forretningsmand er vel ligegyldigt.

Problemet er bare at forklaringen 'narret til at gøre det', har de hørt 1 mio gange. Det er den gængse forklaring.

Men så er sagen om hans førtidspension jo ikke ligegyldig alligevel. For hvorfor i alverden skulle en førtidspensionist risikere sit liv, frihed og forsørgelsesgrundlag ved at smugle narko - og så i Indonesien?

Du glemmer det vigtigste i min verden - at være direkte medvirkende til andres ulykke, afhængighed og død. Der er ingen undskyldning for at være så ligeglad med andre mennesker - men nogle af svarende kunne være grådighed, idioti, ligeglad med andre, den nemme økonomiske uafhængighed, 100 andre grunde som stadigvæk ikke ændre på, at du er med til at tage liv. Meth er en af de værste, syntetiske stoffer.
1
Akehurst2
Kort karma: 889
Likede indlæg: 25483

Indlægaf Akehurst2 » 18. sep 2017, 12:30

paint skrev:
Vi ved jo ret beset ikke, hvad der har fået de indonesiske myndigheder til at ændre straffen fra dødsstraf til 18 års fængsel. Det kan sagtens tænkes at være dansk indblanding.
Desuden, sker det praktisk taget aldrig at folk der fængsles i udlandet, umiddelbart sendes til hjemlandet til afsoning. Men det sker, relativt ofte, for nu ikke at sige ret tit, at de efter en vist tidsrum, får lov til at afsone resten af tiden i deres hjemland.

Fængslerne i Comlubia f.eks, er fyldte med engelske, amerikanske, tyske etc. fanger, som sidder med meget lange fængselsstraffe, i de mest usle fængsler man kan forestille sig. Men de færreste af dem, sidder tiden ud - de sendes ofte hjem efter et mindre antal år.

Ja, de dømmende lande vil gerne sikre sig mod, at de pågældende lande lukker de dømte ud for hurtigt, og der er heller ikke den fornødne tillid til at fx et dansk fængsel uden videre ville lade manden sidde de 18 år, og så er man jo nødt til at beholde ham længe nok til at man kan leve med at han lukkes ud (kort) efter overførsel til afsoning i hjemlandet.
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 18. sep 2017, 12:30

gnostic skrev:
paint skrev:
gnostic skrev:
paint skrev:
gnostic skrev:
dykkersild skrev:

De fleste der fristes til at smugle narko, fristes af pengene. Ofte lokkes de til det af folk på stedet, som får overbevist dem om, at de har bestukket tolderne og at der ingen risiko er. De vælger ofte mennesker, som ikke umiddelbart ligner nogen der kunne tænkes at ville smugle narko.

Men hvorfor stole på vildt fremmede mennesker i et land som er kendt for at være korrupt?

Spørg alle dem, der sidder i f.eks Columbias fængsler. Ofte er det akut pengemangel eller det fristende i at få en masse penge, 'uden risiko'. Bagmændene kalkulerer med at et vist antal smuglere bliver opdaget, men nogle slipper igennem og der er så mange penge i det, at dette kan betale sig. Det går så bare (desværre) ud over nogle naive mennesker, som bliver fristet.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
Stars
Kort karma: 123
Likede indlæg: 4099

Indlægaf Stars » 18. sep 2017, 12:31

gnostic skrev:
dykkersild skrev:Du glemmer det vigtigste i min verden - at være direkte medvirkende til andres ulykke, afhængighed og død. Der er ingen undskyldning for at være så ligeglad med andre mennesker - men nogle af svarende kunne være grådighed, idioti, ligeglad med andre, den nemme økonomiske uafhængighed, 100 andre grunde som stadigvæk ikke ændre på, at du er med til at tage liv. Meth er en af de værste, syntetiske stoffer.

Det er uden for min fatteevne, at folk kan finde på sådan noget. Der må være et eller andet galt, eller noget vi ikke ved noget om.

Det er også uden for min fatte evne.
Men prøv at se et af de programmer i tv, der viser livet i en lufthavn, og se hvor mange smuglere de fanger hver eneste dag. og hvad smuglerne siger.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 18. sep 2017, 12:33

paint skrev:Spørg alle dem, der sidder i f.eks Columbias fængsler. Ofte er det akut pengemangel eller det fristende i at få en masse penge, 'uden risiko'. Bagmændene kalkulerer med at et vist antal smuglere bliver opdaget, men nogle slipper igennem og der er så mange penge i det, at dette kan betale sig. Det går så bare (desværre) ud over nogle naive mennesker, som bliver fristet.

Præcis. Det er ikke myndighederne, der er kyniske og ubarmhjertige. Det er narkobagmændene.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Indlægaf Aspargsen » 18. sep 2017, 12:40

Stars skrev:
Søren Espersen er i grove træk enig. Han støtter, at danske ambassader og Udenrigsministeriet så vidt muligt forsøger at få danske fanger i udlandet udleveret til videre afsoning i Danmark. Men han advarer imod, at det 'udvikler sig til en sovepude'.

- Folk må ikke tænke, at det måske kan betale sig at tage risikoen og smugle noget narko. Jeg går ikke ind for dødsstraf. Slet ikke. Men det gør ikke noget, at danske turister og forretningsfolk ved, at i nogle lande kan konsekvensen af det være, at de dør af det eller måske komme i fængsel resten af deres liv.

Lige den del af det er måske lige voldsom nok (medmindre han tænker specifikt på dødsstraf)
I og med at Danmark ikke altid kan udvise fanger til afsoning i EU-landet Rumænien pga. dårlige fængselsforhold, BURDE vi måske gøre mere for at få vore egne borgere hjem til ordnede forhold - sådan for at det var ens begge veje.
Jeg kan så personligt ikke se noget forkert i at udvise rumænere til afsoning i deres eget land - som udgangspunkt bør det være reglen, at det kan man godt, og undtagelsen, hvis vi taler omstændigheder, der kan afføde politisk asyl.

Jeg syntes det ville være meget bedre hvis rumænere afsonede i Rumænien
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Indlægaf Aspargsen » 18. sep 2017, 12:43

Vlad Kalashnikov skrev:
Aspargsen skrev:Da han sidder i Thailand, har jeg bedt Google om at oversætte mit indlæg

อย่าทำอาชญากรรมถ้าคุณไม่สามารถทำ tim ได้
Er det ikke Indonesien? I øvrigt er det officielle thailandske migrationsmotto: Good Guys In, Bad Guys Out. Stort set den modsatte af det danske motto: Bad Guys In, Good Guys Out.

Jo det er så skulle der jo have stået
Jangan melakukan kejahatan, jika Anda tidak bisa meluangkan waktu

Istedet for :fløjt:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 18. sep 2017, 12:47

Man kan kun håbe for ham danskeren, at han har nogen uden for fængslet, der hjælper ham med mad, medicin og andre fornødenheder (f.eks bestikkelse af vagter, så han kan få lidt bedre forhold i fængslet). Men på dét punkt, er de danske myndigheder (den lokale Konsul) ofte behjælpelige - ellers overlever man ikke ret længe som udlænding i disse fængsler - især ikke hvis man er ældre og svagelig.

Det skal dog lige siges, at bestikkelse hjælper danske repræsentanter ikke med. Der må man selv til lommerne, eller ens familie i hjemlandet må tage derned og 'smøre' lidt hist og pist.

Billede
Senest rettet af paint 18. sep 2017, 12:56, rettet i alt 1 gang.
0

Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 18. sep 2017, 12:48

gnostic skrev:
Men både Nick Hækkerup og Søren Espersen giver udtryk for, at de synes det er iorden med udsagnet:

"If you can't do the time, don't do the crime". Det udviser ligegyldighed. Det har intet at gøre med at blande sig eller ikke at blande sig i indonesiske forhold. De gider ikke engang prøve at få ham hjem. Ikke engang PRØVE.

Det har alt at gøre med at blande sig i Indonesiens forhold.

Udenrigsministeriet beskriver det rigtig fint på deres hjemmeside: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/hvis-uh ... aengsling/

Det er officiel dansk politik at opfordre andre lande til at opbygge et retsstatssystem med klar adskillelse mellem den lovgivende, den dømmende og den udøvende magt, hvor domstole og anklagemyndighed kan fungere uafhængigt af politiske beslutninger og pression.

Derfor er det ikke muligt for Udenrigsministeriet, at gå ind med politiske midler og opfordre udenlandske myndigheder til at bryde grundlæggende retsprincipper til fordel for fængslede danskere.
0
Maria86
Kort karma: 7
Likede indlæg: 118

Indlægaf Maria86 » 18. sep 2017, 20:22

Jeg troede at han fik s førtidspension med s. eller gør han det kun hvis det havde været selvvalgt ?? Hvad gør andre lande ? som vi sammenligner os med ? Jeg ved da hvad jeg har med mig når jeg kommer til at nyt land er det ikke normalt. Set fra et økonomisk synspunkt. Så kan det ikke betale s At hjælpe ham. Hvis men skal se det sådan på det. Der må altså også være Indonesien som ikke får noget hjælp
0
Maria86
Kort karma: 7
Likede indlæg: 118

Indlægaf Maria86 » 18. sep 2017, 20:26

Jeg kender ikke til lovgivningen i alle EU lande om stoffer men jeg går ud fra de er hårde og nej er vil ikke prøve det :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20784

Indlægaf Slettet bruger » 18. sep 2017, 23:05

sampai jumpa dalam 18 tahun
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2065
Likede indlæg: 41452

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. sep 2017, 04:54

Er der overhovedet en sag?
Myndighederne har tilsyneladende gjort, hvad de kan indenfor de udstukne rammer.

Jeg er stor tilhænger af, at Danmark også internationalt arbejder for en styrkelse af basale menneskerettigheder, men det skal i så fald være til gavn for, i dette tilfælde, indsatte i indonesiske fængsler og ikke blot dem med rødder i Danmark.
3
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"